![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Det er mye rart man får tid til når man reiser uten loungeaksess. I en velassortert aviskiost på HAM telte jeg opp 50 tidsskrifter om tog, og da kom modeljernbane i tillegg. For fly telte jeg 21, men det var inkludert paragliding og droner.
Hvorfor denne ubalansen?
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Såpass enkelt at Tyskland er et stort jernbaneland med en utrolig variert trafikk i nåtid og fortid. Tyskere flest har som regel en jernbane eller to rundt om der de bor og reiser i sum mye mer med tog enn det vi gjør i Norge. Og bare i Deutsche Bahn jobber det mer enn 200 000 folk, i tillegg kommer et hav av private operatører og en stor jernbaneindustri.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Oct 2005
|
![]()
OT: Her er en annen ubalanse. Hvis en person omkommer i en småflyulykke blir det normalt oppslag både på Dagsrevy og TV2-nyhetene. Hvis en person kjører av veien med bil og omkommer gjelder ikke denne "regelen". Hvorfor er det slik egentlig?
Espen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Det drepes årlige ca. 1000 ganger så mange personer av flodhest som av hai. Likevel gir "drept av hai" over 100 ganger sp mange treff på google som "drept av flodhest".
![]() |
![]() |
#5 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
@raider66: Psykologi og salg. Veldig mange er redd for å fly, pressen hauser opp frykten og selger. Du finner ikke mange som er redd for å kjøre bil. Hvor ofte ser du folk bruke bilbelte i baksetet på taxi og i buss? (OK, det har blitt bedre de siste årene her i Norge/Norden, men generelt er det omtrent null.)
Tilbake til topic: Bortsett fra oss her på forumet og noen enda verre nerder i spotting-miljøet er det nesten ingen som er interessert i fly. Jeg tror du finner flere i Avinor som er interessert i tog/modelljernbane enn fly. I Tyskland, hvor de har en kjempeindustri innen både «ordentlige» tog og modelljernbane er det nok atskillig større interesse for tog enn for fly. Sikkert særere forum også.. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan bekrefte at noen tar tog litt lenger ut enn andre. Har en venn som har tatt bilde av alle stasjonsnavneskilt i Nederland, Belgia, de aller fleste i Tyskland samt Frankrike. Det er ganske mange kilometer med toging. Har er riktignok litt sær på det der, men togvennene hans er slike som kan (og gjerne gjør det også, både når det passer og når det ikke er helt stemning for det) ramse opp hele rutetabeller inkludert alle endringer som har skjedd de siste X år.
Men uansett, det er lettere å gå og se på tog, ta tog, i det hele tatt være nær spor. Med fly er man bundet til flyplasser for å se de på nært hold, tog kan man se på ganske mange flere plasser. Er nok litt av grunnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Og ja, jeg var veldig overrasket da jeg engang så et titalls togspottere som dukket opp på en togstasjon i England for å få med seg et sjeldent lok.
![]() |
![]() |
#8 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
Og derfra er veien kort til verdens heldigste togentusiast:
https://m.youtube.com/watch?v=8ILLfV3MNkk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Dette var jo beskjedent. Når A380 en sjelden ganger er på OSL så kommer det på Dagsnytt på NRK og i alle nettavisene. ![]()
![]() |
![]() |
#10 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Men hva skjer når Vy dukker opp på Hvalstad ?
![]() |
#11 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vy viser at de ikke har humor .. kanskje ikke så rart, men ...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/..._content=row-1 Men både United (fakeJeffSmisek) og TSA (agent Smith (@TSAgov) ) drar den langt lenger .. ;p |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly, buss eller tog EWR-Boston? | robertaas | Reiseforum | 11 | 12-08-2014 20:14 |
Tog/fly i USA | SlidesArmed | Reiseforum | 0 | 14-08-2011 22:41 |
7 av 10 vil velge tog fremfor fly | sail4fun | Flyforum | 13 | 09-03-2011 00:58 |
Tog forurenser verre enn fly | sail4fun | Flyforum | 42 | 06-09-2007 04:23 |