Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 25-01-2014, 12:37   #1
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Default Skibagg på Lufthansa

På nettsidene til Lufthansa reklamerer de for "Skis go free". Trykker man så inn på linken kommer man til en temmelig uoversiktlig side med forklaring når "Skis go free" faktisk inntreffer: http://www.lufthansa.com/no/en/ski-b...thansa-flights

Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke får ta med ski gratis til Nord-Amerika på en Lufthansa flight? Jeg er *A Gull.

Han karen jeg snakket med sa jeg måtte betale €100 for ski og kr 100 i handling. Siste nevnte, fair enough, men seriøst €100? Tror nok jeg kommer til å smiske som juling på flyplassen for å unngå det - satser på at SAS hører mer på meg som EBG

Fun fact: Fløy forresten LH til JNB sommeren 2012 og da var ski gratis, og da var jeg heller ikke EBG.
Old 25-01-2014, 13:44   #2
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Default Re: Skibagg på Lufthansa

Det gjelder vel bare til utvalgte ski-destinasjoner i Europa, som MUC, GVA, INN osv... Tror du får det gratis hos hele Lufthansa-gruppen...
Fry is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2014, 15:07   #3
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Du får gratis ski, men Nord Amerika er ikke med. Tilbudet basserer seg på tilgjengelighet. Book ved å kontakte kundeservice etter ordinær booking. Bruket du WF ta kontakt på Chat og de legger inn søknad. LH pleier å være raske til å bekrefte. Gratis ski også på OS, LX og SN etter samme regler.
SAS_flyer is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2014, 17:29   #4
Fry
ScanFlyer Silver

Fry's Avatar

Alltid lurt å søke så fort du har booket, for ofte brukes små fly som Dash 8, ATR etc til Innsbruck osv, og de har veldig begrenset med plass, så det blir fort fullt.
Fry is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2014, 19:18   #5
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS_flyer View Post
Du får gratis ski, men Nord Amerika er ikke med. Tilbudet basserer seg på tilgjengelighet. Book ved å kontakte kundeservice etter ordinær booking. Bruket du WF ta kontakt på Chat og de legger inn søknad. LH pleier å være raske til å bekrefte. Gratis ski også på OS, LX og SN etter samme regler.
Hvorfor er ikke Nord-Amerika med? Noen anelse?
Old 25-01-2014, 21:19   #6
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Hvorfor er ikke Nord-Amerika med? Noen anelse?
Antageli fordi det er godt betalt å ha med annen cargo over atlanteren.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2014, 10:02   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
På nettsidene til Lufthansa reklamerer de for "Skis go free". Trykker man så inn på linken kommer man til en temmelig uoversiktlig side med forklaring når "Skis go free" faktisk inntreffer: http://www.lufthansa.com/no/en/ski-b...thansa-flights

Kan noen forklare meg hvorfor jeg ikke får ta med ski gratis til Nord-Amerika på en Lufthansa flight? Jeg er *A Gull.

Han karen jeg snakket med sa jeg måtte betale €100 for ski og kr 100 i handling. Siste nevnte, fair enough, men seriøst €100? Tror nok jeg kommer til å smiske som juling på flyplassen for å unngå det - satser på at SAS hører mer på meg som EBG

Fun fact: Fløy forresten LH til JNB sommeren 2012 og da var ski gratis, og da var jeg heller ikke EBG.
Der står nå vitterlig "Flat Fee" på LH's hjemmeside så da er der nok ingen handling avgift med.
Men klarer du deg med håndbagasje og ski så er du jo safe.
krølle is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2014, 18:33   #8
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Der står nå vitterlig "Flat Fee" på LH's hjemmeside så da er der nok ingen handling avgift med.

Men klarer du deg med håndbagasje og ski så er du jo safe.

Sikker på det? Hvis det er tilfellet så burde jeg ha ingen problemer som EBG. Problemet er nok lengden på skiene tror jeg :-/
Old 27-01-2014, 12:45   #9
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Både Star Alliance og Lufthansa sine nettsider er tydelige på at Star Gold får ett kolli ekstra innsjekket bagasje der piece concept gjelder (evt. 20 kg ekstra ved weight concept). Men ved en nærmere titt på LH sin nettside vedr. ski bagasje som det referes til ovenfor (http://www.lufthansa.com/no/en/ski-b...thansa-flights), står det at skiutstyr ikke inngår som del av free baggage allowance til/fra USA og Canada og belastes med gebyr på EUR 100/USD 150.

Utdrag fra nettsiden:
*The first piece of checked ski or snowboarding equipment is included in the free baggage allowance regulations on all flights except those to/from the USA, Canada (...) Each further piece of ski or snowboarding equipment or the first and subsequent pieces of ski or snowboarding equipment on flights to/from the USA, Canada (...) is charged in line with the fees specified above.
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 27-01-2014, 19:00   #10
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Eriksan View Post
Både Star Alliance og Lufthansa sine nettsider er tydelige på at Star Gold får ett kolli ekstra innsjekket bagasje der piece concept gjelder (evt. 20 kg ekstra ved weight concept). Men ved en nærmere titt på LH sin nettside vedr. ski bagasje som det referes til ovenfor (http://www.lufthansa.com/no/en/ski-b...thansa-flights), står det at skiutstyr ikke inngår som del av free baggage allowance til/fra USA og Canada og belastes med gebyr på EUR 100/USD 150.

Utdrag fra nettsiden:

*The first piece of checked ski or snowboarding equipment is included in the free baggage allowance regulations on all flights except those to/from the USA, Canada (...) Each further piece of ski or snowboarding equipment or the first and subsequent pieces of ski or snowboarding equipment on flights to/from the USA, Canada (...) is charged in line with the fees specified above.

Hvorfor tror du de har gjort det slik? Kjenner ikke til noen andre med den regelen... Kan det virkelig være pga:

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Antageli fordi det er godt betalt å ha med annen cargo over atlanteren.
Old 07-03-2014, 06:00   #11
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Jaja, jeg slapp å betale noe for å sende skiene til SEA. Snodige saker dette med LH og ski altså
Old 07-03-2014, 10:44   #12
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Ikke sikkert du er like heldig på hjemreisen
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 08-03-2014, 10:18   #13
karving
Newcomer

Lufthansa Re: Skibagg på Lufthansa

Fløy Lufthansa / Air Dolmiti OSL-MUC-VER-FRA-OSL, kontaktet kundeservice på forhand (både LH og Dolmiti). Slapp å betale for skiene begge veier :-)
karving is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules