Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2006, 15:18   #1
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default SAS 330 - mistet winglet?

Går en tråd på A.net om en SAS-maskin som mistet en winglet underveis til IAD idag, er det noe hold i dette?


http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/2782797/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 15:30   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Jeg saa ogsaa den, men det kan ikke ha vaert noen 'big deal'. Maskinen gikk paa rute tilbake ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 16:03   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Kan winglets dette av sånn uten videre?

Uansett skal det bli spennende og se om dette stemmer eller bare er en røverhistorie
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 16:09   #4
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Hvordan kan dette skje?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 16:13   #5
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

De hadde kanskje satt på winglets som hørte til en annen flytype? hehehe...
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 16:15   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Aa fly uten winglets paa en Airbus er visstnok ikke noen stor sak. Du faar noen tonn vektrestriksjoner, det er alt.
Naar det gjelder 737/757 er det visst litt strengere - tror ikke du kan fly med pax.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 16:18   #7
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Skjer av og til dette, her er et knippe bilder av andre maskiner som har mistet winglet tidligere:

Garuda 744:
http://www.airliners.net/open.file/1035732/L/

Air Atlanta Icelandic 744:
http://www.airliners.net/open.file/0943181/L/

RAM 744:
http://www.airliners.net/open.file/0908166/L/

BA 319:
http://www.airliners.net/open.file/0692435/L/
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 17:34   #8
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 18:16   #9
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Litt ubehagelig for passasjerer kanskje, å se en del av vingen falle av.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 19:48   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Ellers venter jeg nå bare på overskriften skal dukke opp på VGNett. "SAS fly mistet vingen"
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 20:24   #11
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Det er vel VELDIG tvilsomt at disse vingetippene har falt av på alle bildene som er postet her. De er vel rett og slett tatt av, av en eller annen grunn. Leste et annet sted at det ikke er noe problem å fly med bare èn montert.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 21:49   #12
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Det er vel lite sansynlig at de er demontert også. Ihvertfall der det er en vinglet, og en som savnes. Det ville vel være naturlig å montere av begge i så fall, for å få lik "oppdrift" på begge sider. Eller hva?
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 22:12   #13
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Som det står skrevet over her, så kan Airbusene, med flere, flys kurant med kun én winglet. Begge av derimot er no-go.


Edit: trykk
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2006, 23:51   #14
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'


Dette emne er vel et som FBU4Ever kan svare meget meget præcist på.
Kanske det endda var han som var med på den rute
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 00:17   #15
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,650
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Skjønner ikke helt logikken: en 747-400 uten winglwes; Vil ikke det da ble en -300??

Evt. 757 med winglets: Samtlige av disse har jo opprinnelig flydd uten.. Hvorfor kan de ikke gjøre det igjen?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 10:35   #16
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty
 
FBU 4EVER's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nærsnes, Norge
Posts: 4,450
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Quote:
Originally posted by sk931



Dette emne er vel et som FBU4Ever kan svare meget meget præcist på.
Kanske det endda var han som var med på den rute
Hilsen
Ole
Ikke meg,da jeg ennaa ikke er sjekket ut paa A330,men kun A340.Vi kan utmerket fly en A330/340 med en vinglet missing (samme vingen i utgangspunktet).Det fins noen restriksjoner mht. vekter,osv. Dessuten skal vingehulrommet etter vinglet'en dekkes med "high speed tape". Det er ikke gjort paa bildet,noe som tyder paa at den kan ha blitt slaatt av,f.eks. pga. en birdstrike etter avgang.
__________________
Stjernemotorer lekker ikke olje. De markerer territorium!

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 12:14   #17
SK1399
ScanFlyer Silver
 
SK1399's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 528
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

På a.net forumet kan man lese følgende:

"It didn't fall off while inflight, there was a ground accident at CPH some days ago and the mechanics removed the winglet which caused a six hour delay for the departure to IAD."

Vist en går utfra at dette stemmer og siden det tydeligvis ikke er high-speed tape over WL festet, kan selve tapen ha blåst bort innflight?
SK1399 is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 12:55   #18
brendas
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Quote:
Originally posted by Martin
Skjønner ikke helt logikken: en 747-400 uten winglwes; Vil ikke det da ble en -300??
Vil være nærmere en 744D, da det er en hel del flere forskjeller mellom en -300 og en -400.

Quote:
Originally posted by Martin
Evt. 757 med winglets: Samtlige av disse har jo opprinnelig flydd uten.. Hvorfor kan de ikke gjøre det igjen?
Kan ha med hva de er sertifisert for, det er ikke sikkert dette ble gjort.
brendas is offline   Reply With Quote
Old 22-05-2006, 13:00   #19
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Wingletene paa Boeing er stoerre og krever stoerre inngripen i vingens form og stoerrelse for installering. Derfor er det stoerre utslag hvis winglet er borte.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 23-05-2006, 09:47   #20
RolfL
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
Default Replying to Topic 'SAS 330 - mistet winglet?'

Quote:
Originally posted by SK1399
"It didn't fall off while inflight, there was a ground accident at CPH some days ago and the mechanics removed the winglet which caused a six hour delay for the departure to IAD."
Det stod en belysningsstolpe ivägen under uttaxning för start SK925 19 maj.
RolfL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS mistet kabintrykket Geiraage Småprat 2 27-09-2012 16:10
Sas 330@Osl 19.06 Motard Bilder & foto 3 19-06-2012 15:08
SAS Airbus 330 og 340 Fysikeren Flyteknisk forum 11 20-09-2010 17:49
SAS 330 på OSL nå Shadow Flyforum 28 28-01-2009 22:49
SAS-winglet-bilde atck Bilder & foto 4 25-07-2008 17:33


All times are GMT +2. The time now is 22:36.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.