Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-04-2010, 21:14   #1
Øivind
ScanFlyer Silver

Thumbs up Slutt på væske-forbud

"The EU says the current restrictions on liquids carried by air passengers will end by April 2013."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8651984.stm
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 21:59   #2
HMWK
ScanFlyer Molded

HMWK's Avatar

Default Re: Slutt på væske-forbud

2013! Er det mere farlig nå enn 2013?
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2010, 22:07   #3
Øivind
ScanFlyer Silver

Først må det gjennom EU-byråkrati-kverna, og den maler nok ikke så fort.
Øivind is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2010, 15:05   #4
memphis_belle
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by HMWK View Post
2013! Er det mere farlig nå enn 2013?
Det skal installeres maskiner som kan skille mellom farlig og ikke farlig flytene væske innen 2013. Så ja, det er farligere nå enn i 2013 :-)
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2010, 15:14   #5
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Skal testes på Stavanger lufthavn Sola fra 1. Juli.

Avinor skal teste væskescanner

Den 1. juli vil Avinor starte uttesting av en væskeskanner ved på Stavanger lufthavn, Sola. Væskeskannerne vil fra 2013 erstatte dagens regelverk, der det er strenge restriksjoner på hvor mye væske passasjerene får lov å ta med seg som håndbagasje

Kilde: Boarding.no
Old 29-04-2011, 13:16   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
EU liquid ban to stay after last-minute chaos
Noen vil ha slutt på væskeforbud, andre ikke.

Quote:
"In recent days a growing number of member states decided to maintain the ban," says the European Commission.
Man ønsker heller ikke å "forvirre" passasjerene, så da er det best man beholder forbudet inntil videre.

http://www.flightglobal.com/articles...ute-chaos.html

(NOTE: Tråden er startet i 2010)

Last edited by Discus; 29-04-2011 at 13:32.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 13:26   #7
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
"The EU says the current restrictions on liquids carried by air passengers will end by April 2013."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/8651984.stm
EU sier at vaeskeforbud KAN oppheves dersom en spesielt nytt scanner-teknologi er pa plass som har mulighet a identifisere eksplosive flytende vaesker. En generelt stopp kommer ikke.

Avgjörelsen ligger hos de respektive nasjonale ansvarlige sikkerhets-organer.

Det hva EU likevel krever er at alle passagerer bör informeres pa forhand om de kan eller ikke kan ta med flytende vaesker omboard pa en spesielt flyplass.

Referanse er EU-lovverk 297/2010.
Old 29-04-2011, 13:41   #8
bamseh
Air Traffic Controller

bamseh's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Man ønsker heller ikke å "forvirre" passasjerene, så da er det best man beholder forbudet inntil videre.
Det fremdeles forvirrende for de som ikke reise frequently. Jeg ble vitne til et salig kaos på Værnes senest på tirsdag, heldigvis sto vedkommende bak meg i køen.. :-)

Væskeforbudet - eller snarere væsketillatelsen - er uansett meningsløst, i alle den grad man kan få inn 10 liter med "livsfarlig" væske ved å gå gjennom sikkerhetskontrollen 10 ganger med væsken fyllt i 10 små 100ml-beholdere. Enten alene eller ved hjelp av gode hjelpere.
Dette stopper ikke en terrorist, men det gjør at vanlige dødelige må ut med 50 kroner for en flaske brus på innsiden.

Og med fare for å hijacke tråden:
Den "nye" ordningen med å vise boardingkort - eller noe som viser at du skal ut å fly - være seg en plastkort med tittelen "Eurobonus" på, er jo ikke annet enn latterlig. Enhver med et kort kan si til security "jeg har bare et kort jeg", og slippe forbi. Er det ikke meningen at man skal kunne verifisere at personen faktisk skal ut å fly, med noe slags strekkode/magnetkort-leser eller lignende?
Det er jo også mulig å printe ut "falske" boarding-kort hjemme på printeren..
bamseh is offline   Reply With Quote
Old 29-04-2011, 23:08   #9
mo
ScanFlyer Blue

Jeg har vært optimistisk når det har vært snakk om slutt på væske forbud, inntil jeg fikk vite at det kun gjelder tax free varer fra tredje land. Med andre ord så og si ingen forandring fra før for de fleste.
mo is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:03   #10
Egenes
ScanFlyer Gold

Betyr dette at jeg slipper å blakke meg ut for å kjøpe meg en flaske med vann?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 00:23   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Betyr dette at jeg slipper å blakke meg ut for å kjøpe meg en flaske med vann?
Viss du leser tråden, ser du at det eneste som har vært diskutert nå er endringer for forseglet tax free fra land utenfor EU. Attpåtil ble det ingen endring.

Dette påvirket altså, på ingen måte, hva du må betale for drikke.
Old 30-04-2011, 01:01   #12
Egenes
ScanFlyer Gold

Så hva gjør den væskeskanneren da? Sjekker om Tax-Free posen fra land utenfor EU er forseglet? Er passe forvirra nå..
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 30-04-2011, 09:31   #13
RWY 24
Legal Eagle

RWY 24's Avatar

Quote:
Originally Posted by Egenes View Post
Så hva gjør den væskeskanneren da? Sjekker om Tax-Free posen fra land utenfor EU er forseglet? Er passe forvirra nå..
Ikke så rart Jeg har en følelse av at vi diskuterer tre-fire forskjellige ting om hverandre her. Selv har jeg mistet tråden fullstendig
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2013, 10:54   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Øivind View Post
Og det tar nok enda et år:
Quote:
EU-kommisjonen for transport var særdeles optimistisk våren 2010, og erklærte at alle flyplasser i EU skulle ha installert en ny type skannere som kunne skille mellom ufarlige væsker og «flytende sprengstoff» innen 29. april 2013.

Slik gikk det altså ikke.
https://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10064423

Old 05-01-2013, 19:32   #15
gygrid
ScanFlyer Blue

Kjenner at jeg blir mer og mer likegyldig til væske-forbudet, uansett hvor irriterende og unødvendig det måtte være. Jeg syns det er et langt større problem at det ikke finnes globale regler for hva man skal gjøre i forkant av en sikkerhetskontroll. Sko av eller sko på. iPad/tablets ut av håndbagasje eller ikke.

I løpet av desember opplevde jeg folk i sikkerhetskontrollen på SFO rope at iPad/tablet ikke skulle pakkes ut av håndbagasje på SFO, mens de på LHR hadde en fyr designert til å rope at de måtte pakkes ut. På OSL (x2) gikk sekken rett gjennom med iPad, på TRD ble det full stopp og 5-10 minutters venting fordi jeg ikke pakket den ut (her spurte jeg hvorfor jeg måtte ta den ut der når jeg ikke trengte det andre steder - til svar fikk jeg at det skyldtes folk som ikke kunne jobben sin).

Opphever man væske-forbudet, tror jeg kaoset blir komplett. Da jeg har absolutt ingen tillit til at regelverket tolkes og håndheves likt overalt.

Det er så forbanna unødvendig at enhver passering av en sikkerhetskontroll er for en gjettelek å regne. Potensialet for effektivisering må være enormt gjennom å enes om klare regler som håndheves likt over hele verden. Væske-forbud eller ikke.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2013, 15:39   #16
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Opphever man væske-forbudet, tror jeg kaoset blir komplett. Da jeg har absolutt ingen tillit til at regelverket tolkes og håndheves likt overalt.

Det er så forbanna unødvendig at enhver passering av en sikkerhetskontroll er for en gjettelek å regne. Potensialet for effektivisering må være enormt gjennom å enes om klare regler som håndheves likt over hele verden. Væske-forbud eller ikke.

Pkt 1) Iflg. intervju på radioen så blir ikke væskeforbudet opphevet 100%, men blir gradvis opphevet. Det var snakk om at man i første omgang kun skulle åpne for "det folk sliter med i dag", dvs. vann, parfymeartikler, shampoo o.l. Synes selv reglene er irriterende da jeg enkelte gange kunne tenke meg å ta med noe godt øl el.l. jeg finner i utlandet (nei, de har det ikke på tax-free, og nei, jeg kan ikke putte det i innsjekket bags som jeg ikke har)

Pkt 2) Reglene burde vært harmonisert bedre, hvertfall innenfor samme geografiske område. At det er forskjell på USA, UK og Norge kan jeg skjønne, men at OSL og TRD skal være forskjellig er ubegripelig. En annen ting er at "expect the unexpected" er også et moment når det gjelder sikkerhet.

Old 05-02-2016, 15:05   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Heller ikke denne gang så blir forbudet opphevet

Quote:
Væskeforbudet på fly blir likevel ikke opphevet i løpet av året, slik Luftfartsmyndighetene hadde håpet.
http://www.nrk.no/nordland/derfor-ma...len-1.12787107

Posting Rules