![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Er en helt fersk flyfotograf, men har allerede erfart at det er umulig å ungå å komme i en situasjon hvor det må fotograferes mot sola. Bildene ble ikke bra for å si det mildt. Kjøpte et gråfilter i dag som visstnok skal hjelpe, men er det noen innstillinger på kamera eller noe annet smart dere kan dele med meg for å få bedre resultat. Har for ordens skyld en Cannon 350. Erik |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Kanskje en mulighet å bare bruke midterste spotmåling ? Min 300D har 7 målings-punkter, men har aldri prøvd det ut i motlys
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]() Er det de samme målepunktene som benyttes til autofocus ? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg er litt usikker på hvor du vil. Spørsmålet mitt blir: Hva synes du er et bra motlysbilde da?
Jeg har liksom alltid gått ut fra at man ikke får detaljbilde i motlys, og må regne med at man i stor grad kun får til silhuetter. Så målet må jo bli å få med detaljene i landskapet rundt eventuelt? Spot-metering gjør du ved å trykke på stjerneknappen rett ved der du har tommelen. Så for å få et passe undereksponert bilde kan du altså peke kamera mot det lyseste punktet (mot sola), trykke stjerneknappen, og så flytte kamera mot objektet før du klikker av. Er det motlys pleier jeg stille ned eksponeringsknappen til -1, kanskje -1,3, for å sørge for en god undereksponering, altså slik at refleksjonene ikke blir for omfattende. Da får man i stor grad fine silhuetter. Hvis målet er å få "normaleksponerte" bilder kan jeg dessverre ikke hjelpe. Det er langt utenfor min rekkevidde. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
Escaping the blue box
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Det er mulig jeg er på villspor men vedlagte bilde ble tatt i motlys og jeg synes bildet ble veldig grått og livløst og trodde det hadde sammenheng med dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nå var det riktignok et ultrakomprimert bilde du kom med men det er vel noe å hente i fotoshop også.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Takk for alle tips !
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tips til reiserute ved bruk av miles (Miles&More) | BSSW | Reiseforum | 2 | 28-01-2017 23:50 |
SK Madrid mileage runs tips og tricks (splittet fra Eurobonus mileagerun-tråden) | petter380 | Reiseforum | 35 | 08-03-2014 13:20 |
Tips og hjelp til fotografering i bryllup | Vede | Bilder & foto | 10 | 03-07-2012 00:35 |
Filming og fotografering ved Oslo Lufthavn | SpeedbirdConcordeSST | Flyspotting | 8 | 25-09-2011 01:34 |
Råd & tips om fotografering fra klappsete i cockpit B737 | LN-DAG | Bilder & foto | 3 | 06-06-2010 15:14 |