Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2014, 22:03   #1
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Har "svarte bokser" en sender på 37,5 kHz?

Jeg mener at det finnes en sender på 37,5 KHZ som sitter i disse blackboxene som utløses ved at dette kommer i vann og sender i mange timer /døgn- slik at de kan spores på havflaten. Er dette riktig ???

Dette med tanke på det bortkommende flyet.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2014, 22:16   #2
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Er dette riktig ?

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Er dette riktig ???
Ja, det er riktig, men det er ikke radio-signaler men akustiske (lyd for hunder). De har batteri for ca 30 dager.
Old 24-03-2014, 10:23   #3
SpotOn
ScanFlyer Silver

SpotOn's Avatar

Default Re: Har "svarte bokser" en sender på 37,5 kHz?

Quote:
Originally Posted by ATC-flyradar View Post
Jeg mener at det finnes en sender på 37,5 KHZ som sitter i disse blackboxene som utløses ved at dette kommer i vann og sender i mange timer /døgn- slik at de kan spores på havflaten. Er dette riktig ???

Dette med tanke på det bortkommende flyet.

Jan
Står litt om "Underwater Locator Beacon" på Wikipedia (her).
SpotOn is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2014, 18:32   #4
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Jeg vet at det finnes ulike nødpeilersendere ombord i flyene, som sender på 406 mhz mot satelitt, hva med sendere til 156.800, 121.500 , 243.00, finnes dette også ombord ??

Og hvor mange slike nødpeilesendere finnes på B 777.200 ( som er forsvunnet) og det siste spørsmål - lar det seg å slå av alle disse av noen på flyet - så flyet blir helt rent for radiosignaler fra alle ulike sendere på flyet ??

Har crewet noen nødpeilersendere som de skal ha med seg, hvis de må forlate flyet ved en hendelse, slik at de har den med seg ut med sklien som kan benyttes som flåte ??? og eventuell mange er av disse ? En hver utgang ??

Hvis Acars ikke er slått av, vil det bli sendt melding hvis man slår av alt radioutstyr ombord ? Beklager sitter bare å tenke på hva som kan ha skjedd med flyet som er forsvunnet.

Jan

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2014, 20:29   #5
Trevln
ScanFlyer Silver

Default Re: Noen spørsmål angående nødpeilersendere ombord i flyene.

Jeg kan si såpass at ELT'en som sitter i en B737-800 sender på alle tre frekvensene (121.5, 243.0 og 406), og såvidt meg bekjent står denne armert til enhver tid. Det eneste valget man har fra cockpit er å manuelt utløse den. På nyere 800'er er det også en portabel ELT, i hvert fall i våre.

Jeg har ikke fikla mye med ACARS (sånn rent bortsett fra å re-tune opp mot SITA for å gjenopprette kontakten, hender den detter ut), så jeg ikke hvordan de har manuelt slått den helt av. Med mindre de bare har gått vekk fra DATA på VHF 3 og satt inn en annen frekvens. Mulig det dreper all com. Dette er som sagt feil flytype, men vil anta at utstyret på en 777 ikke er særlig mye dårligere.
Trevln is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 11:10   #6
anders320
ScanFlyer Silver

Default Re: Nødpeilesender i fly og i "svarte bokser"

Kanskje litt OT, men gitt at det var en kapring, kan kaprerne i teorien trekke ut sikringen til CVR, slik at man aldri vil få tak i lyden?
anders320 is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 11:45   #7
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by andeik View Post
Kanskje litt OT, men gitt at det var en kapring, kan kaprerne i teorien trekke ut sikringen til CVR, slik at man aldri vil få tak i lyden?
I prinsippet ja, men all lyden fram til så skjedde vil jo da ligge lagret i CVR.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 14:30   #8
Ttech
ScanFlyer Blue

På 737 finnes det jo en Erase button. Holdes vel inne i 5 sek tror jeg... Eller surrer jeg nå Stone?
Det var vel ett krav pilotene kom med da FAA inførte CVR i cockpit.

Jeg regner med det er rimelig likt i 777. Dette er jo gitt at vedkommende har kjennskap til flyet.
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 14:53   #9
Stone
ScanFlyer Molded

Stone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ttech View Post
På 737 finnes det jo en Erase button. Holdes vel inne i 5 sek tror jeg... Eller surrer jeg nå Stone?
Det var vel ett krav pilotene kom med da FAA inførte CVR i cockpit.

Jeg regner med det er rimelig likt i 777. Dette er jo gitt at vedkommende har kjennskap til flyet.
Erase button er vel bare aktiv på bakken med park brake satt. Regner med at det også gjelder 777, det er i alle fall tilfelle på alle typer jeg har hatt fingrene i.
Stone is online now   Reply With Quote
Old 26-03-2014, 15:03   #10
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Stone View Post
Erase button er vel bare aktiv på bakken med park brake satt. Regner med at det også gjelder 777, det er i alle fall tilfelle på alle typer jeg har hatt fingrene i.

Det har du helt rett i... Da korrigerer jeg meg
Ttech is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules