![]() |
|
![]() |
#1 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
For et par år tilbake så satte Austrian Airlines all sin operative virksomhet ut til Tyrolean. Slik jeg ser det var dette for å kvitte seg med høye lønnskostnader og andre forpliktelser.
Burde ikke SAS ta slike grep for å overleve på sikt? Nå eier ikke SAS noe lavkostselskap som kan overta operasjonen, men sett at SAS kjøper JT og overfører fly/personell til dette selskapet, men driver videre som SAS på samme måte som Austrian gjør. Ville ikke dette på sikt gjøre SAS mye mer konkurransedyktige mtp kostnadsnivå i forhold til feks DY? Ansatte i Austrian fikk vel tilbud om jobb i Tyrolean til Tyrolean betingelser. De fleste takket ja slik jeg har kunnet lese meg frem til. Hva tror folket? Kan slike grep løfte SAS fra sumpa en gang for alle? Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nå gjorde jo SAS noe lignende, men istedet for et nytt selskap ble jo vilkårene omgjort høsten 2012 og blant annet ble/er pensjonsforpliktelsene dramatisk redusert
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyprat fusentast
|
![]() Quote:
Thomas |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ser for meg de oppslagene i VG også om alle ansatte skulle bli overført til JT. Med de betingelsene de flygende har nå så er vel også potensialet for besparelse ganske begrenset og vel?
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Flyprat fusentast
|
![]()
Du kjenner vel dette godt CFM, så bare flott om du deler noen tanker/innsikt med oss. Jeg er hverken for eller i mot en slik løsning, men tenker bare å lufte ideen. Det er jo en spennende problemstilling å diskutere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]()
Dette er jo ikke nye tanker; det ble diskutert blant ex-BU for mer enn ti år siden om ikke det hadde vært en tanke å overføre alt til ex-BU AOC (SAS-N) og slå resten konk, i og med at BU før sammenslåingen hadde atskillig lavere CASK enn resten. Jeg kjenner jo i det minste tallene for kontraktene som gjaldt for line maintenance mot henholdsvis BTS og STS, og bare det hadde gjort en solid forskjell. Men vi vet jo alle hvordan det gikk.
Den gangen ble det omtalt som å "ta en Swissair", men jeg er svært usikker på hvor relevant det er i dagens situasjon. Mye rabalder hadde det blitt, det er sikkert. Og hvor mye det hadde vært å hente er jo ikke enkelt å si, i og med at avtaleverket er så kraftig revidert siden den gang. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
SAS har vel netop et sådan selskab i form af Blue1?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
I tillegg til dette har du Tyrolean som regionaloperatør på vilkår som i større grad var lik vilkårene til Lauda/nye Austrian. Ledelsen satset på at de ville kunne bli kvitt de gamle pensjonsforpliktelsene ved å overføre samtlige flyvende personell til Tyrolean. Noen bestemte seg for å ta sluttpakke og forlate selskapet. Ble vel i overkant av 100 piloter til slutt bla. De ansatte gikk til sak mot selskapet for å få de pensjonene de mener de har krav på. Den saken går sin gang i rettsapparatet nå og det ser vel i øyeblikket ut til at selskapet taper. Forøvrig en av mange rettsaker mellom ansatte og selskap i kjølvannet av sammenslåingen. Hva det hele har kostet og kommer til å koste og hvilke konsekvenser det til slutt vil få er helt uoversiktlig. SAS har vel tvunget gjennom en hel masse tilståelser fra de ansatte allerede, bla. på pensjoner, så jeg ser ikke helt hva de skulle vinne på å gjennomføre noe slikt. Ikke minst med tanke på at man enda ikke vet resultatet av det man har gjort i Austrian og hvilke konsekvenser det vil medføre. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Flyprat fusentast
|
![]()
Med de siste uker/dagers utvikling, så ser jeg at relevansen i denne tråden bare øker og øker. Jeg tror det er bare et tidsspørsmål før SAS kvitter seg med produksjonen intra EU. De begynner å sette ut tynne og utvalgte ruter, også ser jeg ikke bort fra at dem fremover vil fase mer og mer av produksjonen på innleid kapasitet.
Skal ikke se bort fra at en dag slipper SAS en bombe om at JT er kjøpt opp, og all produksjon intra-EU overtas av JT. Et annet interessant spørsmål er hva man gjør i konkurransen med NAI. Mitt inntrykk er at de som jobber IC har høy ansinitet, og derav lønn m.m. SAS kan nok gjøre drastiske kutt på kostnadssiden om man setter ut IC-produksjonen også. Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er interessant at SAS kritiserer Norwegians drift (med påstander om blandt annet sosial dumping), samtidig som de stadig vekk outsourcer/flagger ut deler av sin egen produksjon til andre selskaper som Cimber, Jettime og Blue1. Selskaper som jeg vil tro har dårligere vilkår og bettingelser for sine ansatte enn det SAS har?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det har de nok - men det er ihvertfall skandinaviske selskaper med (stort sett) skandinaviske ansatte som alle er en del av det skandinaviske velferds- og skattesystemet.
Kelnerne på McDonalds tjener vel heller ikke det samme som de på Bagatelle, uten at noen ser ut til å ha problemer med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Parallellen er vel grei - Bagatelle stengte nylig dørene etter å ikke ha klart å gjøre overskudd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men "flagger" ikke DY ut til DAT da ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Turkish Airlines og SAS "Mine bookinger" | kblaur | Reiseforum | 3 | 09-11-2013 21:03 |
Bør "Monkey class" få en ny betydning ? | AirbusTrond | Småprat | 6 | 26-07-2011 20:36 |
SAS Norge på Topp i ARRIVAL PERFORMANCE på "Top European Airlines" | msil | Flyforum | 4 | 05-07-2008 12:57 |
SAS Scandinavian Airlines Douglas DC-9-41 "OY-KGR Current livery" | LN-REF | Samlerhjørnet | 42 | 24-05-2008 15:39 |