![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=235054&fn=wkr0001.pdf
Stor framgång för SAS när staten upphandlar SAS fick maximal utdelning i den statliga upphandlingen av utrikes flygresor som just genomförts. Staten valde SAS som leverantör på samtliga 105 destinationer i Europa, Nordamerika och Asien som SAS lämnat offert på. - Det här är en stor framgång för oss, och en glädjande bekräftelse på det förtroende som vår största kund visar oss i SAS, säger Anders Ehrling, VD i Scandinavian Airlines Sverige. Upphandlingen innebär att SAS nu kommer att vara ny leverantör för statens resor till Bryssel och Amsterdam, liksom också för Washington, New York och Chicago. - Resultatet av upphandlingen innebär att staten kommer att öka sitt utrikesresande hos oss med cirka 25%, säger Marie-Louise Kjellström, försäljningsdirektör för SAS i Sverige. Detta är ännu en i raden av försäljningsframgångar under våren där många av våra företagskunder nu ökar sitt resande med SAS kraftigt. - Att SAS också valts av svenska staten på över 100 destinationer från Göteborg stärker vårt samarbete med City Airline och vår satsning på att bidra till utvecklingen av näringsliv och turism i Göteborg. Staten har dessutom genom upphandlingen valt SAS som ny leverantör för resor till Peking och Shanghai. - För oss i Sverige är detta ett starkt stöd från den svenska staten inför beslutet att starta den nya linjen Stockholm-Peking, konstaterar Anders Ehrling. Bakgrund Försvarsmakten Logistik (FMLOG) är upphandlingsansvarig myndighet avseende flygresor inom ramen för den statliga inköpssamordningen (SFS 1998:796). Denna upphandling berör Europa, Nordamerika samt Övriga världen. Avtalet träder i kraft 2006-07-01 och fram till 2007-06-30 med optioner om förlängning med 1+1 år, dvs. längst tom 2009-06-30. Vid val av leverantör på europalinjerna ska pris viktas med 70% och antal non-stop med 30%. Motsvarande vikter för Nordamerika och Övriga världen är 80 resp 20%. Totalt ingår 44 destinationer i upphandlingen för Europa, 28 destinationer för Nordamerika och 52 för Övriga världen. För ytterligare information var god kontakta: Stefan Larsson, Key Account Manager, tel: +46-70-626 50 33 Marie-Louise Kjellström, Vice President Region Sweden, tel: +46-70-997 15 77 Informationsavdelningen Scandinavian Airlines Sverige Korta fakta om Scandinavian Airlines Sverige, dotterbolag inom SAS-koncernen: Årspassagerare: Cirka 6 miljoner Flygplan: 42 Medarbetare: 2500 Start/landningar: 300 per dag Destinationer: 44, från och inom Sverige. Scandinavian Airlines är idag det flygbolag som säljer flest lågprisbiljetter i Sverige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
De får sikkert aksje-eier rabatt!!
BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
De skandinaviske statene har en voldsom tendens til å velge SAS som leverandør for flyreiser. Ikke så rart ettersom de jo sitter på begge sider av bordet, de eier jo også.
Har statene i DK eller Norge avtaler med andre enn SAS på noen ruter til utlandet? Jeg er ikke sikker, men tror ikke det.
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Man kan vel neppe si at de sitter på begge sider av bordet...de er vel så passiv eier som det går an å bli.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]()
Nå har jeg sittet lenge og irritert meg over det jeg selv skrev igår, men har ikke hatt anledning til å svare før nå. Det jeg mente å spørre om var om noen visste om den norske og/eller den danske staten hadde avtaler med andre selskaper enn SAS på utenlandsdestinasjoner. Så viklet jeg meg inn i noe som klart kunne misforstås. Det var ikke meningen, sorry. Selvsagt ikke slik at jeg ser på det slik at staten ivaretar sine eierinteresser når de forhandler med SAS. Absolutt ikke. (Jeg synes det er bra med det norske systemet på dette området --> At de er mer passive eiere).
At staten i Norge i hvert fall inntil for et par år siden hadde avtaler med selskaper som BA, AF, SN og KLM var nytt for meg. Det var interessant å vite. Men altså igjen; det jeg mente kom helt feil ut.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Den svenske staten velger både SAS og Norwegian | FlightDeck | Flyforum | 5 | 20-09-2016 12:47 |
Svenske staten velger SAS innenriks | Upsaker | Flyforum | 0 | 21-10-2015 12:39 |
SAS velger verksted i Israel | rjsol | Flyforum | 33 | 03-06-2010 20:19 |
Den svenske staten velger Finnair | Herlov | Flyforum | 1 | 09-06-2006 10:17 |
Staten velger SAS | Superhai | Flyforum | 0 | 29-11-2004 12:34 |