Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-10-2014, 18:40   #1
Kashgar
ScanFlyer Blue

Default Sarajevo, Mostar, Bol og Split. Også en liten tur til Heidelberg. DY+SK

Quote:
Takk - rapporter fra Øst-Europa bør det være mer av.
Jeg leste dette sitatet i en av de andre rapportene på forumet, der flyKSU besøkte Kroatia, og tenkte jeg kunne dele en skildring fra turen til Bosnia og Kroatia i sommer. Jeg reiste med samboeren min, og vi besøkte Sarajevo og Mostar i Bosnia, samt Bol og Split i Kroatia. Etter dette skilte vi vei, hun dro til Dornbirn (en tier til de som kan plassere det på et kart uten å søke) i Østerrike i forbindelse med en konferanse, mens jeg da dro til Heidelberg i Tyskland. Denne rapporten blir en samlerapport fra alle reisemålene, men jeg må på forhånd beklage for mangelen på faktiske flybilder. Jeg har brukt et gammelt Canon Ixus 80, samt mobiltelefonen som kamera. Kvaliteten er dermed ikke den beste. Håper det faller i smak uansett!

De fleste på dette forumet er nok gamle nok til å huske krigen i Bosnia på 90-tallet, noen har kanskje personlige erfaringer. Selv er jeg i den aldersgruppen som gikk på barneskolen da krigen var i gang, og jeg husker godt alle de nye klassekameratene som kom i ettertid, som fortalte om sine erfaringer. Det er snart 20 år siden krigen var over, men allikevel kan det virke som om folk stadig har negative assosiasjoner til Bosnia og Sarajevo – jeg fikk ofte spørsmål om det virkelig var trygt å dra til et sted hvor det “akkurat hadde vært krig”. Urokket av pessimistenes dommedagsprofetier booket vi en tur fra Oslo til Sarajevo, med hjemreise fra Split i Kroatia.

---

Avreisedato for ferien var 23. juni 2014. Billettene til Sarajevo var ikke spesielt billige, siden vi booket enveis. Per person havnet vi på 2200 kr, om ikke hukommelsen svikter helt.
Avgang fra Oslo var kl 15:55, og vi troppet opp vel to timer i forkant, etter å ha delt tog med en gjeng fjortiser som skulle spille håndballkamp et eller annet sted på kontinentet. Oslo Lufthavn var mildt sagt fullstappet denne ettermiddagen. Det var køer så langt øyet kunne se, men jeg hadde kjøpt Fast Track som Norwegian begynte å tilby tidligere i år, dette ble betalt med Cashpoints som jeg hadde fra tidligere. Ikke et dumt valg, vi var gjennom sikkerhetskontrollen på vel 5 minutter, og gikk deretter for en matbit. Valget falt på Foodmarket.

Etter hvert ble det tid for ombordstigning, og det kunne se ut til at det var en full flight denne ettermiddagen. Mange hadde oversized håndbaggasje, dette gjorde at ombordstigningen tok lenger tid enn vanlig, og at faktisk avgang var rundt 20 minutter senere enn planlagt. Vi befant oss ved nødutgang, og det var nok av plass!

Påstigning foran og bak denne flighten.

LN-NOMnomnomom -Kakemonsteret

Slapp helt av, jeg brukte ikke joggebukser.

I Sarajevo

Det var en heller rolig flight ned til Butmir. Da det nærmet seg tid for landing ble vi møtt med flotte, grønne fjell og kraftig crosswind, men det er bare gøy. Da flyet kom seg ned var det applaus i kabinen, og vel, det er fortsatt harry.

Koffertene hadde ikke falt ut av flyet, så da det var i hende ble vi hentet av sjåføren for hostellet vi bodde på. Det var en skjeggete fyr som kjørte en gammel haug av en Range Rover uten belter, med en NO2-kolbe i baggasjerommet. Autentisk, det liker vi.

Vi bodde på Guesthouse Markale. Hostellet er plassert midt i byen, ved siden av grønnsaksmarkedet Markale. Armeen til Republika Srpska avfyrte bombekastere mot markedet i både 1994 og 1995, og tok livet av totalt 111 uskyldige.
Sarajevo er en kompakt by, og alt av interesse er egentlig innen gåavstand. Basardistriktet, eller Baščaršija, ligger 10 minutters gange fra hostellet. For 278 kr natta fikk vi et fint rom med eget bad, men vi delte kjøkken med én annen gjest (som egentlig ikke gjorde noe ut av seg). Vi var i Sarajevo i totalt fire netter.

Gateliv i basardistriktet

En fontene som også pryder flere postkort

Biblioteket i Sarajevo. Det hadde akkurat, eller var i ferd med å åpne igjen.

Sarajevo ligger nede i en dal, så det er fullt mulig å komme seg opp i høyden for litt oversikt.

Krigen friskt i minne

Vi tok en tur til krigstunnelen. Denne ble bygd for å frakte våpen, mat og andre viktige varer under flyplassen. Den ene åpningen befant seg i nabolaget Dobrinja, og det andre i Butmir. Disse nabolagene var under bosnisk kontroll, og var viktig for strategi og overlevelse. Tok ingen bilder innendørs, det var flere av oss der, så det ville ikke vært noe speislet å se uansett, men her er noen bilder fra utsiden og området rundt.

Det ble ikke så mange bilder av Sarajevo. Synes det er vanskelig å ta gode bilder av byscener, og egentlig foretrekker jeg å ta så lite bilder som mulig. Uansett, inntrykket jeg sitter igjen med er at Sarajevo er en by som fortsatt sliter etter krigen. Dårlig økonomi og mangel på jobber gjør at situasjonen for spesielt unge er ganske vanskelig. Man føler seg allikevel velkommen, som gjest blir man tatt godt i mot. Jeg oppfattet servicenivået som høyt og profesjonelt. Prisnivået i Bosnia er lavt, den dyreste matopplevelsen vi hadde kostet totalt 300 kr, dette var på en litt mer upscale restaurant, med vin, øl og treretters. 150 kr for dette per person er absolutt godkjent. Til lunsj kan man gjerne spise børek, da betaler man ikke mer enn en tier for fersk børek rett fra ovnen. Ellers kostet en øl fra 6 - 12 kr, avhengig av hvor vi var.

Etter å ha vært i Sarajevo noen dager gikk turen sørover til Mostar. Mostar er kjent for en bru som ble bombet under krigen, men gjenreist for ikke så lenge siden. Hovedgrunnen for å stoppe i Mostar var egentlig fordi vi ville ha et stopp mellom Sarajevo og Split, men da hostellet vi hadde booket hos arrangerte en lenger tur i Hercegovina-regionen bestemte vi oss for å bli lenger.
Kashgar is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 18:41   #2
Kashgar
ScanFlyer Blue

Default Re: Sarajevo, Mostar, Bol og Split. Også en liten tur til Heidelberg. DY+SK

Det går et tog mellom Sarajevo og Mostar, men toget går enten tidlig om morgenen eller seint på ettermiddagen, så vi bestemte oss for buss, som går hele døgnet.
Turen nedover var fin, flott landskap.

Mostar er en by i regionen Hercegovina. Der Sarajevo er delt mellom bosniere og serbere, er Mostar delt mellom bosniere og kroatere. Østsiden av Mostar “tilhører” muslimske bosniere, og det var her vi oppholdt oss, da vestsiden ikke hadde noe av interesse for oss. Det er da på østsiden gamlebyen, eller Kujundziluk, og broen befinner seg.

Scener fra Mostar

Broa

Som nevnt ble vi med på tur rundt i Hercegovina. Turen tok oss til en landsby med navn Blagaj. Her finner man en såkalt tekija, eller kloster for dervisjer, som også er hyppig fotografert. Videre gikk verden til Počitelj, en halvveis forlatt by, deretter Kravice-fossene og til sist Međugorje som er et pilgrimsmål for katolikker.

Blagaj

Kravice. Her var det deilig med en dukkert!

Oversiktsbilde over den kroatiske delen av Mostar

Mostar er en by som mottar mange dagsbesøk fra Kroatia og Sarajevo, og det blir ganske rolig der etter kl 19. Som med Sarajevo, er det tydelig at krigen har satt sine spor, og 20 år etter er det fortsatt bygninger i ruiner. Det finnes ikke penger til rekonstruksjoner, og utenfor gamlebyen er det nedkjørt. Om man kommer hit, ville jeg anbefalt én natt, eller to om man er med på tur. Det er ikke så mye å gjøre annet enn å se på broen, hehe.

---

Så, vi hadde mye ferietid, men ville ikke bare være i varme byer uten mulighet til å bade. Vi hadde derfor bestemt oss for å besøke Kroatia siden vi allerede var i nabolaget. Valget falt her på øyen Brac grunnet nærhet til Split, og fordi det visst var roligere enn Hvar.
For å komme oss dit tok vi buss til Split, deretter katamaran til landsbyen Bol, der vi bodde. ENkelt og greit!

Bol er et lite sted. Her er det ingen handlegater å snakke om, ei heller kjøpesentre. Her finner man det man trenger, dvs. apotek, matbutikk, sykkelutleie, ATV-utleie, enkelte klesbutikker kirke, restauranter og utesteder. I tillegg har man flere strender å velge mellom, men den flesteparten kommer for å besøke heter Zlatni Rat, og den er hyppig avbildet.
I Bol bodde vi i et gjestehus, Bolbeach Guesthouse heter det, og vi betalte 360 kr per natt for et rom med eget kjøkken og bad, samt balkong. Det tok oss 5 minutter å gå til nærmeste strand, så det var en veldig god pris spør du meg.

Hyggelige små gater

Downtown Bol

Zlatni Rat

Så, stranden som alle kommer for å besøke er absolutt flott, men det på ingen måte en perfekt strand. Det er ganske mange som kommer for å bade, og man bør være tidlig ute for å sikre seg en god solseng. Samtidig er det ganske kostbart å leie seng og parasoll om man er en familie på fire. Når det er sagt, så har den alle fasiliteter man trenger, og vannet er krystallklart, som ellers i Adriaterhavet.
Vi holdt oss for det meste på en mindre strand nær gjestehuset, her koster solsengene under halvparten enn det de gjorde på Zlatni Rat, samtidig som det var et mye mer variert dyreliv i havet.

yo

lo

Mitt inntrykk av Bol er ganske positivt. Det er en stille og rolig landsby, med god mat og flotte bademuligheter. Det begynner å bli ganske (over)utviklet for turister der, så det genuine dalamtiske livet kan man kanskje ikke få oppleve her, men er man ute etter en stille og rolig feriedestinasjon, spesielt om man har barn, er det er godt valg. Prisnivået her er naturligvis relativt høyt sammenlignet med mindre turistifiserte områder i Kroatia, men det er ikke på samme nivå som Hvar eller Split.
Old 03-10-2014, 18:42   #3
Kashgar
ScanFlyer Blue

Default Re: Sarajevo, Mostar, Bol og Split. Også en liten tur til Heidelberg. DY+SK

Det ble to netter i Split før samboeren reiste til Østerrike (med Germanwings fra SPU - CGN - ZRH bare så vi holder oss til forumets tema )

Jeg skriver ikke så mye om Split. Det er en turistby som har en fin gamleby, det er massevis av briter på fyllatur, samt nordmenn og andre skandinavere. Split er for meg ikke en veldig spennende by å feriere lenge i, men jeg kunne godt ha reist hit igjen som en helgedestinasjon.

Noen som vil ha hummer?

Split er heldigvis beskyttet av Agent 007.

Den 7. juli reiste jeg hjemover. Dvs. at jeg var i Oslo i tre timer før jeg satte med på flyet ned mot Frankfurt.
First things first.

DY1991 fraktet meg fra SPU til OSL, dette var en lite hendelsesrik flytur. Jeg sov store deler av turen. Jeg satt fremst og hadde ledig midtsete.

Boarding i SPU.

Siden frøkna var i Østerrike, hadde jeg også bestemt meg for å ikke reise hjem til Gjøvik etter at vår felles tur var over. Jeg valgte å besøke Heidelberg i Tyskland. Grunnen til at jeg valgte Heidelberg var, vel, jeg hadde egentlig ingen grunn. Jeg synes det så ut som en fin by.

---

Noen måneder før 7. juli hadde jeg altså booket tur med SK4757 ned til FRA, og SK4756 hjem til OSL.
Den 7. juli var det, som den 23. juni, stappfult på OSL. Jeg hadde booket i SAS Plus, og takket Herren for at Fast Track og lounge var inkludert. Det var nesten umulig å komme seg fram noen steder airside.

Nedover satt jeg i sete 2A, og delte armlene med en annen person. Flighten var nærmere 30 minutter forsinket, og da vi omsider kom fram til FRA, var det kommunikasjonsproblemer slik at det ikke kom noen for å ordne med broen. Vi måtte derfor gå av i bakenden av flyet og ta buss. Heldigvis fungerte priority tag, slik at jeg rakk forbindelsen videre til Heidelberg.

Fikk pakket ut av kofferten relativt seint, og siden jeg var trøtt og sliten, tok jeg en kjapp tur ut for en Jägerschnitzel og et par-tre Hefeweizen.

Dagen etter ble jeg møtt av ruskevær, men jeg er norsk, og jeg lar ikke litt regn stoppe meg! Her er noen bilder.

Slottet

Gamlebroen

Kuler’n.

Panoramabilder fra hhv slottet og kirken

Hyggelig gater i Heidelberg også

Heidelberg er en universitetsby i Baden-Württemberg, og ligger ganske strategisk til. Her er det kort vei til flere større byer i Tyskland, samt Strasbourg i Frankrike og Basel i Tyskland. Jeg hadde opprinnelig tenkt å leie en sykkel og sykle rundt i området, men jeg var ikke kledd godt nok til lengre sykkelturer. Den ene dagen tok jeg derfor en tur til Basel i Sveits, der jeg kjøpte en baguett, klokke og en sjokolade, vandret litt rundt før jeg tok toget tilbake til Heidelberg. Dagen etter dro jeg til Frankfurt og spiste Frankfurter.

11 juli var det på tide med ordentlig hjemreise. SAS Plus også her.
Oppmøte på FRA to timer før, etter en effektiv sikkerhetskontroll var jeg i boardingområdet. Leste en bok mens jeg ventet her. Priority boarding fungerte, og jeg fikk noen kommentarer fra Herr og Fru Jante i det jeg gikk forbi de i køen for å boarde først. Jaja.
Satt i 2F og hadde ledig midtsete denne gangen. Etter en stille og rolig flight var det touchdown på OSL ganske på tiden - kl 14, og etter å ha kjøpt kvoten satt jeg meg på Timeekspressen rute T15 mot Gjøvik.

For å ta en liten sluttkommentar, så må jeg si at det absolutte høydepunktet for min del var Sarajevo. Til tross for byens slitte utseende, gjorde stemningen og menneskene at oppholdet ble perfekt. Vi tilbrakte flere timer i et tehus, og hadde lange fine samtaler med innehaverne. Vi var med på sightseeing-tur sammen med en som hadde opplevd beleiringen first hand, og delte sine erfaringer og sine refleksjoner rundt Sarajevo. Det var sterkt å gå inn på en vilkårlig kirkegård, og se at samtlige navn på støttene har dødsårene 1992 - 1995, uavhengig om personen var født i 1910 eller 1990. Sarajevo gjør ikke så mye for å promotere seg selv som turistmål. De andre turistene vi observerte var i all hovedsak fra Tyrkia, arabiske land og andre land i sentral- og øst-europa, så det er tydelig at Sarajevo enda ikke har blitt oppdaget av nordmenn.

Eller vent litt, vi er ikke helt ferdige, vi mangler noen kart.

Flyrutene
OSL-SJJ
SPU-OSL
OSL-FRA-OSL

Grovt skissert rute innad i Bosnia og Kroatia

Sånn.
Fin.
Old 03-10-2014, 19:25   #4
B738
ScanFlyer Gold

B738's Avatar

Veldig bra rapport!!

PS: Du skylder meg en tier
Old 03-10-2014, 19:40   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Flott rapport. Bosnia er fortsatt utenfor allfarvei, men Kroatia for lengst er blitt allemanseie. Jeg har lenge hatt lyst til å reise til historiske Sarajevo. Byen er jo også assosiert med en annen krig som har "jubiléum iår. Mostar er jo kjent for broen som dessverre ble bombet, men nå er på plass igjen.
Old 03-10-2014, 19:43   #6
Voipe
ScanFlyer Blue

Flott rapport fra spennende destinasjoner!
Voipe is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 19:55   #7
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Spennende rapport fra et par steder jeg har vært - Split og Sarajevo - og et sted jeg burde ha besøkt - Heidelberg. Jeg går ut fra at transporten fra FRA til Heidelberg var tog?
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 20:13   #8
Kashgar
ScanFlyer Blue

Det stemmer det, WF-380!
Takk for tilbakemeldingene.
Old 03-10-2014, 22:51   #9
Bergern
ScanFlyer Dusty

Flotte saker!
Gir inspirasjon til sommerens utflukter.
Old 03-10-2014, 23:58   #10
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Takk! Er glad for at det bare er 10 måneder til jeg har tenkt å ta turen mot disse delene av Europa igjen. Sarajevo bør jeg kunne få med meg. Split og Bol ble besøkt for 10 år siden, flotte steder, om enn noe kjedelig alene om kvelden i Bol.

Quote:
men allikevel kan det virke som om folk stadig har negative assosiasjoner til Bosnia og Sarajevo – jeg fikk ofte spørsmål om det virkelig var trygt å dra til et sted hvor det “akkurat hadde vært krig”.
Dessverre er kjennskapen og kunnskapen til den delen av Europa temmelig dårlig i befolkningen. Media synes heller ikke at det er spesielt interessant å rapportere fra dagens hendelser, eller, som du beskriver, mangel på positive hendelser.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules