![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]()
http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article747697.ece
Et SAS-fly med 83 personer om bord var nær med å dundre inn i to bremseklosser mens det var i ferd med å ta av på Arlanda flyplass – Det ligger noe i rullebanen, skal de to pilotene ha skreket til kontrolltårnet da de i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser i rullebanen uten sjanse til å stanse. Hendelsen beskrives som den mest alvorlige på Arlanda på flere år og skal ha funnet sted 12. mars. Saken etterforskes ifølge Expressen nå av svenske luftfartsmyndigheter. – Pilotene oppdaget det for sent og ble tvunget til å fortsette, sier Anders Ledin i det svenske luftfartsverket. SAS-flyet klarte å lette, og katastrofen ble dermed avverget. Hadde flyet truffet de 15 centimeter høye klossene, hadde flyet mest sannsynlig punktert. Det var det som skjedde da et Concorde-fly krasjet i Paris og 113 personer døde i 2000. SAS legger vekt på sikkerheten på flyplassen er Arlanda-ledelsens ansvar. – Dette er naturligvis helt uakseptabelt og noe som må etterforskes ordentlig, sier Andris Zvejnieks, kommunikasjonsdirektør i SAS Sverige. (©NTB) *Hvordan kan ett fly egentlig miste 2 bremseklosser? Trodde de satt fast? Og vil ikke ett fly med ett sett mindre bremseklosser bruke lang tid på å stoppe under landing? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
|
![]()
Tro om man tenker på de klossene som plasseres på hver side av f.eks. nesehjulet når flyet parkerer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]() Quote:
![]()
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Og hadde en MD80 punktert, så hadde det vært reell fare for at dekkbiter kunne satt ut av spill en eller begge motorer. (Akkurat som med isen som satte ut av spill SAS' MD80 utenfor Stockholm). Akkurat på dette planet er vel motorer bak en bakdel (!). Ulykken utenfor Sverige hadde ikke skjedd om flyet som fikk is i motorene hadde vært en 737 f.eks. Men så hadde det vel ikke vært is på vingene på grunn av iskaldt fuel nært overflaten av vingene, som kan være tilfellet med MD80?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ÜberScanFlyer
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
|
![]()
Det høres helt merkelig ut at det skulle ligge chocks på en rullebane. Skal bli artig å høre hvordan det kunne gå til.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
|
![]()
Steng Arlanda og flytt til en militaer flyplass
![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]()
Synes det fremstilles litt vel dramatisk i Aftenposten hvor det står at pilotene "fikk panikk"....det stemmer vel ikke helt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1258200.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2005
Posts: 221
|
![]()
Ligger disse og slenger i bilene som brukes til å sjekke rullebanene? Evt. andre kjøretøy som bruker å kjøre langs rullebanene? Forresten må pilotene hatt ørneblikk hvis de har sett disse 15 cm høye klossene på noe særlig avstand.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]() Quote:
Ligger og slenger er nok et feil uttrykk, men ja, spesielt paa militaerflyplasser kan det hende at kjoeretoeyer med chocks inspiserer rullebanen. Mulig at et fly under tauing har krysset banen og at chocks'en har falt av tauetraktoren..?? Er ikke saa kjent paa ARN at jeg ka si noe om at aastedet er beliggende i naerheten av et krysspunkt .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
|
![]()
Kan säga att det inte är något behov för att korsa en bana på väg till/från stand/maintenance på ARN
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]()
Noen har garrantert glemt ett sett chocks i hjulbrønnen på ett fly........
Setter mye penger på det! (Hadde vært ironisk om de stammet fra ett SAS fly......)
__________________
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
|
![]()
Hvem pokker henger chocks i hjulbroennen paa et fly? Det er minst like ille i seg selv hvis det er tilfelle ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
"Noen" skrev til Aftenposten.no:
--- Ordlyden i dette oppslaget minner mer om VG- språk enn om språknivået Aftenposten er kjent for å holde. De to flygerne "skrek" neppe til tårnet da de “i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser”. Det er nok mer trolig at én av dem over radio gjorde flygelederen i kontrolltårnet oppmerksom på at det var gjenstander på rullebanen, etter at de hadde vurdert det best å fortsette avgangen mens de styrte unna klossene. Kun én flyger kan snakke (ikke skrike) på radioen om gangen, og den andre bruker istedet sin oppmerksomhet på å kontrollere og styre flyet. Det er også tvilsomt at ledelsen i SAS Sverige “raser” mot sikkerhetssvikten. Mer trolig er det at nevnte ledelse snarlig tok den opp på alvorlig men dannet vis med lufthavnens ansvarlige ledelse. Man kan et øyeblikk fristes til å tenke at journalisten er inspirert av "Hjelp, vi flyr"-filmen, når denne forøvrig alvorlige saken skal formidles... --- (-:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | ||
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
|
![]() Quote:
På svensk TV, SVT2 ikveld var det på lokalnyhetene for Stockholms-regionen innslag om dette. Rullebanen ble fysisk inspisert 1t 20min før denne hendelsen. Et av flyene som hadde tatt av i denne perioden var et fly som hadde vært inne til vedlikehold og man antok at noen hadde lagt klossene i hjulbrønnen "stikk i strid med reglementet" som dem sa, og at disse hadde falt av flyet ved take off. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
|
![]()
Luftfartsverket med informasjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Mad dog... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Nesten en ulykke på OSL i dag (11JUN19)? | TLS at OSL | Småprat | 12 | 15-06-2019 03:48 |
Nesten-ulykke granskes: Norwegian-fly sekunder fra hverandre | Berlevaagnytt | Flyforum | 9 | 30-01-2013 18:23 |
Nesten-ulykke over London | KjetilK | Flyforum | 0 | 09-09-2010 10:13 |
VGTV Grafikk av nesten ulykke. | salmon-air | Bilder & foto | 0 | 23-02-2010 19:08 |
SAS Kina fly via ARN | sk931 | Flyforum | 6 | 18-08-2006 09:50 |