![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=116405
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Er ikke utrykket 'slå alarm' det samme som 'ulv ulv' når det er vg-artikkel? Tenker på generell basis ikke spesifikt om denne artikkelen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,479
|
![]()
Är det bara jag som inte ser ett sammanhang i det här stycket?
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
"Lav luftfuktighet og lite surstoff" har det alltid vært ombord i jetfly.
En langrutetur blir da som å jobbe en lang dag på Galdhøpiggen. Dog ble dette verre etter at man i senere år begynte å spare fuel på aircond. En annen faktor er at støynivået pga luftsus langs skroget og høyfrekvent piping fra lufta som slipper ut via dørene, har så ukomfortabelt mange decibel at det ikke ville passert arbeidsmiljøloven på andre arbeidsområder. Har prøvd øreplugger i hvileperiodene på langruter og det hjalp. På lik linje med at å drikke en 2-liters flaske vann på en langtur også forbedret formen. Lånte en decibel-måler av min elektronikk-bror og brukte i galley på div flytyper: Støynivået var uforsvarlig mht tidsrom eksponert, og unevnelig høyt i alle sammenhenger. Men så lenge "besetninger på transportmidler" merkelig nok skal være unnatatt arbeidsmiljøloven (kontorpersonale er beskyttet) så er det altfor mange der ute som "går for lut-og-kaldt-vann". Når man så slenger på manglende og uregelmessig spising, pluss stress og tidspress pga slots og turnarounds, må de fleste skjønne at kabinjobben kun er for den yngste og sunneste kremen av veltrente unge mennesker. Det har flyselskapene (LCC) åpenbart forlengst fattet. ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
På baksiden av måleren står en tabell over hvor lang tid det må gå før man blir skadet av de forskjellige verdiene. Husker ikke i farta hva vi målte.
På korte flighter var det ikke noe problem. Tror ikke jeg regnet på langruter. Mest aktuelt for de som er nesten hele tiden i galley. I tilleg har f.eks MD avtrekksvifte i galleytaket som høres altfor godt. 10'eren var direkte slitsom med hvilesetene rett foran dør, pluss en idiotisk konstruert utslagsvask i galley som bråket infernalsk høyfrekvent. Ørepropper hjalp litt, og med øreklokker utenpå ble det levelig, hehe. Har ikke hørt at noen selskaper har målt støynivå/mengde i en CC's arbeidsdag... ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Luft til luft filming | DY_ENZV | Småprat | 6 | 27-08-2013 06:47 |
Høstfarger og klar luft på OSL | Jørgen S | Bilder & foto | 10 | 14-10-2012 16:29 |
LH A340-600 - problemer med dårlig luft i kabinen | Discus | Flyforum | 3 | 16-04-2009 21:09 |
Luft under vingene | LN-RUV | Flyforum | 0 | 17-04-2008 21:47 |
40 år siden DC-9 fikk luft under vingene | LN-MEH | Flyhistorisk forum | 6 | 26-02-2005 09:37 |