Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-02-2014, 17:39   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Norwegian missing bagage

Har nogle venner der var så letsindige at flyve med DY på skiferie til Salzburg.

De manglede 5 stykker bagage ved ankomst og kan ikke få svar på hvornår de dukker op.

Worldtracer finder ikke noget på det PIR nummer de har fået.

Er der nogle der ved om Norwegian sender missing bags med andre selskaber? Eller skal de indstille sig på at vente til weekenden og næste DY afgang før de får deres skitøj?
Old 05-02-2014, 17:47   #2
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: Norwegian missing bagage

Kommer nok med neste DY avgang.

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 19:20   #3
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Har nogle venner der var så letsindige at flyve med DY på skiferie til Salzburg.

De manglede 5 stykker bagage ved ankomst og kan ikke få svar på hvornår de dukker op.

Worldtracer finder ikke noget på det PIR nummer de har fået.

Er der nogle der ved om Norwegian sender missing bags med andre selskaber? Eller skal de indstille sig på at vente til weekenden og næste DY afgang før de får deres skitøj?
DY sender ganske så sikkert ikke bagen med noen andre pga mangel på interlineavtaler.
Bare å kontakt DY sin kundeservice så kan sikkert de svare nærmere.
C-klasse is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 19:24   #4
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Havde nu egentligt heller ikke regnet med at de brugte andre selskaber. Men men - kunne jo være de blev positivt overraskede.

De må nok hellere indstille sig på nogle dage uden skitøj og udstyr og tage fat på rejseforsikringen.

The joy of flying lowcost
Old 05-02-2014, 19:27   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
DY sender ganske så sikkert ikke bagen med noen andre pga mangel på interlineavtaler.
Har interlineavtaler noe som helst med bagasjetransport å gjøre? Nå har man lært noe nytt i dag også.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2014, 20:08   #6
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har interlineavtaler noe som helst med bagasjetransport å gjøre? Nå har man lært noe nytt i dag også.
En må jo ha avtaler om "meet me points" rent praktisk hvor en "overleverer bagasjen fra et selskap til et annet (med handlingsselskaper etc.), det er jo kostander involvert også - både til "transfer" og i tilfeller hvor en ender opp med en skjev fordeling av hva som sendes - f.eks. om selskap N flyr en gang i uken mens selskap A flyr flere ganger om dagen kan det fort bli mye ekstra på den ene. Er ikke sikker på om Norwegian uten videre ville plukket opp 40 kolli uten noen form for betaling, det ville jo ikke være veldig rettferdig ?

Og interline avtaler er i bunn og grunn et sett med praktisk avtaler / kontrakter selskapene i mellom - og sånt har ofte en kostnad.
Old 05-02-2014, 21:21   #7
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Siden du vet hvordan dette fungerer for missing bag så kan du jo forklare trådstarter når bagen vil komme frem.
Old 05-02-2014, 21:27   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
En må jo ha avtaler om "meet me points" rent praktisk hvor en "overleverer bagasjen fra et selskap til et annet (med handlingsselskaper etc.), det er jo kostander involvert også - både til "transfer" og i tilfeller hvor en ender opp med en skjev fordeling av hva som sendes - f.eks. om selskap N flyr en gang i uken mens selskap A flyr flere ganger om dagen kan det fort bli mye ekstra på den ene. Er ikke sikker på om Norwegian uten videre ville plukket opp 40 kolli uten noen form for betaling, det ville jo ikke være veldig rettferdig ?

Og interline avtaler er i bunn og grunn et sett med praktisk avtaler / kontrakter selskapene i mellom - og sånt har ofte en kostnad.
Ingen forlanger at noen skal plukke opp slikt uten betaling. Jeg forstår også at interlineavtaler innebærer en kostnad. Det er vel strengt tatt ikke det dette dreier seg om, for her er det snakk om noen kolli som ikke kom med flyet til Salzburg (uvisst av hvilken årsak).

Quote:
Originally Posted by C-klasse View Post
Siden du vet hvordan dette fungerer for missing bag så kan du jo forklare trådstarter når bagen vil komme frem.
Jeg trodde interlineavtaler dreide seg om passasjertrafikken, og ikke hva som evt skjer med bagasje som ikke kom med opprinnelig avgang. Hva DY gjør vet jeg ikke, men kan du bekrefte at dette har noe med interlineavtaler å gjøre så får jeg regne med at du vet hva du snakker om. Jeg har forøvrig inntrykk av at DY sender slikt med egne avganger (men trodde oppriktig at det kun hadde med det faktum at de nok må betale for å sende bag med andre selskaper).
Old 05-02-2014, 21:34   #9
Thomas
ScanFlyer Rusty

Har vært med på å sende 40 golfbag's via ARN til LIS/FAO med TAP pga. plassmangel på 73H'n. Ikke LL i den forstand, men det gjøres.
Old 05-02-2014, 21:37   #10
C-klasse
ScanFlyer Blue

Quote:
Ingen forlanger at noen skal plukke opp slikt uten betaling. Jeg forstår også at interlineavtaler innebærer en kostnad. Det er vel strengt tatt ikke det dette dreier seg om, for her er det snakk om noen kolli som ikke kom med flyet til Salzburg (uvisst av hvilken årsak).

Jeg trodde interlineavtaler dreide seg om passasjertrafikken, og ikke hva som evt skjer med bagasje som ikke kom med opprinnelig avgang. Hva DY gjør vet jeg ikke, men kan du bekrefte at dette har noe med interlineavtaler å gjøre så får jeg regne med at du vet hva du snakker om. Jeg har forøvrig inntrykk av at DY sender slikt med egne avganger (men trodde oppriktig at det kun hadde med det faktum at de nok må betale for å sende bag med andre selskaper).
Som jeg skrev tidligere kan jo sikkert DY kundeservice svare på dette.
Mitt tips er at bagen kommer med neste DY avgang når den er.

Har hatt missing bag med Star Alliance et par ganger og da har bagen kommet med kjappeste mulighet 1 dag eller 2 senere levert på hotellet.
Old 06-02-2014, 01:55   #11
Michael
ScanFlyer Silver

Har hørt at DY kan sende rushbags med AirBerlin og Finnair ihvertfall.

Rushbags for SAS mener jeg vi har lasta på DY-fly også forsåvidt.

Last edited by Michael; 06-02-2014 at 01:59.
Michael is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2014, 06:17   #12
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

Passasjer Bagasje er vel en del av passsjer trafikken Og Interline Avtaler tar også for seg Bagasje - uten Interline avtale kan man jo ikke sjekke bagasje igjennom
Old 06-02-2014, 09:35   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Passasjer Bagasje er vel en del av passsjer trafikken Og Interline Avtaler tar også for seg Bagasje - uten Interline avtale kan man jo ikke sjekke bagasje igjennom
Dette har jo ingenting med slik form for interlining. Dette er missing bags fra et annet flyselskap (og ikke medbrakt bagasje på en DY-billett på annet flyselskap), og spørsmålet er om man trenger en interlineavtale for å shippe bags med andre selskaper. Thomas og Michael indikerer at så ikke er tilfellet (om nå ikke DY har interlineavtale med Airberlin, Finnair og TAP).
Old 06-02-2014, 09:55   #14
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Michael View Post
Har hørt at DY kan sende rushbags med AirBerlin og Finnair ihvertfall.

Rushbags for SAS mener jeg vi har lasta på DY-fly også forsåvidt.
Stemmer, SK/DY har interline avtaler for rushbags
krølle is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2014, 16:30   #15
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Dette har jo ingenting med slik form for interlining.

Jeg er usikker på hva du legger i dette. Det som i hovedsak omtales som interline-avtaler i luftfarten er IATA's standard rammeverk (MITA). Alle selskaper kan fritt inngå ulike bi- og unilaterale avtaler seg i mellom i tillegg eller utenom, og det vil normalt også omtales som interline ettersom det er snakk om ulike selskaper. Det kan innebære hvordan man kan akseptere andre selskapers dokumenter som billetter, innsjekket bagasje, waybills, osv. Her legger man de begrensningene som partene føler de synes er akseptable.
Old 06-02-2014, 17:02   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg er usikker på hva du legger i dette. Det som i hovedsak omtales som interline-avtaler i luftfarten er IATA's standard rammeverk (MITA). Alle selskaper kan fritt inngå ulike bi- og unilaterale avtaler seg i mellom i tillegg eller utenom, og det vil normalt også omtales som interline ettersom det er snakk om ulike selskaper. Det kan innebære hvordan man kan akseptere andre selskapers dokumenter som billetter, innsjekket bagasje, waybills, osv. Her legger man de begrensningene som partene føler de synes er akseptable.
Siden det her er snakk om rush bags (og ikke passasjerbagasje på interlinebilletter) så tenkte jeg at dette hadde fint lite med interlineavtaler som sådan.
Old 06-02-2014, 23:06   #17
tafpl
ScanFlyer Blue

Quote:
Siden det her er snakk om rush bags (og ikke passasjerbagasje på interlinebilletter) så tenkte jeg at dette hadde fint lite med interlineavtaler som sådan.
Rush-bagasje er "passasjerbagasje"...

Jeg har ikke oversikt over DY sine avtaler, men avtalen mellom DY og SK gjelder kun (ettersending) innenlands i Norge.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 06-02-2014, 23:22   #18
tafpl
ScanFlyer Blue

OT... en sammenligning

Ved et overblikk så ser jeg at SAS har interline-avtaler med mer enn 80 andre selskaper. Jeg tror at alle, eller nesten alle avtalene dekker gjensidig ettersending av bagasje.
tafpl is offline   Reply With Quote
Old 07-02-2014, 00:06   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Dette har jo ingenting med slik form for interlining. Dette er missing bags fra et annet flyselskap (og ikke medbrakt bagasje på en DY-billett på annet flyselskap), og spørsmålet er om man trenger en interlineavtale for å shippe bags med andre selskaper. Thomas og Michael indikerer at så ikke er tilfellet (om nå ikke DY har interlineavtale med Airberlin, Finnair og TAP).
Du vet dette tydeligvis langt bedre enn meg (selv om jeg som instruktør i nettopp dette - ville ha gitt deg stryk )
Old 07-02-2014, 01:24   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Du vet dette tydeligvis langt bedre enn meg (selv om jeg som instruktør i nettopp dette - ville ha gitt deg stryk )
La oss spole et par hakk tilbake: Jeg kommenterer ditt utsagn om at man må ha interlineavtale for å sjekke bagasje gjennom, med at dette ikke er et slikt tilfelle. Her er det snakk om noe bags som ikke har kommet med en DY flygning, og hvordan man evt får disse bags til bestemmelsesstedet. Jeg indikerer at jeg ikke helt forstår hvorfor man trenger en interlineavtale for å ordne dette. Hvis man må ha interlineavtale for å sende rush bags med et annet selskap så legger jeg meg flat og beklager. Inntil det er etablert som et faktum så stiller jeg meg fortsatt undrende til undervisningen.
Reply

Posting Rules