![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
(SAS) KLM Business AMS-OSL
Dette skulle ikke vært en TR i det hele tatt. Det skulle vært en helt standard economy flight med SAS. SAS economyflight nummer 21 og 22 så langt i år. Ingenting å skrive hjem om. Sånn skulle det imidlertid ikke gå. Dagen før hadde, etter en sen torsdag, begynt kl 05:00 på fredag. Det betyr SAS morgenfly til AMS. Deretter var det en rekke møter før slaget ved Arnhem skulle gjenskapes med bowlingkuler, shottekonk, allierte og noen obligatoriske Tyskere. Team-bulding heter det på fagspråket. Jeg har ikke spilt bowling på 20 år, men har shottet en del. Denne kvelden skippet jeg den store shottingen og gikk for storeslem i bowling. Det gikk sinnsykt bra og av 12 deltakere endte jeg på en hederlig 10'ende plass. Topprunden min, av 4, ble på mesterlige 108 poeng. Slå den du! Etter en perle av en -/- serie ble jeg t.o.m ropt opp og fikk et helt brett med shot. Stolt av prestasjonenen ble jeg kjørt fra Nijmegen til Radisson Blu Schipol. Litt over kl 02:00 sjekket jeg inn, tuslet opp på rommet og stilte vekkingen til 07:30. Jeg skulle ha eneste SAS rute fra AMS denne lørdagen. Kl 10:25 via CPH til OSL. Economy (E). De har gode senger her. La oss spole litt frem... Jeg hører skraping på døra til hotellrommet. Klikking av nøkkelkort som ikke funker etc... - "He, he, he, skrotinger som prøver feil rom" - tenkte jeg. Nokså overbevist om at klokken er midt på natta. Slenger et relativt nonchalant blikk mot mobilen for å sjekke. Klokka er ikke midt på natta. Den er omtrent 10:00. ![]() Heldigvis er gode råd gratis. Effektueringen derimot... Fortsetter
![]() |
#2 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
(SAS) KLM Business AMS-OSL
Man kan bli sint og sur, men det blir jeg egentlig sjelden av sånt. Jeg har dr**ti på draget og sånn er det. Jeg jekker en brus, setter meg i senga og ringer +4791505400. Lé booking En hyggelig Svenske forteller meg at reisen ikke kan kanselleres, men den kan flyttes til... Jah... 28. August? Da skal jeg sikkert til Amsterdam igjen? Slik blir det og jeg har oppnådd delmål 1, nemlig å få utsatt sorgene. Det var en TPC booking, så da kan jeg evt plukke opp regningen senere. Senere er mye bedre enn nå, sier jo f.eks OppFinans, så det må man jo bare stole på. Delmål 2 er å komme meg hjem til Norge. Amsterdam er en fin by altså. Det er ikke det. Men jeg var ikke så veldig klar for å bli her lenger denne gangen. Hadde lagt igjen alt av computere hjemme (for en gangs skyld) og samtidig glemt mobillader. Mobilen var nesten tom for strøm så det utelukket massive søk. Det ble bare å hive seg over ebookers sin, faktisk ganske utmerkede, app! Valget falt noe motvillig på et flyselskap jeg har boikottet siden en trang tur til MEX i 2007 - KLM. Jeg er såpass sta at jeg t.om hadde en arbeidskontrakt der KLM (sammen med Ryanair) ble skriftlig utelukket som transportform. Men jeg var altså i Nederland, og som de sier; "When you are in the Dutchess, do as the Dutch would do" . Det ble altså KL1147 kl 14:45 fra AMS-OSL i Business. Det var noe slikt som GBP468 i eco og GBP690 i business, så jeg valgte sistnevnte siden jeg ikke har prøvd det før. Kantine og Fast Track fristet også. Hadde oppdragsgiver betalt ville det selvfølgelig vært uaktuelt, men det er ikke deres feil at jeg ikke klarer å stå opp. Når jeg betaler selv er forskjellen ikke såååå stor. Radisson har shuttle buss til AMS, og denne går hver 30 minutt. Den er gratis (whoop, whoop). Sjekket inn i automat i Sky Priority området til KLM. Synes det er bittelitt klønete merket etter innsjekk. Type hvor som er Schengen og non-Schengen, så jeg gikk feil først. Lé kantine Til slutt kom jeg igjennom security uten kø og inn på KLM kantina. Var sulten som en ulv, og det var plenty frokost. Skikkelig bra faktisk. Valget falt denne gangen på: en av hver av alt. ![]() Etterfulgt av: to av hver av litt ![]() Det smakte riktig godt faktisk. Noe som sikkert var skyldtes midlertid feil på oppvaskemaskin, var at ca 50% av tallerkner og bestikk var skikkelig skittent. Så man måtte sjekke nøye eller gi beng. Jeg sjekket nøye. KLM kantina i seg selv har veldig komfortable stoler (i motsetning SAS kantina på AMS) og strøm ved hvert sete. Internet er beinraskt og hele kantina føltes stor og åpen. Jeg vil faktisk gi kantina en terningkast 5. Det som trakk ned var litt kleine bobler og en ultra-klein hvitvin som het "WW". Regner med at det står for Willy Walsheller noe. Rødvinen var derimot fin-fin, så jeg slafset i meg litt av den. ![]() Om noen lurer på hvordan jeg fikk tatt bilder uten strøm på mobilen, så er svaret at de solgte ladere på AMS. Ka-ching! Etter et stykke tid tasset jeg til gate der fuglen til høyre skulle ta meg til Oslo. En 738. Den til venstre er jo mye kulere, men den skulle ta noen andre et annet sted. ![]() Selve flighten kommer imorgen, for nå vanker det et glass vin.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det finns en anledning till att jag undviker morgonflighter om det bara är möjligt. Har själv vaknat på Radisson Blu i Frankfurt runt avgångstid. Den känslan var inte bra. 1025 börjar vara något annat än morgon dock...
Ser fram mot att se vad KLM har att erbjuda. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Flight: KL1147
Tid: 14:45 Klasse: Business C Sete: 02F De var flinke med Priority Boarding. De har egen Sky Priority kø, men en dame kom også ut og spurte om det var noen som fløy business. Vi var to stk som gjorde det, og ble boardet først. Så langt må jeg si at opplevelsen med KLM var fantastisk bra. Ombord var det en åpen og fin kabin. Hadde ikke valgt rad 1 pga benplass, men det hadde jeg ikke behøvd bekymre meg for her. Veldig bra. Midtsete er "reserved for comfort" og det føltes rett og slett mer luftig og behagelig enn f.eks BA og SAS. ![]() Setene er omtrent som SAS sine. BA sine gamle skinnsofaer er bedre, mens også de bytter jo til nye seter etterhvert forstår jeg. Fortsatt terningkast 6. ![]() Tok en råsjans og tittet ut. Der så det sånn ut: ![]() Ganske kort etter take-off startet serveringen. En kar kom raskt og spurte om jeg ville ha noe å drikke. Jeg ville ha GT. Jeg er litt usikker på hvordan de blander der, men den var vesentlig svakere enn ellers. Jeg er faktisk tilbøyelig til å tenke at "enten var det ikke Gin i den, eller så var Gin'en en Bombay". Same-same i og for seg ![]() ![]() Så kom maten. Et matbrett med en meny. Siden vi var få i business satt FA'en seg ned i D-setet med matfatet. Han hadde pugget navnet mitt i galley og gikk rett på med "Mr Fnate, what would you like to eat?" Det synes jeg faktisk var ganske nais. Han la ut om maten, men når man skal være ærlig var det jo bare to ulike baguetter. Begge var tørre og slitne, men han solgte dem ihvertfall inn veldig bra, så det står jo til laud. Sånn så det ut: ![]() Kompotten, som er gul på toppen, var digg. Bollen bakenfor er til å dyppe grønnsakssoldatene i, og var helt grei. Skal man vurdere maten mot SAS, BA eller TK i business så er det treningkast 1. Det var noe jeg kunne ventet å kjøpe for Kr 63,- (eller 150.000 poeng) fra SAS Cloudshop cafe. SAS sin frokost er for eksempel så inderlig mye bedre at jeg får vann i munnen mens jeg skriver. Etter dette ruslet jeg til galley og fant personalet. De tryllet frem en vin, som de anbefalte. I god "Martin-ånd" konstaterte jeg at den var rød. Glassene er litt SAS-aktige, men mye tykkere og ikke like elegante. Ei heller Orrefors. ![]() Så var det bare å lene seg tilbake og lese bok, egentlig. Dette var en av de flyturene som var altfor korte. Skulle ønske den varte 4-5 timer for det var behagelig å sitte der oppe og duppe med boka. ![]() Alt som går opp kommer imidlertid ned igjen. Tittet litt ut, og mener jeg kjenner igjen den lange, tynne øya der. Noen som vet? Jomfruland? ![]() Flyturen var omsider over og jeg synes det var en ok opplevelse med KLM, totalt sett. Maten var elendig, men resten var skikkelig bra. Vil si terningkast 4,5. Verd GBP690? Ikke schnakk om, men for å ha gjort det en gang var det greit. Til slutt er det bare å klemme ut menyene: ![]() Lunch, som vel var det jeg hadde: ![]() Middag for dere som har kontragrumsebriller: ![]() Synes vel egentlig at menyer ble noe unødvendig, med tanke på som faktisk lå på brettet men markedsavdelingen må vel ha noe å ta seg til de også. Kjøper jeg KLM Business neste gang jeg skal til AMS? Neppe, men mer fordi prisen er veldig høy for en 1,5 timers flytur. Foruten Fast-Track, får jeg mer eller mindre det samme på SAS GO (siden jeg er *G). Men jeg synes service nivået hos KLM var veldig bra, loungen strålende og kabinen fin.
http://fnate.blogg.no http://www.bongos-tryllereiser.no The only difference between me and a madman is that I am not mad. You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind Last edited by Fnate; 19-05-2013 at 11:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tips når man mangler lader og bor på hotell:
Stikk ned i resepsjonen og spør om de har en. En del hoteller har en stor eske med gjenglemte ladere (både til mobil og pc) du kan låne/få hvis du spør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Livsnyter
![]() Join Date: Aug 2008
|
![]()
Morsomt ! Takk takk.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Takk for rapport. Erfaringene dine minner om mine egne. Fin og ny kabin, personlig og vennlig service, men elendig mat ombord. Derimot har jeg ikke sansen for den store og overbefolka loungen i AMS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Livsnyter
|
![]()
Morsom TR! Du skriver bra og liker den humoristiske stilen :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Helt enig med Ph34r. Tar gjerne flere rapporter fra deg
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Eller sjekk om TVen har en USB-kontakt, de fleste nye TVer har det. (Funker selvsagt bare dersom man har USB-kabelen med seg...)
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Morsom lesning, som vanlig fra den kanten. Men savnet en liten oppdatering om hvordan elefanten reagerte da du kom hjem....
![]() Fløy KLM t/r OSL-AMS i Y for noen uker siden, og var veldig fornøyd. De har tydeligvis kuttet ut sandwichene; nå får man bare valget mellom en stroopwafel og en liten snackspose, men det er fortsatt en stroopwafel eller en liten snackspose mer enn man får hos SK eller DY. I tillegg er drikke inkludert, også den alkoholholdige varianten. Setene var etter min mening også overlegne både DYs nye og alt av SK-seter, og begge flyene fremsto nærmest som nye.
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 19-05-2013 at 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Takk for meget underholdende TR, nå tilgitt at du ikke tok med elefanten..
Var selv med pappa på vintasting i San Fran i. Går.. ![]() Ole B |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
ScanFlyer Ununoctium
|
![]()
Alt før lunch er morgon i mine øyne
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Takk skal du ha. Du får hilse Pappa og si at jeg er misunnelig på den vinsmakingen hans, som jeg vet ikke var Gato Negro versus Blue Nun
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Herlig TR, og veldig fint å se at du er objektiv på tross av mangeårig boikott. Ikke verst! Kan du forsove deg oftere?
![]() Sjekket du om det var billigere å bestille t/r og kaste returen? Evt kombinere med den utsatte SK-billetten? 690 pund gir en ganske høy minuttpris. ![]()
![]() |
#15 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]()
Fytti fnate dette var morsomt å lese. Ugreit å forsove seg men når man kan fly business litt senere på dagen så går det vel greit. Morosamt og informativt til samme tid, tommel opp!!
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Ununoctium
|
![]() Quote:
He he, takk skal du ha. Hadde jeg hatt råd skulle jeg forsovet meg i hytt og pine.
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for gøyal rapport
![]()
![]() |
#18 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
|
![]()
Som regel er jo prisene med KLM t/r myyye billigere enn en vei.
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Takk for morsom rapport! Virker som en bra opplevelse når alt kommer til alt.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Takk for en bra rapport, alt går jo bra og funker når man heller tar ting med et smil (til slutt). De fleste hadde vel klikka samtidig som verden hadde raknet rundt dem.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TRD-AMS-MAD-AMS-TRD-OSL-KSU | flyKSU | TripReports | 11 | 27-11-2012 23:21 |
OSL-AMS-ZRH-AMS- med KLM | grove | TripReports | 3 | 06-09-2011 10:51 |
TOS-OSL-AMS-YYZ-AMS-OSL-TOS | Edricson | TripReports | 6 | 20-03-2010 19:14 |
OSL-AMS-SEA Seattle SEA-AMS-OSL | BSSW | TripReports | 17 | 27-01-2008 14:19 |