![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article708059.ece
Flyselskapet Norwegian må bruke besetning fra lavkostland i fremtiden, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos. Real Norwegians ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
det er jo det eneste riktige om man vil holde kostnadene nede. Norwegian har tydeligvis ikke like sterke fagforeninger som SK - eller har det begynt å tikke inn sykemeldinger til hangaren på Fornebu??
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Også NRK har noe om saken. Kjos trekker fram Ryanair:
Quote:
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() En tanke som har slått meg - nå som det er så populært å bruke lavkost-arbeidskraft. Hva skjer når lav-kost får så mye velstandsøkning at det blir høy-kost? Uansett, dette må da være en liten trøst for SAS etter så mye kjeft de har fått og så mye problemer de har hatt at Kjoser'n plumper skikkelig uti - dette kommer garantert til å få LO og andre sterke fagforeninger til å se rødt...
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Når skal administrasjon, ledelse og blåruss outsources til lavkostland? Det må være det eneste riktige om man virkelig skal holde kostnadene nede ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Går nok dessverre den retningen etterhvert for mange selskaper. SAS ville jo ha kinesere ombord, men ikke i så stor skala. Og "JA" dette kan selvsagt ikek sammenliknes med det Norwegian vil gjøre nå, men det viser utvikingen. Vi er ikke alene i verden, noe våre håndtverkere har oppdaget i dette landet.
Det kommer til å bli mer og mer vanlig med bruk av billigere arbiedskraft i mange flere bransjer etterhvert tror jeg. Det neste blir vel at en sender flyene ut av landet for å fylle drivstoff på natten. Men dette skal ikke ramme allerede ansatte i selskapet, og det er jo bra. Tviler forresten på at det er snakk om Fillipinene nye ansatte skal hentes fra. Baltikum/Polen er vel langt mer realistisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvem har råd til å fly i det hele tatt i fremtiden når halve Norge går på arbeidsledighetstrygd etter å ha mistet jobbene sine til billig utenlandsk arbeidskraft?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() Harry-Norge! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Sparepengene kan bli gode å ha... godt man har spart noen år, sier jeg bare.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kansje ikke SAS-pilotenes reaksjoner og bekymringer er så på trynet likevel...
Cloudius |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Quote:
Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror ikke dette er en god ide… folk vil reagere negativt på dette… og journalistene vil fort finne frem ord som sosial dumping, slavekontrakter og annen snacks når de beskriver Norwegian fremover…. Spareskallene i Norwegian kommer til å spare selskapet til et nytt lavmål…
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og da er det ikke så mye "Real Norwegian" igjen. Og jeg som trodde DY holdt seg for god til å henge seg på den Wal-Martiseringen av luftfarten som Ryanair leder.
Snart må jeg vel snu tvert om og begynne å fly SAS igjen av prinsipp... Nei, dette var nok nominert til årets omdømme-selvmål! ![]() Jeg har jo egentlig ikke noe mot at fattigere land bruker sine konkurransefordeler, men dette ligner sosial dumping...(hørtes dette ut som dobbeltmoral?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Dette kan være "propaganda" folkens! Et velkjent knep før vårens forhandlinger setter i gang.
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Kan jo lage base i KRK/WAW/GDN/RIX. De fly for 30 kr timen og tar med matpakke hjemmefra. Sover i telt på nightstop.
Eller kanskje som Ludwig G. Braathens, ære være den mannen, sette "vinger på skip, de kan jo flagge ut, til f.eks Libya, da blir det vel real libyan ![]() ![]() Får iallefall språkmektig crew |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
..... vel - han har jo allerede begynt med de svenske ...... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() Hvorfor da fordømme de leverandører som prøver å levere BILLIG? ![]()
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
|
![]() På FR's Skavsta base er så og si alle svensker i kabinen sluttet. Der er det stort sett baltere som jobber. Men for de er jo FR drømmejobben, godt betalt I deres øyne ), man får flydd masse utland og ikke minst bo i utlandet. Og man får mulighet til å sende penger hjem.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Svensker i kabiner er jo noe som er helt vanlig? Så lenge jeg kan huske så har jeg hørt norsk, svensk og dansk både i kabinen og helt fremst i flyet… er ikke sikker på at jeg vil juble hvis jeg begynner å høre polsk når jeg skal nordover…. Hva er kaffe og te på polsk forresten? ![]() Hmmm… er det ikke sånn for tiden at snekkerne våres er polakker… svensker servere oss kaffe…. russere servere oss røyk og brennevin….. og pakistanere kjører drosjen… funker som bare faen det…. Kanskje serveringsdamer i luften kan bekvinnes av veldreide damer fra billiglandene i øst? :devil :devil At nordmenn er så opphengt i pris er bare tull! Er vel heller det at man ikke ønsker å betale overpris for det man kjøper….. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Lufthansa vil satse i Skandinavia | LN-VLE | Flyforum | 18 | 14-05-2013 11:18 |
Hvorfer vil ingen satse på langdistanse fra SVG? | FlyboyKarsten | Flyforum | 1 | 11-11-2010 19:09 |
Svensk selskap vil satse på Rygge | litt-amatør | Flyforum | 30 | 10-09-2008 16:22 |
- Bergen Air Transport vil satse på større fly | LN-SEK | Flyforum | 21 | 04-02-2006 13:23 |