Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2006, 23:49   #1
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?

Holder på med å ordne bilder nå,- og er kommet til den 9. mars...

-Da dukket dette bildet opp. -Det er LN-KKR som lander på BGO.
-Men det kom da lavt nok inn for landing ser det ut som .... -Landet jo nesten på backtrack.....

-Dette er det laveste jeg har sett der oppe .......
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Norwegian_LN-KKR_.jpg
Views:	79
Size:	65.6 KB
ID:	3064  
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 06:48   #2
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?'

Jeg har skjønt at noen piloter liker å gjøre en sånn innflyging og sikter på å se både 3 og 4 røde i papilysene når de lander.

En liten opplysning, litt pedantisk, ikke kritikk: "Backtrack" er et uttrykk som brukes om en handling, det brukes vanligvis som et verb altså. "Backtrack runway 18" betyr at man "går tilbake i egne spor", noe som forsåvidt kun kan gjøres etter landing. Av rent praktiske årsaker blir feks "Line up via taxiway Delta and backtrack RWY 18" brukt i mange tilfeller, mens den korrekte fraseologien kanskje skulle vært "Line up RWY 18 via RWY 36". En slik fraseologi ville medført masse misforståelser og det har vi ikke råd til.

Når du skriver "backtrack" så mener du kanskje området som er FØR terskel/zebrastripene, og det kalles av og til under-run men mange vil kalle området i hver bane-ende for over-run åkke som. Sjøl om det er en litt misvisende betegnelse. Over-run er det området som er ETTER stopplysene i landingsretningen. Det vil si at et under-run skifter karakter og blir over-run når man bruker motsatt bane.
Som oftest ender man opp med å si "over-run i sør/nord".

Ikke sant?
atck is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 12:57   #3
G-COLE
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Replying to Topic 'Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?'

-Med "backtrack" (vet ikke om det er slik det skrives da,- men...) mener jeg den lille stubben som er "ekstra" på enden av rullebanen.
-Pilotene ber av og til om å få benytte "backtrack" ivertfall. -Rett som det er at Spanair bruker denne.

Er det større eller tunge fly, hender det at de snur opp og tar i bruk all asfalt de kan bruke....

-Her er Norwegian`s LN-KKS som brukte den i går, lørdag. -Lengre kommer man ikke !
Og denne må ha vært tungt lastet, for det er første gang jeg har sett Norwegian ta i bruk denne biten.....

-Ulriken kan forøvrig sees i bakgrunnen !
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Norwegian_LN-KKS_.jpg
Views:	78
Size:	83.3 KB
ID:	3065  
G-COLE is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 13:16   #4
atck
ScanFlyer Gold
 
atck's Avatar
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 1,593
Default Replying to Topic 'Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?'

Ja det bekrefter det jeg sier. Området heter ikke "Backtrack", det er handlingen som heter "to backtrack". Området heter overrun (fra gamle militærdager) eller stopway, sjøl om stopway da altså er i motsatt ende av rullebanen).

Som jeg sier, det er ikke for å pirke, det er rett og slett for å informere hva som ligger bak utsagn som sies på radioen. Mange ting er ikke umiddelbart logiske siden de ofte er tatt ut av sammenheng og kanskje tilogmed av sedvane blir brukt feil! (men med riktig forståelse)

Kyrre
atck is offline   Reply With Quote
Old 26-03-2006, 19:08   #5
Lystige Laura
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 57
Default Replying to Topic 'Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?'

Quote:
Originally posted by atck


En liten opplysning, litt pedantisk, ikke kritikk: "Backtrack" er et uttrykk som brukes om en handling, det brukes vanligvis som et verb altså. "Backtrack runway 18" betyr at man "går tilbake i egne spor", noe som forsåvidt kun kan gjøres etter landing. Av rent praktiske årsaker blir feks "Line up via taxiway Delta and backtrack RWY 18" brukt i mange tilfeller, mens den korrekte fraseologien kanskje skulle vært "Line up RWY 18 via RWY 36". En slik fraseologi ville medført masse misforståelser og det har vi ikke råd til.

Ikke sant?
Korrect fraselogi fra ATC for avgang når du vil brke hele banen er "Taxi runway and line up 36"

Etter landing er det "Backtrack and taxi inn via xxx"
Lystige Laura is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2006, 03:37   #6
catocontrol
Air Traffic Controller
 
catocontrol's Avatar
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
Default Replying to Topic 'Norwegian`s LN-KKR tungt lastet ?'

Quote:
Originally posted by Lystige Laura


Korrect fraselogi fra ATC for avgang når du vil brke hele banen er "Taxi runway and line up 36"

Etter landing er det "Backtrack and taxi inn via xxx"
Neida det er ikke det!

Taxi runway, eller via runway som det egentlig heter, brukes om du skal brukes om du benytter en annen rullebane for å komme til avgangsrullebanen.

Du kan bruke Line up Runway 18 via delta and backtrack. I BSL G står det Backtrack runway 18, feks. Altså du "backtracker" en rullebane. Ikke nødvendigvis der flyet har takset før.

På den andre side, bruker vel alle flyplasser sin egne lille ting på akkurat det der:smokin
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tungt og blandet CFM Bilder & foto 4 03-10-2013 20:59
LN144-535 Norway Airlines Md83/87 + LN144-536 Norwegian LN-KKR/EC-IFN rhusberg Samlerhjørnet 7 05-05-2012 00:06
Norwegian satser tungt i Finland Mugnas Flyforum 40 11-10-2010 20:33
NORWEGIAN LN-KKR DEKAL i 1/144 rhusberg Samlerhjørnet 6 24-05-2007 13:30


All times are GMT +2. The time now is 09:08.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.