![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Justisminsteren, PST-sjefen og politiet holder pressekonferanser og varsler økt tilstedeværelse. Ut fra det politiet sier innebærer det væpnet politi ved trafikknutepunkter, og flyplasser med utenlandsavganger nevnes også. Ganske uhyggelig, men det er vel slik vi må regne med.
Tiltakene iverksettes fra kl 1000, opplyses det. Last edited by AirbusTrond; 24-07-2014 at 10:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Better safe than sorry. Væpnet Politi er jo daglidags i mange land.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Merket dette i dag morges klokken 0730 norsk tid. Når vi boardet Turkish Airlines til Oslo fra Istanbul så ble alle pass sjekket grundig i gate, og det ble pratet med mange av passasjerene(hvor de kom fra etc etc). Når vi landet på Osl så ble samtlige passasjerer sjekket på vei ut av flyet, noen måtte også forevise returbilletter m.m.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skulle det skje noe, uten at man har advart på forhånd så vil hoder rulle. Så bedre at folk er litt oppskremt og ekstra årvåkne enn at vi lever i den store norske bobla.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Legal Eagle
|
![]() Quote:
Ja, og viktigere enn å ha ryggen fri: Advarselene gir økt oppmerksomhet fra folk flest, og gir potensielle terrorister beskjed om at de er "sett". Sammen med økt beredskap, reduserer det risikoen for at noe skjer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bonusjeger
|
![]()
Du har også det at eventuelle terrorister da kanskje blir mer oppmerksome og mer forsiktige, som igjen kan spille negativt inn. Uansett er det vel en totalvurdering som har blitt gjort hvor det har blitt konkludert med at effekten er positiv for oss at det blir gått ut med, noe som forhåpentligvis stemmer.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Måtte det aldri skje her. Men greit at de viser at de kan hvis de må.
Forøvrig smilende og hjelpsomme, tungt bevæpnede betjenter på Værnes i dag... ![]()
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Man må nok den nærmeste tiden beregne ekstra tid på OSL, i dag er det ventetid på 20 minutter i sikkerhetskontrollen grunnet denne terrortrusselen. Det er også satt i verk tiltak på andre transprotknutepunkter etc.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flysitter
|
![]()
Til og med på EVE flakser det Politi med våpen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
<mod>
Etter et kort møte på stabsrommet kommer vi med følgende: Vi holder oss heretter til den flyrelaterte siden av denne saken på dette forumet </mod>
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hei,
Har tenkt meg en tur til Oslo-området for å besøke en kompis i helga. Min bekymrede mormor synes jeg skal droppe turen og det er ikke sikkert få som velger å styre unna folksomme plasser som f.eks OSL og Lillestrøm Stasjon i helga. I utgangspunktet har jeg ingen intensjon om å la nevnte trusler få påvirke mine bevegelser. Da har jo disse som fremsetter slike trusler vunnet på et vis. Men på den andre siden virker denne trusselen svært troverdig. All fornuft og magefølelse sier "reis". Men samtidig så kan jeg ikke unngå å bli litt småbekymret selv. Men man kommer antakelig langt eller lengre ved å utvise noe ekstra vaktsomhet og bruke blikk og hørsel litt ekstra. Er det noen sjans for at jeg eventuelt kan få flybilletter refundert hvis jeg velger å droppe reisen? Sikkert noen som lurer på det samme. Og vil FastTrack på SVG og OSL funke noenlunde som vanlig eller må man regne med ventetid der også? Last edited by Twin Otter; 25-07-2014 at 10:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Denne såkalte "udefinerte trusselen" er ikke rettet mot noen bestemt by, plass eller bedrift, den er rettet mot kongeriket Norge. Basert på dette er det pr.def. like trygt å reise til Oslo som det er å reise med Hurtigruten, besøke dyreparken og kjøre natt-toget til Åndalsnes. Når det kommer til kø her på bruket må du nok regne med forsinkelser, fast-track eller ei. Det virker som det piper på stort sett annenhver person som går igjennom. Kom deg til Oslo og besøk kameraten din! ![]()
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() Last edited by Twin Otter; 25-07-2014 at 10:32. Reason: typo... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Er det noen økte sikkerhetstiltak man må forberede seg på ved flygninger fra europeiske utland?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Bonusjeger
|
![]() Quote:
Når det er sagt, regner jeg med at jeg ville reist, men jeg ville utøvd ekstra oppmerksomhet og ikke gått rundt på de mest folketette samlingsområdene og benyttet større former for kollektivtransport. Jeg oppfatter fly og lufttrafikk generelt som relativt trygt med tanke på sikkerhetskontrollen som foregår på lufthavnene. T-bane og buss derimot ville jeg vært litt mer skeptisk for å ta, kun som en forholdsregel.
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 |
Lurker
|
![]()
Terrorister pleier ofte å finne nye mål som ikke er sikret like godt som de i etterpåklokskapens navn burde vært. Vi så dette under 9/11, atocha og 22/7.
I Norge er nok flyplassene (spesielt i disse dager) blandt eventuelle mål som er best sikret. Ifølge denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2014/07/24/n...orge/34483848/ er Hurtigruten/Norway cup trekt frem som de "størst mulige målene" foruten om transport/myndighetsbygg. Jeg ville følt meg tryggere på OSL, enn på hurtigruta som ligger til kai i Kjøllefjord uten sikkerhetskontroll og milesvis fra bevepnet politi. Når det er sagt er en tryggere hjemme i stuen enn ute blandt folkemengder - men dette gjelder alltid - uavhengig av terrortrussler. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Bonusjeger
|
![]() Quote:
Vi kan godt ha det i bakhodet, og anse oss heldige av den grunn. Men noen forskjell ellers fører det ikke til. At andre har det ille og lever under et større trusselbilde enn oss, gjør det ikke noe bedre for meg å gjøre det. Kollektivt sett gjør det bare situasjonen værre.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tiltak for å få ned turnaroundtiden | LN-MOW | Småprat | 16 | 15-03-2013 19:20 |
Security-tiltak på norske flyplasser kan gå på sikkerheten løs! | CV990 | Flyforum | 13 | 03-09-2011 21:30 |
Drivstoffbesparende tiltak | jb1 | Flyforum | 0 | 24-07-2008 13:30 |
Strenge tiltak har sannsynligvis ingen effekt | Concorde | Flyforum | 3 | 21-12-2007 11:56 |
Samferdelsdepartementet krever konkrete tiltak fra Avinor | Herlov | Flyforum | 0 | 10-12-2005 08:33 |