![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Takket være US sitt fantastiske tilbud, en lang ferie og skatteetaten ble det ferie i år også!
Planleggingen startet utpå våren da mailen fra US tikket inn i innboksen. Første instinkt var å logge på ANA Tool for å sjekke om det var noen tilgjengelige flighter. Det var over tre år siden jeg sist var i Thailand, så det ble derfor hoveddestinasjonen for denne gang. I tillegg ga Japan et solid førsteinntrykk Påsken 2012 (TR finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=105698) og ble dermed belønnet med et nytt besøk i år ![]() Endte til slutt opp med denne routingen: OSL-FRA LH C FRA-ICN-KIX OZ F/C KIX-BKK-KKC-BKK TG F/C DMK-RGN-DMK FD whY BKK-FRA TG F FRA-OSL LH C Kart: ![]() Disclaimer: Jeg må på forhånd advare mot dårlig kvalitet på noen bilder og mangel på mat- og drikkebilder. Tok ikke noen notater underveis, så alt er rett fra hukommelsen. Det vil være en del panorama bilder så; Panorama-haters, your are hereby warned. Da bærer det av sted! Jeg hadde vært på besøk hos mamma og pappa noen dager og de var så snille å kjøre meg til Gardermoen denne søndags formiddagen. Typisk norsk sommervær med regn gjorde at jeg var klissvåt da jeg kom inn i terminalen. Etter litt lett ompakking av væske (de plastposene til væske må da ha blitt mindre?) ble jeg sjekket helt til KIX i en av SK sine skranker. ![]() Skikkelig stusselig med ett boardingkort for alle tre flightene #sparetiltak ? Ingen kø i sikkerhetskontrollen, verken i fast- eller slow track, så jeg kunne ta meg god tid. Rett opp i SK sin business lounge for litt frokost. Første besøk etter oppussingen i vinter. Helt greit, men syns de kunne ha kostet på stolene nytt trekk som matcher det nye interiørkonseptet. Sånn det er nå blir det litt sånn ”funnet-alle-møblene-på-loppemarked” følelse over det hele. Ikke noe spesielt å rapportere annet enn at det var litt folksomt og alle sittegruppene var opptatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Oslo-Frankfurt-segmentet er vel kanskje en av de best dokumenterte rutene her på forumet så jeg lar for det meste bildene do the snakking.
OSL-FRA LH861 Airbus A320-211 D-AIQB "Bielefeld" c/n: 200 | 22.2 år Boarding ved gate 42 foregikk på vanlig vis: det ble annonsert at C, *A Gold og pax med barn kunne boarde først, men ingen egen linje for dette gjør at det egentlig er førstemann til mølla. Satt meg ned for å vente og etter 5 min åpnet gate-agentene opp en ”sluse” til. ![]() D-AIQB ”Bielefeld” står klar ved gate. Dette er samme maskin som fraktet meg til Frankfurt Påsken 2012 ![]() ![]() Widerøe og et ukjent selskap? Ble ønsket velkommen ombord av et typisk Lufthansa crew. Sete 2F ble inntatt og jeg tror det var totalt 3 rader med C denne dagen. En rutineflyvning uten de store hendelsene. Jeg liker godt Lufthansa sitt C produkt. Service og mat er konsistent og holder alltid mål. Sammen med maten var det lagt med et skrapelodd og en kupong som ga litt rabatt på Heinemann. Da vi nærmet oss Frankfurt am Main kunne kapteinen melde om fint vær. Perfekt ettersom jeg hadde tenkt meg en tur opp til spotteplattformen. ![]() Over skyene skinner alltid solen ![]() Landing skjedde som vanlig på bane 25R, noe som medfører ganske lang taxi. Ikke at det gjør noe ![]() ![]() Denne søndagen var vi så heldige å få parkere ved gate! Problemet med ikke å fly Lufthansa F er jo at det ikke er noen fet bil som står å venter på deg ved disembark’, så da må man ta beina fatt. Frankfurt er jo som kjent ikke den mest passasjervennlige flyplassen og det er store avstander. Som nevnt hadde jeg tenkt meg opp til spotteplattformen. Slet fælt med å finne den da jeg ikke hadde lest hvor den lå. Tenkte at det sikkert ville være godt merket. Neida, det var det ikke! Fant til slutt ut at jeg måtte ta toget til terminal 2. ![]() Jeg elsker denne old school tavlen. Ikke all verden med trafikk da jeg var der. Ble litt skuffet over at plattformen var over terminal 2. Hadde vært bedre og mer ”action” ved terminal 1 med Lufthansa og andre *A medlemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen bilder fra spotteplattformen og fra terminalen:
![]() En Lufthansa Boeing 747-430, D-ABTF ”Thüringen” ![]() En av Lufthansa sine Boeing 737-530, D-ABIB ”Esslingen”. 1990-modell så den begynner å dra på åra ![]() Kuwait Airways A300B4-605R, 9K-AMB ”Burghan” ![]() Min Asiana Airlines B744 ved siden av ANA sin B77W ![]() GE GE90-115B på ANA sin B77W. Hørt at diameteren på disse motorene er nesten like stor som diameteren på en B737. Stemmer dette? ![]() Mitt fly er lastet med… Etter 20-30 min med spotting var det på tide med litt lounging. Toget tilbake til terminal 1 og bort til Lufthansa sin Senator lounge. Flott utsikt, men ellers var det ganske trist der, matmessig altså. Ble litt cola, en banan og et par pretzels. ![]() Ingen ting å si på utsikten fra Senator |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Litt før boarding skulle starte, gikk jeg ned til gate for å høre om de kunne skrive ut nye BP til meg ettersom SK sine er så utrolig kjedelige. Da jeg kom ned til gate var boarding allerede i gang med egen linje for F og C + en for Y. Nye BP ble fikset av en hyggelig koreansk dame. Synd at Asiana sitt F BP ble revet i stykker rett etter at jeg fikk det
![]() Er det noen som vet hvor mange BP man egentlig kan få? Har lyst til å spørre om to stk slik at jeg har et ”helt” som minne. Dette var min aller første tur i jumbonesen, så jeg hadde en liten ”dream come through” følelse da jeg gikk nedover broen. FRA-ICN OZ542 Boeing 747-48EM (aka Combi) HL7423 c/n: 25782 | 16.1 år ![]() Luftig kabin En deilig følelse å entre dør 1L for så å ta til venstre. To hyggelige koreanske damer ønsket meg velkommen ombord og viste meg veien til setet mitt. Etternavn ble i starten brukt, men fikk forklart at fornavn var greit for min del. Dermed ble det Kim resten av turen ![]() ![]() OJ og nøtter Jeg spurte om flighten ville være full og FA kunne konstatere at det kun ville være 3 stk i F. Perfekt. Purseren kom innom for å hilse og ønske meg velkommen. Hvis jeg ikke husker feil var det totalt 4 FA som serverte 3 stk pax. Kan ikke klage på FA til pax-rationen i alle fall! Hun som jeg fikk best kontakt med vil jeg, for enkelthetens skyld, kalle for ”Sun”. Ved push-back stilte flyvertinnene seg opp i midtgangen og bukket på likt når det ble ønsket velkommen over høytalerne. Asiana sitt amenity kit var overraskende bra og var det beste jeg fikk i løpet av hele turen. Diverse produkter fra Bv#w@%zlgari… ![]() Blåhvalen til Korean Air http://www.youtube.com/watch?v=uo_V73VqxFI
Avgang fra 25C, hvis jeg ikke husker feil. Ikke noe er som take-off i en god gammel jumbo! ![]() Kort tid etter take-off ![]() Frankfurt ![]() ![]() Panorama Mat ble servert kort tid etter take-off. Her er menyen: ![]() Før serveringen av mat startet, kom Sun bort for å høre hva jeg ville ha å drikke til maten. Da jeg sa jeg kun ville ha vann var det nesten som om hun ble litt skuffet. For å være helt ærlig syns jeg det var fælt at de skulle åpne en hel flaske champagne for meg som ikke liker det en gang. Jeg prøvde å forklare dette, men som Sun sa ”…but Kim, this is First Class. You can have whatever you want”. Og dermed ble det champagne. Tre glass faktisk, ettersom det konstant ble fylt opp ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så over til maten. Jeg spurte om jeg kunne skippe første rett, men Sun insisterte på at jeg måtte prøve noe. Jeg endte opp med å spise ”Carrot Cream Soup” som var en veldig god suppe. Til hovedrett valgte jeg det koreanske alternativet. Siden jeg ikke hadde prøvd ”Bibimbap” før så tilbød Sun å vise meg hvordan man skulle spise det. Ble overrasket over hvor godt det var. Spiste opp nesten alt og da var jeg riktig mett. Avsluttet med ost og frukt. Første gang jeg har takket ja til ost. Alltid syns det har vært veldig ekkelt med de ostetallerkene, men da jeg prøvde det var det som å spise… ost. Helt greit, med andre ord. (Ikke misforstå, jeg liker ost, men typ Norvegia. Typiske norske ganer skjønner du).
![]() ![]() Suppen glemte jeg å ta bilde av dessverre ![]() Legg merke til at Asiana også kjører roser i F ![]() ![]() Jeg gikk for det koreanske alternativet ![]() Ost og frukt ![]() Da naboen gikk på toalettet var jeg raskt oppe for å ta et panorama ![]() Etter matserveringen gikk tiden til å nyte utsikten og den flotte solnedgangen. Det er noe virkelig spesielt med å sitte helt foran i flyet og ha så mange vinduer til rådighet. Ordentlig synd at 747 er i ferd med å bli en utrydningstruet ”art”. Jeg fikk også tatt meg en tur opp i andre etasje for å kikke. Mørkt var det blitt og mens jeg skiftet til pysjen ble seng redd opp. Akkurat den søndagen var det fullmåne. Ikke nok med det, men månen var faktisk på sitt nærmeste noe som gjorde at den så veldig stor ut. ![]() Litt over 9 timer igjen. Not enough… ![]() På vei over det Baltiske hav ![]() Flott underholdning i form av en fantastisk solnedgang over de baltisk landene ![]() ”Supermåne”. Den så mye større ut i virkeligheten ![]() ![]() Ruten vår |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kabinen ser litt gammel ut, men hvem bryr seg egentlig så lenge man har godt med benplass, en flat seng og et fantastisk crew. Faktisk syns jeg det er litt bedre å ha en litt åpen kabin, enn en slik suite, slik at man lett kan se ut av vinduene på begge sider av flyet.
![]() Sikkert unødvendig å nevne at det var godt med plass ![]() F får knall røde tøfler ![]() Kontrollpanel for setet ![]() Fjernkontroll ![]() Asiana bruker Bose ![]() Combi ![]() ![]() ![]() Crepe-greien var helt greit. Yoghurt og frukt var godt og forfriskende Seoul nærmet seg og kabinen ble gjort klar for landing. Sun kom bort en siste gang og takket for at jeg hadde valgt Asiana og ønsket meg en god tur videre. Jeg takket Sun og ba henne takke resten av crewet for en fantastisk service og vennlighet. Det virket som om hun ble veldig glad for tilbakemeldingen. Crew. Som du sikkert har fått med deg var de helt fantastiske fra første stund. Hyggelig på en genuin måte. Snakket med de og spurte litt om hvor de pleide å fly og om de bare jobbet på Boeing 747. Ble litt overrasket over at de kun pleide å fly long haul en gang i mnd. Ellers var det regionale ruter rundt om i Asia. De var også sertifisert på ganske mange typer fly. Dette crewet hadde besøkt Heidelberg under layoveren i Tyskland, noe de likte godt. Har selv vært i Heidelberg, så vi snakket litt om det. http://www.youtube.com/watch?v=zDns5SU8Y80
Landet på bane 16 Åh, glemte nesten dette: Før landing så kom Sun rundt med noen smågaver. Etter å ha lest en del TR så trodde jeg at jeg måtte velge mellom de to, men jeg endte opp med å få begge ![]() ![]() En pent innpakket visittkortholder og et duftlys fra Salvatore Ferragamo Eneste skuffelse var selve flytiden. Snaue 10 timer blir i minste laget når man har det så bra. ![]() Flyet parkerte på en av de innerste gatene og jeg fikk dermed en kort gåtur inn til transfer og lounge. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Slet litt med å finne hvor jeg skulle gå hen, da transferskiltet var litt gjemt. Selv om man kun fortsetter i C får man tilgang til Asiana sin F lounge. Loungen er ikke så stor, men det var heller ikke så mange folk der. Intimt og koselig er vel stikkordene. Tok en dusj med det første jeg kom dit. Godt å få vasket vekk søvnen. I likhet med Robbiedeluxe, så var jeg svært fornøyd med at de hadde ulike ”skjønnhetsprodukter” for menn tilgjengelig i dusjrommet, særlig siden man ikke får tatt med seg en schjit gjennom sikkerhetskontrollen lenger. Fornøyd med matutvalget, selv om det ikke var så himla spennende. Stekte nudler og kylling er uansett alltid en vinner hos meg. Etter en liten matbit var egentlig tiden gått og det var bare å ta beina fatt å begynne å gå mot neste gate. Dette var andre gang jeg besøkte Incheon, men hver gang har jeg alltid brukt tiden i loungene. Litt synd da jeg godt kunne tenke meg å se litt av flyplassen og hva den har å by på. Det får bli med neste gang.
![]() ![]() Asiana First Class Lounge ![]() ”Folksomt” ![]() ICN-KIX OZ114 Airbus A330-323X HL7754 c/n: 845 | 6 år Da jeg kom meg bort til gate, skulle de akkurat starte boarding. To rekker var formet; en lang for Y og en kort for C. Her var det orden på sakene. ![]() En av Asianas 13 A330-300 ventet på å ta meg det siste strekket til KIX ![]() Møtt av smilende crew her også. Purser kom også her å presenterte seg og sa at det bare var å ta kontakt hvis det var noe. Flight time var satt til 1t40min. Kort flytid, men det sto ikke i veien for full service. Tøfler var til og med tilgjengelig på denne korte turen. Kudos! ![]() ![]() Enda et mislykket panoramabildet av Asiana sin Business Class ![]() Halen på flyet som tok meg fra Frankfurt http://www.youtube.com/watch?v=gDGjcD_Ro48
http://www.youtube.com/watch?v=-MW2y...ature=youtu.be
Parallell take-off med en Air France Boeing 777 ![]() Tok av fra bane 33L ![]() Vi flydde over Seoul ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Til hovedrett falt valget på Beef Bulgogi. Greit måltid. Fint at man selv kan velge hvor sterkt man vil ha maten. Kaken var veldig god. Ved landing fløy vi langs Kobe Airport og inn mot Osaka før vi gjorde helomvending og satte snuten mot Osaka Kansai Airport, aka KIX.
![]() Meny ![]() ![]() Kobe flyplass ![]() Liner opp http://www.youtube.com/watch?v=NZp_a...ature=youtu.be
![]() Touch down! Kraftig nedbremsing ![]() Takk for denne gang! ![]() Velcome to Kansa ! Tog fra gate inn til immigration og customs. Bagasjen kom raskt, men var ikke pakket inn i F plastposer som jeg har sett andre har fått. Litt nedtur. Fikk vekslet til meg litt JPY og så bar det mot jernbanestasjonen rett utenfor. Hadde funnet ut at det letteste ville være å kjøpe Icoca & Haruka-pakken som inneholdt tur/retur billetter med Haruka Express mellom KIX og Kyoto/Osaka/Kobe + 2,000JPY som kunne brukes på offentlig transport i Kansai-regionen. 4,000JPY for tur/retur pakken (les mer på http://www.japan-guide.com/e/e2359_icoca_haruka.html). |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Da jeg først planla et nytt besøk av Japan hadde jeg først og fremst tenkt på Tokyo. Men det var ikke noe ledig i TG F ut fra HND eller NRT til BKK. Kom da på at TG også tilbyr F fra KIX.
Togturen fra Kansai til Kyoto tok ca 1,5t. Kyoto overrasket meg veldig med å være en koselig ”liten” storby. Jeg skulle ha én natt i Kyoto og valget falt på Kyoto Hotel Okura. Kort beskrevet: bra beliggenhet, meget hyggelig personale og god standard på rom. Kan absolutt anbefales. Opprinnelig hadde jeg bestilt på Westin, men jeg er glad jeg byttet ettersom Westin ser ut til å ligge litt for langt unna ting og tang. Da jeg ankom hotellet var det allerede blitt kveld og tiden var inne for å finne noe å spise igjen. Lat som jeg var ble det med KFC, og tror du ikke de første jeg møter i Kyoto er en norsk trio. Morsomt at verden er så liten. ![]() Gammeldags, men komfortabelt. Luktet dog litt rart. ![]() Slik så altså billetten ut ![]() ![]() The HARUKA!!! ![]() Utenfor Kyoto jernbanestasjon ![]() Ikke topp moderne, men absolutt brukbart ![]() ![]() Perfekt beliggenhet ![]() Atrium ![]() Kyoto Hotel Okura Krøp til køys ganske tidlig, men jeg fikk ikke sove. Endte med at jeg ble sittende å se på japansk tv shop. ![]() Uten tvil verdens beste hageslange! Kan gjøre absolutt alt! X-HOSE! Andre og eneste dag i Kyoto ble brukt til en morgenjoggetur langs elven like ved hotellet. Besøkte også hagene rundt Kyoto Imperial Palace. Høydepunktet i Kyoto må ha vært Kinkaku-ji, bedre kjent som The Golden Pavillion. For å komme hit tok jeg bussen. Busstoppet var like ved hotellet og bussen går direkte til Kinkaku-ji. Jeg gikk av et stopp for tidlig, men klarte heldigvis å komme meg på rett vei. Etter å ha besøkt tempelet tok jeg likeså godt en tur opp til Ryoan-ji (japansk rock garden). Hvis du ikke er spesielt interessert i dette ville jeg ha hoppet over det. Litt skuffende at det var så lite. Etter dette valgte jeg å ta bussen tilbake til sentrum for litt shopping før jeg reiste tilbake til hotellet og sjekket ut. Taxi tilbake til Kyoto jernbanestasjon. Dette er forresten et imponerende byggverk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() Kamo elven ![]() City Hall er nærmeste nabo til Okura ![]() Imperial Palace ![]() ![]() The Golden Pavillion ![]() Close-up ![]() ”Pharaoh of the fish” ![]() Ryoan-ji tempelet ![]() ![]() Fis Building ![]() Utrolig rent overalt ![]() Museum ![]() ![]() ![]() Kyotos shoppingdistrikt ![]() Kyoto Station. Enorm ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Mellom Kyoto og Osaka kjøpte jeg en enkelbillett på Shinkansen. Planen var egentlig å ta billigste toget til Osaka pga. studentlommeboken, men hvattahell. Er man først i Japan så er vel Shinkansen et must.
![]() ![]() ![]() Hikari rute 473 ![]() 3+2 seating. Litt sånn som MD80 ![]() ![]() Safety card, Shinkansen ![]() JR700 http://www.youtube.com/watch?v=EDo8FEtei9E
Helt rått hvor fort det gikk! Det er ikke så langt mellom Kyoto og Osaka så toget kom ikke en gang opp i toppfart! Money. Well. Spent. Så var det Osaka som stod for tur. Shinkansen gikk kun til Shin-Osaka. Derfra ble det t-bane til Shinsaibashi hvor Hotel Nikko lå. Ordentlig styr med to stk kofferter og en weekendbag på slep opp og ned trapper på t-banen. Ville valgt taxi neste gang. Hotell er jo som kjent relativt dyrt i Japan og Osaka var ikke noe unntak. Jeg hadde fundert i en god stund før jeg bestemte meg for Hotel Nikko. Bestilte det billigste rommet de hadde. ~20 kvm blir lite, men beliggenheten var igjen hovedgrunnen til at jeg valgte dette hotellet. Shinsaibashi er perfekt for shopping og den slags og har ellers mye å by på. De store internasjonale hotellkjedene finner man hovedsakelig i Umeda, noen t-banestopp nordover i byen. ![]() Kraftig nedgradering ![]() Utsikten fra rom 2318 ![]() Det obligatoriske toalett-bildet ![]() Hotel Nikko ![]() En ordentlig nøkkel. Okura hadde også nøkkel i stedet for nøkkelkort ![]() I lobbyen hadde Thai reklame for en konkurranse eller promotion de hadde gående. Japan er et ganske viktig marked for Thai Airways |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() Det regnet den andre dagen, men heldigvis har man en hel verden under bakken også. Man kan nesten nå alle steder ved å gå gjennom de underjordiske kjøpesentrene som ligger ved t-banestasjonene. ![]() En arkade i Shinsaibashi ![]() Du finner de fleste europeiske og amerikanske merkene her Umeda Sky Building ble besøkt. En ganske unik bygning med to rulletrapper som tar deg det siste stykket opp. ![]() ![]() Rulletrappen som tar deg opp til utsiktplattformen ![]() Utsikt fra Umeda Sky Building. Grått vær ødela litt for fotograferingen ![]() ![]() Gate Tower Building ![]() Siste dagen ble brukt til å besøke Osaka Castle Park. Var heldigere med været denne dagen. ![]() ![]() Ytre vollgrav ![]() ![]() Mange kinesiske turister og duer. Vet ikke helt hva som var verst. ![]() Selve slottet. Tok ikke turen inn |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() En ANA B777 gjør seg klar for landing. Masse flytrafikk over parken. Itami, som er Japans tredje mest trafikkerte flyplass, ligger ikke langt unna. ![]() JAL B777 ![]() ![]() ![]() Shinsaibashi ![]() Namba Parks. Stort kjøpesenter med parkanlegg på taket ![]() ![]() ![]() Sykkelparkering. Aldri sett dette før ![]() Umeda. Hovedsakelig et forretningsstrøk, men det skal visst være en del nattklubber og utesteder der også Osaka var en spennende by. Jeg merket godt at tempoet her var mindre hektisk enn i Tokyo. Alt i alt en fin by og som vanlig i Japan, var alt rent, pent og på stell. ![]() ![]() ![]() ![]() Neste dag var det bare å sjekke ut og ta taxi til Tennoji togstasjon for Haruka Express. ”Ekspressen” gikk utrolig sakte på veien tilbake. Vi var sjelden over 50 km/t på mesteparten av strekningen. Det var ingen forklaring på hvorfor det gikk så sakte. Hadde mer enn nok av tid så det gjorde for så vidt ikke noe. ![]() Check-in ble gjort i F skranken til Thai. Jeg ble spurt flere ganger om jeg faktisk skulle fly F av de som ”passet” på køen. Da jeg spurte om fast-track ble jeg sent til crew-line. Selvfølgelig hadde jeg ikke tilgang her og ble sent tilbake til den vanlige køen. Jeg syns det var dårlig gjort av TG personale å sende meg dit. Etter at sikkerhetskontrollørene hadde forsikret seg om at min negleklipper ikke var farlig og kunne medbringes, bar det til Thai sin Royal Orchid Lounge rett ved gate 5. En minilounge uten noe å særlig å spise på. Eget området for F pax innerst i loungen. Ikke helt den store opplevelsen. Utsikt var det dog bra med. Etter hvert ble det så kjedelig der at jeg heller gikk ut for å kikke litt på duty free tilbudet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
TG623
Boeing 747-4D7 HS-TGW "Star Alliance" "Visuthakasatriya" c/n: 27724 | 16.2 år I ukene frem mot avreise hadde denne ruten blitt operert med den nye 9F konfigurasjonen til Thai. I følge flightradar24 hadde så mye som 90 % av alle flightene den siste mnd blitt flydd med denne konfigurasjonen. Selvfølgelig endret dette seg når jeg skulle reise. Endte opp med forrige generasjon seter, altså den med 10F. ![]() BP ![]() HS-TGW venter ved gate 4 ![]() Cathay Pacific A333 til HKG på nabogate Boarding ble utsatt med 20 min. F/C/*A Gold og familier med barn kunne boarde først. Som man kan forvente i F var det all smiles ved ombordstigning. Jeg hadde sete 1A på denne turen. Jeg syns egentlig det blir litt kjedelig da man sitter å stirrer rett inn i en vegg. Ble overrasket hvor godt vedlikeholdt maskinen var. Ingen tegn til slitasje på stoler og liknende. Kabinkofferten min fikk ikke plass i hyllen over og måtte plasseres i skapet helt foran. Er det forskjellige størrelser på hyllene på 747? Jeg hadde nemlig ikke noe problem med å få plass til kofferten i Asiana sin jumbo. Purser kom og sa hei og jeg gikk nok en gang for OJ som forfriskning. Champagne var selvfølgelig tilgjengelig også ![]() ![]() Forrige generasjon F. Fortsatt veldig gode å sitte i ![]() Ble sete 1A på denne turen Take-off skjedde fra bane 06R mot nordøst før vi satte kursen sørvestover. Vi fløy øst for Taiwan og fortsatte over Sør-Kina-havet, inn over Vietnam og Laos. ![]() Kansai |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Når vi hadde kommet opp i akseptabel høyde ble lunsj/middag servert. Til måltidet valgte jeg et par episoder av Modern Family. Jeg er litt usikker på om kaviar var en del av serveringen. Uansett, jeg gikk rett på hovedrett som var kylling i grønn curry med ris. Litt ost og frukt til dessert og jeg var stappmett. Hadde egentlig tenkt til å stå over kake, men da de kom rundt med en hel Schwarzwälder Kirschtorte var det vanskelig å takke nei. Is fra Häagen Dazs ble også delt ut i løpet av turen. Husker ikke alle tre alternativene de kunne tilby, men jeg gikk for cookies and cream.
![]() ![]() Et mørkt bilde av setet Egentlig en kjedelig flytur, fordi kabinen ble mørklagt kort tid etter matserveringen. Så da satt man der i mørket da. Dette var ved lunsjtider så man har jo ikke lyst til å legge seg å sove heller. Japaneren som satt i 2A lå og sov hele turen derimot… ![]() 42 min til landing og fortsatt mørklagt kabin… ![]() Kontrollpanelet ![]() Gikk en tur opp i andreetasje for å kikke litt ![]() Endelig litt lys! ![]() ![]() ![]() Touch down! Over tre år siden sist gang, Thailand Landingen i Bangkok ble på bane 19L og vi parkerte på en av innenlandsgatene. Derfra ble det en egen Hiace for oss tre i F inn til den internasjonale delen. Raskt gjennom passkontrollen siden det var sånn ca ingen der. Bagasjen trengte man ikke tenke på da Thai sine ”bell boys” ordnet alt. Da bagasjen var lastet på tralla var det bare å sette kursen opp til avgangshallen igjen for min neste flight til Khon Kaen. Fra jeg gikk av flyet til jeg satt i innenlandsloungen, tok det kanskje 30 min. Ikke så verst. Det eneste negative med å ha noen til å ta hånd om bagasjen var at de også tok av bagasjetaggen og kastet den. Sikkert fint for de ytterst få her i verden som ikke samler på bagasjetagger, men for resten av oss er det ikke det ![]() ![]() Var bare å sette seg ned å vente på bagasjen Innenlandsloungen til Thai er ikke så mye å skryte av, matmessig. Satte meg i ”Garden zone” med litt drikke og kyllingpai. ![]() Loungen ligger på ”feil” side av piren for oss som liker å se på fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
TG046
Airbus A300B4-622R HS-TAZ "Srisubhan" c/n: 787 | 15 år For den korte 40 min turen opp til Khon Kaen hadde jeg ingenting utsette på service. Et måltid bestående av salat, kyllingfilet med potetsalat og thailandsk dessert, samt en runde med te og kaffe klarte de å servere en nærmest fullsatt Business Class (46 seter). Bra gjort! ![]() HS-TAZ er Thais nyeste A300. Levert 30. november 1998 ![]() Sete 12J Thai har de siste årene parkert mange A300 og har per dags dato kun igjen seks maskiner. Glad for at jeg fikk prøve den en siste gang før de forsvinner ![]() Vel fremme på Khon Kaen flyplass var det bare å finne frem til Avis og bestille en taxi til neste dag. Deretter shuttle inn til Pullman Khon Kaen Raja Orchid Hotel. Må være en av de lengste hotellnavnene jeg har sett. Som Accor Platinum fikk jeg både upgrade og velkomstgave. Hotellet var tidligere et Sofitel, men har nå blitt rebrandet til Pullman. ![]() Gammeldags rom, men det funker ![]() Velkomstgave ![]() Velkomstbrev ![]() God seng ![]() Utsikt over Khon Kaen. Bybildet vil forandre seg de neste årene ettersom det skal bygges flere high-rise condominiums der. Dette er den største byen i Nordøst-Thailand, aka Isaan |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De neste fire dagene ble tilbrakt hjemme hos bestemor med besøk fra onkler, tanter og søskenbarn. En av dagene reiste vi til grensen mellom Thailand og Laos, men tok ikke turen over siden det er så mye styr.
Noen bilder fra landsbygda: ![]() Bestemor viser vei ut til rismarkene ![]() ![]() Sukkerplanter ![]() Storm som bygger seg opp ![]() Thailandsk traktor ![]() Tempelet i den lille landsbyen ![]() Nesten hver landsby har eget tempel. Pengene til å bygge det kommer hovedsakelig fra innbyggerne selv ![]() Dette dyret fulgte etter meg da jeg prøvde å ta bilder av tempelet ![]() Mekongelven er verdens 12. lengste elv. Den har sitt utspring i Tibet og renner gjennom Kina, Burma, Laos, Thailand, Kambodsja og Vietnam før den renner ut i Sør-Kina-havet. ![]() Vennskapsbroen over Mekongelven, til Laos ![]() Tante, kusine, bestemor og meg ![]() Lao GSM |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Så var det Bangkok som sto for tur. Fra Khon Kaen er det totalt fire daglige avganger til Bangkok. Ettermiddagsavgangen var den eneste som passet, men denne var dessverre satt opp med en kjedelig Boeing 737-400. Kom til flyplassen altfor tidlig og jeg kunne nesten ha rukket avgangen med A300. Check-in åpnet ikke før to timer før avgang så da var det bare å sette seg ned å vente i kaffesjappa.
TG043 Boeing 737-4D7 HS-TDG "Kalasin" c/n: 2481 20.2 år Da jeg endelig fikk sjekket inn gikk jeg rett til Thai sin lounge. Ja, de hadde faktisk lounge der. Matutvalget begrenset seg til litt snaks og pai, men jeg hadde ikke forventet så mye heller. Ikke noe vindu i loungen og aircondition sto på -20 sånn ca. Thaier liker å ha det kaldt inne, gjerne 18/19 grader, men med en gang gradestokken kryper ned til 22 grader ute, skal boblejakken og lua på. ![]() Ikke så mye å si om denne korte turen ned til Bangkok. Alle 12 setene i Royal Silk var opptatt og jeg tror economy var stappa også. Til mat fikk vi faktisk pølse og potetmos… ![]() Første rad. Thai har 2+2 i sine griser. Bedre enn hva som tilbys intraeuropeisk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Taxi fra Suvarnabhumi til Radisson Suites Sukhumvit soi 13. Ble sittende i rushen i 40 min på strekningen Makkasan til Ploenchit…
Helt ok hotell. Stort rom med egen stue. Strømmen hadde gått i området da jeg kom til hotellet så det var litt mørkt. Bassengområdet ble renovert da jeg var der så ikke mulig å bade, men de hadde ordnet slik at gjester kunne få bruke bassenget til et annet hotell. Helt håpløst å gå fra hotellet til Sukhumvit siden det ikke finnes noe fortau langs denne soien. ![]() Stue ![]() Soverom Første kveld i Bangkok ble tilbrakt på Horizon@Heaven@Zen@CentralWorld@.... Se bildet ![]() ![]() Flott utsikt over Bangkok ![]() En drink med masse is som smelter og blander ut alkoholen slik at jeg kan drikke den Etter to netter på Radisson Suites flyttet vi til Sofitel So. Et ganske nytt hotell rett ved Lumpinee Park. Hotellet har fire forskjellige romtema; metall, vann, jord og tre. Rommet vårt hadde jordtema. Merkelig nok var rommet helt blått. Det var nytt, hipt, fresht og alt det der, men det var også utrolig mørkt. Hotellfasilitetene var det derimot ingenting å si på. Flott utsikt over parken og byen fra bassenget i tiende etasje. Bra treningsrom og sauna/steamrom. Spiste på restauranten Park Society og tok også litt å drikke i baren Hi-so som ligger på taket. ![]() Selve hotellet sett fra gatenivå ![]() Hovedlobbyen i syvende etasje. Det er en lobby i første etasje også, men check-in og check-out foregår i syvende ![]() Ettermiddagene ble tilbrakt her ![]() Ikke oppvarmet basseng. Høres rart ut å ville ha det i Bangkok, men det ble faktisk litt for friskt for min del. De kunne i det minste ha varmt vann i boblebadet syns jeg ![]() Infinity edge pool ![]() Fra Hi-so ![]() ![]() Albinohest med horn. Aldri sett det før ![]() Super frokostbuffet i frokostrestauranten Red Oven. Vi fikk forresten gratis frokost under hele oppholdet. ![]() ![]() Litt for mørkt. Ville ha spurt etter rom i vann- eller tretema neste gang ![]() Burger Alt i alt et veldig bra hotell. Hjelpsomme og hyggelige ansatte i unike uniformer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noen bilder fra Bangkok for de som er interessert
![]() ![]() Nye W hotell ![]() ”Bangkok – Venice of the East” ![]() Alltid masse trafikk her ![]() Liggende Buddha ![]() Wat Pho ![]() Benjasiri Park ![]() ![]() Møtte på denne søte krabaten i parken ![]() ![]() Ancient Siam i Bang Na Hadde også en natt på The Continent Hotel. Ganske nytt hotell som ligger rett ved Asoke BTS og Sukhumvit MRT. Merker at man blir litt ødelagt etter først å ha bodd på et bra hotell for så å komme til et hotell som er greit. Småting som jeg ellers aldri ville ha brydd meg om blir irriterende, sånn som at det var litt rot ved check-in og at det bare var to heiser i bygget. ![]() Hotellbygget ![]() Nytt rom ![]() Man kunne høre Skytrain hver gang det passerte ![]() Fra svømmebassenget ![]() Next up er Burma! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Til og fra Japan i tre 747er på First | SudCaravelle | TripReports | 21 | 06-02-2019 19:42 |
Thailands flysikkerhet under lupen | Hpkris | Flyforum | 18 | 11-12-2015 21:11 |
Rutevalg fra Japan til Europa? | RescueMe | Småprat | 4 | 31-03-2013 15:11 |
Fremtidige ruter fra Norden til Japan? | Twin Otter | Flyforum | 38 | 15-10-2012 01:19 |
Direktefly fra Japan til Norge i sommer | raider66 | Flyforum | 2 | 06-03-2008 20:34 |