![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
Join Date: May 2013
Posts: 2
|
![]()
Hei,
Passasjerflyene vi bruker har jo oksygenmasker over setene. Som kommer automatisk ned ved trykkfall i flyet. Kan disse også tas ut/åpnes manuelt f.eks hvis en passasjer trenger oksygen? Hilsen Pål |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
|
![]()
Nei, dette er ikke mulig såvidt meg bekjent.
Derimot finnes det portable små flasker med oksygen ombord som kan brukes ved slike tilfeller. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Korrekt. De kan ikke brukes "on demand". Kun hvis kabintrykket synker. I det du trekker hardt i masken vil du dra ut en splint som er bygd opp på samme måte som en granat. Når den er dratt må flasken byttes.
Du kan åpne panelene ved å stikke en nål opp i to hull som er i panelet. Men ikke gjør det, hehe ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Newcomer
Join Date: May 2013
Posts: 2
|
![]()
Takk takk, da er det avklart
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
En liten tilleggsopplysning: Maskene kan (selvfølgelig) også løses ut manuelt fra cockpit.
Lite populært på teknisk hvis en eller annen klåfinger gjør det.... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Var litt mye hummer og kanari her.
Oksygen i maskene over setene er kjemisk generert oksygen som kommer ifra små generatorer som sitter og hver seterad (+ på toaletter og over hvar CA stasjon). Disse kan utløses manuelt ifra cockpit, men da kommer ALLE maskene. Dem kan også utløses manuelt over hver enkelt rad ved å stikke en liten gjenstand opp i et lite hull. Så fort man drar i EN maske så starter generatoren for alle fire maskene, og den går til den er ferdig, ca 12 minutter, og er da u/s. Dersom flyet nå er fullt har man ett problem siden du ikke lengre har oksygen til alle i tilfelle man mister kabintrykket. Og gjenstår det mye flyging destinasjonen så kan man regne med en mellomlanding for fuel. Jeg tror heller ikke denne oksygentypen er så egnet for "medisinsk bruk". Som tidligere skrevet har vi portable flasker med komprimert oksygen, og disse brukes til dette. Oksygen til cockpit finnes på flaske, og er ikke kjemisk generert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
|
![]()
Avhengig av flytype? Mener å ha lest at hvertfall BAs 777 (mulig747 også) har flasker.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Glemte og skrive det, men dette gjelder 737. Hva som ellers brukes aner jeg lite om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Har googlet litt, og ser forøvrig ut som det er oksygen generatorer også på 777. Men om dette er korrekt tør jeg ikke garantere.
edit: og det ser ut som oksygen på flaske er en option du kan velge på 744 og 777 ja. Last edited by LN-TAL; 25-05-2013 at 22:55. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
|
![]()
Oksygen er oksygen og det er ingen forskjell på det om det er kjemisk generert eller fra flaske. Jeg vil tro flasker er billigere, men øker vekten mer enn hva generatorene gjør.
Et annet element er vel rekkevidden. Generatorene varer bare i 12 minutter, og er tenkt brukt for at flyet skal komme seg ned i en "trygg" høyde. Hva skjer om man må ned i 10.000' siste 3 timene av en laaaang flytur til australia? Vil man da få fuel-problemer, og kan man i såfall unngå det ved å ha O2 forsyning for f.eks. 120min slik at man kan holde marsjhøyde helt frem, eller SKAL man ned til 10.000' så fort man har trykkfall? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Holde marsjhøyde med trykkfall i kabinen ?? Hvilket selskap jobber du for ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Man må da ned ved trykkfall så fort som mulig, det er jo ikke mangel på oksygen som er hovedproblemet, men kroppens nedsatte evner ved lavt trykk.
Hva er grunnen til at cockpit har oksygen i flaske? Er det pga. risiko for at den kjemiske prosessen ikke kommer i gang, eller brannfare, eller er det for å kunne være mer mobile?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Tillegsspørsmål: På bloggen "Flightlevel390" (nå stengt/fjernet) beskrev "Captain Dave" at han på diverse flighter av typen tidlig/sent i døgnrytmen hvor han begynte å bli sliten og trøtt, tok en støyt oksygen fra masken sin for å kvikne til. Er dette en relativt alminnelig hendelse i bransjen, eller havner man i trøbbel de i de fleste selskaper for å bruke opp oksygenet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Problemet er jo at du bruker oksygen fra Crew oksygenet, som skal være over 1000psi. Vi har ofte turer ut på fly som har for lavt trykk. Da blir det enten å fylle/bytte flasken (noe som tar ca 20 min++), eller og sette den på en MEL, hvilket betyr at jumpseat ikke kan brukes...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Skjønner problematikken. Så kan man anta at dette er vanlig, siden "dere har ofte turer ut på fly som har for lavt trykk"?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
|
![]()
Dette er ikke vanlig med bruk av crew oxygen . Masken skal pakkes forskriftsmessig tilbake og resettes. . Trykket faller fordi masken blir testet for å se positiv flow indikator før hver flight. Dette forbruker litt oxygen. Det er forskjellig volum på oxygen flasknene i 737 slik at noen må fylles oftere.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]() Quote:
Nå husker jeg ikke i farta hvor store flaskene er. Men både CL og NG har lik størrelse. Ihvertfall i vår flåte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
NorFlyer Front Row
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
|
![]() Quote:
Fra vår FCOM 1: Quote:
Vi har forøvrig 114/115 cu ft flasker ombord i Ryanair sine 737-800 maskiner. Last edited by 73H; 28-05-2013 at 11:51. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2012
Posts: 221
|
![]()
Hehe, ikke missforstå meg. Selvsagt skal dere følge prosedyre, har nemlig opplevd at piloter roper oss ut for å påpeke at det lekker oksygen. Da jeg kommer ut skal Kapteinen vise at nåla på indikatoren synker når han åpner for oksygenet. Og ja, det ER jo flow der, men slipper han den? neeeeida, *psyyyyyyyyt*. Ja sa jeg, så klart synker trykket når du holder den inne i nesten ett minutt... Osv...
Og dette er ikke første gang ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
|
![]() Quote:
![]() Du har helt rett, som du vet. Oxygen fra panel-enhetene i kabinen har liten nytte utover å gi extra surstoff den korte tiden en emergency decent varer. De leverer om lag to liter per minutt per maske - som er en relativt uinteressant mengde i medisinsk forstand (4 til 10 lpm). Maskene i kabinen har dessuten ventiler slik at luften rundt blander seg med oksygenet fra generatoren. Dermed er de fullstendig ubrukelige ved f.eks. røykutvikling, contrary to popular beleif. På eldre fly (DC-9 f.eks.), ble nødoksygen til kabinen levert via en sentral beholder plassert i cockpit, bak 2P. En switch i panelet over de individuelle seteradene tillot kabinansatte å veksle mellom 2 og 4 lpm, og systemet kunne dermed brukes også i medisinske tilfelle (forutsatt at cokpit manuelt åpnet for tilførsel). Etter at ekstra, portable oksygenbeholdere med 4 lpm ble standardutstyr i kabinen (1970-tallet?), ble overhead units kun ansett som nyttige ved loss of pressure. Last edited by Altitude; 29-05-2013 at 21:20. Reason: Typo |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Oksygenmasker med noe attåt | hurvert | Flyforum | 1 | 03-01-2008 14:18 |