![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/article630925.ece
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
et utspill i forhandlingene som pågår i disse dager?? Tror ikke Posten bare skal skylde på SAS Braathens - selv når flyene går er det ikke alltid posten kommer frem....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kongsberg
Posts: 4,004
|
![]()
Ser det har vært litt omlegginger her i nord når det gjelder pakker. Før gikk pakker og slikt med tog til Gallivare i Sverige og så ble det hentet med lastebil der. Da gikk det vanligvis 3 dager (maks 4) før vi hadde tingene i Alta. Det var absolutt akseptabelt. Nå har det imidlertid blitt omlegginger og posten skal gjennom Tromsø. Er ikke helt sikker på hvordan den transporteres til Tromsø, men vil tippe tog til Narvik eller Bodø og bil derfra. Vel, resultatet av omleggingene er ihvertfall at det tar mye lenger tid nå enn før. Sitter akkurat nå og venter på kameraet mitt som har vært på service, og det er over en uke siden det ble sendt fra Oslo og det er ikke kommet lenger enn til Tromsø.
__________________
Upcoming flights: Planer legges. Kanskje det blir en tur til helgen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Det er klart at Posten alltid vurdere andre alternativer når de skal i inngå en ny avtale men jeg tviler sterkt på at noen kan tilby det samme volum og vekt som Posten krever enn Sas Braathens. Selvsagt har det vært problemer det siste halve året noe som bla skyldes tekniske problemer,overføring til nytt AOC samt "aksjoner blant pilotene. Jeg tor nok at Posten ser at dette er problemer som er overvunnet og at Sas Braathesn nok en gang stikker av med denne lukrative kontrakten.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Kanskje det er rom for en aktør med noen gamle ATPer eller HS.748-maskiner. Det er vel noen som står arbeidsledige i Liverpool og Blackpool for tida.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
SK384: Pakkene til Posten har litt forskjellig prioritering, og i Nord-Norge merkes nok dette ganske bra. Til privatpersoner blir det som regel sendt Servicepakke (3. prioritet) og da kan det ta sin tid.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 206
|
![]()
Opplever på Enva at posten sendes via Oslo i steden for Direkte til Boo/Tos Eller Bgo/Svg.
Ser ikke helt lønnsomheten og økt leveringshastighet når det må gjøres sånn. + Full oslo maskin til slutt så post må settes igjen. Liksom ikke helt gjennomtenkt |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Tror nok posten bør se etter sitt eget hus også, og ikke skylde på underleverandører. Fra Mosjøen er det dessverre så dårlig tiltro til denne aktøren at vi f,eks ikke kan stole på at A-post kommer fram innen 3-4 dager. Mye av årsaken er at Posten har lagt ned lokale sorteringsanlegg og sender alle brev/pakker etc på lange omveier før de kommer dit de skal. Eksempelvis blir ALL post som også skal lokalt på Helgeland sendt til Fauske for sortering der, slik at også brev internt i byen normalt tar 2-3 dager istedet for EN dag som de påstår det skal ta i reklamen...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Alle tallene som vi får fra posten viser at det som blir levert ut i fra OSL har veldig høy kvalitet, så det er nok et lettvint utspill som synger med på klagene for å skjule noe annet. Posten var heller ikke rammet av kabinkonflikten, tvert i mot var det det eneste som ble kjørt ut helt regulært.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
-Fordi de chartret Antonover og ATRer, ja
![]() De, OG SGS, leverte varene! Snakket med en Cimber-pilot, som fortalte at de gjerne ville ha postflyging i Norge (de flyr post i Danmark). Til det må jeg bare si gjerne for meg, bare vi får handlingen!. Alle som har vært med på å stue tre tonn post på en 737, og tilsvarende på en ATR eller Antonov vet hva jeg mener. Man får med alt, og slipper alt styr med last i kabinen og post/frakt som ikke går med på grunn av plassmangel...
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Ottestad/
Posts: 2,034
|
![]()
Det er riktig at posten chartret endel maskiner for å få posten frem men Sas Braathens opererte faktisk endel flyginginger med bare post i den perioden det var konflikt. Det var som kjent kabinen som var i streik men flygerene kunne fly tomme maskiner-med post.
__________________
Upcomming flights:? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Posts: 3,772
|
![]()
Et paradoks er det at endel av forsinkelsene som Sasbraathens har skyldes Posten selv
![]() De kommer forseint til oppsatte leveringstider, og får å få med transfer post ex osl, velger en å forsinke maskinen ![]() Forøvrig så ryktes det at de planlegger å "kjøpe" sitt eget/egne fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
|
![]()
m.a.o så er det bare positivt for passasjeren...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Tror ikke SAS Braathens er problemet til Posten. Det er nok kanskje heller innad i Posten det er noe galt.
Virker som om alle bedrifter med respekt nå plutselig skal "vurdere å kutte ut" SAS Braathens.... SAS Braathens har vel aldri hatt så mange avganger i Norge som nå....og over større tid på døgnet. Flyene starter tidligere om morgenen og slutter å fly senere på kvelden/natta. Det eneste måtte kanskje være prisen...som jeg ikke kjenner til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
til captaink: Tullball?
Når ble egentransport pålagt utlyst på anbud? Fedex, DHL med mange flere, som ikke egentlig er flyselskap? Og så vidt jeg vet, så flyr fremdeles Falconair post på nattetid, men utnytter flyene i annen transport om dagen. Falconair
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,348
|
![]()
Det som er positivt er vel at hvis Posten velger andre enn SAS Braathens så forsvinner en faktor som har forsinket flyene til nå...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Ryktene sier at Benair satser stort overfor Posten nå, og at de har lagt inn tilbud hvor de skal bruke ATR42. Kan jo bli spennende! Katoair har jo en ledig Dornier stående, så kanskje de forsøker seg også?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Jeg vil tro at det fortsatt er en kjempestor fordel for alle parter at posten går med rutefly. Posten får et billigere tilbud samlet sett, samt at de får et finmasket rutenett hvor de kan framføre post. For passasjerer er det også en fordel at flyene har med post, da verdien av postforsendelsen er med på å gjøre det mulig å opprettholde ruter som ellers ikke ville være lønnsomme om det bare var passasjerer som ble fløyet.
Et eksempel der er morgenflyet mellom Bodø og Mo i Rana, som ble nedlagt da Posten valgte å kjøre posten med bil over Saltfjellet |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vurderer og selge denne fine Braathens SAFE B734 | LN-SUV | Samlerhjørnet | 24 | 15-10-2011 23:50 |
SAS overvejer at droppe businessclass | Bll spotter | Flyforum | 31 | 17-12-2009 18:36 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
Posten kryper tilbake til SAS | EB | Flyforum | 4 | 26-11-2006 11:02 |
Star Tour truer SAS med at droppe aftale | Bll spotter | Flyforum | 5 | 28-09-2006 20:11 |