Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 15-12-2013, 00:13   #1
KjetilK
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 397
Default Kan travel død laks bli enda travlere?

Nyheten om et dieselutslipp i Skjervøy minte meg på at jeg leste om samme selskap for noen dager siden i Aftenposten, om at laks derfra havner i Tokyo 36 timer etter slakt. Litt googling ga meg denne artikkelen. Det har tidligere vært diskusjoner her om at det er relativt få fraktruter fra Norge på tross av fiskeeksporten, men har man pratet om muligheten for å fly ut laks fra kortbanenettet?

Altså, firmaet over ligger nær SOJ, så spørsmålet er om det finnes noen mulighet for at de kunne pakket laksen rett i en LD3-kontainer med kjøl, fått den inn i et lite fly, og så ikke pakket den ut før den nådde bestemmelsesstedet? Finnes det i det hele tatt noen fly som kunne gjort denne jobben? Det nærmeste jeg kommer er ATR-42 LCD, men den krever kanskje litt mer?
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 01:01   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,448
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Kanskje en Shorts campingvogn, men jeg tviler på det. Du får imidlertid uansett så lite med hvert fly, at det er mer effektivt å bruke trailer på korte strekninger. Det blir også høye handlingkostnader med mange småfly.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 01:12   #3
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

I forhold til volumet man kan fylle i en trailer og kjøre ned til Helsinki, så skal et fly være veldig billig for å konkurrere. Det er 14-16 timer kjøring ned dit, og mye fisk går ut derfra.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 01:40   #4
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Quote:
Originally Posted by Utflyttet View Post
I forhold til volumet man kan fylle i en trailer og kjøre ned til Helsinki, så skal et fly være veldig billig for å konkurrere. Det er 14-16 timer kjøring ned dit, og mye fisk går ut derfra.

-A
Eller laste flyet på Evenes eller Banak. Kortere kjøring og antakelig også kortere flytid. Det har også vært gjort tidligere.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 01:43   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,448
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Eller laste flyet på Evenes eller Banak. Kortere kjøring og antakelig også kortere flytid. Det har også vært gjort tidligere.
Det krever også en del investeringer som gjør handlingprisen drøy ... FedEx var vel et eksperiment og de varte ikke lenge. Nå er det jo også slik at ikke all laksen skal samme veien - det gjør også at det lønner seg å trucke den til en hub hvor du kan få den avgårde mer effektivt. Som regel skal flyene også ha annen last.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 02:52   #6
LN-VLE
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det krever også en del investeringer som gjør handlingprisen drøy ... FedEx var vel et eksperiment og de varte ikke lenge. Nå er det jo også slik at ikke all laksen skal samme veien - det gjør også at det lønner seg å trucke den til en hub hvor du kan få den avgårde mer effektivt. Som regel skal flyene også ha annen last.
Det handler like mye om samordning av flyfrakt og returlast. Kan man f.eks samordne laks, annen hvitfisk og sjømat til asia kan det bli mer lønnsomt å laste et fly i Norge. Det må også være en viss regularitet i det hele.



Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 15-12-2013, 04:41   #7
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Kan travel død laks bli enda travlere?

Det blir også en mer komplisert logistikk, og det er nok ikke så mye å spare av tid heller.
Fra anlegget til flyplassen tar det vel en knapp time, så skal det lastes om til et fly (som bør stå klart) som flyr f.eks. til Helsinki ca 3 timer med propell vil jeg tro, ATR'en er vel 50 seter fly så den kan vel ta 5 tonn last, og i artikkelen så var det syv tonn lastet på AY sitt fly så det må da minimum to flighter. Hvis du får alt til å stemme tidsmessig og har containerne ferdig lastet fra anlegget så vil jeg se for meg at du kan få det ned til 1 + 1 + 3 + 1 + 9 + 1 = 16 timer fra det kjører ut fra NRT. Men om vi optimaliserte truckingen på samme måte så vil du kunne bruke 14 + 1 + 9 + 1 = 25. Med andre ord kunne man spart ca 10 timer, men sannsynligvis med abnorme transportkostnader.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian kan bli solgt HMWK Flyforum 16 16-12-2008 20:18
Kan det bli penere? EB Bilder & foto 13 22-07-2008 09:13
Gardermoen kan bli gigantisk exflyplassdame Flyforum 20 12-06-2008 10:57
Continental kan bli saksøkt snag Flyforum 3 12-03-2008 20:07
Concordekrasj kan bli drapssak Trety Flyforum 9 28-09-2005 14:32


All times are GMT +2. The time now is 09:12.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.