Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-06-2013, 17:38   #1
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Cairo-tråden

Vi har nå tømt halvparten av FB kontoen på BEY , og planlegger CAI på den andre halvparten .. Har aldri hatt lyst, men pyramidene er greit få med seg en hel dag.

Spørsmålet er egentlig om vi skal ha tre eller fire netter...?? Dvs hva skal en gjøre på en eller to dager utenom Giza..?
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2013, 20:57   #2
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Cairo anyone

Er det ikke en utrolig dårlig timing å dra til Cairo nå? I tillegg til de vanlige kjipe folkene som plager en i Egypt så er det åpen jakt på kristne i området og sammenstøt mellom forskjellige fraksjoner muslimer.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 29-06-2013, 21:18   #3
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Planlegger sen juni neste år tidligst.. Som deg, fullbooket inntil da.. Så tidligst booking hos FB er 10 mnd før. Blir kun AF grunnet flytider, ikke KL.

Uansett i et land som dette har jeg planer om å komme meg raskest ut igjen. Ved tre netter blir det kun en dag å finne på noe annet. Eller en natt til og en hel dag.

Vurderer fortsatt og gi F i det...har noen mnd før poengene går ut..

Bryter helvetet løs kan jeg blåse i turen, no loss...
Old 29-06-2013, 21:42   #4
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Man kan også bruke en hel dag på egypts antikke museum.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 29-06-2013, 21:57   #5
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Høres fornuftig ut... Da holder tre netter..
Old 30-06-2013, 01:40   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Jeg ville sett det an....
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2013, 02:03   #7
erikd
Newcomer

Var i Kairo i april, på charter(grøss)utflukt fra Hurghada, og syns det absolutt var verdt å ta en 6-timers busstur hver vei for å se dem. Guidene påsto at så lenge man holdt seg unna Tahrir-plassen var det ikke noe problem, og aggresive folkemengder hadde visst delt seg for turistbusser. Men tror ikke jeg hadde blitt lenger i Kairo enn nødvendig. Få med seg pyramidene før de blir utilgjengelige? Absolutt!
erikd is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2013, 08:15   #8
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Enkelte islamister har jo det med å ødelegge spor etter andre religioner så pyramidene er muligens i fare.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 30-06-2013, 08:20   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk for alle innspill... Vil sitte på gjerdet en stund og se på andre alternativ også..
Old 30-06-2013, 14:13   #10
A-380
ScanFlyer Silver

Var i Cairo i slutten av februar i år, ikke helt rolig da heller, men stridsvognene hadde vertfall forlatt bykjernen, selv om Tahrirplassen fortsatt hadde mindre demonstrasjoner. Uansett hadde dette lite å si for meg, og guidene sa at det var relativt trygt i og rundt Cairo, men ingen ville ta meg ut av byen og til Suezkanalen, der var sikkerhetsrisikoen mye større.

Bodde på Ramses Hilton Cairo, og gullkortet ga meg hjørnesuite med 2 balkonger og utsikt sørover mot Nilen og øst mot byen. Pyramidene kunne skimtes i det fjerne. Hadde følelsen av at det jobbet flere folk enn gjester, og fikk dette bekreftet da hele 75% av rommene sto tomme, noe som gjorde at flere servicetilbud var stengt.

Var der 3 dager som jeg klarte å fylle ganske så greit.

Dag 1: Pyramidene selvfølgelig. Booket privat tur via hotellet, og brukte ca 8-9 timer. Startet i området rundt Saqqara og så litt pyramider o.l der, før vi avsluttet med Gizapyramidene og Sphixen. Måtte jo ha en kameltur rundt pyramidene, selv om dette er en veldig turist ting. Men med lite turister sto kamelene i kø, og ved å vinkle kameraet rett, så ser jeg ut som den eventyreren alene midt i Sahara

Dag 2: Cairo sightseeing via hotellet, fikk sett litt av Cairo. Greit nok, men på langt nær så spennende som Pyramidene.

Dag 3: Utflukt til oasebyen Fayoum og se pyramider der, og igjen privat tur via hotellet. Sikkert ikke helt trygt der nede, for politiet eskorterer turistbilene mellom serverdighetene og de forskjellige sjekkpunktene. Eller, for å si det sånn, det var det som var meningen. For etter revolusjonen var det ingen systematikk i dette, noe som resulterte at vi ble litt "lost" til tider. Men fant frem til slutt. Og der passet soldater med AK-47 på meg mens jeg kikket rundt som den eneste vestlige (og turist).

Etterpå var det opp til Lake Moeris (ifølge Google), men en god del dis gjorde at jeg ikke fikk sett så mye der dessverre, men slappet av med langs bassengkanten Helnan Auberge Hotell, et skikkelig classy hotell som Churchill en gang i tiden hang på. Skulle også se en "foss", men da sa hodet stopp, og vi kjørte heller hjem.

Likte Cairo, ikke på den måten at jeg vil bo der, men det var litt eksotisk og kaotisk. Så det var en spennende tur, og nå som turistene har flyktet, er jo køene mindre og en får en mer ekte opplevelse.

Dette var min lille TR fra turen

Last edited by A-380; 30-06-2013 at 14:16.
A-380 is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2013, 17:22   #11
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Re: Cairo-tråden

Tusen takk A-380... Dette trengte jeg... . Vil nok booke juni neste år, når FB legger ut for "salg" i slutten av august... Må bli AF som tidligere nevnt, et selskap jeg liker ekstra godt... Blir det bare rør, intet stort tap å kaste billettene.. Men t ror ikke det...
Old 19-02-2014, 07:45   #12
nime
ScanFlyer Silver

Drar denne litt opp igjen...

Skal innom Cairo 2 ganger på turen som starter lørdag.. noen grunn til bekymring over de truslene som legges frem, eller skal man overse det? Vi skal uansett kun overnatte i noen timer på Radisson Blu Heliopolis rett ved flyplassen.

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10129648
nime is offline   Reply With Quote
Old 19-06-2014, 13:51   #13
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Default Cairo

Drar dit tre dager i morgen kveld . Transport har vi kontroll over . Mat og drikke? Mesteparten av dette på Ramses Hilton
Old 19-06-2014, 17:24   #14
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Glem det , kansellert i dag. Ble syk i dag ...
Old 19-06-2014, 19:39   #15
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Finns det fornuftige priser med Egypt Air hit, som går om dagen. Den avbestilte med KL var en sann plage, ankomst 0230 avg 0430..
Old 20-06-2014, 21:20   #16
geirfugl
ScanFlyer Blue

Robert,tror pyramidene står relativt trygt,jeg. Morsi er din venn i Egypt,men det er klart Egypt er IKKE hva det var for en del år siden,vær f.eks forsiktig med drosjesjåfører,enkelte liker å kjøre deg inn i en slum og spørre " you LIKE,-infidel",-ikke veldig flott opplevelse,akkurat,det,da.Har vært i Egypt flere ganger,tidligst for 25 år siden,det er IKKE samme landet,dessverre!!
geirfugl is offline   Reply With Quote
Old 20-06-2014, 21:33   #17
geirfugl
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Finns det fornuftige priser med Egypt Air hit, som går om dagen. Den avbestilte med KL var en sann plage, ankomst 0230 avg 0430..
Sist jeg sjekka OSL-CAI kunne man reise med TK for ca 4200 med TK,TK har 3-4 avganger om dagen til CAI. Tror det blir vanskelig å komme til CAI uten ankomst på natta,kanskje TKs avgang fra Oslo ca kl 12-13 funker. Da kommer du til IST i 6 tida,og kan nok i hvert fall komme vedere med codeshare med Egyptian,TK har en avgang som lander i 8 tida(IST-CAI)den tror jeg IKKE du rekker.Codeshare er naturligvis noe dyrere.

Sjekka dette,du kan få OSL-IST-CAI 12.20-20,45, CAI-IST-OSL 0955-17.15.

Vær oppmersom på at på utreise er det 55 minuter layover,dette er VELDIG lite i IST,særlig siden TK stort sett bestandig er forsinka.Beste pris ca 3700.

Skjønner for øvrig IKKE hvorfor du ABSOLUT må reise med Egypt Air,det er Star Aliance sitt "problembarn",DVS,nå kommer Air India og DA trekker nok MH et lettelsens sukk!!!

Last edited by geirfugl; 20-06-2014 at 22:02.
geirfugl is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules