Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-04-2006, 14:47   #1
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Lindegaard i dagens VG

Det er en en artikkel om Lindegaard og SAS i dagens VG. Finner dog ikke den på internettversjonen.

I artikkelen er Lindegaard kritisk til at ledelsen og de ansatte i SAS Braathens ikke klarte å unngå streik. Han sier han også er kritisk til pilotaksjonene tidligere i år.
SAS må visstnok fortsatt spare enda mer penger, men han håper å unngå oppsigelser i denne runden. 5500 perssner har blitt sagt opp i SAS pga Turnaround 2005.
Videre mener Myklebust at lønnen til sjefen er for lav.....og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...og et nytt Eurobonusprogram.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 16:16   #2
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Et revidert Eurobonusprogram ville vært supert. Dagens program begynner å bli temmelig markspist. Som regel må man jobbe (fly) mye for å få poeng, jeg opplever også at det er vanskelig å finne gode flighter å bruke poengene på. Med dagens program er det nesten mer attraktivt å kjøpe billettene selv og la poengene gå i d....
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 16:18   #3
PP
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,310
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by Hurum
...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...
...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...
__________________
Kommende flyvninger:
--------------------

PP is online now   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 16:20   #4
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by PP


Quote:
Originally posted by Hurum
...og Lindegaard sier det vil komme flere nye ruter...
...og hvilke nye ruter snakker Hr. Lindegaard så om i denne gang - det varierer jo lidt fra gang til gang og i forhold til hvem han udtaler det til...
Han mener selvsagt nye ruter fra Stockholm og København vil jeg tro
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 18:49   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,432
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 19:08   #6
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by EB


Ja for SAS Braathens åpner jo nye ruter hele tiden fra Norge...
Riktignok har SAS Bratahens lansert nye ruter i vår, men vi får se om det kommer flere.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 21-04-2006, 21:13   #7
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,432
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 01:34   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by EB


Med et nytt fly, mindre satsning på charter, flere nye og unge ansatte i kabinen så er det vel lagt opp til en ekspansjon på rutekartet...
Nå har jo ledelsen i SAS Braathens allerede dementert at de skal satse mindre på cahrter. Dette var visstnok en misforståelse, så tviler på at noen fly blir frigjort.

At de nye ansatte i kabinen er unge har vel neppe noe å si på antall nye ruter. Men at SAS satser på deltidsansatte i stedet for fulltidsansatte tyder vel på at dem vil ha større handlefrihet.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 06:17   #9
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,432
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:28   #10
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by EB


...og så lenge selskapet levere positive tall står de fritt til å ekspandere. dette i følge John Dueholm tidligere i år.
Dette betviler jeg litt. Dvs si at i SAS gruppen så kan ikke SAS DK og SAS SE opprette noen ruter fritt selv?

Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:34   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,559
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by Hurum


Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.
Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 11:36   #12
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by Someone


Quote:
Originally posted by Hurum


Det SAS i Norge trenger er noen langruter. Hvorfor ikke gi SAS Braathens spillerom...dem får det jo til.
Fordi det er SAS IC (IKKE DK eller SE) som tar seg av langruter i SAS!
Ja jeg vet det....og dem går vel ikke akkurat med stormende overskudd.

Men hvorfor ikke la SAS Braathens forsøke seg - hva er dem redde for egentlig?
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 14:36   #13
MartinL
ScanFlyer Dusty
 
MartinL's Avatar
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 4,745
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!
__________________
Lufta er for alle!
MartinL is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 16:35   #14
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by MartinL


De er piss redde for at det skal bli mindre belegg på rutene som går fra CPH!

Jeg kan overhode ikke se noen annen grunn!
100 % riktig. SAS har alltid villet sluse trafikken inn til hub'en CPH. Fra distriktene i Norge inn til hub'en i OSL. Heldigvis er tankegangen nå litt annerledes i og med at man satser på direkteruter til Europa utfra BGO, SVG, TRD sv. MEN det hadde de ikke gjort hvis ikke andre aktører som f eks KLM hadde kommet inn på markedet.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 17:55   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 18:22   #16
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by Farmer


Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.
Da skulle vel alt ligge tilrette for en smidig og kostnadseffektiv organisasjon sammenlignet med det som finnes i dag. Ettersom alle crew i SKBU snart flyr alt om hverandre tror jeg dete kunne ha vært en finfin løsning.
Og utstyrer man denne 738-LR med wifi/IFE av siste utgave blir jo reisen like bra eller bedre for kunden som slipper flybytter.
Mitt poeng også!! SAS har jo ikke fly som passer til det norske langrutemarkedet så hvorfor hindre dem i å forsøke? Om SAS har gått til anskaffelse av flytyper som ikke kan brukes, så burde dem jo heller ikke være negative til at SAS Braathens forsøkte...som ganske sikkert kjenner markedet best og som nok lettere hadde fått det til å fungere.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 19:55   #17
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 20:48   #18
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,432
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Trodde ikke folk ville ha SAS eller SAS Braathen på OSL-NYC. Ikke med 737, 757, 767 eller 330...
EB is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 20:52   #19
MD11
ScanFlyer Dusty
 
MD11's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by amatør


Eller hva med et par B 767-200ER,tar vel rundt 200 passasjerer den, og fordelen med den er vel at den klarer Oslo-Bangkok, og Thailand er jo det desidert største reisemålet utenfor Europa etter USA. +Oslo-Chicago i codeshare med United, da tror jeg vi skal være veldig fornøyde når det gjelder intercontinentale ruter fra OSL..
Problemet er at B767 begynner å bli gammel og den har for liten cargokapasitet på longhaul. Den er heller ikke enkel å få tak i. Neste år stenger Boeing B767 produksjonslinjen. Dessuten har SAS faset den helt ut av sin flåte og det blir antageligvis altfor kostbart og fase den inn igjen.
__________________
MD11 - King Of The TriHolers
MD11 is offline   Reply With Quote
Old 22-04-2006, 20:55   #20
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,627
Default Replying to Topic 'Lindegaard i dagens VG'

Quote:
Originally posted by Farmer


Kanskje løsningen hadde vært å anskaffe noen 738-LR som SASBraathens kunne ha operert på vegne av SAS IC, slik at man kunne ha dratt igang noen litt tynnere langruter som f,eks OSL-NYC , OSL-DXB eller lignende.

Njaa ... da maa betalingsviljen i det norske markedet opp. Det er ikke mulig aa selge billige billetter paa et saa lite fly og faa regnskapet til aa gaa opp. Husk at det ved slik disponering max blir to turer i doegnet. Med Privatair-modellen har man 48 seter aa leke med, og et snittbelegg paa 70-80% vil man aldri klare mellom Oslo og New York, som trolig er det markedet som er naermest i stoerrelse til aa klare det.

Med en 762 drar man igjen en ny flytype inn i flaaten og det er noe SAS for enhver pris boer forsoeke aa unngaa naa. 762 er dessuten heller ikke mer en en forminsket 763 som er nesten like dyr aa operere og SAS har allerede proevd og forkastet versjonen.
Igjen - koster mer enn det smaker.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Lindegaard sk931 Flyforum 2 14-06-2006 17:14
Æresbevisning til Lindegaard sail4fun Flyforum 2 24-04-2006 08:15
Lindegaard hedret i Spania EB Flyforum 2 29-06-2005 06:17
Lindegaard: - Må ha en normalisering sail4fun Flyforum 20 13-06-2005 23:53
Lindegaard er optimist... tosfreight Flyforum 4 17-12-2004 09:19


All times are GMT +2. The time now is 17:35.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.