![]() |
|
![]() |
#1 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Tja, why not, ref tråden om at flyselskapa er dei einaste som ikkje tjenar pengar på ein flyplass.
http://www.aftenposten.no/okonomi/--...e-7906185.html "- La SAS og Norwegian overta taxfree-salget på flyplassene Den største fagforeningen innen luftfart mener at flyselskapene bør overta både taxfreesalget og parkeringen på landets flyplasser. - De bør skaffe seg nye inntektskilder, mener nestleder Vegard Einan." Pengane treng jo ikkje gå til Tyskland i alle fall.
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,481
|
![]() Nå havner mesteparten i Avinor sine lommer. Uansett et urealistisk innspill, da flyplassene neppe er villig til og gi bort dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]() Quote:
Litt OT, men det er jo prat om at desse pengane er så viktige for Avinor. Kvar kom pengane frå før det vart ankomst-taxfree? Vil anta at det gjorde store ting med omsetninga. Ting gjekk jo rundt før også (i alle fall om vi ser på situasjonen innanlands).
__________________
none.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,727
|
![]()
Ringen er nesten sluttet. SAS drev TaxFree på FBU og i begynnelsen på OSL om jeg ikke husker feil. (SAS drev jo med mye annet rart også som busser og hoteller osv. )
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,481
|
![]() Quote:
Og at deler av utbyttet så havner i Tyskland er jo uproblematisk, enn den tid norske bedrifter og ikke minst den norske stat jo har eierskap i tyske selskaper |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
Det jeg ble mest sjokkert over var avgiftene Avinor tar , bare Norwegian betaler avgifter til dem på over 1 mrd kr...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Omlag halvparten av Avinor sine inntekter kommer fra luftfartsdelen, og resten fra kommersielle aktiviteter. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
|
![]()
Det er jo ikke så rart, investeringene for å drifte flyplasser er jo mildt sagt enorme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]() Quote:
Men de var vel ute av taxfreedriften da SAS solgte seg ut ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
|
![]()
Ja
![]() Mere penger på flyselskapene skader vel ingen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,589
|
![]()
.. merkelig tankegang. Så man skal gi et selskap i en bransje som sliter særfordeler innen andre bransjer så de kan kompensere? Det må være så folk kan få billige flybilletter, det da ... Jeg kan ikke helt se for meg slikt i andre bransjer ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]()
De må da gjerne drivte taxfree. Men det løser jo ikke det grunnlegende problemet; flydriften går fortsatt med underskudd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Når flyselskapet Norwegian nylig solgte billetter til 190,- sier det seg selv at de ikke tjener så flust med pææng, hvem sin skyld er det? Tilbyder eller kjøper?
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2014
Posts: 221
|
![]() Quote:
Må være mye bedre og logisk at flyselskap (som faktisk hører hjemme på en flyplass),driver tax-free,i stedet for multinasjonale Heineman. Last edited by MCO-WDW; 20-02-2015 at 13:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Location: KRS
Posts: 2,365
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
SAS Trading drev med Tax-free (og andre flyplass-relaterte butikker) fram til 2005, som en egen virksomhet i SAS-gruppen. Det var under merkenavnet Euroshop. I 2005 ble det meste av virksomheten solgt til Inflight Service. Det var samme som også drev Tax-free butikken på OSL fram til 2004.
Jeg tror ikke at SAS i dag har noen spesiell interesse i å drive butikker på flyplassene.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,481
|
![]()
Forhåpentligvis er den den som gjør at flyplassen tjener mest mulig som drifter tax-free
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Taxfree-kupp | Speedman | Reiseforum | 319 | 10-07-2023 20:14 |
Taxfree refound | ENGM 911 | Reiseforum | 3 | 20-02-2017 05:18 |
Noen som har en idé om hva det koster å drifte en Super Cub? | Sysyphus | General Aviation og sjøfly | 8 | 13-07-2015 19:09 |
Taxfree og transit. | Cessna182 | Reiseforum | 7 | 24-02-2012 01:10 |
TaxFree | ScandinavianAirlines | Reiseforum | 1 | 06-03-2011 17:56 |