Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-02-2015, 15:55   #1
RIBRO
ScanFlyer Gold

SAS SAS kabinansatte har "faglig møde"

Quote:
SAS’ danske kabinepersonale har siden kl. 12.15 været i fagligt møde. Mødet foregår stadig og det er uvist hvornår det slutter. Det betyder, at ingen SAS-fly med dansk personale kommer afsted fra København.
http://www.check-in.dk/ny-sas-strejk...g#.VOyQvC5FGPV
RIBRO is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 16:06   #2
Star Flyer
Star Alliance only.

Star Flyer's Avatar

Default Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"

Ser ut som det er såpass langvarig at de har begynt å booke om til andre selskaper...?
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Skjermbilde 2015-02-24 kl. 16.05.55.png
Views:	937
Size:	27.9 KB
ID:	38309  
Star Flyer is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 16:08   #3
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Så to SAS faglige møter (streiker) i CPH idag altså..

Last edited by jameson82; 24-02-2015 at 16:11.
jameson82 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 16:21   #4
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Unnskyld meg, men nå må f$$)=%=#%=#% meg disse danskene ta seg sammen.
Old 24-02-2015, 16:43   #5
GF1
ScanFlyer Gold

GF1's Avatar

......disse danskene ta seg sammen.

Det er jo nettopp det de har gjort
Old 24-02-2015, 17:13   #6
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Jeg blir kvalm av å tenke på hvordan de får lov til å holde på å harselere med passasjerer på CPH. Gleder meg til den dagen Emirates eller Qatar f.eks blir offer for et faglig møte blant handling i CPH.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 17:19   #7
semmern
ScanFlyer Gold

Hvordan ville du følt det, mcduck, hvis du hadde fått beskjed om at din ansettelse skal bli overført til et annet selskap en gitt dato, men når den datoen begynner å nærme seg med stormskritt har du fremdeles ikke fått vite noe om dine nye arbeidsvilkår - om de forblir de samme, eller om de blir vesentlig forverret? Hadde du bare akseptert det uten å mukke, når du jobber i en bransje der det er nærmest daglige trusler om kutt og tilnærmet ulevelige vilkår?
semmern is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 17:24   #8
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Man kan streike. Først forhandler man, så varsler man arbeidsfratredelse og så streiker man. Passasjerer kan legge alternative planer og det samme kan selskapet. Faglige møter uten forvarsel er helt uforsvarlig i mine øyne og er kun egnet til å harselere med selskap og passasjerer. Man sender et meget tydelig signal til passasjerene om at de gir vi blanke faen i. Om det ikke er ment slik skal jeg love deg at det er slik det framstår for passasjerene.

Upcomming:
Old 24-02-2015, 17:42   #9
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

I Nordmænd....aj jeg gider ikke.....
Men mange tror altså at de ved bedre.....
Det er altså ligefør at jeg håber Norwegian ender op i en månedslang pilot strejke,
Hvilket jeg forstår er muligt...Det er som om mange rigtigt mange nordmænd ikke har fattet en brik af det hele,,,og jeg gider ikke forklare det hele en gang til....

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 17:56   #10
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Jeg har full forståelse for de Danske SAS ansatte som går usikre tider i møte. Streikeformen med faglige møter er bare litt ukjent for Nordmenn.
Håper også Ryanair blir møtt av faglige møter hver gang de lander i CPH. Vi har litt å lære av Danskene her

Fått nok av konkurransen om hvem som kan ha de dårligste ansettelsevilkår!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 17:58   #11
krølle
ScanFlyer Crusty

Danmark Re: SAS kabinansatte har "faglig møde"

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
I Nordmænd....aj jeg gider ikke.....
Men mange tror altså at de ved bedre.....
Det er altså ligefør at jeg håber Norwegian ender op i en månedslang pilot strejke,
Hvilket jeg forstår er muligt...Det er som om mange rigtigt mange nordmænd ikke har fattet en brik af det hele,,,og jeg gider ikke forklare det hele en gang til....
Hehe. Nei vi er født med ski på beina og blir fort snøblinde.
Heldig du Ole som snart blir pensjonist og slipper å bli med skuta ned

Ps. om noen sliter så var det litt ironisk, Ja ikke at Ole blir pensjonist da....
krølle is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 18:09   #12
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Hovedproblemet er at disse faglige møtene er uanmeldte. Hadde man fått rimelig advarsel på når de skulle være så hadde det stilt i et annen lys. Men det får man ikke.

Og prosessen med streik i Norge betyr at det som regel ikke blir det. Man blir som oftest enig da det er forhandlinger først. På CPH går man plutselig fra jobb for uten forvarsel og forventer at det skal bedre situasjonen. Har du noen eksempler på at faglige møter har gitt noen resultater?

Jeg har også full forståelse for at de går usikre tider i møte og at det ikke er lett for de. Men de bør vurdere andre aksjonsformer (som varslet streik som rammer arbeidsgiver hardt og ikke går så hardt ut over passasjerer som da kan booke om).

Upcomming:
Old 24-02-2015, 18:24   #13
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.
CFM is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 18:39   #14
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Mange forbrukere har ofte medlidenhet for de ansatte når de streiker.

Når man resolutt legger ned arbeidet uten forvarsel, så er det ikke mye medlidenhet å hente fra "the public." Man skulle jo tro at det ville være i de ansattes interesse å ha en viss form for støtte i de kravene man kommer med.

Her kommer vel også den skandinaviske kulturforskjellen inn, som kan være interessant å studere. Danskene er vant med faglige møter, det er ikke nordmenn (eller svensker?)
En varslet streik er noe helt annet, og jeg har ingen ting i mot ansattes streikerettigheter.
Men for at streik skal fungere som et godt verktøy i arbeidslivet, så må det også brukes med måte.
Old 24-02-2015, 18:45   #15
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Synes CFM treffer godt her. Jeg leser også veldig mye om forståelse for at flyselskapene som kutter i lønninger og vilkår. Lovlig, er konklusjonen her på forumet.
Men når det er de ansatte som svinger med pisken og bruker sine lovlige metoder for å kunne sikre en trygg og bærekraftig arbeidsplass, så er det bare frustrasjon og spørsmål om hvorfor det er lov å holde på slik.
Old 24-02-2015, 18:51   #16
TGjr
ScanFlyer Blue

Tror streiker i SAS og Norwegian vil fortsette, og jeg støtter ikke rett ut de ansatte. Det er jo en internasjonal virksomhet og da må internasjonale betingelser på plass.

Det er jo egentlig merkelig at SAS ansatte har fått ture frem så lenge hvis vi trekker noen paralleller til skipsfarten.

Om dette er bra er jo en annen diskusjon, men å holde konkurransedyktige priser med et kostnadsnivå vi har i Norden må jo være tilnærmet umulig.

Vi må nok tilpasse oss til virkeligheten !
TGjr is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 18:53   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFM View Post
Jeg får litt inntrykk av at mange her synes det er helt iorden at selskapene utnytter lover og regler til det fulle for å presse de ansatte, men nåde de ansatte om de benytter seg av de virkemidler de har. Jeg vet ikke hvilke krav som stilles til en evt. streik i Danmark, men såvidt jeg vet er det ikke ulovlig med disse "faglige møtene"? At det er frustrerende for både passasjerer og ledelse har jeg forståelse for, men de følger vel spillereglene og det er ledelsen og klar over.
Jeg tror ikke det er poenget. Jeg tror poenget er at dette er en ordning som virker veldig uforutsigbar, i motsetning til streikevåpnet som er en institusjonalisert del av forhanldingsprosessen mellom arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Streik er helt legitimt, men for de fleste andre land så er ordningen med disse ad hoc faglige møter helt ukjent. På meg virker det også som om de kan komme i stand for omtrent hva det måtte være av årsaker - i alle fall om man skal tro det som står i media om årsakene til de ulike faglige møtene man har. Jeg har vel også et inntrykk fra en del dansker her inne og andre steder at denne typen "faglige møter" i liten grad brukes i andre bransjer. Om det stemmer vet jeg ikke.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 24-02-2015, 18:56   #18
semmern
ScanFlyer Gold

"Virkeligheten" er at prisene er for lave. I de fleste andre bransjer justerer man OPP prisene hvis man ikke tjener nok. Det nytter ikke å kutte mer hos de ansatte snart, for det er ikke mer igjen å kutte. Ja, bransjen er internasjonal, men alt kan ikke løses med outsourcing til billigere land og utflagging heller.
Old 24-02-2015, 18:57   #19
semmern
ScanFlyer Gold

Faktum er uansett at de faglige møtene i Danmark er et lovlig virkemiddel, så det er egentlig ikke så mye å diskutere rundt dette. Syns det er helt legitimt i den situasjonen de er i nå.
Old 24-02-2015, 18:59   #20
martins
ScanFlyer Blue

"Internasjonale betingelser" finnes vel ikke i denne bransjen enda. Det varierer mellom kontinentene. Og å hevde at SAS/DY crew er for dyre blir nok også litt feil. Hva med resten av de store selskapene i Europa? AF/KLM, LH, IB, div charteroperatører +++.

SAS ligger nok ganske midt på treet, evt i nedre halvdel av den skalaen. Men det er lett å ignorere det når ledelsen roper og skriker noe helt annet. Hvem skal man tro på? Ledelsen som har alt å vinne, eller de ansatte som har alt å tape?
martins is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules