![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Klart, tydeligt i overskriften; Hvad er jeres yndlingsbyer, hvorfor? Evt. insidertips?
Jeg kan starte ud med mine... 1. PALMA de MALLORCA (POP 401.000) At du på så kort tid kan komme fra turisthelvede i Alcudia til en smuk, gammel og antik by som Palma er mig en gåde... Lækre tapasbarer der går hånd i hånd med den smukke katedral og flotte sandstrand. Temperaturen og klimaet er i forårsæsonen rigtig fornuftig og du kan kombinere en hyggelig, afslappet ferie med sightseeing, shopping og rigtig god mad. Bo på Hotel Feliz med udsigt udover katedral og havn - trendy designhotel med enkel, men rigtig god morgenmad og billigt tilmed. 2. LJUBLJANA (POP 272.000) De fleste tager til kendte storbyer og mange af dem er dejlige også, men mindre storbyer er også helt fantastiske og min kærlighed ligger til dem. I en storby kan du godt få en tidsplan der presset fordi du absolut SKAL se de mange seværdigheder byen har - Ljubljana skal ikke traskes igennem, seværdighederne kommer bare lige pludselig. Du får følelsen af en lille alpeby, og de serverer god mad (mest italiensk og tysk). 3. KRAKÓW (POP 760.000) Byen er vanvittig smuk og skal helst besøges i foråret eller sensommeren - her kan du sidde ude på caféerne og gå afslappet rundt i byen uden at trække skuldrene op over hovedet. Byen virker rigtig lille og hyggeligt trods det at der bor flere end i København (city proper i hvertfald). Spar dig selv for dagsturen til Auschwitz (hvis du ikke har så mange dage) og koncentrer dig om Kraków - evt. et besøg til Saltminen er en god idé. Venetian House Apartments (bookes igennem Booking.com) har fantastiske, velmøblerede og moderne lejligheder med udsigt udover den store plads - pr nat cirka 500 DKK (for op til 4 personer). |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Kan vel bidra litt her siden jeg ikke har noe bedre å gjør i executiveloungen på Millennium Hilton Seoul. Seoul har faktisk steget på listen siden sist jeg var her, men strålende sol gjør jo byer bedre.
Er ikke helt sikker, men en ting er sikkert, Europa ligger langt nede på lista. Har pr dags dato vært i 62 land/selvstyrer/okkuperte området, men dette er steder jeg vil tilbake til. (+ mange andre også) HONG KONG Har vært her 2 ganger, og begge gangene når det var vinter. Enkelt å ta seg rundt med kollektiv transport, og subwayen er jo så enkel at du kan gjøre det i blinde. Skyskrapere, fiskelandbyer, natur, båtturer, natteliv, fantastisk utsik og skyline. Du får vel nesten alt på relativt lite området. Kombiner gjerne sammen med en Thailand tur, så flesker en til med Emirates First class til og fra BKK. DUBAI Dette er sandkasselek for voksne. Arabernes pengebruk har gort det morsomt å være i et muslimsk land synes nå jeg. Stillige bygninger og tøffe biler, greit prisnivå og en ørken å leke i. (nå har jeg en liten fetish for ørkener da). Moro på kvelden kan en også ha. HAVANNA Siden tidmaskiner ikke finnes, så har vi heldigvis Cuba og Havanna. Tiden har stått delvis stille, og det er fasinerende å vandre blant gamle bygninger og amerikanske biler fra 50tallet. 1 liter rom er nesten gratis, og drikker du nok slenger du deg ut i latinske rytmer, med eller uten rytmesans.
![]() |
#3 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
SANDVIKA:
-Gamlebyen (tre trehus vis a vis Løkketangen) gjør du unna på 2 minutter. -Lekker arkitektur down town i grå betongelementer. -Gågata har du helt for deg selv. Alle andre er på storsenteret. -Sandvika Storsenter. "Klarer du å komme deg ut samme dør du kom inn?", moro for både ung og gammel. -Ingen iriiterende strandpromenade; der ligger E-18. -Kadettangen. Flottere får du neppe parkert bilen din. Et av Bærums beste arealer med strandlinje rund baut og sol fra morgen til kveld. Skulle du få lyst til å handle hagemøbler, kan du boltre deg i plasthallen ved Rigmorbrygga. -Yrende uteliv til langt utpå ettermiddagen. Gode muligheter for fylliktitting rundt rådhuset allerede før lunsj. -Annethvert tog til Skien stopper der. Det andre stopper i Asker, så les rutetabellen nøye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
He he tror du må sette på deg ironibrillene
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
1. BERLIN. Er blitt min faste by for korte utflukter - faktisk hele året. Kort reisetid fra Oslo, god tilgang på rimelige billetter på ymse reisetider. Rimelige hoteller i alle prisklasser. Berlin er hovedstaden i det viktigste landet i Europa. I tillegg til kulturtilbud, god mat og god drikke, er også atmosfæren avslappet og man føler jo nesten den liberale holdningen berlinerne har til det meste. Ser fram til mitt åttende (?) besøk til byen om en uke.
2. VARNA (Bulgaria) (pop ca 350.000). Er blitt min faste sommerby. En fantastisk avslappende atmosfære. Solsikkert og varmt i juli-august. Byen er ikke overfylt av turister, de holder seg på charterstedene, stort sett. Ekstremt behagelig prisnivå (300 kr døgnet for ok hotell - halvlitere, det være seg på restaurant, på strandbaren eller i minibaren er maks 10 kroner), god sjømat og mat generelt. Byen er historisk -verdens første bearbeidede gull er funnet i byen, den har et rikt kulturby og man merker også at det er Bulgarias mest velstående by. Og damene Øst-Europas peneste. Det er vel snart 10 ganger jeg har besøkt byen nå.... 3. RIO DE JANEIRO. Trenger vel ikke si så mye - den byen vel de fleste har drømt om. Har besøkt byen to ganger, og satser på å besøke de etter at VM- og OL-styret har lagt seg (sist gang ankom jeg byen bare en time før det ble annonsert at byen fikk OL). Byen har jo egentlig bare alt og hadde jeg vunnet den store gevinsten hadde jeg bare flytta dit. Last edited by AirbusTrond; 26-03-2013 at 23:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Haha! Sorry Bergern! Strålende sarkasme. #huskålesehelepostenførmankritiserer
Upcoming flights: 20.09:OSL-ARN-CPH (SK) 24.09:CPH-OSL (SK) 09.10:OSL-ARN (SK) 10.10:ARN-OSL (SK) 25.10:OSL-SVG (SK) 27:10: SVG-OSL (SK) 29:10:OSL-ARN (DY) 31:10:ARN-OSL (DY) 12.11:OSL-FRA-AMM (LH) 16.11:AMM-FRA-OSL (LH) |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Uten begrunnelse og rekkefølge : NYC , San Fransisco , Sydney, Lillestrøm ( vel må bli fjerdeplass
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
London, Las Palmas, Barcelona og Dublin
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hos mig hedder den absolutte storby Tokyo...En by der ALDRIG sover. Masser at se på. Bliver aldrig færdig med den.
Sydney...alene beliggenheden siger alt..pragtfuld sted om sommeren og vinteren..The Rocks i Sydney er den gamle del, men et meget specielt sted. Barcelona skal også med...kan bare sige atmosfære...både i byen og på Camp Nou.. og så Norges sommerhovedstad, Ebeltoft..fordi her bor jeg selv. Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Feb 2009
|
![]()
Rio de Janeiro, Bangkok, NYC, Amsterdam, Barcelona, Køben
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flysitter
|
![]()
I verden er det Hong Kong. alt med byen untatt Nathan road er tiltrekkende. I europa er det Lisboa som har favoritten
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Berlin og Bangkok er vel mine favoritter.
Og så er ikke København så verst heller! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Norge: Oslo. Alt annet er landsbygd.
Europa: Vanskelig å komme forbi London. Wien, Køben, Amsterdam og Paris derefter. Verden: Fortsatt London, etterfulgt av New York, Singapore og Melbourne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
ROMA: Den opprinnelige byen. Historien er overveldende. Ubeskrivelig vakre partier, og man blir aldri ferdig med å utforske den. Alternativt kan man sitte på en kafé med et glass og bare glo.
LONDON: Den egentlige smeltedigelen. Fornemmelsen av det gamle imperiet, og alle kunstgjenstandene man kan se som britene knabbet fra provinsene. Fish & chips på en pub i Covent Garden – herlig. CAPE TOWN: Klisjé, ja, men akkurat så vakker man som tror. Fantastiske restauranter/hoteller og spennende historie. Flotte utflukter i alle retninger, hvalspotting i Hermanus gjorde inntrykk. Runner ups: Shanghai, Bangkok, Istanbul. Where NOT to go: Genève (verdens kjedeligste by?), Moskva, Atlanta, Buffalo, Sheffield, Holmestrand, old Dehli. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Amsterdam, København og Seattle..
Hvorfor? Koselige byer, upretensiøst, røde pølser, gladrøyk og boeing.. Eggkleiva i Skaun er dessverre ingen by, men kan trygt anbefales! ![]() Kim Last edited by kimpe; 29-03-2013 at 03:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tokyo, Seoul og Hong Kong... og London... Har dog ikke vært i New-York enda....:-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
St. Tropez (off season)
Mougins Dubai New York Miami Altea |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Honolulu, Bangkok, San Fransisco og New York.
I Europa så må det bli Roma tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jeres yndlingsflytype og hvorfor? | ValdaIsaksson | Småprat | 67 | 31-03-2013 21:39 |