![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
I "gamle" dager var dette et begrep i sjargongen.
Eksisterer denne manøvre/uttrykk fremdeles ?
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Sidestep, som i å skifte landingsbane fra eks 19L til 19R mens man er på final? If so - jau.
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Takk for svar Cecilie! - og God jul i sør !
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
PS Du er vel for ung til å ha vært den kvinnelige 2P hos Ugland - B200 (LN-VIZ - hvis jeg husker rett ?)
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: ENGK
Posts: 3,803
|
![]()
Bare hyggelig, og god jul til deg også!
Jeg er nok for ung til det ja ![]()
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,441
|
![]()
'Sideslip' er vel den rette betegnelsen, er det ikke ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Feb 2008
Location: Smøla
Posts: 1,812
|
![]()
Sideslip er vel mer en måte å lande i sidevind på den rullebanen man i utgangspunktet skulle på
![]()
__________________
-S. Holberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Ja, sideslip er noe annet. Ikke uvanlig med sidestep/swingover fortsatt. Har selv gjort det bla. i FRA, CGN, MXP m.m. Ganske morsomt å se heavies med swingover i FRA.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,703
|
![]() Quote:
Korrekt...
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,785
|
![]()
Takker for svar i denne tråden!
Spurte om "sidestep", men fikk også svar på neste spørsmål. Litt overrasket over at så mange kjenner teknikken med "sideslip". Trodde dette tilhørte "taildraggergenerasjonen," ![]()
__________________
Provinsbeboer og sterk motstander av sentralisering |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
|
![]()
Nå, si ikke det! Det er da hvertfall utført sideslip på én tyngre jetliner, på vei inn mot Gimli, Canada
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
I gamle dager hadde jeg mye sideslip på Kjeller. Kjent for sidevind.
For ca. 37 år siden satt jeg bak en kaptein på Sterling Caravelle på long final på 01 på GEN... Jeg sa tørt til ham at du greier ikke komme ned , for høyt !! Han flirte og lurte på om vi skulle vedde, hvilket jeg ikke gjorde... Han sideslippet Caravellen... Ha'kke sett makan... Den sank som en murstein og like før gjerdet rettet han opp og ned på begynnelsen av 01 ... Jeg var stum... Paxen merket ikke noe.. Men han var en kjent Caravelle skipper med tusener av timer.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2005
Posts: 116
|
![]()
Sidestep brukes litt på Kastrup fra 04R til 04L og fra 22L til 22R hvis trafikken blir for "tett" på final. Dog har jeg aldri sett noen skrevet prosedyre for dette. Men derimot Koala Lumpur KUL har og hvis jeg får dette til så er Jeppesen vedlagt.
Hilsen FK27 Friendship Forever. http://forum.flyprat.no/attachment.p...1&d=1387896705 |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]() Quote:
Der kom Forward Slip frem ja :-)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
ScanFlyer Airborne
Join Date: Jul 2008
Posts: 571
|
![]() Quote:
![]() Aerodynamisk sett er det jo akkurat det samme som skjer, så kryssede kontroller er det uansett (som var utgangspunktet for svaret mitt). De forskjellige utrykkene er jo relatert til bruken av de kryssede kontrollene.. http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(a...p_vs._Sideslip Quote:
Jeg henviser videre, men jeg kan alltids ta feil :-) God jul! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,638
|
![]()
Nei, jeg gidder ikke diskutere når jeg er enig i det du skriver
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Enig. Forskjellen er kun praktisk når man forteller skrøner om crosswind med flygere som flyr uten flaps - slik at disse ikke blir ledet til å tro du snakker om oppbremsing/descend når du fremdeles snakker om sidevindslanding :-) (fantastisk offtopic)
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|