![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
Location: Oslo
Posts: 3,545
|
![]()
Fikk lyst til å dele denne... Stratocruiseren er ikke akkurat noen skjønnhet, men kan ikke annet enn å like det i denne klassiske settingen. Tipper bildet er fra ca.1950. Om noen vil fylle på med info om dette flyet, så kjør på! Bildet er ærlig og redelig stjålet fra Powerglide Magazine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]()
N1042V tillverkningsnummer 15942 "Clipper Morning Star" flög första gången 5 december 1949 , levererad till Pan American 30 december 1949. Efter att ha varit "stored" i Miami gick maskinen tillbaka till Boeing 25 januari 1961 , såldes till Lee Mansdorf , till Aero Spacelines 1963 , "stored" Mojave och skrotad 1963.
Intressant är ju att tillv. nr. 15943/15944/15945/15946 var avsedda som SE-BDP/OY-DFY/LN-LAF/SE-BDR. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
SAS bestilte 6 av Stratocruseren,motok ingen.
Hvorfor ville ikke SAS ha Stratocruseren? SAS sine bestillinger ble overtatt av BOAC. Den hadde sikkert vert vert flott i SAS farger |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2006
Posts: 132
|
![]()
Det var en tegning av Stratocruiser i SAS-livery i Svensk Flyghistorisk Tidskrift for noen år siden. Jeg kan bekrefte at den så lekker ut!
Nils |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]()
Jeg har det for meg at også Braathens SAFE hadde inne en ordre på Stratocruiser som ble kansellert, eller er det bare hukommelsen som spiller meg et puss?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
De to flyene gikk vel til Qantas så vidt jeg husker. Stratocruiser i BU-sammenheng har jeg aldri hørt om. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,300
|
![]()
Er det vinduer nede på den også?
Hadde den pax i 2 etasjer? Forhistoriens 380? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]()
Dobbeltdekker var den, ja. Innredningen var vel opp til operatøren, men det var vel mest "lounge" i kjelleren.
En noe mørk og uklar reklamefilmsnutt fra PanAm her: http://www.youtube.com/watch?v=R2Waf72ajvY
Samt en kjekk side: http://b377.ovi.ch/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
|
![]() Quote:
![]() Hadde vi vært et Flyprat-forum i 1950 og fått dette bildet postet ville dette vært en like stor overskrift som når vi skriver om A380 eller 787 på vei til Norge i våre dager. Stratocruiser var det største og nyeste og Pan Am det viktigste selskapet i den vestlige verden på den tiden. Hvis det er fra 1950, hvor kan det være fra? Hvor var de så tidlige til å ha en vei under en rullebane? dette var jo seinere et ganske kjent Schipol-motiv... Mht SAS og Stratocruiser, så ble den forsinket i forhold til forventningene, og de konsentrerte seg om DC-6 og den kommende DC-6B.
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,970
|
![]()
Kan det være LAX?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2011
Posts: 1,698
|
![]()
Kan vel også være VNY.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2005
Posts: 249
|
![]()
Fant bildet et annet sted på nettet, og der sier de at det er fra Queens i 1951. En annen post markerer at det er Van Wyck Expressway overpass på JFK. Vet ingenting om LAX og deres overpass, men det er ikke Van Nuys da Sherman Way ikke går i sving, ei heller deler seg når man kommer ut igjen i lyset.
Trygve
__________________
And I will strike down upon thee with great vengeance and furious anger those who would attempt to poison and destroy my brothers. And you will know my name is the Lord when I lay my vengeance upon thee!!! Jules Winnfield 1994 |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,875
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,414
|
![]()
Den som leter finner .. fant dette i et kommentarfelt på Flickr ..
Quote:
http://www.youtube.com/watch?v=Xq424u50rnQ
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,287
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS Boeing 377 Stratocruiser | CK | Flyhistorisk forum | 11 | 22-01-2018 12:24 |
Boeing 777-300ER vs Boeing 737-8JP (video) | PerJohan | Bilder & foto | 1 | 04-04-2016 21:44 |
Boeing B787 møter Boeing Model 40 | Blubird | Flyforum | 1 | 17-05-2010 19:02 |
Boeing 777 GE 90 v/ Boeing 737 | LTH | Flyforum | 6 | 04-01-2007 17:06 |