Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-01-2011, 10:48   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Store selskaber vil byde på SAS

Quote:
Lufthansa. Air France-KLM. British Airways. Europas tre største luftfartsselskaber står klar til en indædt krig, når SAS sættes til salg. Det oplyser dagbladet Børsens kilder i de store selskaber samt kilder tæt på den proces, der kommer til at løbe. Aktiemarkedet venter en øjeblikkelig kursstigning på mindst 30 pct. i det øjeblik, de tre hovedaktionærer i SAS - Danmark, Norge og Sverige - sætter selskabet officielt til salg.

- Jeg tror, at alle de store luftfartsspillere vil være interesserede, når processen starter, siger en af Børsens centralt placerede kilder med tæt kendskab til processen.
http://www.business.dk/transport/gig...budkrig-om-sas
Old 03-01-2011, 10:55   #2
sukram
ScanFlyer Gold

Default Re: Store selskaber vil byde på SAS

SAS er opp i skrivende stund opp 5,64 % på Oslo Børs. Spennende å se både kursutvikling fremover og selvfølgelig et eventuelt resultat av oppkjøpsforhandlingene.
sukram is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 11:51   #3
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Det blir intressant. Vare sig Lufthansa eller BA är någon katastrof vad jag ser även om jag föredrar Lufthansa.

Jag kan se hur Skyteam(AF/KLM) skulle vilja ha en närvaro i Norden men som resenär är jag inte speciellt intresserad. Då blir det Lufthansa för hela slanten...

Egentligen är det kanske för SAS del mest intressant att veta vad en köpare skulle betyda för den egna verksamheten.

Last edited by Fredrik74; 03-01-2011 at 11:55.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:28   #4
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Rent konkurransemessig så skulle man kanskje håpe på at BA kjøper SAS. Både LH og KL/AF har vel en brukbar tilstedeværelse iallefall i sør-Norge (jeg vet ikke hva tilfellet er for SE og DK), men det har ikke BA. Konkurransepolitisk vil jeg også tro at det vil være mye mindre problematisk å godkjenne et kjøp fra BA enn f.eks. et kjøp fra LH, selv om det også kunne gå greit med visse tilpasninger.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 13:43   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Konkurransepolitisk vil jeg også tro at det vil være mye mindre problematisk å godkjenne et kjøp fra BA enn f.eks. et kjøp fra LH, selv om det også kunne gå greit med visse tilpasninger.
På den annen side har SAS en ganske sterk stilling fra Heathrow til Skandinavia, der BA er dominerende, uten at jeg vet hvilken vekt det vil bli gitt.

Forøvrig virker det litt som en ikke-nyhet at de tre selskapene som har hatt en aktiv rolle i konsolidering av europeisk luftfart vil være interessert i å kjøpe SAS.
Old 03-01-2011, 14:00   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
På den annen side har SAS en ganske sterk stilling fra Heathrow til Skandinavia, der BA er dominerende, uten at jeg vet hvilken vekt det vil bli gitt.
Det vil nok definitivt bli lagt vekt på, og man kan vel se for seg at et evt BA-kjøp vil innebære noen ledige slots på LHR for andre aktører. Samtidig så er det vel en nokså brukbar konkurranse mellom de større Skandinaviske byene og London (med bl.a. både FR og DY som konkurrenter). BA per se er vel bare en av flere aktører mellom Skandinavia og London, men et evt fusjonert BA-SK vil vel komme opp i en nokså stor markedsandel (uten at jeg har tallene foran meg), noe som ofte skaper bekymringer for konkurransemyndighetene.

Quote:
Forøvrig virker det litt som en ikke-nyhet at de tre selskapene som har hatt en aktiv rolle i konsolidering av europeisk luftfart vil være interessert i å kjøpe SAS.
Det er jeg enig i.
Old 03-01-2011, 14:33   #7
krølle
ScanFlyer Crusty

øyner et håp om å minimere tapet på aksjene mine nå
krølle is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 14:43   #8
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
øyner et håp om å minimere tapet på aksjene mine nå
Ikke hold pusten...

Om så skulle være så håper jeg imidlertid inderlig på BA eller LH. Eller kanskje Bård Eker kommer inn fra sidelinjen igjen? I et samarbeide med Kron Air.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 15:29   #9
Wahoo
ScanFlyer Molded

Det er nok ingen av de tre som egentlig har "lyst" på SAS bortsett fra
kanskje LH, men heller at de vil forhindre en av de andre fra å blir for store i Europa.
Så slik sett har nok SAS aksjonærene flaks for en gangs skyld

For min egen del vil jeg gjerne slippe å reise via LHR hver gang jeg skal ett sted.
Kan styre min begeistring for CDG også. Så min stemme går til LH.
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 03-01-2011, 23:37   #10
L-1011
ScanFlyer Molded

SAS har ca 30 dagliga slotar på London LHR, det gör SK till ett av de utländska bolag med mest trafik till LHR per dag. Dessa slotar är värda mycket pengar...
Jag hoppas LH tar över som ägare till SAS förr eller senare.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 06:50   #11
LN-BLO
ScanFlyer Silver

Rent hypotetisk(!), dersom det skulle bli en budkrig mellom AF/KL, BA, eller LH om SAS, vil ett oppkjøp fra AF/KL eller BA kunne bety at SAS forsvinner ut av Star og inn i Skyteam eller Oneworld?

Som det påpekes i tidligere poster i tråden er det kanskje ingen som direkte har lyst på SAS, men det er vel mere markedsandelene i skandinavia som gjør SAS interessante?? LH har jo ett vist "grep" om skandinavia allerede gjennom Star-sammarbeidet med SAS. Dette "grepet" kan jo tynnes ut om SAS forsvinner ut av Star. Både AF/KL og BA gjør jo sitt for å få mer av den "skandinaviske kaka".
LN-BLO is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 07:29   #12
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Som SAS ansat har jeg meget svært ved at forstå, at mange herinde mener, at SAS stort set allerede er solgt og afgået ved døden. Det er absolut ikke tilfældet. SAS kommer til at bestå, måske bare ikke i den nuværende form. Hvis SAS absolut skal sælges,
hvilket gud forbyde !!!, så bør LH være den helt naturlige partner. BA/IB kan der ikke komme noget godt ud af, og KL/AF er ikke meget bedre.
Hvis KL havde været et selvstændigt selskab så måske, men franskmænd !!! no way.
Englændere er måske OK, men et mix af englændere og spaniere sammen med skandinaver er vel en dødfødt ide fra starten..

Hilsen
Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 07:39   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Som SAS ansat har jeg meget svært ved at forstå, at mange herinde mener, at SAS stort set allerede er solgt og afgået ved døden. Det er absolut ikke tilfældet. SAS kommer til at bestå, måske bare ikke i den nuværende form.
Det vet vel hverken du eller vi noe særlig om... Det er fortsatt tillatt å spekulere i hva som kunne tenkes å skje. Uten slike spekulasjoner så hadde det ikke vært så mye forum.

Quote:
Hvis SAS absolut skal sælges,
hvilket gud forbyde !!!, så bør LH være den helt naturlige partner. BA/IB kan der ikke komme noget godt ud af, og KL/AF er ikke meget bedre.
Hvis KL havde været et selvstændigt selskab så måske, men franskmænd !!! no way.
Det kommer an på perspektivet man anlegger. For en kunde uten status i *A, eller med spesielle bindinger til SAS og *A, så kan jeg ikke helt se at det ene er nevneverdig bedre enn det andre. BA er definitivt et selskap jeg kunne tenke meg å fly med. Det samme gjelder LH. KL likte jeg før i tiden, men er nok noe mer skeptisk nå. AF har jeg fortsatt tro på som kunde. Ikke har jeg noe i mot franskmenn heller (men det hjelper kanskje å kunne en og annen glose fransk).

Quote:
Englændere er måske OK, men et mix af englændere og spaniere sammen med skandinaver er vel en dødfødt ide fra starten..
EU...?
Old 04-01-2011, 09:53   #14
LTH
ScanFlyer Molded

LTH's Avatar

....bla bla bla bla....

Kan vi ikke diskutere fly isteden?
Old 04-01-2011, 10:32   #15
hurvert
ScanFlyer Silver

hurvert's Avatar

Quote:
Originally Posted by LTH View Post
....bla bla bla bla....

Kan vi ikke diskutere fly isteden?
Eller handlingtjenestene, om SAS selges så gjelder vel det også SGS?

Så om BA kjøper SAS blir det da Mensies som overtar handling...?
eller om AF/KL kjøper blir det da Rørosflyservice som overtar....?
Hva gjør LH om de kjøper, fjerner de bakketjenestene (legger det ut på anbud) eller fortsetter SGS ?

Last edited by hurvert; 04-01-2011 at 10:35.
hurvert is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 11:33   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Tilbake til overskriften, og ryktene. Det er tydelig at nå ryktene er i ferd med å varmes opp, ettersom SAS nå er opp 10% for andre dag på rad. Oppe i 24 kroner nå.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 13:12   #17
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

<mod>
Det har blitt ryddet i tråden. Og da holder vi oss til topic...
</mod>
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 13:48   #18
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
SAS-aksjen har de seneste dagene steget markert på
rykter og spekulasjoner om et bud fra Lufthansa. Nærings- og
handelsminister Trond Giske avviser imidlertid at det er konkrete prosesser
i gang knyttet til salg av aksjene
http://www.dn.no/finans/portal/newsP...=0000-fs073af0
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 16:46   #19
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Jag vet inte om jag den norska regeringen sagt offentligt tidigare att de kan tänka sig att sälja sina aktier. Det betyder isåfall att alla tre regeringar vill sälja. Räkna dock med att alla eller ingen säljer aktierna. Ingen av dem vill att någon av de andra regeringarna ska få ökat inflytande.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 04-01-2011, 17:00   #20
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Denne kommentaren er vel fullt på høyde med standardsvarene angående pressede fotballtrenere: "Vi har full tillit til xx". Da betr det nesten uten unntak at xx er sparket innen kort tid. Skal vi derfor tippe at det kommer noe nytt i avisene innen relativt kort tid?
Hickok is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules