Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 08-11-2013, 17:43   #1
sexten
ScanFlyer Blue

Default Orbitz vs. British Airways

Eg er så heldig at eg har fått tak i billettar til Fotball-VM i Brasil.
Dermed er det på tide å bestilla flybillettar til Rio de Janeiro.

Eg (og 2 andre) har tenkt å fyka frå OSL til GIG 13. Juni og heim igjen 7. Juli.
Når eg søkjer på Orbitz (som eg bruker for å finna dei dagane det er billigast å fly) ender eg opp med ein pris på USD1572 per person, og mellomlanding i London. Dette er jo ein grei pris og ei grei rute.

Men, i og med at eg i utgangspunktet ikkje liker "eksterne" travel agents så ville eg jo helst bestilla direkte frå British Airways. Men, når eg søkjer på deira sider på dei samme datoane ender eg opp med ein pris på NOK15500 per person, altså 6k meir enn via Orbitz.
Nokon som har ei god forklaring på dette?

Men så kjem jo gullspørsmålet, i og med at dette er ei reise som er British Airways heile vegen frå Oslo til Rio og tilbake, er det eigentleg noko ekstra risiko involvert ved å kjøpa via Orbitz?
Hvis OSL - LHR flyet skulle verta forsinka og me ikkje rekk LHR - GIG , så er vel British Airways framleis ansvarlege for å få oss med på neste flight i og med at me har bestilt ein connecting flight, eller?
Kva rettigheter(?) går me eventuelt glipp av i dette tilfellet, ved å bestille via Orbitz framfor BA?

På førehand takk for eventuelle tips og innspel
sexten is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 18:02   #2
nesjon
ScanFlyer Blue

Default Re: Orbitz vs. British Airways

Gratulerer med VM-billetter! Jeg søkte kun på finalen, og fikk ingenting der.

Orbitz skal i utgangspunktet være veldig trygt å bruke. Det er som du sier ikke helt optimalt å bruke en tredjepart dersom det skulle oppstå forsinkelser og trøbbel, men når prisforskjellen er såpass tydelig som i dette tilfellet, så burde det ikke være noe tvil. Det er en relativt ukomplisert reiserute med gode tidsmarginer ved de to flybyttene, så det er stor sjanse for at alt går bra.

Jeg søkte litt rundt på datoene dine, det ser ut som Orbitz ligger ekstra lavt i pris her, og at du ikke har mange andre valg til den prisen. Jeg er ikke veldig trygg på om det er Orbitz eller BA som har ansvaret for å få deg videre ved forsinkelse, det hender de skylder på hverandre, men jeg tror som sagt at dette tilfellet burde gå helt problemfritt. Orbitz er en stor, seriøs og profesjonell aktør som helt sikkert får frakta deg og dine til Rio på en grei måte.

God tur!
nesjon is offline   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 18:13   #3
sexten
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by nesjon View Post
Gratulerer med VM-billetter! Jeg søkte kun på finalen, og fikk ingenting der.

Orbitz skal i utgangspunktet være veldig trygt å bruke. Det er som du sier ikke helt optimalt å bruke en tredjepart dersom det skulle oppstå forsinkelser og trøbbel, men når prisforskjellen er såpass tydelig som i dette tilfellet, så burde det ikke være noe tvil. Det er en relativt ukomplisert reiserute med gode tidsmarginer ved de to flybyttene, så det er stor sjanse for at alt går bra.

Jeg søkte litt rundt på datoene dine, det ser ut som Orbitz ligger ekstra lavt i pris her, og at du ikke har mange andre valg til den prisen. Jeg er ikke veldig trygg på om det er Orbitz eller BA som har ansvaret for å få deg videre ved forsinkelse, det hender de skylder på hverandre, men jeg tror som sagt at dette tilfellet burde gå helt problemfritt. Orbitz er en stor, seriøs og profesjonell aktør som helt sikkert får frakta deg og dine til Rio på en grei måte.

God tur!
Eg/me søkte på alle kampar i Rio (utenom semifinale og finale), i alle billettklassar, så var kanskje noko større mogelegheit for å "vinna" der

Takk for dine svar og betraktningar, dei stemte ganske bra med mine.
Det er akkurat det som er den eventuelle bekymringa, kven tar ansvar hvis OSL - LHR flyet er forseinka?
Men i og med at prisforskjellen er såpass stor i dette tilfellet får eg berre bita i den sure f**** og bruke Orbitz.
Old 08-11-2013, 18:23   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Orbitz vs. British Airways

Quote:
Originally Posted by sexten View Post
Det er akkurat det som er den eventuelle bekymringa, kven tar ansvar hvis OSL - LHR flyet er forseinka?
Men i og med at prisforskjellen er såpass stor i dette tilfellet får eg berre bita i den sure f**** og bruke Orbitz.
Det er BA som både tar og har ansvar så lenge det er en sammenhengene billett. Antar det også er en BA-utstedt billett, da såvidt meg bekjent kan heller ikke Orbitz utstede billetter da de kun er et reisebyrå

Man kan sikkert si mye om steder som Orbitz, Expedia, Supersaver etc, men det er profesjonelle og seriøse aktører og ikke noen tyrkisk bakgårdssjappe

Last edited by Someone; 08-11-2013 at 18:25.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 08-11-2013, 19:04   #5
sexten
ScanFlyer Blue

Då var reisa bestilt, og bookinga bekrefta hjå British Airways.
Synes framleis det er besynderlig at prisforskjellen kan væra såpass stor på same reisa, men eg klagar ikkje

Takk for alle svar!
Old 08-11-2013, 19:58   #6
meliiis
ScanFlyer Silver

EDIT: Skrev mens du postet
Har du prøvd å gå videre med prisene, helt til betalingen? Min erfaring med Orbitz er at man ofte får feilmelding og ny oppdatert pris. Dette har gjort at jeg sjeldent gidder bruke siden til flybilletter. Hotell derimot, der har de noen fine kampanjekoder iblant
meliiis is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules