![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Hei folkens!
Tenkte jeg skulle informere litt om min luftsport her på forumet, nemlig seilflyging. Det er mange myter om luftsporten min, så først noen fakta for å avkrefte noen av dem. Om du flyr i en klubb og har betalt årskort på flyleien, koster det deg ca 350,-/tur. Du blir slept opp av et motorfly og kobler deg fra på 600m. Den turen kan vare i 10 timer om været er noenlunde bra og man ønsker det. Men en typisk seilflytur under opplæringen varer ifra 40min til 2 timer om været er greit nok. Med mer erfaring flyr man gjerne 4-5 timers turer. Vanlig max hastighet på seilfly ligger på ca 250 til opp i mot 300km/t. I Norge, kan man fly distanser over 1000km, men mer vanlig er 2-300km. Disse distansene blir flydd med snitthastigheter på godt over 100km/t. I et seilfly er man nærmere omgivelsene og terrenget enn i feks et vanlig motorfly. Man bruker stigende luft fra fjellet og terrenget til å klatre og fly fort fremover uten å miste høyde. Et moderne seilfly glir 40-50km fremover uten oppdrift fra 1000 meters høyde. Et seilfly er som regel enkelt instrumentert, men det er stor forskjell på de simpleste skoleflyene og de mer avanserte konkurranseflyene. De mest komplekse flyene har flaps, spoilers, inntrekkbart understell og avanserte computere til navigasjon og konkurranseplanlegging i tillegg til alle de basic instrumentene man vanligvis finner i et fly. Seilflysesongen starter tidlig i mars i landets klubber så om du har fylt 15 år og kan tenke deg å prøve en tur er det bare å ta kontakt med din nærmeste klubb. Liste over landets klubber: http://nlf.no/seilfly/klubber Har du spørsmål om seilflyging, besvarer jeg gladelig her på forumet. Ellers finner du kontaktinfo på meg på osaeroklubb.no Os Aero Klubb holder til 40min kjøring fra Bergen på Vaksinen flystripe i Os. Det er en av norges største og mest aktive klubber, og den eneste på Vestlandet som driver aktivt skoling hver helg hele sommerhalvåret. Film fra seilflyging i Norge: http://www.youtube.com/watch?v=PANrh1oau64
Film fra Verdensmesterskapet i 2009: http://www.youtube.com/watch?v=EQw5AjrBjXE
Film fra England, godt ungdomsmiljø og rå flyging: http://www.youtube.com/watch?v=EpFaCs_3JoA
Håper noen finner dette interessant og nyttig! Mvh Kristoffer D. Samuelsen |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Mar 2011
|
![]()
Stilig! Hvor mye koster et typisk seilfly av mindre avansert utgave?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
Et gjennomsnittlig klubbfly koster typisk 200 - 400 000. Gamle fly i enkleste form kan være så billig som 60-70 000.
De mest avanserte flyene kan koste opptil og over millionen. Så det er ganske store spenn i pris, men man får jo det man betaler for da. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kule filmer. Vet du hvor omfattende opplæringskravene er for en som allerede flyr motorfly?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Ikke så veldig omfattende, faktisk.
Kravene som stilles til seilflybevis for de som innehar PPL er: *15 solostarter på seilfly (flys på elevbevis) *Minimum 5 timer flygetid på seilfly *Prøver i teori for seilflygere (mindre omfattende enn for ppl, prøver tas gratis i klubbene på avtalt dato og rettes på stedet) *Skolesjekk *Oppflyging Det er naturligvis praksis at man flyr noen DK-turer før man blir sendt på første solo. Alt fra 3-10 turer avhengig av hvor fort man lærer. :-) Last edited by Geebee; 02-03-2013 at 18:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Herlige videoer!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det spoers hvor "ville" de var. Om de var virkelig ville var det hoeyst sannsynlig seilfly laget for akrokonkurranse som Swift eller Fox. Her blir ytelser som gaar paa glidetall og god glid ofret for styrke og bra rollrate.
Ellers kan man fly akro med flere av toseterne som benyttes i Norge, som f.eks. ASK21, DG500 og DG1000 og mange seilfly taaler begrenset akro. Hilsen en som endte med hoey timepris paa seilflygingen grunnet en god del akro ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var vel heller subjektivt av meg å kalle det for ville manøvre, er vel bare jeg som er ikke er vant til mer enn 45° bank i en 172..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Newcomer
|
![]()
Mange blir overrasket når man får høre om spesiallagede seilfly som tåler +12/-9 G, men hva jeg synes er særdeles imponerende er nettopp DG1000 som med et vingespenn på 17 meter tåler +7/-5 G. Utrolig hva man får til med litt kompositt. :-)
Selv om jeg digger å henge opp ned i selene og kjenne på kreftene, så er det for min del ingenting som slår lange turer i stor hastighet langs fjorder og fjellsider. Kristoffer |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Gir bort bøker om fly og flyging | Styrmainn | Samlerhjørnet | 8 | 02-09-2016 08:27 |
Noen bilder fra flyging i USA! | DABDAB | Bilder & foto | 3 | 27-09-2011 14:55 |
Jorden rundt - flyging | Ståle | Reiseforum | 22 | 07-10-2010 18:16 |
Fly og flyging er herlig !!! | ENTO | Flyforum | 0 | 03-01-2007 10:51 |
Seriøs bush-flyging i Alaska | F35Landing | Flyforum | 0 | 19-10-2006 12:09 |