![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Dette er en motor som sitter bak på flyet. Dette hullet bak trodde jeg hadde noen med luftstrømmen på flyet å gjøre, men har lest meg til at dette er en (hjelpe) motor, så noen spørsmål om denne motoren:
1. Når i Cockpit får pushback så starter men som regel motor 2 og så motor 1 altså motor på venstre og høyre vinge. Når starter man APU motoren ?? 2. Når man taxer ut bruker man kraften fra motorene på vingene eller APU eller alle tre motorene ? 3. Hvor mye drivstoff bruker APU i forhold til de store motorene under vingene ? 4. Når skiftes en APU, antall timer i luften ? eller er samme flytimer som de 2 andre motorene ? Fortell gjerne mere hva som APU gjør for flyet, lader den batterier, girt den strøm til noe og er den i bruk under hele flyturen eller deler av den. Håper at noen tar seg tid å svare ![]() Jan Last edited by ATC-flyradar; 23-08-2017 at 08:31. Reason: feil stavelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2015
Posts: 55
|
![]()
APU som du säger är en minimotor som sitter (de flesta gånger) bakerst i flyget.
Den har som regel 3 uppgifter:
Till dina frågor:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
APU bruker gjerne 100-150 kg i timen.
Du kan også starte APU med batteriet om ikke det er en GPU tilgjengelig. Benyttes normalt sett ikke i lufta, men kan benyttes i lufta som back-up hvis f.eks. en generator skulle falle bort. Krav til at den skal fungere ved ETOPS. Bruk er gjerne regulert på forskjellige flyplasser pga. støy. Standard for de fleste er at APU slåes av når motorene går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]()
APU sitter som oftest i halen eller halepartiet på de fleste moderne fly. Eksosutløpet er gjerne helt i bakenden av hslepartiet/skroget, og montert så høyt at eksosgassen ikke generer bakkemannskapet og eller passasjerer.
Som CFM nevner er det på de fleste større flyplasser ganske strenge restriksjoner mht til bruk av APU pga. støy. De har dessverre en stygg tendens til å være utrolig støyende til tross for at de ikke gir all verdens med kraft, og overhodet ingen fremdrift. Mener å huske at på f. eks. Gardermoen er det kun tillatt å bruke APU 10 minutter før og etter motorstart| stopp. Utenom det er flyet som regel koblet til bakkestrøm, det er den kontakten du ofte ser bakkemannskapet kobler til (under cockpit på høyre side på 737) med en gang flyet stopper. Når jeg sier "all verdens kraft" er det sammenlignet med hovedmotorene. På en A380 tror jeg APU'EN yter rundt 3000 Hk. Fun fact: Concorde hadde aldri APU, konstruktørene regnet med at den kun ville bli brukt på store siviliserte flyplasser med bakkestrøm og startagregrat tilgjengelig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
Location: Oslo
Posts: 4,822
|
![]()
Takker for god informasjon fra dere. Noen som vet hvor mange timer i luften før en slik APU må byttes ?
Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2011
Posts: 2,290
|
![]() What is a
APU? Explained by "CAPTAIN" JoeAPU er vel ikke nødvendig. Mener at man kan fly med APU ute av funksjon. Last edited by Kanon; 23-08-2017 at 15:50. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
Location: Nes, Akershus
Posts: 1,297
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Du kan som oftest fly uten, men det er j**** irriterende. I tillegg kan det føre til begrensninger som f.eks ingen ETOPS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
|
![]()
Jeg fløy til Bodø tidligere i år. SAS 737-600, mener det var SE-DNX. Der fungerte ikke APU'en, så måtte en annen start til ved gate. De sa det ville bråke litt, synes egentlig ikke det. Ellers en normal flytur.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
|
![]() Quote:
![]() Mindre fly har generelt ikke APU. Dash 8-100 har ikke. Mener -200 har, men er ikke sikker. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
|
![]()
Ok! Mulig det verste bråket var utenfor ja. De informerte sikkert pax fordi det var en annen prosedyre. Synes faktisk SAS er flinke med informasjon ombord. Widerøe også naturligvis!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]()
Var opsjon på 300. Vi hadde noen med og noen uten. Ble stort sett brukt til air condition og evt. strøm, siden du ikke bruker luft til å starte motorene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Rakettforskar
![]() Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
|
![]()
Litt OT, men Dash 8 kan bli starta direkte med batteri?
__________________
none.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
Location: Bodø
Posts: 466
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
一期一会
Join Date: Jun 2013
Location: Zürich, Switzerland.
Posts: 1,312
|
![]()
Apropos; F-22 Raptor har ganske heftig startup.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,511
|
![]()
Det kan de fleste fly, men man vil helst unngå det da det drar veldig mye strøm. Derfor aggregat eller APU.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Nov 2011
Location: Lillestrøm
Posts: 2,049
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
Posts: 5,631
|
![]() Quote:
Jeg spurte en Norwegian kaptein (737) som svarte at akkurat det hadde han aldri tenkt på, men antok det blir vurdert etter en kombinasjon av antall ganger den (APU'en) har blitt startet og totalt antall gangtimer. Uansett mange tusen timer før den må byttes eller totaloverhales. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | ||
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
|
![]() Quote:
Quote:
/T |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
Location: Drammen
Posts: 2,287
|
![]()
Noen fly har 4 APUer.....f. eks Avro85/BAE146. Sorry, kunne ikke dy meg
![]() Sent fra min SM-G955F via Tapatalk |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Merker man forskjell på å være i en 737-300 og en 737-800 ? | ArneAustenaa | Småprat | 10 | 27-09-2011 23:47 |
Hva foretrekker pilotene: 737-300 eller 737-800? | ENZV | Småprat | 6 | 22-06-2011 08:49 |
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 | jewer | Samlerhjørnet | 1 | 31-10-2010 13:48 |
Fra en 737-300 til en 737-800 NG ? | ENZV | Flyforum | 14 | 04-05-2009 23:41 |