Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-01-2006, 00:27   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Default SAS krever fingeravtrykk

SAS-Braathens innfører nytt sikkerhetssystem - nå må du avgi fingeravtrykk før du flyr.

http://pub.tv2.no/nettavisen/reiseliv/article534461.ece

//**får håpe systemet er bedre en noen av de adgangsystemene jeg sloss med/mot , eller så blir det forsninkelser *//
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2006, 06:39   #2
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Default Replying to Topic ' SAS krever fingeravtrykk'

Bra!!! Dette tar neppe særlig lengre tid enn å få folk til å finne frem pass eller førerkort...
EB is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2006, 08:33   #3
EAGLE
ScanFlyer Silver

EAGLE's Avatar

Honnør til SAS !
EAGLE is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2006, 09:32   #4
Thomas
ScanFlyer Rusty

Smart - kanskje tiden med boardingkort snart er forbi! Paxen kommer på gaten med allerede avlest fingeravtrykk.. samme person ankommer gaten, leser av pekefingeren og vips; boardet.
Old 14-01-2006, 10:57   #5
LN-BIZ
ScanFlyer Blue

Dette er jo meget bra. Det er bare en liten ting jeg ikke forstår.. Hvorfor tar SAS seg råd til å begynne med fingeravtrykk teknologi, når de fortsatt sitter å skriver en masse manuelle blanketter f.eks overvekt på billettkontorene. Noe med utviklingen som ikke stemmer...
LN-BIZ is offline   Reply With Quote
Old 14-01-2006, 12:15   #6
Klippe
ScanFlyer Blue

Mer gøy å jobbe med ny teknologi en dumme og teite blanketter for overvekt!

Etter det jeg forstår har de drevet med dette prosjektet siden 2001 med de første tester i Göteborg om jeg ikke tar helt feil! Mye penger er brukt og nå skal man ha avkastning. Sikkert gjort en kost nytte på dette.

:
Klippe is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2006, 12:42   #7
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

SAS vil at passasjerene skal vise fingeren(!) både ved avreise og ved ankomst...
Old 16-01-2006, 16:01   #8
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Har de ikke automated MCO's på SK?
Old 16-01-2006, 19:23   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Tja, jeg vet ikke om dette er så fantastisk bra jeg... Dette er en kraftig invasjon av privatlivets fred på en helt annen og mer grunnleggende måte enn å levere fra seg navnet ved innsjekk. Dessuten leverer du fingeravtrykket fra deg til en privat bedrift som har en helt annen og mer slepphendt praksis enn offentlige myndigheter hva gjelder fingeravtrykkarkiver.

Jeg regner med at dette blir debattert kraftig. Hvis det ikke gjør det, er det skanadløst på linje med EØS-debatten.

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 06:26   #10
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Jeg har ingen problemer med å avgi fingeravtrykk...for de som har det er vel bare å velge et alternativt selskap...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 07:02   #11
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Følgende er hentet fra Webloggen til Dagbladet :

"Pr i dag er fingeravtrykk bare registrert hos politiet. Av dømte kriminelle. Hvorfor skal min integritet utfordres? Skal politiet utvide sine fingeravtrykkssøk ved å låne SAS sin base ved behov? Skal SAS selge registeret på kommersiell basis? Er det noe som hindrer det? Kunderegisteret er jo et aktivum som de regnskapskyndige kaller det.

Og hvis de sier dette ikke skal skje. Kan vi stole på SAS da?

Alt som legges inn på en datamaskin entrer cyberverden."

Jeg sier meg langt på vei enig i det Elden sier her. Dette er langt på vei invasjon av privatlivets fred, og det er ingenting som hindrer selskapet i å utnytte dette på kommersiell basis. Det er jo heller ingenting i veien for at utro tjenere/hackere/andre datasnokere enkelt kan hente frem opplysninger i forhold til f.eks hvem som reiser når og hvor. Skadelidende ved slike tilfeller er skilsmissebarn,voldsofre osv. Tror kanskje SAS bør tenke seg litt om , og kanskje spørre kundene om de er villige til å legge igjen det mest personlige og unike kjennetegnet de har.............

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 09:23   #12
LN-BRK
ScanFlyer Gold

Men vil det være obligatorisk å bruke fingreavtrykk hos SAS?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 11:18   #13
nutcase
ScanFlyer Blue

nutcase's Avatar

jeg tror ikke SAS lagrer fingeravtrykkene lenge. Jeg tror det blir lagret kun i tidsrommet: innsjekk til boarding. når man boarder så skal man jo også legge fram finger og når maskinen finner ut at avtrykket stemmer med det som ble lagret ved innsjekk, så blir det slettet. Aldri i verden om datatilsynet har gitt SAS lov til å lage en permanent database over passasjerers fingeravtrykk, så det er nok snakk om korttidslagring.

mvh

Jan Roar Rød
nutcase is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 13:32   #14
LN-KOG
Osapanga chipongwe

LN-KOG's Avatar

Det er ingenting som heter korttidslagring. Det finnes bare lagring. Er det lagret så er det lagret og da blir der ganske så lenge...

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 14:30   #15
nutcase
ScanFlyer Blue

nutcase's Avatar

korttidslagring er ikke noe problem å få til, det er bare data-analfabeter som tror det er umulig og at alt som engang har vært lagret er der for evigtid. men nok om det.

skal SAS gjøre dette systemet trygt så MÅ dem være koplet opp mot en database med VERIFISERTE fingeravtrykk for sammenligning. hvis ikke vil dette systemet til SAS være en gavepakke for de med urent mel i posen. hvis det bare skal sjekkes mot fingeravtrykket til den som sjekket inn ved boarding (uten noen annen krysssjeking med et VERIFISERT fingeravtrykk) så kan mye rart skje.

en med urent mel i posen tar et falskt navn (eventuelt navnet til en annen person ), får laget seg et flott falskt pass, kjøper billett i navnet på passet og sjekker inn. fingeravtrykk leses og lagres, personen boarder (fingeravtrykk leses og finnes OK). hvis dette da lagres permanent, og den virkelige personen med det navnet skal ut og reise, så vil jo han oppleve noe veldig gøy når hans fingeravtrykk (som er det ekte), ikke vil stemme med det SAS har på denne personen fra før.

Det er slikt jeg mener er årsaken til at SAS aldri kan ha fått tillatelse til å lagre permanent database over fingeravtrykk. for skal en slik lagring gjøres sikker krever det oppkopling og kryssreferanse til en database med VERIFISERTE fingeravtrykk (politiets registre/passregistre (biometriske pass har jo fingeravtrykk). En slik tillatelse til krysssjekking/oppkopling har neppe SAS fått lov til.

Jan Roar Rød
Old 17-01-2006, 14:36   #16
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Poenget med å verifisere fingeravtrykket ved bagasjeinnlevering og boarding er jo å sørge for at personene som går ombord er de samme som har levert bagasjen. Og ikke at de er den de gir seg ut for å være.
storg is offline   Reply With Quote
Old 17-01-2006, 14:40   #17
nutcase
ScanFlyer Blue

nutcase's Avatar

jepp jeg vet det. det er derfor jeg sier at SAS trenger kun lagre en persons fingeravtrykk i et beregrenset tidsrom (fra innsjekk til boarding). Deretter vil det nok slettes fra systemet. om det slettes etter at alle har boardet eller etter at flighten har landet på destinasjon, ( hadde kanskje vært kjekt å hatt en slik passasjerliste med fingeravtrykk for ID-arbeid etter en eventuell ulykke), er vel noe SAS bør opplyse om.

Jan Roar Rød

Old 17-01-2006, 15:53   #18
The Ticketor
ScanFlyer Dusty

Faren er jo at man skremmer bort folk også, selv om jeg tror det er få som ville valgt bort SK kun på grunn av dette.

Men jeg vet ikke jeg, for sist jeg kjøpte en togbillett i automatene på Oslo S så var det en kar som fortalte meg at man ikke burde betale med kort, for automatene sender all info om dine reiser til UD automatisk. Så pass dere!
Old 03-04-2006, 12:47   #19
Trety
ScanFlyer Rusty

Trety's Avatar

Fingeravtrykk på svenske fly

SAS har fått klarsignal av det svenske datatilsynet til å kreve fingeravtrykk ved innsjekking av passasjerer.
Old 03-04-2006, 13:00   #20
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

dette er veldig bra - hvis jeg nå bare kunne få erstattet bilnøkkelen min, nøkkelkortet mitt på jobben og VISA-kortet mitt med pekefingeren skal jeg bli strålende fornøyd! Invasjon av privatlivets fred?? Mange er noe konspiratorisk anlagt vil jeg påstå - og, dersom man ikke har noe å skjule, hvorfor er man da så redd for "overvåkning"?? De fleste av oss legger fra oss elektroniske spor over alt, hele tiden - men det er noe "Michael Moore'sk" over frykten for at "noen" skal sitte og samle all informasjon om alle - det første spørsmålet man må stille seg er "hvorfor?" KOG - selv ikke DU er SÅ interessant...

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules