Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-06-2014, 12:03   #1
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Default Betraktninger rundt status

Tja hvor skal jeg begynne. Jeg blir 24 år i år og er ganske ung sånn sett blant dette forumet. Helt siden jeg var liten har jeg alltid vært fascinert av det å fly. Kunne knapt sove dagen før jeg skulle dra på ferie med fly, til mine foreldres store forargelse. Det vi alltid fløy var economy, det foran gardina var dyrt sa dem og det å være der forble en svak drøm.

Om mine foreldre ikke hadde råd så hvordan skulle jeg få råd til det? Vi skrur klokka sånn ca 17-18 år frem i tid. Jeg ble med i Flyprat, hadde blitt student, og en rimelig bra betalt deltidsjobb. Så leste jeg et par tripreports om first class. First class tenkte jeg, herregud det koster jo 90-100k etter å ha søkt opp priser. Men da leste jeg ikke mellom linjene. Joda US Airways var visst fasiten. Meldte meg inn og slo til på første tilbud som poppet opp. Vips var kontoen 100k poeng fetere. Nå måtte jeg bare planlegge og fikk utnytta det ganske greit. Fikk testet både Swiss og Lufthansa first class. Mine foreldre skjønte ikke hvordan, de lurte nesten på om jeg hadde ranet en bank!

Uansett. Etter å ha lest og lest mye på Flyprat så har jeg statuser i to allianser og to hotellprogram hvorav det meste er via juks og fanteri. Eneste som jeg med hånda på hjertet ikke er juks og fanteri er British Airways sølvstatusen. Jeg skal jo innrømme at jeg som fritidsreisende egentlig har lite behov for det. Når jeg reiser så er ikke tid penger. Det har gitt meg noen perks som jeg har sett pris på, feks OPUP CPH-PVG fra GO til Plus. HH Honors og Club Carlson har gitt meg fine fordeler hos hotellene. Og jeg må jo innrømme at jeg er litt avhengig av å reise foran i kabinen på langdistanse etterhvert, til min bankkontos til tider store frustasjon.

Dog så kjøper jeg jo det meste på salg da. Loungetilgang er greit, særlig gode lounger. Spør meg selv hele tiden om det er verdt det. Som student er det uendelig mange bedre ting å bruke pengene på. Og jeg må jo innrømme at det er litt greit å kunne flashe gullkort om noe er galt. Til glede for mine venner gir det jo litt billigere tobakk da jeg alltid tilbyr tobakkskvota mi når jeg borte. Nå ja det var mine refleksjoner rundt det. Jeg vet ikke om dette er riktig fora, men det har jo noe med reise å gjøre.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 12:57   #2
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Default Re: Betraktninger rundt status

Om det er verdt å fly first til Asia for i overkant av 10 000? Jeg vil si ja uten å tenke meg om en gang. Om det er verdt å gjøre milageruns o.l. for å beholde status vil jeg si nei, men det er vel lett å si når man allerede har status.

Last edited by KristianSk; 26-06-2014 at 13:00.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 13:04   #3
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Om det er verdt å fly first til Asia for i overkant av 10 000? Jeg vil si ja uten å tenke meg om en gang. Om det er verdt å gjøre milageruns o.l. for å beholde status vil jeg si nei, men det er vel lett å si når man allerede har status.

MR kan være fornuftig år du er relativt nærme gull. Du kan reise ganske mye uten å nå gull i EB. Og da vil du jo nyte godt av fordeler når du flyr på billige biletter.
storg is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 13:21   #4
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Det er jo hyggelig når man kan bruke pengene på noe man selv synes er verd det !

Selv har jeg liten interesse av å prioritere dette, selv jeg en sjelden gang kan tenke meg også framover å betale for Business på LH når prisen er grei nok. Der regner jeg enkelt "pris per time i setet".

Lounger synes er meningsløse hvis det ikke er på en lengre transfer. Det er da langt morsommere å observere de reisende på "bakkeplan"? God mat er hyggelig - men for meg er "*-***-restauranter" mye mer verdt per time enn flymat. Restaurantmåltider setter jeg også opp mot hoteller.

Som en klok Trip Report-skribent skrev her inne - det beste er å plukke litt av to verdener. Reise og bo billig noen ganger (dager) og så unne seg litt luksus andre dager. Selv synes jeg det er synd hvis en reise = lounge, businessclass og dyre kjedehoteller og lite annet. Spesielt hvis det har et viss element av skryt.

Men hver sin smak, heldigvis.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 26-06-2014, 13:45   #5
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Du har studenter som bor dyrt privat, røyker og snuser (drikking skal ikke nevnes, det er da noe annet? ) har bil, kjøper dyre klær og drar på byen.
For min del er det uaktuelt. Bor i studentbolig (relativt fancy though), buksene mine kostet 200 kroner på H&M og halvliteren koster for min del 34 kroner på studentpuben. Har jo det privilegiet at flybillettene mine er ganske rimelige, spesielt om man sitter foran denne mystiske gardinen. Det gjorde at da jeg reiste til USA i fjor sommer så var 4/5 flighter foran nevnte gardin.
Bor for det meste på hosteller og lignende og er skeptisk til om jeg egentlig får brukt CC Concierge før den går ut. Unner meg jo litt høyere grad av luksus innimellom, da som regel i overnatting og matveien, men som regel så går pengene i opplevelser.

Hovedargumentet for å skaffe seg deltidsjobb for min del var å ha råd til å reise og det er vel omtrent der alle de pengene forsvinner, med unntak av BSU sparing for å slippe inntektsskatt.

Syns dog UiO kunne hatt skikkelig høst- og vinterferie, så det blir enklere å komme seg vekk om vinteren

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 10:07   #6
3cseat
ScanFlyer Silver

For meg har status verdi om det gir meg gjentatte fordeler. Har hatt EBG i 15 år of det passer meg bra når 80 % av mine reiser er mellom OSL, ARN og CPH. Da har fasttrack og lounge stor verdi. Bare det jeg sparer på mat og drikke på flyplasser i året er betydelig. Derforkan MR være aktuelt for å opprettholde status.

Hotell, da bruker jeg jobbavtaler, så det er det som styrer bruken. Men det blir stort sett som det blir. Mest økonomisk ser Scandic bra, pga voucers som kan benyttes på hotellet , men det er jo kjedelig å spise på hotellet hele tiden da. Er 3.floor hos Scandic, Silver hos Hilton, og Gull hos Starwood. Foretrekker Starwood om jeg kan, men men et som sagt avhengig av om min arbeidsgiver har avtaler de aktuelle steder. Kan bruke arbeidsgivers avtaler også på privat reiser, og det er vel den største benefit, dvs pris, og da blir status mindre
3cseat is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 12:56   #7
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Artig tråd. Nå skal jeg innrømme at jeg er så langt uti reisegaleien at jeg egentlig er litt mett, og har bestemt meg for å gi 100% blaffen i hotellstatuser for eksempel.

Men ellers er jeg vel egentlig mest en jeger-type. Jeg ser noe jeg liker, men ikke har hatt enda, og da gir jeg gass for å få det. Jeg gir meg sjelden før jeg har fått det. Uansett hva som skal til. Det er jakta som er mest spennende. "Kan det la seg gjøre" - liksom. Sånn var det med:

- å få EBS første gang.
- å få EBG første gangen.
- å se om jeg klarte rekvalifisere EBG på legs før miles
- å fly C til New Zealand
- å fly F til Australia
- å få BA sølv første gang
- å få BA gold første gang.

Og nå skal jeg innrømme at jeg "ta meg f@@n skal ha en ørliten GL i hjørnet på kortet mitt".

Og jeg har med vilje holdt åpen et bittelite strekk mellom to øyer i Stillehavet slik at jeg ikke har vært helt rundt.

Kort sagt driver nok forfengeligheten og jakten meg mer enn det absolutte behovet, om jeg skal være selvransakende i et kort øyeblikk.

Quote:
Originally Posted by AirbusTrond View Post
Det er jo hyggelig når man kan bruke pengene på noe man selv synes er verd det !
Dette synes egentlig jeg oppsummerer rimelig bra. Er det gøy, og ingen blir invalide av det, så klin til. Det gjør jeg

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 13:08   #8
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Og nå skal jeg innrømme at jeg "ta meg f@@n skal ha en ørliten GL i hjørnet på kortet mitt".
Hva er GL?
Old 28-06-2014, 13:14   #9
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Hva er GL?
Gold Guest List: http://forum.bonusfeber.no/threads/b...5er-tiers.335/

Et uoffisielt nivå over BAEC Gold, med omtrent samme krav og benefits som HON-circle.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-06-2014, 13:21   #10
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Gold Guest List: http://forum.bonusfeber.no/threads/b...5er-tiers.335/

Et uoffisielt nivå over BAEC Gold, med omtrent samme krav og benefits som HON-circle.
Takk, ser jo fristende ut! Ville isåfall kreve at jeg flytter all flyvning fra *A til OneWorld om jeg i det hele tatt skal ha en sjans, men tror jeg verdsetter fordelene det gir å ha status i to allianser høyere. BA Gull får være godt nok for meg, enn sålenge jeg er ung og lovende
Old 28-06-2014, 14:32   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Ser ut til at jeg plutselig har fått status i flere allianser her. Jeg lar meg stadig fasinere av feilene i flyselskapenes systemer, men prøver i alle fall å holde meg for god til å utnytte dem.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	gull.jpg
Views:	578
Size:	68.9 KB
ID:	37164  

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules