![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Jeg har vært på noen turer innenriks, og siden det er en stund siden jeg har sett en TR fra en innenriksreise, tenkte jeg at jeg likegodt kan lage det selv
![]() Gjennom mitt to tiår lange liv, har jeg hittil ikke vært på langtur med tog. Min lengste tur hittil (før denne) med tog var Sliven-Sofia, som er "svimlende" 299 km (4,5 timer). Derfor tenkte jeg at jeg like godt kunne slå til med en skikkelig langtur, bare for å teste det ut. Nemlig Bodø-Oslo. Og Når NSB hadde salg, med massevis av billetter til 99 kr per strekning, slo jeg like godt til. En enveis miniprisbillett fra Bodø til Oslo kom totalt på 198kr. For å ta tog fra Bodø til Oslo, må man først ta Nordlandsbanen ned til Trondheim, og så bytte tog der, og ta Dovrebanen videre til Oslo. Nordlandsbanen (Trondheim-Bodø) er Norges lengste jernbanestrekning, og er 729 km lang. Nordlandsbanen er ikke elektrifisert, og kjøres derfor med dieseltog. Banen ble bygget stykkevis, og stod helt ferdig sommeren 1962. NSB har to daglige avganger i hver retning mellom Bodø og Trondheim, et dagtog med avgang fra Bodø klokka 12:15, og et nattog klokka 21:10. Med begge avgangene er det forbindelse videre til Oslo. Jeg bestilte billett på nattoget, men droppet å kjøpe en sovekupe, som forøvrig koster 850 kr. ![]() 13. mai ankom jeg Bodø Stasjon, rundt et kvarter før avgang til Trondheim. Toget sto klart ved perrong 1, så da var det bare å gå ombord og finne plassen i vogn 2. Plass på "fjerntog" reserveres mens man bestiller billett. Togene NSB bruker på Nordlansbanen er forøvrig veldig gamle, totalt renoverte. De fremstår veldig fine, freshe og romslige inni. ![]() (Bildet er forøvrig tatt under "deboarding" i Trondheim.) Fant plassen min, og presis klokken 21:10 rullet toget avgårde. Den beregnede 10 timer og 37 min lange turen ned til Trondheim var igang, og beregnet ankomst tid var dagen etter klokken 07:47, ble vi informert over høytaleranlegget. ![]() I setene lå det en pakke, bestående av pledd, ørepropper, en oppblåsbar pute og et øyebind. En positiv overraskelse. NSB tilbyr gratis trådløst nett ombord i sine tog, men på denne turen var nettet til tider veldig tregt og ustabilt og til tider helt borte. Prøvde også mobilnettet noen ganger, men det fungerte heller ikke spesielt bra, og telefondekningen ble borte på deler av strekningen. Det er forøvrig også et stort pluss at det finnes strømuttak under hvert sete! NSB har en egen kafe ombord kalt NSB Meny, hvor man kunne kjøpe overpriset mat hele natten, men det droppet jeg. "Vognfaktoren" (kan man kalle det det? ![]() ![]() Trønderbanen og Nordlandsbanen overlapper hverandre. Presis klokken 07:47 rullet vi inn på Trondheim S, og da var det tid for å komme seg på Narvesen for å skaffe seg en liten matbit, før neste tog. Hadde en forbindelse på 36 min, før toget videre til Oslo. ![]() Toget til Oslo startet klokken 08:23, og denne turen på Dovrebanen skulle ta 6 timer og 40 min, og er 553 km lang. Det går altså litt raskere enn på Nordlandsbanen. "Vognfaktoren" på denne turen var neppe høyere enn 30 %. ![]() Mye fint landskap langs Dovrebanen, selv om jeg tror jeg satt på "feil" side av toget mesteparten av tiden. Ellers lite å melde fra denne turen. Nettet var også borte på store deler av denne turen, men tiden gikk fort unna, til soving og eksamenslesing, og tiden gikk fort, og plutselig hadde toget kommet til Gardermoen, hvor det kom en haug med folk inn i toget, som ble fult. Noen få minutter forsinket rullet toget inn på Oslo S, og jeg hadde lagt 1 282 km og den første langturen med tog, bak meg. ![]() Få uker senere reiste jeg samme strekning, denne gangen direkte Bodø - Oslo med SAS. Kjøpe billetten noen dager før avreise, en ungdomsbillett til 599kr. Avgang fra Bodø var søndag 8. juni klokken 20:45. ![]() Kom til flyplassen 45 min før avgang, fikk droppet av kofferten og kommet gjennom den kjappe sikkerhetskontrollen, og boarding startet med en gang fra gate 18. ![]() Kom oss avgårde 10 min før tiden, om jeg husker rett. Det var smågrisen LN-RWC (Boeing 737-600) som skulle fly oss ned til OSL. Prøvde å telle antall passasjerer ombord, og kom frem til at det var 37, to i Plus og 35 i Go. Kabinfaktor såvidt over 30 % er ikke veldig imponerende. SAS kunne på denne 1. pinsedagen tilby gårsdagens utgave av Dagbladet. Fant utrolig nok ikke en eneste artikkel som var verdt å lese i den. Ikke noen avis jeg ville brukt pengene mine på. ![]() Tilfeldig plassering av annonse? ![]() Fikk servert kaffe to ganger av en smilende og hyggelig flyvertinne. Ble en ganske hyggelig tur ned til Oslo, hvor vi landet 25 min før tiden, men dessverre parkerte flyet på 19F. Det ble en lang gåtur med andre ord. Gikk likevel raskere enn NSB ![]() ![]() ![]() - Nå har jeg iallefall reist fra Bodø til Oslo med to forskjellige transportmidler tog (NSB) og fly (SAS). Tror ikke engang jeg trenger å nevne hvilket transportmiddel jeg foretrekker, og ikke minst hvilket selskap som ga mest valuta for pengene. Var dog greit å prøve toget, for å få tilfredsstilt min egen nysgjerrighet, men det ble en ganske lang og slitsom tur med NSB, og det blir definitivt veldig lenge til neste gang jeg tar tog på en så lang tur. Men til den prisen har jeg nok ikke mye å klage på, NSB leverer et greit (og saktegående) og forutsigbart produkt. Men om det skulle være noe som helst tvil, så vant nok SAS, som leverte bra på denne turen innenriks ![]() Takk for at dere leste! Last edited by Boeing_fan; 15-06-2014 at 03:19. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,172
|
![]()
Hurtigruta Bodø - Bergen og fly Bergen - Oslo neste!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,623
|
![]()
Flott rapport med interessant sammenligning. Har tatt endel lange togturer i Norge og Europa, men aldri Nordlandsbanen, og kunne godt forsøke den.
__________________
Upcoming flights: MAI WAW-ARN LO E95, ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N, ARN-WAW LO E95 JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: Asker
Posts: 3,206
|
![]()
En morsom report med en litt "forskjellig" vinkling. Savner et par landskapsbilder men det er pirking fra min side
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Star Alliance only.
Join Date: May 2011
Posts: 1,063
|
![]()
Takk for morsom rapport!
![]() Forøvrig har SAS ingen LN-RWC - så du mener nok -RCW ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2013
Posts: 1,109
|
![]()
Prøvde selv kun Trondheim-Oslo for noen dager siden med NSB for første gang, ikke noe som passer meg ihvertfall...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2014
Posts: 346
|
![]()
Morsom rapport å lese!
![]() ![]()
__________________
B738 ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2014
Location: GLA/EGPF
Posts: 4,651
|
![]()
Kan skrive under på at Nordlandsbanen er lang og dryg, tok toget fra Værnes til Mo i Rana (ikke hele strekningen med andre ord) da jeg måtte i et plutselig familieærend, var vel verdt å stå opp klokka hal5 for å dra til Røssevoll på turen hjem igjen!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flugmaður
Join Date: Aug 2011
Location: BIRK
Posts: 336
|
![]()
Dette var fin lesning, takk!
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Eller Haukeliekspressen på siste leg
![]()
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Takk for fin rapport! Gudskjelov at prisene på fly har sunket, slik at man normalt sett kan velge hva man foretrekker, nokså uavhengig av pris.
Da jeg skulle inn på rekruttskolen på Madlamoen var det for oss møringer nattog fra Åndalsnes (og jeg hadde et par timer til Åndalsnes også), så et par timers opphold i Oslo for frokost på Perminalen, så tog videre Oslo-Stavanger. Var ganske trøtt da jeg kom fram. Og jeg hadde også en permreise hjem og tilbake samme veien. Det var noen som kranglet seg til fly, eller betalte selv (eller pappa betalte).... Dagens soldater får vel forhåpentligvis litt mer fornuftig transport. Ikke for det - jeg liker svært godt å ta tog når formålet er reisen i seg selv! |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]()
Takk for rapport. Jeg liker både fly og tog, så koste meg med denne. Har dessverre kun fått testet NSB noen få ganger på kortere strekninger. Tror likevel ikke jeg noen gang har lyst å reise hele den strekninga i ett jafs
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Nov 2010
Location: bærums verk
Posts: 1,123
|
![]()
Fin rapport. Men bra det er flyalternativ på så lange reiser.
Det er gjort mye oppussing av vogner hos NSB siste årene. Utvendig og helt nytt interiør innvendig. De eldste B3 finnes fortsatt, B5 fra slutten av 70-tallet som er avbildet i denne rapporten og de nyeste B7. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: May 2014
Location: Stavanger
Posts: 9
|
![]()
Morsomt å lese om Nordmenn som er så prisbevisste... Droppa Nsb Meny hvor man kan kjøpe Overprisa mat... Men å kjøpe mat på Narvesen er ikke overprisa??
Satte seg på Flytoget til Oslo, mens Nsb til Oslo er halve prisen og tar like lang tid... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2009
Posts: 148
|
![]() Quote:
Bra rapport! Last edited by nesjon; 16-06-2014 at 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,232
|
![]()
Morsomt med slike sammenligningsrapporter.
Tok nylig toget fra Oslo til Gøteborg, et av få strekker her i området hvor tog er omtrent like tidseffektivt som fly på tross av til tider elendig infrastruktur |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Former CCA F-16
Join Date: Jan 2008
Location: Bodø
Posts: 524
|
![]()
Om du syns vognene på nordlandsbanen er gamle, så skulle du prøvd de gamle "sovjet" vognene (som en kjenning kalte dem) som NSB brukte mellom Bodø og Trondheim så sent som for bare noen få år siden
![]()
__________________
Når skal media få med seg at F-35 heter Lightning II og ikke Joint Strike Fighter? F-16 heter ikke akkurat Lightweight Fighter ;P |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2014
Location: Son, Vestby, Norge
Posts: 313
|
![]()
Vil bare nevne at vi som jobber på tog gjerne skulle ha kjørt raskere, men infrastrukturen hindrer oss i det
![]() hilsen lokfører |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,809
|
![]()
Tusen takk for fin rapport! Den var spesielt nyttig for min del, ettersom jeg kommer til å trafikkere denne strekningen relativt ofte de neste årene
![]() Men 24 timers reisetid fra Arendal til Bodø, en vei.. Det er jo ganske heftig. Haha ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
NSB billett-hack Oslo-området | kekker | Reiseforum | 16 | 31-08-2016 19:06 |
NSB med lavere priser mellom Oslo S og Gardermoen | SeatBelt | Småprat | 8 | 28-09-2011 19:52 |
NSB Nattog og SAS tur/retur Trondheim | EB | TripReports | 11 | 12-04-2008 07:18 |
Bergen-Oslo-Bodø-Oslo | FlightDeck | TripReports | 5 | 11-12-2007 13:35 |
Vi digger danskebåt mer enn SAS og NSB | sail4fun | Flyforum | 6 | 04-11-2004 16:30 |