Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2013, 06:19   #1
Boeing_fan
ScanFlyer Molded

Boeing_fan's Avatar

Thomas Cook Ving med bagasjegebyr

Så nå på Ving.no at man må ut med et bagasjegebyr for innsjekket på 200 kr t/r når man bestiller "Kun Fly" på nettsiden deres. Tror ikke jeg betalte det når jeg bestilte restplasser hos dem i sommer. Kan heller ikke huske å ha lest noe om innføring av bagasjegebyr her inne eller i media. Har Ving bare snikinnført bagasjegebyr uten at noen har merket det?
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 07:05   #2
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Default Re: Ving med bagasjegebyr

Ja jeg merket også det når jeg bestillte min billett til AUA. Så vidt jeg vet er det bare Ving som har gjort det. Jeg ser man også må betale det når man bestiller Royal class( Premium). Det syn jeg er nesten litt frekt...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 07:23   #3
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Jeg reiste med Ving til Thailand nå den 28. Nov (15d). Betalte ingen baggasjegebyr, men fikk mail etterpå at de hadde lagt på 200kr på billetten min, og samtidig gitt meg 200kr i rabatt, slik at prisen ble den samme. Sikkert for å unngå problemer på flyplassen. Dette er nytt av året fikk jeg beskjed om.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 06-12-2013 at 18:09. Reason: til thailand med ving til thailand? huff... hjernen i fatle.
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 09:27   #4
A346
ScanFlyer Silver

A346's Avatar

Når Ving f.eks selger billetter OSL-AUA t/r fra 1990,- inkludert 2 måltider på begge flighter så synes jeg det ikke er så mye å si på 200,- i tillegg for bagasje. Kan love deg at Ving har null og niks av fortjeneste på den turen. Bagasjegebyret gjelder vel slik jeg har forstått ikke dersom du velger med hotell, og det tror jeg beror på to ting:
1: Ving foretrekker å selge fly + hotell
2: For å være konkurransedyktige på pris i kun fly-segmentet mot f.eks DY/DU (som oppgir priser uten mat, bagasje, setevalg, tepper, pledd, osv.) så må Ving synliggjøre så billige priser som mulig.
A346 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 14:33   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det er noen måneder siden det ble innført, fikk mail om det i slutten av sommeren. Nå er det ikke ofte folk flyr "kun fly", så Ving har vel ikke sett på det som noe å informere om i det brede.
Old 06-12-2013, 14:36   #6
Navigator
ScanFlyer Blue

Både Star Tour og Apollo tar nå 200,-(t/r) i bagasjegebyr på "kun fly" billetter til Middelhavet og Kanariøyene. Men så koster jo restplasser på kun fly fra 398,- t/r om dagen også......
Navigator is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 14:41   #7
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det er noen måneder siden det ble innført, fikk mail om det i slutten av sommeren. Nå er det ikke ofte folk flyr "kun fly", så Ving har vel ikke sett på det som noe å informere om i det brede.
Det er jo heller ikke noe å sende ut pressemelding på at man øker prisene
Old 06-12-2013, 17:34   #8
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Vel, dette er vel første steg mot 200kr bagasjegebyr på charterpakker. Med Hele 10 kg håndbagasje inkludert, mot 5 tidligere. Får vel noen truser med og ekstra t- shirt.... De har vel fulgt med DY...

Hyggelig å se andre går veien fra 20-30 kg på SQ, også TK , QR ... sikkert noen jeg ikke vet om...

Tangeringspunket på longhaul nærmer seg når det gjelder pakketurer .... Folk velger vekk BOB , trange seter og velger noe lignende som SQ , TK, QR ...

Last edited by SQ 777; 06-12-2013 at 17:37.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2013, 18:12   #9
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det er jo heller ikke noe å sende ut pressemelding på at man øker prisene
Neida, men hadde det angått mange så er det en fordel å informere for ikke å få alt for mange sure kunder. Men det vil naturligvis pakkes inn i noe ala "Nå senker vi prisene på kun fly (om du ikke sjekker inn bagasje)"

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Vel, dette er vel første steg mot 200kr bagasjegebyr på charterpakker.
Nei, jeg tror ikke det. Kanskje for uspesifiserte restplasser, og for noen super-billige kamapanjepriser. Charterreisene er generelt minimum en uke, og å ha med bagasje for disse passasjerene er like obligatorisk som tax-free posen. Spør du de hvor mye bagasje de skal sjekke inn så er svaret litt som "Doh, ser du ikke at vi er to stykker, klart det er to bagasje". Turoperatørene og charterflyselskapene har allerede masse mersalg i tax-free ombord, seteplasser, og ekstra bagasje. En del kjøper jo ekstra bagasje sånn i tilfelle...
Men maler du fanden på veggen, så får jo andre også ideen.
Old 06-12-2013, 18:14   #10
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Vel, dette er vel første steg mot 200kr bagasjegebyr på charterpakker. Med Hele 10 kg håndbagasje inkludert, mot 5 tidligere. Får vel noen truser med og ekstra t- shirt.... De har vel fulgt med DY...
10kg håndbagasje? Jeg fikk 5 kg. Og 15 kg innsjekket. Og du kan være sikker på en ting, både i Krabi og i Phuket nytter det ikke komme med 1 eneste kilo for mye uten å måtte pantsette hus, bil, hytte og verdisaker. Og de selger ikke overvekt på forhånd.

Trikset er å alliere seg med noen på flyplassen som kan passe på håndbagasjen din mens du sjekker inn. så gjør du samme tjeneste for de. Dersom du har 0kg i håndbagasje tillater de 20kg innsjekket. Ett annet triks er å levere tøyet til vask (For en slikk og ingenting, 25kg tøy til vask, maks 200kr) og be om ekstra dry, så tørker de ut minst er par kilo vann i en stor koffert med tøy! Pluss man kommer hjem med nyvasket og nystrøket tøy!

Erfaringen på utreise med Ving er at i Oslo så bryr de seg ikke nevneverdig om overvekt, så lenge du ikke tar for hardt i (5kg ekstra gikk fint for meg)

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)

Last edited by mcduck; 06-12-2013 at 18:41.
mcduck is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules