Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 18-03-2013, 16:58   #1
LN-CMN
ScanFlyer Silver

oneworld OSL-LPA-TXL-OSL

OSL-LPA 6.mars
Flight: DK5281 Thomas Cook Scandinavia
Reg: OY-VKI A330-300
Seat: 33K
Belegg: 100%

Så var det den hundrede gangen denne herremannen skulle ut og fly i sitt liv.
Turen ble planlagt og bestillt i november og ble en del av min julegave til min samboer. Valget falt på Gran Canaria siden jeg har bodd der og det var nesten 10år siden min samboer hadde vært der og det var på tide at den ble vist frem på den ordentlige måten slik kanarierne selv lever

Starter morgenen tidlig hjemme fra ullevål kl 04.00 med nattbuss ned til Holbergs Plass og SAS Flybussen 04.20 til OSL, ankom OSL 05.15, sjekket inn og ble stående i en laaaaang kø for charter bagdrop. Denne morgenen skulle det med 15min mellomrom gå to A330 fra TCAS til LPA og begge like fulle, så godt og vel 800 solhungrige passasjerer var klare for kanariøy nr 1.
Sete 33 K skulle være redet mitt for denne 5,5t lange flyturen.
To baguetter på Upper Crust ble kjøpt inn - etter forrige turs dårlige erfaring med frokosten, så ble det eget innkjøp denne gangen.
Boarding startet tidlig og var blandt de første ombord. Setet var i 2 compartment, nest sist og hvor flykroppen begynner å svinge inn, så var ikke verdens beste sete, men dog et midtgangsete. Noe ungt uprofesjonell besettning ombord på denne flighten som ikke helt visste hvordan man skulle håndtere enkelte situasjoner, men nok om det. Ellers en normal flytur til LPA.

LPA-TXL 15.Mars
Flight: AB3889 Air Berlin operated by TUIfly
Reg: D-ABMC 737-800
Seat: 10B
Belegg: 99%

Sjekket inn dagen i forveien og valgte 10AB i god tro om dette skulle være noen ålreite seter, men viste seg at disse var vindusløse så ble irritert over at det ikke kom frem på online-seatmapen :/
Dagens maskin var fra TUIfly og nokså nytt med recaro-seter og SKY interiør, så ble positivt overrasket i det vi kom ombord. Ahoj-Bonbons ble utlevert av kabinsjefen i døren, godt førstemøte med AirBerlin. Flyets ordinære avgangstid var 14.10 men grunnet kraftig motvind ble det ny avgangstid til kl 14.50, endte i 15.15 før vi endelig fikk tatt av, begynte å lukte skummelt mtp connection i TXL til OSL. Tok av mot sør denne fredagen, noe som ikke er så vanlig. Raskt etter avgang kom kabinpersonalet ut i kabinen med hver sin drikketralle og det var bare å ønske seg hva man måtte ha av drikkeønske, alkoholholdige drikker koster hos Air Berlin, så ble Cola, Kaffe og Apfelsaft. Gratis matservering også, med valg mellom baguett med ost eller salami, valget falt på ost som var en grov baguett med mozarella, pesto og tomat - smakte kjempebra!! Raskt etter baguetten var det nok en ny runde med drikke. Piloten informerte om at flytiden skulle være på 4t 25min, altså 35min raskere enn ordinært. Kabinbesettningen kom rundt og solgte en haug med varer fra sin godt fylte BoardShop hvorav to nye flymodeller ble innkjøpt A332 + B738 ( 5 modeller totalt i katalogen 319,320,321 i tillegg). Deretter ble det 2 drikkeserveringer til. Fikk noen strafferunder rundt i Berlinområdet og landet på TXL 20.50, neste avgang var 21.25.

TXL-OSL 15.Mars
Flight: AB8244 AirBerlin
Reg: D-ABLC B737-700
Seat: 12B Exit (6E)
Belegg: 40-50%

Under de-boarding på TXL fra LPA-Flighten sto det en dame i døra med skilt Karlsruhe Baden, Helsinki og Oslo, de som skulle videre med flight dit skulle bare følge etter henne. Vi ble geleidet ned en trapp og ut i privatbil som skulle kjøre oss til vårt fly til Oslo, følte meg nesten som et HON-medlem der jeg ble kjørt rundt på flyplassen med privatsjåfør. Thumbs up for effektiv transfer TXL!!! Ankom flydøra og der sto det en TRC som tok boardingkortene våres, viste seg at det skulle vært med to til, så ble mye klabb og babb. Vi fikk gå ombord, trodde vi skulle være av de siste, men akk nei. Fant setene våres 6EF, nok en gang en maskin med Recaro-seter, men nok av litt eldre standard med resten. Avgangstiden kom, men ingen doors closed, viste seg at det var en til buss med passasjerer som var på vei. Boarding complete, så spurte en av flyvertinnene om vi kunne sette oss på nødutgang og dette var helt i orden, ordinært tar AB betalt for dette. Avgang 20min etter rutetid, rask takeoff og igjen var det drikkeservering samt snack. Her sto valget mellom Wasa sandwich og student-nøtter eller noe i den duren der 2 drikkeserveringer ble det. landet på OSL 15min forsinket. Ble utlevert AirBerlin-sjokoladen som er veldig god Tok sin tid før bagasjen kom på båndet og i det den kom var den tilogmed ødelagt.

Bilder kommer
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	483738_10152659739865161_19809946_n.jpg
Views:	584
Size:	37.2 KB
ID:	34026   Click image for larger version

Name:	524896_10152659739925161_806106585_n.jpg
Views:	569
Size:	25.6 KB
ID:	34027   Click image for larger version

Name:	269245_10152659741845161_646607800_n.jpg
Views:	574
Size:	26.5 KB
ID:	34028  

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers

Last edited by LN-CMN; 18-03-2013 at 17:41.
LN-CMN is offline   Reply With Quote
Old 18-03-2013, 17:27   #2
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club

sirpjalle's Avatar

Default Re: OSL-LPA-TXL-OSL

Takker for en fin kort og konsis TR. Ser frem til bilder....
Old 24-03-2013, 08:01   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: OSL-LPA-TXL-OSL

Takk for rapport. Mitt inntrykk er også at AB er veldig flinke med connections på TXL, har ofte sett de stiller opp og kjører folk rundt der.

Posting Rules