Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 12-05-2006, 16:09   #1
LN-BIZ
ScanFlyer Blue

Default Fotoforbud ANX?

Er det fortsatt fotoforbud på Andøya? Var to SK Chartere der i går... Noen som har knipset bilder?!?!
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 16:26   #2
Falcon
ÜberScanFlyer

Falcon's Avatar

Default Replying to Topic 'Fotoforbud ANX?'

Hr. Seilfly er vel den mest oppdaterte og kan svare på dette, men jeg har i alle fall lagt merke til at han ikke tok bilder (som han har lagt ut, i alle fall) av spennende ting på bakken. Men fotoforbudet vannes vel kraftig ut på Andenes også som alle andre steder.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 12-05-2006, 16:34   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Foto på ANX er relativt kilent og det er vel en av de få stedene dette håndheves i form av konfiskering og sensur-gjennomgang av film/minne hos egen fotoavdeling.

Jeg har selv tatt noen bilder der inne i forbindelse med en minnesmarkering, men retusjerte bort litt her og la til litt der :-) Dette var for å være på den sikre siden, og fotograferingen skjedde i tjenestesammenheng for the record :-)

De få gangene jeg orket ta bilder ellers var i fjæra bortenfor RWY15 som det het (Strandgata?).

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 11:10   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Når eg var på ANX 2001/2002 tok eg mange bilder, men fikk aldri noen komentarer på at det ikke passet seg. Fikk med meg flystevnet som var der i 2002, men hadde ikke digitalt kamera så ingen av bildene er å finne på nettet desverre.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 11:57   #5
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Default Flyshow Andøya 2002

Det var mange som tok bilder under det stevnet. Dessverre benyttet jeg meg ikke av muligheten fordi jeg satt og filmet inne i ett av Orion-flyene som fløy i formasjon. (Det som etter formasjonen landet før terskelen etter klarering fra tårnet og demonstrert hvor kort det kunne bremse; bremset før terskelen. Tok av; så var det en seanse med oppvisningsflyging, og unge meg fikk beskjed om å sette seg hehe. Så jeg satt meg ved det første observatørvinduet (navigatørens egentlig plass) på høyre side bak cockpit.

MountainDew: Du kan vel sikkert beskrive litt om hvordan oppvisningsflygingen artet seg?

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

Old 13-05-2006, 20:20   #6
unrestricted
Newcomer

Siden jeg har vurdert i lengre tid å melde meg inn i dette forum fant jeg at anledningen nå bød seg akkurat under dette temaet. Nettopp på Andøya ble flyinteressen virkelig tent og den spede begynnelse på fotoarkivet ble lagt her seint på `80-tallet. Sikkerhets-
offiseren og dens undersåtter var personer som hele tiden fulgte med og sammen med MP`er på stadige patruljer var den nesten så en følte seg som en spion som lusket rundt med fotoapparatet. Den gang var Andøya av og til vertskap for sensitive fly som ELINT versjoner av P-3 og Atlantic og Nimrod samt ulike test-varianter av P-3 og andre maskiner som virkelig var "godsaker" for flyinteresserte. 50 årsjubileet for 333 Sqn åpnet for en diskusjon om fotoforbudet, men selv om det ble foreslått opphevet ( ihvertfall under jubileet) ble det opprettholdt, men MP så tydelig igjennom fingrene på filming og fotografering under selve stevnet. Midt på `90-tallet gikk jeg så langt at jeg kontaktet sikkerhetsoffiseren oppe i Skartsteinsdalen og la frem min interesse og hobby og spurte forsiktig om muligheten til fotografering av fly. Mannen var både fortåelsesfull og grei, men kunne naturlig nok ikke gi meg lov til noe slikt! Likevel var det tydelig at hele situasjonen var annerledes enn under den kalde krigen og da unge og håpefulle ble "tatt på fersken" med kamera og stativ for å ta nattbilder av en C-141 ble det ikke noe annet ut av saken enn en lengre samtale med sikkerhetsoffiserens forlengede arm nede på flyplassen. Undertegnede forlot "Vesterålens Hvite Perle" noen år seinere, men et par-tre tusen av mine første flybilder ble tatt nettopp her og faktisk er det noen av de som det virkelig er artig å ta frem for å mimre over den dag i dag bl.a to av RAF sine Comet`er som besøkte Andøya på tampen av sine karrierer. E-3 Skywarrior fra US Navy hadde også det siste detasjementet utenfor USA nettopp til ENAN.
unrestricted is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 20:43   #7
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Jeg forlot Andøya i -81, og det er ikke mye flybilder jeg har fra den tida (men når sant skal sies hadde jeg ikke særlig til fotoutstyr heller!). Men jeg har et lite bilde som viser alle de fem P-3B'ene i lufta samtidig. Vi fikk stå på taket av hangar G og fotografere da flyene kom inn over plassen i low pass-formasjon.
Ellers var det en del "uvanlige" fly der fra allierte land, og siden jeg bodde tett ved den sivile terminalen knipset jeg noen svært få bilder av disse når de takset forbi på vei til rullebanen. Men med den "instamatic'en" jeg hadde da, er det ikke så lett å se hva slags fly det dreier seg om!

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2006, 22:55   #8
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Velkommen på forumet Mine bilder fra 2001/2002 er i fotoalbumet som de fleste "analoge" bilder havner. Det har nok blitt mindre strengt der oppe de siste årene, men fotoforbudet gjelder enda og du får beskjed fra kabinpersonalet ved landing om akkurat den regelen. Med dagens satelittovervåkning er vel det noe foreldet?
Britene som kom med Herckules tok ofte bilder av flyplassen og fjellene rundt.

Flystevnet var meget flott. Orion hadde oppvisning med low-pass i 800km/t og mange krappe svinger. Flyene ble ikke så store på mitt engangskamera, men kvaliteten ble overaskende god.

Har de fremdeles eget ølutsalg, eller har de våget å få denslags drikke inn i matbutikker?

Håper å få tatt en tur opp der i sommer med privatfly!
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2006, 10:46   #9
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Så du ikke svingen i toppen av opptrekket etter 800 km/t -passet? Satt plutselig i en sving med 165 graders bank : - det hadde vært mindre stress for flyet å fortsette til en complete roll. Men manøveren ble siste i sitt slag. Det er ikke kultur for den slags lenger. Kanskje like greit

Øl-utsalget ble lagt ned og Vinmonopolet er opprettet helt nederst ved bautaen, i bygningen som er lengst ned til høyre (Rørleggerforretning bl.a. i det bygget der).

Old 14-05-2006, 11:03   #10
CFM
ScanFlyer Crusty

CFM's Avatar

Fly High, faren min har noen, etterhvert blasse, bilder tatt innenfra den formasjonen : Det var tider..
CFM is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2006, 12:32   #11
Fly high
ScanFlyer Gold

Fly high's Avatar

Quote:
Originally posted by CFM

Fly High, faren min har noen, etterhvert blasse, bilder tatt innenfra den formasjonen : Det var tider..
Ja, de har bleknet noe med alderen, bildene fra den tida!

Ellers dukker det jo opp visse minner når ølutsalget blir nevnt ... Og vinmonopol har man også fått! Se det, i gamle dager måtte vi til Sortland for å finne den slags tilbud. Der hadde man forøvrig lagt ølutsalget til malerbutikken; Sortland Øl- og fargehandel eller noe slikt ...

Men dette ble visst ørlite OT

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 14-05-2006, 12:42   #12
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Det skal vel nevnes at Sortland ikke er blitt noe mindre besøkt til tross for Vinmonopolet. Tyder på at folk kom til Andøya for annet enn å drikke seg fulle da Kanskje de var ute etter siviliserte strøk? Ikke bare ETT strekke?

CFM: Jeg håper jeg får se noen bilder fra old days til sommeren?

Reply

Posting Rules