![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hei.
Kanskje dette er et rart/vanskelig spørsmål. Men jeg prøver. Finnes det noen flymodell butikker eller folk som er flinke til å male om flymodeller her i landet?? Jeg har en ATR-72 modell i scale 1:200, og i die-cast. Som jeg kunne tenke meg å ha fått malt om til SAS sine farger på ATR-72 maskinen. Håper på svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Speedbird Concorde
![]() Join Date: Oct 2014
|
![]()
La meg først si at jeg slett ikke er noen ekspert på dette og langt fra 100% sikker.
Det er jo svært få butikker i Norge som selger die-cast modeller, og jeg tror neppe de kan være behjelpelig med et slikt prosjekt. Én variant er å prøve selv, men de nåværende SAS-fargene er vanskelige å få helt korrekt med den malingen som er til salgs i hobbybutikker. I tillegg må du jo også ha merker som passer. Vår medforumist Rhusberg som driver Lima November decals (https://lndecals.com/) har merker til SAS ATR72, men kun i 1:144 skala. Fordi ATR72 er det minste flyet i SAS-flåten er det heller ikke så enkelt å «jukse» med å bruke f. eks. 1:200 merker fra et annet fly, spørs om de passer. Det må du i så fall måle og regne nøye på. Et annet alternativ er å kontakte den lokale IPMS-avdelingen og spørre om noen der kan hjelpe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Aviator Extraordinaire
|
![]()
Jeg har fått laget håndmalte modeller i Fillipinene, man bare sender inn i bilde (r) av flyet og det blir meget bra resultat.
Kanskje like bra å gjøre det isteden for å prøve på egen hånd? Fikk malt en modell av denne, mye kruseduller og bølger, men det ble fint som snus. (Fløy den i 1984/85, foto kredit til AirlinerFan.com)
![]() |
#4 |
Speedbird Concorde
|
![]()
Dærscken! Jeg fløy med søstera, N783DL fra St. Thomas til St. Croix i november 1985!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Aviator Extraordinaire
|
![]() Quote:
Vi hadde et reservefly som var malt forskjellig, tror aldri det kom i lufta, det var nok dette du fløy, men kanskje skrev ned feil nummer? Var det ikke November 1984? (Flyet på bildet krasjet i Stillehavet flere år senere, alle drept. Det var noe som gikk i stykker i lufta, jeg var bestandig redd for korrosjon i halen fra alt saltvannet som ble pumpet inn dit av spruten fra propellene.’ Disse ble laget for ferskvanns flyging i Kanada, ikke saltvann i Karribbien)
"As a dreamer of dreams and a travelin' man I have chalked up many a mile..." www.odincharters.com www.susanhanssen.com Last edited by LN-RTP; 03-06-2019 at 00:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Speedbird Concorde
|
![]() Quote:
Forøvrig den første av en del "loffeturer" rundt i Karibien med masse artige flytyper. Concorde til New York, en sur gammal ex VASP 727 fra Arrow Air videre til San Juan og så rundt etter innfall/haike-metoden. Fikk med meg min første DC-3 (Aero Virgin Island), Mallard, Heron, L-749 Constellation og DC-6. Fikk sitte på gratis hos fraktgutta, men måtte betale meg tilbake med ruteselskapene. Gode minner... Men, nå tilbake til topic, nemlig maling av fly! Jeg ser filippinerne annonserer flittig i diverse fora. Jeg har aldri prøvd de selv, men det ser ut til å være brukbar kvalitet på produktene. Tviler dog på om de har såpass smått som 1:200 skala, det ser ut til at de holder seg mest rundt 1:100 og større. Relativt dyre er de også, men fordelen er som du sier at de lager det meste på bestilling. Last edited by KnutW; 02-06-2019 at 23:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Flymodeller.no | flyfredrik | Samlerhjørnet | 4 | 09-05-2012 18:01 |
Flymodeller.no | lanorge | Samlerhjørnet | 47 | 08-09-2011 22:10 |
Male Delta Jumbo paa noen minutter.. | Tommy777 | Flyforum | 8 | 13-01-2009 12:15 |
Flymodeller | S. Holberg | Samlerhjørnet | 3 | 30-03-2008 16:12 |
Hva koster det å male en 737?? | CK | Flyforum | 8 | 08-07-2005 21:11 |