![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Holder på med å ordne bilder nå,- og er kommet til den 9. mars...
-Da dukket dette bildet opp. -Det er LN-KKR som lander på BGO. -Men det kom da lavt nok inn for landing ser det ut som .... -Landet jo nesten på backtrack..... -Dette er det laveste jeg har sett der oppe ....... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg har skjønt at noen piloter liker å gjøre en sånn innflyging og sikter på å se både 3 og 4 røde i papilysene når de lander.
![]() En liten opplysning, litt pedantisk, ikke kritikk: "Backtrack" er et uttrykk som brukes om en handling, det brukes vanligvis som et verb altså. "Backtrack runway 18" betyr at man "går tilbake i egne spor", noe som forsåvidt kun kan gjøres etter landing. Av rent praktiske årsaker blir feks "Line up via taxiway Delta and backtrack RWY 18" brukt i mange tilfeller, mens den korrekte fraseologien kanskje skulle vært "Line up RWY 18 via RWY 36". En slik fraseologi ville medført masse misforståelser og det har vi ikke råd til. Når du skriver "backtrack" så mener du kanskje området som er FØR terskel/zebrastripene, og det kalles av og til under-run men mange vil kalle området i hver bane-ende for over-run åkke som. Sjøl om det er en litt misvisende betegnelse. Over-run er det området som er ETTER stopplysene i landingsretningen. Det vil si at et under-run skifter karakter og blir over-run når man bruker motsatt bane. Som oftest ender man opp med å si "over-run i sør/nord". Ikke sant? ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
-Med "backtrack" (vet ikke om det er slik det skrives da,- men...) mener jeg den lille stubben som er "ekstra" på enden av rullebanen.
-Pilotene ber av og til om å få benytte "backtrack" ivertfall. -Rett som det er at Spanair bruker denne. Er det større eller tunge fly, hender det at de snur opp og tar i bruk all asfalt de kan bruke.... -Her er Norwegian`s LN-KKS som brukte den i går, lørdag. -Lengre kommer man ikke ! Og denne må ha vært tungt lastet, for det er første gang jeg har sett Norwegian ta i bruk denne biten..... -Ulriken kan forøvrig sees i bakgrunnen ! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ja det bekrefter det jeg sier. Området heter ikke "Backtrack", det er handlingen som heter "to backtrack". Området heter overrun (fra gamle militærdager) eller stopway, sjøl om stopway da altså er i motsatt ende av rullebanen).
Som jeg sier, det er ikke for å pirke, det er rett og slett for å informere hva som ligger bak utsagn som sies på radioen. Mange ting er ikke umiddelbart logiske siden de ofte er tatt ut av sammenheng og kanskje tilogmed av sedvane blir brukt feil! (men med riktig forståelse) Kyrre |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Etter landing er det "Backtrack and taxi inn via xxx" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Air Traffic Controller
|
![]() Quote:
Taxi runway, eller via runway som det egentlig heter, brukes om du skal brukes om du benytter en annen rullebane for å komme til avgangsrullebanen. Du kan bruke Line up Runway 18 via delta and backtrack. I BSL G står det Backtrack runway 18, feks. Altså du "backtracker" en rullebane. Ikke nødvendigvis der flyet har takset før. På den andre side, bruker vel alle flyplasser sin egne lille ting på akkurat det der:smokin ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Tungt og blandet | CFM | Bilder & foto | 4 | 03-10-2013 20:59 |
LN144-535 Norway Airlines Md83/87 + LN144-536 Norwegian LN-KKR/EC-IFN | rhusberg | Samlerhjørnet | 7 | 05-05-2012 00:06 |
Norwegian satser tungt i Finland | Mugnas | Flyforum | 40 | 11-10-2010 20:33 |
NORWEGIAN LN-KKR DEKAL i 1/144 | rhusberg | Samlerhjørnet | 6 | 24-05-2007 13:30 |