![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Fokus Bank kutter ut SAS Braathens
Fokus Bank-ansatte skal heretter fly med Norwegian eller andre billige flyselskap. NTB – Vi kan ikke leve med en situasjon hvor våre ansatte både titt og ofte blir sittende fast på Værnes eller andre norske flyplasser fordi flyet ikke går, sier konserndirektør Trond Mellingsæther til Adresseavisen. Ifølge Mellingsæther, som er sjef for Fokus Bank i Midt- og Nord-Norge, er SAS Braathens både dyrest og dårligst på punktlighet. Fokus Bank har i dag en rabattavtale med SAS Braathens, og kjøper årlig rundt 5.000 reiser til og fra Midt-Norge, de fleste via Værnes. Mellingsæther er oppgitt over alle problemene de har opplevd. – Det er betenkelig at et selskap skal få skade så mye, sier han. (©NTB) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Ikke uventet. Flere kommer trolig etter. Med slike illojale ansatte SBU har er det liten grunn for næringslivet å stole på selskapet. P.J. var nok for tidlig ute med å beklage. Med mindre vi ser en helt annen holdning i fagforenings ledelsen i CA og pilotforeninger har SBU dårlige fremtidutsikter. De ansatte får hva de ber om.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Dette kommer til å vare akkurat like lenge som det tar å planlegge en tur med lavprisselskaper uten interlining. Tid er penger selv for Fokus Bank (prøv den på trønder-engelsk). Det blir i lengden dyrere å bruke lavprisselskaper (spesielt Ryanair) fordi man bruker for mye av produktiv tid til å sitte på posteriøret i en eller annen bakketransport på veg til en flyplass.
Men det gir Fokus positiv omtale (vi er kostnadsbevisste) og SAS Braathens negativ (disse *****sekkene). Samtidig sier Fokus tydelig at de vil forhandle en lavere pris for å fly SAS Braathens.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
Om flere gjør som Fokus Bank vil SAS Braathens være nødt til å skjerpe seg, og etterhvert vil ventetiden også gå ned når en flyr de andre selskapene siden dem vil sette opp flere avganger når flere flyr med dem. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2005
Location: TRD
Posts: 4,297
|
![]() Quote:
__________________
MD11 - King Of The TriHolers |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Noen her har visst glemt at for etpar år siden (K-04) reduserte besetningene lønn og øket arbeidstiden, m.m.
Dette var ment som et "skippertak" for å få selskapet over kneika. Det dreide seg om tresifrede millionbeløp pr år fra hver forening, som har bidratt til at selskapet nå har kunnet legge frem pene tall. Når det i år viste seg at selskapet hadde tolket det slik at skippertaket skulle være en permanent ordning, var jo partene på forskjellige planeter. Som kjent har foreningene hittil ikke vært tvunget til å ta frem streikevåpenet, og det burde kanskje registreres? LN-KOG: ![]()
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Flaps40: Når er en streik rettmessig, og når er den misbruk av et lovlig redskap i en arbeidskonflikt..?
Siden ANX nevner at foreningene ikke tidligere har brukt streikevåpenet, så er det jo gitt at dette stemmer interessant å vite hva Flaps40 mener med "...de og pilotene har vist hva de står for ved uttallige tidligere anledninger..."...? utsagnet "...Hadde ikke ventet bedre fra cabin..." vitner jo også om en holdning overfor kollegaer i samme (?) selskap som ikke akkurat viser mye respekt.... Har SAS Braathens pustevansker..? Det ser ikke slik ut i følge regnskapene, men det er klart at regnskapene ikke alltid gir et riktig bilde av lønnsomheten i selskapet. Det er selvsagt alltid fornuftig å bidra til enda mer effektiv drift, men det kan jo tenkes at det er andre deler av konsernet som burde stå for tur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: ENAN
Posts: 1,323
|
![]()
Vi venter nå spent på de danske pilotenes forhandlinger.
Danskene har alltid vært "proffe" på fagforeningsgreier fra tidenes morgen. Stay tuned. :smokin
__________________
Intet er som musikken fra en stor stjernemotor... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() Mitt spørsmål til deg står fortsatt ved lag: Når kan man bruke streik, og når er det misbruk...? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,887
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]()
Vi beveger oss vel bort fra topic. Men mht STS har jo SAS nå solgt SASComponent til ST Aero. Foreløpig 67% men med option om 100 % innen tre år Så vi ser jo hvilken vei det går. Fremfor å satse på MRO 3rd party salg ønsker man å skille ut / selge / bli kvitt funksjons områder.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 605
|
![]()
Det jeg finner rart her er at NKF sier at de tilbydde en punktstreik men at SASBraathens avviste dette.. og dermed skyver NKF fra seg ansvaret. Det er jo slik at i alle tarifforhandlinger er det fagforeningen som bestemmer hvem de vil ta ut i streik. NKF trengte ikke ta ut alle sine medlemmer og kunne for eksempel valgt å starte med 10% og dermed ikke rammet passasjerene så mye. Senere i konflikten kunne de tatt ut flere medlemmer
NKF har oppnådd det de ville og jeg unner dem dette men samtidig har SASBraathens blitt satt kraftig tilbake. Veien er praktisk tatt ryddet for DY og andre aktører. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Jeg har litt vansker med å forstå at NKF har fått det som dem ville i denne saken...altså resultatet man kom fram til. Begge sier at de nå har fått det samme som SAS Braathens kabinforening klarte å forhandle seg til uten streik. I NRK-studio under streiken satt John Lyng og sa at dem overhodet ikke ville ha den avtalen som SAS Braathens kabinforening hadde fått med ledelsen....men er det ikke nettopp det NKF har fått?
Og nå etter streiken virker det som om John Lyng og Petter Jansen ikke kan få rost hverandre godt nok opp i skyene......hmmm |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
|
![]()
Når kan man bruke streik og når bør man la være?
Min oppfatning er at de ansatte i SAS har rett til å streike. Ingen tvil om det. Det er mange ting man har lov å gjøre, men som kanskje ikke er så lurt. Som da noen trykket karikaturtegninger av Mohammed i et par aviser. Lov, men ikke lurt. SAS sine egne vet, eller burde vite, at firmaets rykte er mer enn frynsete. De vet, eller burde vite, at kundene flykter til andre selskaper. De vet, eller burde vite, at en dag så kan en større utenlandsk lavpris aktør satse på innenriksmarkedet. Og man vet at SAS allerede sliter med dårlig øknonmi og høye kostnader. Er det da så forbaska lurt å gå ut i streik og aksjoner for å få enda mer? Man gjør et frynsete rykte enda dårligere, og man sørger for at et allerede presset selskap får enda høyere kostnader. Lovlig? Ja. lurt? Nei.
__________________
Life is Brutale |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 217
|
![]() Quote:
Forstår det slik at det blir et politisk etterspill nå etter streiken, ref Navarsete. Det er bra noen griper fatt i disse uansvarlighetene. Snart er det vel flygelederne som skal til igjen, og de har jo monopol på flykontrollen. Utrolig at staten tillater slike grupper å streike. Jeg registrerer med tilfredshet at de reisendes toleranse tolmodighet for forstyrrelser pga streik / aksjoner synes å avta. Som forbruker er man vant til å ha valgmuligheter i vår tid. Det er bra. For å si det slik, det er lov å kjøpe brød og melk etter kl 17 og det er mer enn en kanal på radio. Det går da fremover i Nogre også, selv om det går laaangsomt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS tar i bruk SAS Credits som "bank" | LN-TIB | Småprat | 2 | 07-02-2013 00:08 |
SAS kutter i cockpit! | Bizflyer | Flyforum | 26 | 20-01-2009 14:33 |
SAS kutter | BU662 | Flyforum | 38 | 29-12-2008 18:26 |
Hvorfor har ikke media mer fokus på suksesshistorien Rezidor SAS? | morr | Flyforum | 16 | 23-09-2006 16:40 |
SAS Danmark kutter ut SAS Ground Services? | LN-HAT | Flyforum | 12 | 14-11-2005 00:20 |