Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-03-2006, 10:44   #1
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default SAS fly i nesten ulykke på ARN

http://www.dn.no/forsiden/utenriks/article747697.ece

Et SAS-fly med 83 personer om bord var nær med å dundre inn i to bremseklosser mens det var i ferd med å ta av på Arlanda flyplass

– Det ligger noe i rullebanen, skal de to pilotene ha skreket til kontrolltårnet da de i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser i rullebanen uten sjanse til å stanse.

Hendelsen beskrives som den mest alvorlige på Arlanda på flere år og skal ha funnet sted 12. mars. Saken etterforskes ifølge Expressen nå av svenske luftfartsmyndigheter.

– Pilotene oppdaget det for sent og ble tvunget til å fortsette, sier Anders Ledin i det svenske luftfartsverket.

SAS-flyet klarte å lette, og katastrofen ble dermed avverget. Hadde flyet truffet de 15 centimeter høye klossene, hadde flyet mest sannsynlig punktert. Det var det som skjedde da et Concorde-fly krasjet i Paris og 113 personer døde i 2000.

SAS legger vekt på sikkerheten på flyplassen er Arlanda-ledelsens ansvar.

– Dette er naturligvis helt uakseptabelt og noe som må etterforskes ordentlig, sier Andris Zvejnieks, kommunikasjonsdirektør i SAS Sverige. (©NTB)

*Hvordan kan ett fly egentlig miste 2 bremseklosser? Trodde de satt fast? Og vil ikke ett fly med ett sett mindre bremseklosser bruke lang tid på å stoppe under landing?

__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 10:54   #2
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,278
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Tro om man tenker på de klossene som plasseres på hver side av f.eks. nesehjulet når flyet parkerer.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 10:57   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,220
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Blubird


Tro om man tenker på de klossene som plasseres på hver side av f.eks. nesehjulet når flyet parkerer.
Det er det en stor sjanse for. Sikkert en journalist som rotet mellom STOPPE og BREMSE klosser. Er det stoppeklosser så må man jo spørre hvordan de havnet der? Har en bakkeansett lagt dem i hjulbrønnen og glemt dem der?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 11:27   #4
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Someone
Hadde flyet truffet de 15 centimeter høye klossene, hadde flyet mest sannsynlig punktert.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 14:37   #5
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Og hadde en MD80 punktert, så hadde det vært reell fare for at dekkbiter kunne satt ut av spill en eller begge motorer. (Akkurat som med isen som satte ut av spill SAS' MD80 utenfor Stockholm). Akkurat på dette planet er vel motorer bak en bakdel (!). Ulykken utenfor Sverige hadde ikke skjedd om flyet som fikk is i motorene hadde vært en 737 f.eks. Men så hadde det vel ikke vært is på vingene på grunn av iskaldt fuel nært overflaten av vingene, som kan være tilfellet med MD80?
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 14:49   #6
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Det høres helt merkelig ut at det skulle ligge chocks på en rullebane. Skal bli artig å høre hvordan det kunne gå til.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 15:17   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,907
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Steng Arlanda og flytt til en militaer flyplass
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 15:19   #8
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Synes det fremstilles litt vel dramatisk i Aftenposten hvor det står at pilotene "fikk panikk"....det stemmer vel ikke helt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1258200.ece

Hurum is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 15:20   #9
Fokker 50
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2005
Posts: 221
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Ligger disse og slenger i bilene som brukes til å sjekke rullebanene? Evt. andre kjøretøy som bruker å kjøre langs rullebanene? Forresten må pilotene hatt ørneblikk hvis de har sett disse 15 cm høye klossene på noe særlig avstand.
Fokker 50 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 16:06   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Fokker 50


Ligger disse og slenger i bilene som brukes til å sjekke rullebanene?

Ligger og slenger er nok et feil uttrykk, men ja, spesielt paa militaerflyplasser kan det hende at kjoeretoeyer med chocks inspiserer rullebanen.

Mulig at et fly under tauing har krysset banen og at chocks'en har falt av tauetraktoren..?? Er ikke saa kjent paa ARN at jeg ka si noe om at aastedet er beliggende i naerheten av et krysspunkt ..

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 16:36   #11
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,478
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Kan säga att det inte är något behov för att korsa en bana på väg till/från stand/maintenance på ARN
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 16:37   #12
M609
ScanFlyer Silver
 
M609's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Noen har garrantert glemt ett sett chocks i hjulbrønnen på ett fly........

Setter mye penger på det!

(Hadde vært ironisk om de stammet fra ett SAS fly......)
__________________
Monster in a cave
M609 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 19:04   #13
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,512
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Hvem pokker henger chocks i hjulbroennen paa et fly? Det er minst like ille i seg selv hvis det er tilfelle ...

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 20:31   #14
Fly high
ScanFlyer Gold
 
Fly high's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,739
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Hurum


Synes det fremstilles litt vel dramatisk i Aftenposten hvor det står at pilotene "fikk panikk"....det stemmer vel ikke helt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1258200.ece
Jeg kan ikke se at det står noe om panikk der? Ellers er det jo Expressen som siteres både i DN og Aftenposten.

Fly high is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 20:35   #15
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

"Noen" skrev til Aftenposten.no:

---

Ordlyden i dette oppslaget minner mer om VG- språk enn om språknivået Aftenposten er kjent for å holde.

De to flygerne "skrek" neppe til tårnet da de “i 150 kilometer i timen kjørte mot to bremseklosser”.

Det er nok mer trolig at én av dem over radio gjorde flygelederen i kontrolltårnet oppmerksom på at det var gjenstander på rullebanen, etter at de hadde vurdert det best å fortsette avgangen mens de styrte unna klossene.

Kun én flyger kan snakke (ikke skrike) på radioen om gangen, og den andre bruker istedet sin oppmerksomhet på å kontrollere og styre flyet.

Det er også tvilsomt at ledelsen i SAS Sverige “raser” mot sikkerhetssvikten. Mer trolig er det at nevnte ledelse snarlig tok den opp på alvorlig men dannet vis med lufthavnens ansvarlige ledelse. Man kan et øyeblikk fristes til å tenke at journalisten er inspirert av "Hjelp, vi flyr"-filmen, når denne forøvrig alvorlige saken skal formidles...

---

(-:
__________________
Man small - why fall?
Skies call - that's all!
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 20:39   #16
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Fly high


Quote:
Originally posted by Hurum


Synes det fremstilles litt vel dramatisk i Aftenposten hvor det står at pilotene "fikk panikk"....det stemmer vel ikke helt.
http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article1258200.ece
Jeg kan ikke se at det står noe om panikk der? Ellers er det jo Expressen som siteres både i DN og Aftenposten.
Stå på første side av www.aftenposten.no, men artikkelen med bildet av SAS-fly er blitt "degradert" til mindre viktig nyhet, men det stod "panikk" ja ...og det samme gjorde på www.expressen.se
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 24-03-2006, 22:24   #17
Hurum
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 2,794
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by M609


Noen har garrantert glemt ett sett chocks i hjulbrønnen på ett fly........

Setter mye penger på det!

(Hadde vært ironisk om de stammet fra ett SAS fly......)
Du har visst mest sannsynlig rett i dette.
På svensk TV, SVT2 ikveld var det på lokalnyhetene for Stockholms-regionen innslag om dette. Rullebanen ble fysisk inspisert 1t 20min før denne hendelsen. Et av flyene som hadde tatt av i denne perioden var et fly som hadde vært inne til vedlikehold og man antok at noen hadde lagt klossene i hjulbrønnen "stikk i strid med reglementet" som dem sa, og at disse hadde falt av flyet ved take off.
Hurum is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2006, 00:44   #18
LN-ATC
ScanFlyer Silver
 
LN-ATC's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 547
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Luftfartsverket med informasjon.
LN-ATC is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2006, 03:12   #19
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by Jumper G5
"Noen" skrev til Aftenposten.no
OMW is offline   Reply With Quote
Old 25-03-2006, 11:10   #20
LN-MEH
ScanFlyer Molded
 
LN-MEH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Tromsø
Posts: 2,942
Default Replying to Topic 'SAS fly i nesten ulykke på ARN'

Quote:
Originally posted by LN-ATC


Luftfartsverket med informasjon.
Dette er chocks..eeh,sjokkerende måte å behandle chocks på!
__________________
Mad dog...
LN-MEH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Nesten en ulykke på OSL i dag (11JUN19)? TLS at OSL Småprat 12 15-06-2019 03:48
Nesten-ulykke granskes: Norwegian-fly sekunder fra hverandre Berlevaagnytt Flyforum 9 30-01-2013 18:23
Nesten-ulykke over London KjetilK Flyforum 0 09-09-2010 10:13
VGTV Grafikk av nesten ulykke. salmon-air Bilder & foto 0 23-02-2010 19:08
SAS Kina fly via ARN sk931 Flyforum 6 18-08-2006 09:50


All times are GMT +2. The time now is 00:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.