Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2013, 10:15   #1
Pelle75
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 2
OBB 8 Oksygenmasker

Hei,

Passasjerflyene vi bruker har jo oksygenmasker over setene.
Som kommer automatisk ned ved trykkfall i flyet.

Kan disse også tas ut/åpnes manuelt f.eks hvis en passasjer trenger oksygen?

Hilsen
Pål
Pelle75 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 10:19   #2
intotheblue
ScanFlyer Blue
 
intotheblue's Avatar
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 117
Default Re: Oksygenmasker

Nei, dette er ikke mulig såvidt meg bekjent.

Derimot finnes det portable små flasker med oksygen ombord som kan brukes ved slike tilfeller.
intotheblue is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 10:48   #3
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Oksygenmasker

Korrekt. De kan ikke brukes "on demand". Kun hvis kabintrykket synker. I det du trekker hardt i masken vil du dra ut en splint som er bygd opp på samme måte som en granat. Når den er dratt må flasken byttes.

Du kan åpne panelene ved å stikke en nål opp i to hull som er i panelet. Men ikke gjør det, hehe
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2013, 11:39   #4
Pelle75
Newcomer
 
Join Date: May 2013
Posts: 2
Default Re: Oksygenmasker

Takk takk, da er det avklart
Pelle75 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2013, 04:15   #5
Stone
ScanFlyer Molded
 
Stone's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
Default Re: Oksygenmasker

En liten tilleggsopplysning: Maskene kan (selvfølgelig) også løses ut manuelt fra cockpit.

Lite populært på teknisk hvis en eller annen klåfinger gjør det....
Stone is online now   Reply With Quote
Old 25-05-2013, 09:16   #6
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Oksygenmasker

Var litt mye hummer og kanari her.

Oksygen i maskene over setene er kjemisk generert oksygen som kommer ifra små generatorer som sitter og hver seterad (+ på toaletter og over hvar CA stasjon). Disse kan utløses manuelt ifra cockpit, men da kommer ALLE maskene. Dem kan også utløses manuelt over hver enkelt rad ved å stikke en liten gjenstand opp i et lite hull. Så fort man drar i EN maske så starter generatoren for alle fire maskene, og den går til den er ferdig, ca 12 minutter, og er da u/s. Dersom flyet nå er fullt har man ett problem siden du ikke lengre har oksygen til alle i tilfelle man mister kabintrykket. Og gjenstår det mye flyging destinasjonen så kan man regne med en mellomlanding for fuel.

Jeg tror heller ikke denne oksygentypen er så egnet for "medisinsk bruk". Som tidligere skrevet har vi portable flasker med komprimert oksygen, og disse brukes til dette.

Oksygen til cockpit finnes på flaske, og er ikke kjemisk generert.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2013, 16:09   #7
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,690
Default Re: Oksygenmasker

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Oksygen i maskene over setene er kjemisk generert oksygen som kommer ifra små generatorer som sitter og hver seterad (+ på toaletter og over hvar CA stasjon).
Avhengig av flytype? Mener å ha lest at hvertfall BAs 777 (mulig747 også) har flasker.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2013, 22:48   #8
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Oksygenmasker

Glemte og skrive det, men dette gjelder 737. Hva som ellers brukes aner jeg lite om.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2013, 22:52   #9
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Oksygenmasker

Har googlet litt, og ser forøvrig ut som det er oksygen generatorer også på 777. Men om dette er korrekt tør jeg ikke garantere.

edit: og det ser ut som oksygen på flaske er en option du kan velge på 744 og 777 ja.

Last edited by LN-TAL; 25-05-2013 at 22:55.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2013, 10:42   #10
O_K_
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 890
Default Re: Oksygenmasker

Oksygen er oksygen og det er ingen forskjell på det om det er kjemisk generert eller fra flaske. Jeg vil tro flasker er billigere, men øker vekten mer enn hva generatorene gjør.

Et annet element er vel rekkevidden. Generatorene varer bare i 12 minutter, og er tenkt brukt for at flyet skal komme seg ned i en "trygg" høyde. Hva skjer om man må ned i 10.000' siste 3 timene av en laaaang flytur til australia? Vil man da få fuel-problemer, og kan man i såfall unngå det ved å ha O2 forsyning for f.eks. 120min slik at man kan holde marsjhøyde helt frem, eller SKAL man ned til 10.000' så fort man har trykkfall?
__________________
siden august 2007
O_K_ is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2013, 13:19   #11
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Oksygenmasker

Holde marsjhøyde med trykkfall i kabinen ?? Hvilket selskap jobber du for ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 26-05-2013, 13:38   #12
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Oksygenmasker

Man må da ned ved trykkfall så fort som mulig, det er jo ikke mangel på oksygen som er hovedproblemet, men kroppens nedsatte evner ved lavt trykk.

Hva er grunnen til at cockpit har oksygen i flaske? Er det pga. risiko for at den kjemiske prosessen ikke kommer i gang, eller brannfare, eller er det for å kunne være mer mobile?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2013, 20:29   #13
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Oksygenmasker

Tillegsspørsmål: På bloggen "Flightlevel390" (nå stengt/fjernet) beskrev "Captain Dave" at han på diverse flighter av typen tidlig/sent i døgnrytmen hvor han begynte å bli sliten og trøtt, tok en støyt oksygen fra masken sin for å kvikne til. Er dette en relativt alminnelig hendelse i bransjen, eller havner man i trøbbel de i de fleste selskaper for å bruke opp oksygenet?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2013, 21:29   #14
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Oksygenmasker

Problemet er jo at du bruker oksygen fra Crew oksygenet, som skal være over 1000psi. Vi har ofte turer ut på fly som har for lavt trykk. Da blir det enten å fylle/bytte flasken (noe som tar ca 20 min++), eller og sette den på en MEL, hvilket betyr at jumpseat ikke kan brukes...
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 27-05-2013, 23:43   #15
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Oksygenmasker

Skjønner problematikken. Så kan man anta at dette er vanlig, siden "dere har ofte turer ut på fly som har for lavt trykk"?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2013, 10:37   #16
Propell
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Location: OSL
Posts: 119
SAS Re: Oksygenmasker

Dette er ikke vanlig med bruk av crew oxygen . Masken skal pakkes forskriftsmessig tilbake og resettes. . Trykket faller fordi masken blir testet for å se positiv flow indikator før hver flight. Dette forbruker litt oxygen. Det er forskjellig volum på oxygen flasknene i 737 slik at noen må fylles oftere.
Propell is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2013, 11:30   #17
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Oksygenmasker

Quote:
Originally Posted by Propell View Post
Dette er ikke vanlig med bruk av crew oxygen . Masken skal pakkes forskriftsmessig tilbake og resettes. . Trykket faller fordi masken blir testet for å se positiv flow indikator før hver flight. Dette forbruker litt oxygen. Det er forskjellig volum på oxygen flasknene i 737 slik at noen må fylles oftere.
Vel, nå er det ikke der problematikken ligger. Du skal så vidt klemme for å se flow. Mens så har vi seeeelvsagt noen som absolutt skal holde disse inne. Det er først da vi må bytte...

Nå husker jeg ikke i farta hvor store flaskene er. Men både CL og NG har lik størrelse. Ihvertfall i vår flåte.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2013, 11:47   #18
73H
NorFlyer Front Row
 
Join Date: Jul 2006
Location: FL410
Posts: 1,204
Default Re: Oksygenmasker

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Vel, nå er det ikke der problematikken ligger. Du skal så vidt klemme for å se flow. Mens så har vi seeeelvsagt noen som absolutt skal holde disse inne. Det er først da vi må bytte...

Nå husker jeg ikke i farta hvor store flaskene er. Men både CL og NG har lik størrelse. Ihvertfall i vår flåte.
Nå er praksisen med å holde testknappen inne i 5 sekunder noe som gjøres av hensyn til å teste at det ikke er trykkfall på oksygensiden, da det indikerer et oksygensystem som ikke fungerer som ønsket. Det er ikke noe vi gjør for å være jævlige med mekanikerne som må ut å fylle på oksygen.

Fra vår FCOM 1:

Quote:
Oxygen .................................................. ................................Test and set
Note the crew oxygen pressure.
Oxygen mask – Stowed and doors closed TEST/RESET switch – Push and hold
Verify that the yellow cross shows momentarily in the flow indicator.

Regulator selector – Rotate to EMER
Continue to hold the TEST/RESET switch down with the regulator selector in the EMER position for 5 seconds. Verify that the yellow cross shows continuously in the flow indicator.
Verify that the crew oxygen pressure does not decrease more than 100 psig.

If the oxygen cylinder valve is not in the full open position, pressure can:
• decrease rapidly, or
• decrease more than 100 psig, or
• increase slowly back to normal

Release the TEST/RESET switch and rotate the regulator selector to 100%. Verify that the yellow cross does not show in the flow indicator.

Crew oxygen pressure - Check.
Verify that the pressure is sufficient for dispatch.

Vi har forøvrig 114/115 cu ft flasker ombord i Ryanair sine 737-800 maskiner.

Last edited by 73H; 28-05-2013 at 11:51.
73H is offline   Reply With Quote
Old 28-05-2013, 12:05   #19
Ttech
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2012
Posts: 221
Default Re: Oksygenmasker

Hehe, ikke missforstå meg. Selvsagt skal dere følge prosedyre, har nemlig opplevd at piloter roper oss ut for å påpeke at det lekker oksygen. Da jeg kommer ut skal Kapteinen vise at nåla på indikatoren synker når han åpner for oksygenet. Og ja, det ER jo flow der, men slipper han den? neeeeida, *psyyyyyyyyt*. Ja sa jeg, så klart synker trykket når du holder den inne i nesten ett minutt... Osv...

Og dette er ikke første gang Men som sagt, jeg VET at de fleste gjør dette riktig, og kan det. Men av erfaring har jeg sett mye rart
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 29-05-2013, 18:50   #20
Altitude
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2013
Posts: 257
Default Re: Oksygenmasker

Quote:
Originally Posted by LN-TAL View Post
Var litt mye hummer og kanari her.


Jeg tror heller ikke denne oksygentypen er så egnet for "medisinsk bruk". Som tidligere skrevet har vi portable flasker med komprimert oksygen, og disse brukes til dette.
Kanari og hummer, ja

Du har helt rett, som du vet. Oxygen fra panel-enhetene i kabinen har liten nytte utover å gi extra surstoff den korte tiden en emergency decent varer.

De leverer om lag to liter per minutt per maske - som er en relativt uinteressant mengde i medisinsk forstand (4 til 10 lpm). Maskene i kabinen har dessuten ventiler slik at luften rundt blander seg med oksygenet fra generatoren. Dermed er de fullstendig ubrukelige ved f.eks. røykutvikling, contrary to popular beleif.

På eldre fly (DC-9 f.eks.), ble nødoksygen til kabinen levert via en sentral beholder plassert i cockpit, bak 2P. En switch i panelet over de individuelle seteradene tillot kabinansatte å veksle mellom 2 og 4 lpm, og systemet kunne dermed brukes også i medisinske tilfelle (forutsatt at cokpit manuelt åpnet for tilførsel).

Etter at ekstra, portable oksygenbeholdere med 4 lpm ble standardutstyr i kabinen (1970-tallet?), ble overhead units kun ansett som nyttige ved loss of pressure.

Last edited by Altitude; 29-05-2013 at 21:20. Reason: Typo
Altitude is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Oksygenmasker med noe attåt hurvert Flyforum 1 03-01-2008 14:18


All times are GMT +2. The time now is 22:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.