![]() |
|
![]() |
#1 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10153246
Quote:
Nå bør de jommen se å få automtisert dette straks, at det fortsatt i 2013 må sitte mennesker og styre luftrommet er helt utrolig. Det er nesten som trykkeribransjen i England på 80-tallet.
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by wf145; 09-11-2013 at 09:37. Reason: ingress |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Du sitter med stor kunnskap om begge deler formoder jeg...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Begge gruppene presset samfunnet regelmessig med lammelse gjennom streik for å få unormalt høy lønn og holdt på gammel teknologi som gjorde dem uunværlige. I England klarte man på 80-tallet å bytte mye av trykkeribransjen med ny teknologi, men hoppet nesten helt fra Gutenberg til dataalderen. Det er på tide å automatisere flygelderne, det vil jo være merkelig om flygerne forsvinner før flygelederne.
![]() |
#4 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Ja, du får bare sette i gang Robert!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Vi må til alt overmål også skrive våre egne innlegg på Flyprat! Og det i ett av verdens rikeste land! Nei, dette går til h......
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Nei at det går an! Tenk at noen måtte evakuere pga. en brannalarm. å være det verste som har skjedd. La oss automatisere alle sammmen så vi alle blir arbeidsledige.
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
![]() Men enn så lenge, mens vi må ha både flygere og flygeledere, og att på til må skrive innleggene selv, hvordan er reserveløsningen hvis Røyken måtte ha stengt i litt lenger tid? Kan stavanger kontroll ta over trafikken? Eller blir det bare stengt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Piper stiller et viktig spørsmål. Hva om det faktisk er brann og Røyken blir stengt i måneder? I 2013 burde en ha rendundans så en kan switche over på ti minutter? Og at alle som ikke er flygeledere forsår at dagens ordninger ikke bare er styrt av samfunnets interesser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er muligheter for å drive trafikken fra simulatoren som ligger i administrasjonsbygget utenfor fjellanlegget. Hvor lang tid det ville ta å få åpnet luften igjen er jeg usikker på, men det tar nok ikke lang tid. Man er jo selvfølgelig avhengig av å få inn teknikere og ekstra flygelederne på kort varsel, særlig i off-peak perioder som i går kveld.
Hverken Stavanger eller Bodø kontrollsentraler kan uten videre overta oppgavene fra Oslo. Radiolinjer, telefonlinjer og radardata er alle faktorer som har betydning for dette, i tillegg til at man må ha den nødvendige kompetansen for å håndtere luftrommet. Men Avinor lærer garantert noe av denne episoden, og dersom det oppstår en tilsvarende situasjon en annen gang, så har man en enda klarere plan for å håndtere det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Sikkert, og i dette tilfelle så kan det være de ville avvente før de iverksatte flytting. Det vil jo ta tid å flytte frem og tilbake. Noen ganger er det bedra bare normalisere situasjonen istf å sette i gang store operasjoner som kanskje ødelegger enda mer av flyten. Jeg antar man uansett ville fått en stenging av luftrommet for å redusere flow m.v inntil man hadde oversikt over situasjonen?
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Det er nok mange som jobber i bransjen som vil kjempe mot med nebb og klør.
Hadde historien gått forskjellig kunne vi også hatt en trafikkstyringssentral hvor tusenvis av høyt betalte personer hadde sittet og manuelt styrt alle trafikklysene på østlandet. Og de ville selvsagt påstått av automatisering ville vært umulig.
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Å styre et firma gir langt flere områder å passe på og flere av dem har ikke klart definerte regler. Det vil derfor kreve en kreativitet som vil være en utfordring å programmere, men dette blir sikkert også automatisert etterhvert. Dette vil imidlertid skje lenge etter at bussjåfører, taxisjåfører, flygere og flygeledere alle har blitt automatisert. http://www.youtube.com/watch?v=cdgQpa1pUUE
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser. OSL-MUC-CGN-MUC-OSL OSL-DUB-OSL Last edited by robertaas; 09-11-2013 at 14:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Trykk 1 for ønske om RWY17
Trykk 2 for ønske om RWY35 Trykk 3 om du ønsker ILSinnflyging Trykk 4 om du ønsker RNAVinnflyging Trykk 5 for å bli satt over til meteorologisk, for situasjonsrapport vær. Trykk 6 for å bli satt over til bakkemannskap for oppdaterte baneforhold Trykk 7 for nødsituasjoner - Trykk 8 for nødsituasjoner som ikke ble listet opp da de trykket 7 Trykk 9 for trafikkinformasjon Osv osv osv osv...osv Alt går an Robert. Men jeg ville ikke flydd da! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Denne Robert kjenner tydeligvis til IT-systemer som aldri har nedetid.
Jeg ser frem til en utfyllende liste over automatiserte IT-systemer som aldri går ned. Alle som har er brukere av f.eks. nettbank vet at denne lsiten sannsynligvis blir kort. Forøvrig, å styre trafikklysene i en by er mulig. Og om systemet svikter er det bare å sette alle lys røde inntil noen fikser det. Så enkelt er det nok ikke overfor fly som allerede flyr. At det jobbes med sånne systemer er ingen hemmelighet, men det finnes nok flere variabler i flygekontroll enn forumtrollet vårt er bevisst. Derfor ligger det nok lenger frem i tid enn det jeg får oppleve - heldigvis.
![]() |
#17 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]() Joda, jeg skjønner det antagelig vil ta 10 år før man tør automatisere dette helt og at det er en rekke variable som må tas med som ikke har vært listet i denne tråden, men det er neppe noen tvil om at det kommer.
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Når du sier det så.
![]() http://www.dagbladet.no/2012/08/23/n...riks/23081984/ "Syke flygeledere skapte forsinkelser på Gardermoen"
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Merkelig hvordan disse selvkjørende bilene alltid er ute i fint vær i videoene. Har fortsatt til gode å se en kjøre i tåke, regn, snø eller liknende. Lurer på hvorfor...?
-eggs |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Luftrommet i sørnorge stengt (4 juli) | ENGM 911 | Flyforum | 3 | 04-07-2016 19:48 |
Luftrommet over Vestlandet stengt (14/6) | jb1 | Flyforum | 4 | 14-06-2016 11:32 |
Luftrommet over Sverige er stengt 4/11 | Hpkris | Flyforum | 16 | 05-11-2015 18:08 |
Luftrommet over UK stengt lørdag 7/12 | Fnate | Flyforum | 15 | 08-12-2013 01:40 |
Luftrommet over London stengt | Someone | Flyforum | 36 | 12-08-2006 03:33 |