![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
På Stjørdal - Hvor er det kontrolert luftrom?
Jeg har prøvd å sett på kart, og info, men i og med at jeg verken er flyger, eller har satt meg mye inn i dette tidligere, så er alt litt gresk for meg. Spørsmålet har dukket opp i forbindelse med flyging med drone, og da er spørsmålet hvor det er kontrolert luftrom osv. Er det noen som har et tydelig kart, der slike som meg lett kan se hvor det er kontolert, og ikke? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Du bør hvertfall kikke på denne AICen, andre kan nok komme med karttips m.v.:
Bruk av ubemannede luftfartøy i Norge http://www.luftfartstilsynet.no/rege...ticle10861.ece
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg har lest den, og jeg er godt i gang med å lage en oprasjonsmanual for dette, men er det kontrolert luftrom, må man også ha flytelefonisertifikat, så det er der spørsmålet står nå. Derfor jeg er på utkikk etter "idiot-sikre" kart. Om det er kontrolert luftrom i hele Stjørdal, eller i deler, eller om det er ukontrolert under 300m agl osv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() Det står bl.a. i AICen: Quote:
Her fant jeg kart over Værnes TMA, overlater til fagfolk å tolke detaljer for deg, men det som er markert som Værnet CTR er så vidt jeg kan skjønne kontrollert helt ned til bakken. https://www.ippc.no/norway_aip/curre...R_6_3-9_en.pdf
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 23-11-2013 at 22:50. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Værnes CTR er lufta kontrollert fra bakken
Rett utenfor CTRen, er det ukontrollert fra bakken opp til 2500 fot. I området utenfor dette, er der ukontrollert fra bakken til 3500 fot Det er mye snakk om disse multikopterene den siste tiden. Det er ikke noe mer enn et avansert modellfly, så lenge man holder seg under diverse vektgrenser osv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Kontrollsoner (som alle områder nevnt som soner) går fra bakken.
Bedre kart for å se geografisk utstrekning får du sett her: https://www.ippc.no/norway_aip/curre...NVA_6-1_en.pdf Med koodinatene: Quote:
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå vet ikke jeg om det er snakk om lokale tilpassninger, men når jeg snakker med tårnet i Alta om flytid innenfor CTR med Paraglider får jeg alltid høydebegrensningen i meter (eks: "høydebegrensning 600 meter"). De nevner ikke hva det er i fot en gang. Men ja, alltid AMSL!
Ikke nødvendigvis, men det må avklares med aktuell flygelederenhet. Skal du kun benytte et begrenset område av luftromet kan det være like greit å bruke telefonen.
![]() |
#8 |
Infrequent traveller ;-)
|
![]()
Det kan være at lufttrafikktjenesten har en forventning om at lett luftsport (seil/hg/pg) bruker meter siden det er standard for seilflyging...
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Høres nesten rart ut, at du får oppgitt høydebegrensninger i meter. Fot er standard i Noreg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rundt og rundt over Stavanger | safir | Spotteralerts | 5 | 27-05-2018 16:19 |
Israels luftrom | krølle | Register- og ATC-Forum | 6 | 29-04-2016 01:23 |
Felles luftrom SE og DK | Skyhigh | Flyforum | 6 | 20-12-2009 14:50 |