Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2014, 10:08   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser

Justisminsteren, PST-sjefen og politiet holder pressekonferanser og varsler økt tilstedeværelse. Ut fra det politiet sier innebærer det væpnet politi ved trafikknutepunkter, og flyplasser med utenlandsavganger nevnes også. Ganske uhyggelig, men det er vel slik vi må regne med.

Tiltakene iverksettes fra kl 1000, opplyses det.

Last edited by AirbusTrond; 24-07-2014 at 10:16.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 12:35   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Øker terrorberedskapen

Better safe than sorry. Væpnet Politi er jo daglidags i mange land.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 13:04   #3
fluxie
Flyprat fusentast

Merket dette i dag morges klokken 0730 norsk tid. Når vi boardet Turkish Airlines til Oslo fra Istanbul så ble alle pass sjekket grundig i gate, og det ble pratet med mange av passasjerene(hvor de kom fra etc etc). Når vi landet på Osl så ble samtlige passasjerer sjekket på vei ut av flyet, noen måtte også forevise returbilletter m.m.
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 13:16   #4
ErlA
ScanFlyer Gold

Skulle det skje noe, uten at man har advart på forhånd så vil hoder rulle. Så bedre at folk er litt oppskremt og ekstra årvåkne enn at vi lever i den store norske bobla.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 13:25   #5
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Skulle det skje noe, uten at man har advart på forhånd så vil hoder rulle. Så bedre at folk er litt oppskremt og ekstra årvåkne enn at vi lever i den store norske bobla.

Ja, og viktigere enn å ha ryggen fri: Advarselene gir økt oppmerksomhet fra folk flest, og gir potensielle terrorister beskjed om at de er "sett". Sammen med økt beredskap, reduserer det risikoen for at noe skjer.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 14:23   #6
Flight Cancelled
Bonusjeger

Flight Cancelled's Avatar

Quote:
Originally Posted by RWY 24 View Post
Ja, og viktigere enn å ha ryggen fri: Advarselene gir økt oppmerksomhet fra folk flest, og gir potensielle terrorister beskjed om at de er "sett". Sammen med økt beredskap, reduserer det risikoen for at noe skjer.
Du har også det at eventuelle terrorister da kanskje blir mer oppmerksome og mer forsiktige, som igjen kan spille negativt inn. Uansett er det vel en totalvurdering som har blitt gjort hvor det har blitt konkludert med at effekten er positiv for oss at det blir gått ut med, noe som forhåpentligvis stemmer.

Flight Cancelled is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 14:52   #7
SKY-LIMITED
ScanFlyer Blue

SKY-LIMITED's Avatar

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Væpnet Politi er jo daglidags i mange land.
Måtte det aldri skje her. Men greit at de viser at de kan hvis de må.
Forøvrig smilende og hjelpsomme, tungt bevæpnede betjenter på Værnes i dag...
Old 24-07-2014, 14:54   #8
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Økt sikkerhet i forbindelse med terrortrussel

Man må nok den nærmeste tiden beregne ekstra tid på OSL, i dag er det ventetid på 20 minutter i sikkerhetskontrollen grunnet denne terrortrusselen. Det er også satt i verk tiltak på andre transprotknutepunkter etc.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2014, 17:48   #9
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Til og med på EVE flakser det Politi med våpen
Old 25-07-2014, 09:03   #10
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Øker terrorberedskapen, tiltak på bl.a. flyplasser

<mod>
Etter et kort møte på stabsrommet kommer vi med følgende:
Vi holder oss heretter til den flyrelaterte siden av denne saken på dette forumet
</mod>

Old 25-07-2014, 10:15   #11
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Hei,

Har tenkt meg en tur til Oslo-området for å besøke en kompis i helga. Min bekymrede mormor synes jeg skal droppe turen og det er ikke sikkert få som velger å styre unna folksomme plasser som f.eks OSL og Lillestrøm Stasjon i helga. I utgangspunktet har jeg ingen intensjon om å la nevnte trusler få påvirke mine bevegelser. Da har jo disse som fremsetter slike trusler vunnet på et vis.

Men på den andre siden virker denne trusselen svært troverdig. All fornuft og magefølelse sier "reis". Men samtidig så kan jeg ikke unngå å bli litt småbekymret selv. Men man kommer antakelig langt eller lengre ved å utvise noe ekstra vaktsomhet og bruke blikk og hørsel litt ekstra.

Er det noen sjans for at jeg eventuelt kan få flybilletter refundert hvis jeg velger å droppe reisen? Sikkert noen som lurer på det samme.

Og vil FastTrack på SVG og OSL funke noenlunde som vanlig eller må man regne med ventetid der også?

Last edited by Twin Otter; 25-07-2014 at 10:18.
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2014, 10:29   #12
Thomas
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Twin Otter View Post
Hei,

Har tenkt meg en tur til Oslo-området for å besøke en kompis i helga. Min bekymrede mormor synes jeg skal droppe turen og det er ikke sikkert få som velger å styre unna folksomme plasser som f.eks OSL og Lillestrøm Stasjon i helga. I utgangspunktet har jeg ingen intensjon om å la nevnte trusler få påvirke mine bevegelser. Da har jo disse som fremsetter slike trusler vunnet på et vis.

Men på den andre siden virker denne trusselen svært troverdig. All fornuft og magefølelse sier "reis". Men samtidig så kan jeg ikke unngå å bli litt småbekymret selv. Men man kommer antakelig langt eller lengre ved å utvise noe ekstra vaktsomhet og bruke blikk og hørsel litt ekstra.

Er det noen sjans for at jeg eventuelt kan få flybilletter refundert hvis jeg velger å droppe reisen? Sikkert noen som lurer på det samme.

Og vil FastTrack på SVG og OSL funke noenlunde som vanlig eller må man regne med ventetid der også?

Denne såkalte "udefinerte trusselen" er ikke rettet mot noen bestemt by, plass eller bedrift, den er rettet mot kongeriket Norge. Basert på dette er det pr.def. like trygt å reise til Oslo som det er å reise med Hurtigruten, besøke dyreparken og kjøre natt-toget til Åndalsnes.

Når det kommer til kø her på bruket må du nok regne med forsinkelser, fast-track eller ei. Det virker som det piper på stort sett annenhver person som går igjennom.

Kom deg til Oslo og besøk kameraten din!
Old 25-07-2014, 10:31   #13
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Denne såkalte "udefinerte trusselen" er ikke rettet mot noen bestemt by, plass eller bedrift, den er rettet mot kongeriket Norge. Basert på dette er det pr.def. like trygt å reise til Oslo som det er å reise med Hurtigruten, besøke dyreparken og kjøre natt-toget til Åndalsnes.

Når det kommer til kø her på bruket må du nok regne med forsinkelser, fast-track eller ei. Det virker som det piper på stort sett annenhver person som går igjennom.

Kom deg til Oslo og besøk kameraten din!
Ja, det er disse tingene jeg også har tenkt. Føler meg ganske så trygg i grunn. Får bare beregne god tid (som jeg vanligvis har for vane å gjøre). Blir vel i verste fall utvidet lounge-tid på søndag.

Last edited by Twin Otter; 25-07-2014 at 10:32. Reason: typo...
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2014, 10:38   #14
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Er det noen økte sikkerhetstiltak man må forberede seg på ved flygninger fra europeiske utland?
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2014, 11:46   #15
ErlA
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Er det noen økte sikkerhetstiltak man må forberede seg på ved flygninger fra europeiske utland?
Vanlig fornuft gjelder sansynligvis som vanlig. Ellers er det ikke meldt om ekstraordinære tiltak.
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2014, 12:21   #16
Flight Cancelled
Bonusjeger

Quote:
Der er jeg uenig med deg. Oppholder du deg på områder med mange passasjerer og større knytepunkter innen norsk infrastruktur, vil jeg si at den estimerte risikoen er større for at noe skulle skje. Selv om trusselen er rettet mot Norge som land, betyr det ikke at den kalkulerte risikoen for at noe skulle skje er like stor overalt. Eventuelle personer med slike planer har vel kriterier de går etter.

Når det er sagt, regner jeg med at jeg ville reist, men jeg ville utøvd ekstra oppmerksomhet og ikke gått rundt på de mest folketette samlingsområdene og benyttet større former for kollektivtransport. Jeg oppfatter fly og lufttrafikk generelt som relativt trygt med tanke på sikkerhetskontrollen som foregår på lufthavnene. T-bane og buss derimot ville jeg vært litt mer skeptisk for å ta, kun som en forholdsregel.

Old 25-07-2014, 12:32   #17
Thomas
ScanFlyer Rusty

Default Re: Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser

Quote:
Eventuelle personer med slike planer har vel kriterier de går etter.
Nettopp, og det er en del av poenget mitt. Hvorfor skulle et eventuelt terroranslag treffe det målet som er mest sikret. Ja, disse terroristene er tjukke i huet, men selv de skjønner at et land som blir utsatt for en trussel setter mest og flest ressurser inn ved f.eks flyplasser. Men på en annen side, vil de så kan de.
Old 25-07-2014, 12:44   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Flight Cancelled View Post
Når det er sagt, regner jeg med at jeg ville reist, men jeg ville utøvd ekstra oppmerksomhet og ikke gått rundt på de mest folketette samlingsområdene og benyttet større former for kollektivtransport. Jeg oppfatter fly og lufttrafikk generelt som relativt trygt med tanke på sikkerhetskontrollen som foregår på lufthavnene. T-bane og buss derimot ville jeg vært litt mer skeptisk for å ta, kun som en forholdsregel.
Så skal man også ha i bakhodet at slik vi har det akkurat nå, bevæpnet politi på flyplasser, jernbane m.v. og mer eller mindre konkrete trusler, er nesten den normale hverdagen mange steder i verden, vi er bare ikke så vant til det her hjemme.

Old 25-07-2014, 12:45   #19
Bacardi
Lurker

Bacardi's Avatar

Default Re: Øker terrorberedskapen, om tiltak på flyplasser

Terrorister pleier ofte å finne nye mål som ikke er sikret like godt som de i etterpåklokskapens navn burde vært. Vi så dette under 9/11, atocha og 22/7.

I Norge er nok flyplassene (spesielt i disse dager) blandt eventuelle mål som er best sikret. Ifølge denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2014/07/24/n...orge/34483848/ er Hurtigruten/Norway cup trekt frem som de "størst mulige målene" foruten om transport/myndighetsbygg. Jeg ville følt meg tryggere på OSL, enn på hurtigruta som ligger til kai i Kjøllefjord uten sikkerhetskontroll og milesvis fra bevepnet politi. Når det er sagt er en tryggere hjemme i stuen enn ute blandt folkemengder - men dette gjelder alltid - uavhengig av terrortrussler.
Bacardi is offline   Reply With Quote
Old 25-07-2014, 14:11   #20
Flight Cancelled
Bonusjeger

Quote:
Nettopp, og det er en del av poenget mitt. Hvorfor skulle et eventuelt terroranslag treffe det målet som er mest sikret. Ja, disse terroristene er tjukke i huet, men selv de skjønner at et land som blir utsatt for en trussel setter mest og flest ressurser inn ved f.eks flyplasser. Men på en annen side, vil de så kan de.
Av den oppfatning jeg har (som godt kan være delvis feil), er sikringen på flyplasser unik sammenlignet med andre transportmetoder og mål. Vedkommende snakket om å reise til Oslo, ikke via OSL.

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Så skal man også ha i bakhodet at slik vi har det akkurat nå, bevæpnet politi på flyplasser, jernbane m.v. og mer eller mindre konkrete trusler, er nesten den normale hverdagen mange steder i verden, vi er bare ikke så vant til det her hjemme.
Vi kan godt ha det i bakhodet, og anse oss heldige av den grunn. Men noen forskjell ellers fører det ikke til. At andre har det ille og lever under et større trusselbilde enn oss, gjør det ikke noe bedre for meg å gjøre det. Kollektivt sett gjør det bare situasjonen værre.

Reply

Posting Rules