Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-05-2006, 20:30   #1
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Dårlig luft på arbeidsplassen

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116405
C172 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 20:57   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Replying to Topic 'Dårlig luft på arbeidsplassen'

Er ikke utrykket 'slå alarm' det samme som 'ulv ulv' når det er vg-artikkel? Tenker på generell basis ikke spesifikt om denne artikkelen.

__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2006, 21:06   #3
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
Default Replying to Topic 'Dårlig luft på arbeidsplassen'

Är det bara jag som inte ser ett sammanhang i det här stycket?

Quote:
- Arbeidsmiljøet for flygere og kabinpersonell er til dels presset. Jeg ser med glede på alle tiltak som bedrer arbeidsforholdene, både for dem som jobber om bord, og for passasjerene, sier han til VG. En svensk mann i 60-årene ble i går tatt med opium av tollere på Værnes
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 00:36   #4
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Dårlig luft på arbeidsplassen'

"Lav luftfuktighet og lite surstoff" har det alltid vært ombord i jetfly.

En langrutetur blir da som å jobbe en lang dag på Galdhøpiggen.

Dog ble dette verre etter at man i senere år begynte å spare fuel på aircond.

En annen faktor er at støynivået pga luftsus langs skroget og høyfrekvent piping fra lufta som slipper ut via dørene, har så ukomfortabelt mange decibel at det ikke ville passert arbeidsmiljøloven på andre arbeidsområder.

Har prøvd øreplugger i hvileperiodene på langruter og det hjalp. På lik linje med at å drikke en 2-liters flaske vann på en langtur også forbedret formen.

Lånte en decibel-måler av min elektronikk-bror og brukte i galley på div flytyper: Støynivået var uforsvarlig mht tidsrom eksponert, og unevnelig høyt i alle sammenhenger.

Men så lenge "besetninger på transportmidler" merkelig nok skal være unnatatt arbeidsmiljøloven (kontorpersonale er beskyttet) så er det altfor mange der ute som "går for lut-og-kaldt-vann".

Når man så slenger på manglende og uregelmessig spising, pluss stress og tidspress pga slots og turnarounds, må de fleste skjønne at kabinjobben kun er for den yngste og sunneste kremen av veltrente unge mennesker.

Det har flyselskapene (LCC) åpenbart forlengst fattet.
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 08:54   #5
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'Dårlig luft på arbeidsplassen'

Quote:
Originally posted by ANX
Lånte en decibel-måler av min elektronikk-bror og brukte i galley på div flytyper: Støynivået var uforsvarlig mht tidsrom eksponert, og unevnelig høyt i alle sammenhenger.

Men så lenge "besetninger på transportmidler" merkelig nok skal være unnatatt arbeidsmiljøloven (kontorpersonale er beskyttet) så er det altfor mange der ute som "går for lut-og-kaldt-vann".
Hvor mange dB målte du rundt omkring? Det nye EU-direktivet på støy på arbeidsplassen tilsier at man ikke skal utsettes for med enn 85dB over tid, en ganske streng grense som skaper mange praktiske problemer rundt omkring.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 18-05-2006, 14:20   #6
ANX
ScanFlyer Gold
 
ANX's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
Default Replying to Topic 'Dårlig luft på arbeidsplassen'

På baksiden av måleren står en tabell over hvor lang tid det må gå før man blir skadet av de forskjellige verdiene. Husker ikke i farta hva vi målte.

På korte flighter var det ikke noe problem. Tror ikke jeg regnet på langruter. Mest aktuelt for de som er nesten hele tiden i galley. I tilleg har f.eks MD avtrekksvifte i galleytaket som høres altfor godt.

10'eren var direkte slitsom med hvilesetene rett foran dør, pluss en idiotisk konstruert utslagsvask i galley som bråket infernalsk høyfrekvent. Ørepropper hjalp litt, og med øreklokker utenpå ble det levelig, hehe.

Har ikke hørt at noen selskaper har målt støynivå/mengde i en CC's arbeidsdag...
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor...
ANX is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Luft til luft filming DY_ENZV Småprat 6 27-08-2013 06:47
Høstfarger og klar luft på OSL Jørgen S Bilder & foto 10 14-10-2012 16:29
LH A340-600 - problemer med dårlig luft i kabinen Discus Flyforum 3 16-04-2009 21:09
Luft under vingene LN-RUV Flyforum 0 17-04-2008 21:47
40 år siden DC-9 fikk luft under vingene LN-MEH Flyhistorisk forum 6 26-02-2005 09:37


All times are GMT +2. The time now is 09:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.