Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 30-12-2013, 11:06   #1
jordbarsyltemannen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 78
Default Juletur til Brisbane med Asiana, Thai og SAS i business-klasse

Dette blir min første trip-report, håper den faller i smak! På forhånd beklager jeg for alle selvfølgeligheter som måtte forekomme :-)

I juli bestemte jeg og min kone oss for å dra til Australia i julen for å besøke hennes foreldre. Etter tips fra en kamerat la jeg ut en post her på flyprat for å få tips til hvordan jeg kunne maksimere antall poeng på denne reisen. Jeg ble da fort overbevist om å heller kjøre på med USDM. Det ble litt mye styr med bookingen. Reiseruten satte jeg først på hold, og da jeg skulle betale (før dag 3) hadde EVA Air kansellert reserveringen vår fra ICN-BNE. Jeg ville ikke kansellere hele bestillingen og risikere at plassene ikke ble lagt tilbake i ”inventory” umiddelbart. Vi endte derfor opp med den litt tungvinte reiseruten BGO-SVG-LHR-ICN-BKK-BNE.



Jeg har gledet meg sinnsykt til denne turen. Å fly business-klasse har vært noe jeg lenge har ønsket, men som har virket uoppnåelig. De nærmeste rundt meg har derfor måtte tåle snakk om flyturen helt fra august til desember. Stor takk til dere her på flyprat, og spesiell takk til Peppep for tips og triks til turen.

BGO-SVG:
SK4163 – Boing 737-600
Sete 2E og 2D.

Startet egentlig turen med å bli skuffet over kona. Her hadde jeg gått å spart på to poser i flere måneder for å hurtigst mulig komme gjennom sikkerhetskontrollen, mens da min kone må stoppe opp for å ta ut flytende væske.


Jeg lærte også at det ikke hjelper å ha sete langt fremme hvis man er av de siste til å gå på flyet. Da vi kom inn i flyet var det fullt i alle hyllene slik at vi måtte gå lenger bak med håndbagasjen, og dermed være de siste som gikk av flyet ;-)



Helt OK benplass.

SVG-LHR
SK4627 – Boing 737-800
Sete 2A og 2B.

Ble møtt av dette skiltet da vi kom inn i tax-free. Får jo bonuspoeng med amex så bare å slå seg løs!


Likte veldig godt sofagruppen på SVG. Fikk ikke tatt bilde, men denne var ved ”Christmas-gate” så kanskje bare midlertidig?

Klok av skade fra forrige flytur var vi blant de første som gikk ombord i flyet. I tillegg hadde vi bare to timer for å rekke connection til ICN, så vi var gira på å komme først ut. Vi landet fem minutt før tiden og hadde dermed et hav av tid på å komme oss fra terminal 1 til terminal 3. På bussen til terminal 3 skjønte vi hvorfor bagasje noen ganger ikke kommer frem.



Litt dårlig bilde, men det som skjedde var at foran oss kjørte en bagasjebil som ikke slakket av i svingene. Det måtte gå galt og en koffert ramlet av rett foran bussen vår. Bussjåføren tutet og bagasjebilen tar en brå sving for å snu og hente kofferten, da detter selvfølgelig nok en koffert av trallen.

Da vi ankom terminalen hadde vi fortsatt 1,5 time til flyet går, og vi tok derfor turen innom Star Alliance-loungen. Dette var faktisk mitt første lounge besøk i løpet av hele mitt lange liv!



De fleste har sikkert sett loungen før, men her er i hvert fall et par bilder til.





Maten bestod av ”Veal” og ”Chili Con Carne”. Jeg tok chili, ikke voldsomt imponert, men helt ok ☺.


Før avreise hadde jeg fått lånt meg et Bose QC15 headset. Etter å forhørt meg litt ble jeg forsikret om at de solgte flyadapter på Flesland. Hadde først sjekket på Clas Ohlson, men der solgte de bare sammen med mange andre overganger som jeg ikke trengte. Etter innsjekkingen på Flesland viste det seg at de ikke solgte overgangen, men jeg fant heldigvis denne i en butikk på LHR.



Pluggen virket faktisk ikke på Asiana, og hos Thai ble lyden så lav at det egentlig ikke var vits i det hele tatt. Hadde litt av det samme problemet da jeg brukte den på iPhone. Selv om jeg skur lyden helt opp så er lyden litt for lav. Andre som har hatt samme problemet?

Etter innkjøp av overgang gikk vi til gaten vår. Her fikk jeg den første smaken av business-klasse; vi gikk rett forbi hele køen til skiltet med ”business-klasse”. Digg, men følte meg samtidig litt asshole ;-)


LHR-ICN:
Asiana, OZ522 – 77L?
Sete 6D og 6E



Helt siden jeg booket reisen var jeg spent om vi ville få den nye Quadra Smartium-konfigurasjonen. Det ser ut som ca 2/3 av avgangene fra LHR er Quadra Smartium. Det var derfor med stor spenning vi gikk inn i flyet, og til min store glede var det QS! Hovedforskjellen mellom QS og Non-QS er at QS har lieflat-seter.



Før reisen hadde jeg sjekket at vi satt ved siden av hverandre, men da vi sjekket inn gjorde vi ikke lenger det. Jeg spurte derfor sidemannen om han ville bytte, men hans kone satt rett på skrå for oss, vi byttet derfor plass slik at han fikk sitte i lag med sin kone. Vi spurte da sidemannen til min kone om han ville bytte. Han gjorde det gladelig og sa på gebrokkent engelsk ”For sure! Happy Christmas! Stay married forever!”. Avgang var ca 30 min etter ruten. Ikke lett å høre hva de sa på høyttalerne, men tror vi ventet på noen som var sent ute.



Det var rett og slett skikkelig gøy å sette seg ned i setet. Det var litt som jul- og nyttårsaften samtidig!



Veldig greit å hvile bena på denne. Setet i seg selv var også veldig godt å sitte i. Det eneste jeg kan pirke på er at selve setet er langt, slik at man får litt dårlig blodtilførsel til bena om man sitter i samme posisjon lenge.





jordbarsyltemannen is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Juletur til Tokyo i SAS Business FlyingDutchman TripReports 17 22-03-2017 08:30
Asiana med oppgradering av C-klasse kimmam Flyforum 2 07-06-2010 20:12
Likevel C-klasse for SAS Economy Extra med Thai fra BKK TOS_EBG Reiseforum 2 02-10-2009 15:14
SAS med "1. klasse" til Washington.... TheDane Flyforum 6 14-10-2004 15:08


All times are GMT +2. The time now is 02:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.