![]() |
|
![]() |
#1 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Jeg mener at det finnes en sender på 37,5 KHZ som sitter i disse blackboxene som utløses ved at dette kommer i vann og sender i mange timer /døgn- slik at de kan spores på havflaten. Er dette riktig ???
Dette med tanke på det bortkommende flyet. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Ja, det er riktig, men det er ikke radio-signaler men akustiske (lyd for hunder). De har batteri for ca 30 dager.
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Traveler
![]() Join Date: Aug 2006
|
![]()
Jeg vet at det finnes ulike nødpeilersendere ombord i flyene, som sender på 406 mhz mot satelitt, hva med sendere til 156.800, 121.500 , 243.00, finnes dette også ombord ??
Og hvor mange slike nødpeilesendere finnes på B 777.200 ( som er forsvunnet) og det siste spørsmål - lar det seg å slå av alle disse av noen på flyet - så flyet blir helt rent for radiosignaler fra alle ulike sendere på flyet ?? Har crewet noen nødpeilersendere som de skal ha med seg, hvis de må forlate flyet ved en hendelse, slik at de har den med seg ut med sklien som kan benyttes som flåte ??? og eventuell mange er av disse ? En hver utgang ?? Hvis Acars ikke er slått av, vil det bli sendt melding hvis man slår av alt radioutstyr ombord ? Beklager sitter bare å tenke på hva som kan ha skjedd med flyet som er forsvunnet. Jan |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeg kan si såpass at ELT'en som sitter i en B737-800 sender på alle tre frekvensene (121.5, 243.0 og 406), og såvidt meg bekjent står denne armert til enhver tid. Det eneste valget man har fra cockpit er å manuelt utløse den. På nyere 800'er er det også en portabel ELT, i hvert fall i våre.
Jeg har ikke fikla mye med ACARS (sånn rent bortsett fra å re-tune opp mot SITA for å gjenopprette kontakten, hender den detter ut), så jeg ikke hvordan de har manuelt slått den helt av. Med mindre de bare har gått vekk fra DATA på VHF 3 og satt inn en annen frekvens. Mulig det dreper all com. Dette er som sagt feil flytype, men vil anta at utstyret på en 777 ikke er særlig mye dårligere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kanskje litt OT, men gitt at det var en kapring, kan kaprerne i teorien trekke ut sikringen til CVR, slik at man aldri vil få tak i lyden?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På 737 finnes det jo en Erase button. Holdes vel inne i 5 sek tror jeg... Eller surrer jeg nå Stone?
![]() Det var vel ett krav pilotene kom med da FAA inførte CVR i cockpit. Jeg regner med det er rimelig likt i 777. Dette er jo gitt at vedkommende har kjennskap til flyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Svarte bokser - Teknologi | Radiv | Flyteknisk forum | 2 | 06-06-2016 22:40 |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Fra "Fly smart" til "Mr. Bissniss" | EB | Flyforum | 65 | 25-04-2008 22:47 |
Svarte Bokser | Egil | Flyforum | 10 | 16-10-2006 20:24 |