Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-05-2014, 22:22   #1
stefan
ScanFlyer Blue

OBB 50 Bakseteakrotur i T6- Harvard LN WNH fra Torp

I Januar var jeg så heldig at jeg fikk en kjempeflott 30 årsgave av en gjeng venner- Sitte på med en T-6 Harvard (LN-WNH) som flyr Akro.
Sist helg ble gaven endelig gjennomført og det var FETT!
Dagen begynte med noe usikkerhet rundt drivstoffsystemet og manglende trykk/advarsel om potensielle farer, men flyet ble fikset og prøveflydd og plutslig var det min tur til å hoppe i baksetet.
Fallskjermen ble tatt på, Go-pro 1 festet på velteburet, Go pro 2 på hodet og etter en ganske rudimentær sikkerhetsintroduksjon (sånn løsner du beltet, sånn åpner du opp “canopyen” og sånn løser du ut fallskjermen) var det taxi og take off.
Dette var første gang jeg fløy noe mindre enn en Dash-8 og det var en fin følelse å kjenne på hvor annerledes fly med halehjul oppfører seg, hvordan halen letter og generellt hvor raskt flyet tar av (10 m/s headwind hjalp nok også litt her).
Først bar det sørover på litt sightseeing over Sandefjord og Larvik også begynte morroa Jeg ble spurt om jeg var klr for en rull og det var jeg i aller høyeste grad. Etter en liten climb ble det tatt en god gammeldags barrel roll og vi kom ut igjen på ca level flight. Utrolig kult med harvardens ganske åpne cockpit, fantastisk god sikt og fint vær, så var det en rull til før jeg ble spurt om jeg var klar for loop- Ai ai captain!
Etter å ha sett timesvis med youtube videoer visst jeg at det var lurt å spenne det man har av muskler og å puste som om man skal føde. G-kreftene (4g iflg piloten) kom mye raskere på enn det jeg trodde men med spente lår som nærmest tråkket gjennom gulvet fikk jeg ikke noe innsnevring av synsfelt eller lignenede og fikk nytt å være opp ned med litt mindre g-belastning. Så ble det den siste oppretningen med nye 4g som trakk snørret ut av nesa ;-). Utrolig kul opplevelse som bør prøves.
Flyturen ble avsluttet med enda en rull og en loop og jeg satt og storkoste meg i baksetet. Piloten åpnet “takluka” for landing og etter ca 15 min i lufta var vi nede igjen. Én skrytehistorie rikere

Bilder
http://picasaweb.google.com/schlomil...CO7E15mLgtSjfQ

www.youtube.com/watch?v=qhNih-2tzaQ
stefan is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2014, 22:27   #2
Kanon
ScanFlyer Molded

Default Re: Bakseteakrotur i T6- Harvard LN WNH fra Torp

Flott film så deg over hustaket.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2014, 13:09   #3
Desk pilot