![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]()
Går en tråd på A.net om en SAS-maskin som mistet en winglet underveis til IAD idag, er det noe hold i dette?
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2782797/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Jeg saa ogsaa den, men det kan ikke ha vaert noen 'big deal'. Maskinen gikk paa rute tilbake ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
Kan winglets dette av sånn uten videre?
Uansett skal det bli spennende og se om dette stemmer eller bare er en røverhistorie |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
|
![]()
Hvordan kan dette skje?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
De hadde kanskje satt på winglets som hørte til en annen flytype? hehehe...
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Aa fly uten winglets paa en Airbus er visstnok ikke noen stor sak. Du faar noen tonn vektrestriksjoner, det er alt.
Naar det gjelder 737/757 er det visst litt strengere - tror ikke du kan fly med pax. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]()
Skjer av og til dette, her er et knippe bilder av andre maskiner som har mistet winglet tidligere:
Garuda 744: http://www.airliners.net/open.file/1035732/L/ Air Atlanta Icelandic 744: http://www.airliners.net/open.file/0943181/L/ RAM 744: http://www.airliners.net/open.file/0908166/L/ BA 319: http://www.airliners.net/open.file/0692435/L/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Litt ubehagelig for passasjerer kanskje, å se en del av vingen falle av.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
Ellers venter jeg nå bare på overskriften skal dukke opp på VGNett. "SAS fly mistet vingen"
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Det er vel VELDIG tvilsomt at disse vingetippene har falt av på alle bildene som er postet her. De er vel rett og slett tatt av, av en eller annen grunn. Leste et annet sted at det ikke er noe problem å fly med bare èn montert.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Det er vel lite sansynlig at de er demontert også. Ihvertfall der det er en vinglet, og en som savnes. Det ville vel være naturlig å montere av begge i så fall, for å få lik "oppdrift" på begge sider. Eller hva?
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]()
Som det står skrevet over her, så kan Airbusene, med flere, flys kurant med kun én winglet. Begge av derimot er no-go.
Edit: trykk |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]() Dette emne er vel et som FBU4Ever kan svare meget meget præcist på. Kanske det endda var han som var med på den rute Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
|
![]()
Skjønner ikke helt logikken: en 747-400 uten winglwes; Vil ikke det da ble en -300??
Evt. 757 med winglets: Samtlige av disse har jo opprinnelig flydd uten.. Hvorfor kan de ikke gjøre det igjen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
|
![]() Quote:
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium! Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo! Dagens Alfista: Hvadda fottur? ![]() "Jag är Stabækfan, hva fan är ni?" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
|
![]()
På a.net forumet kan man lese følgende:
"It didn't fall off while inflight, there was a ground accident at CPH some days ago and the mechanics removed the winglet which caused a six hour delay for the departure to IAD." Vist en går utfra at dette stemmer og siden det tydeligvis ikke er high-speed tape over WL festet, kan selve tapen ha blåst bort innflight? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Wingletene paa Boeing er stoerre og krever stoerre inngripen i vingens form og stoerrelse for installering. Derfor er det stoerre utslag hvis winglet er borte.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS mistet kabintrykket | Geiraage | Småprat | 2 | 27-09-2012 16:10 |
Sas 330@Osl 19.06 | Motard | Bilder & foto | 3 | 19-06-2012 15:08 |
SAS Airbus 330 og 340 | Fysikeren | Flyteknisk forum | 11 | 20-09-2010 17:49 |
SAS 330 på OSL nå | Shadow | Flyforum | 28 | 28-01-2009 22:49 |
SAS-winglet-bilde | atck | Bilder & foto | 4 | 25-07-2008 17:33 |