Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-02-2013, 23:56   #1
Tobistyle
Newcomer

SAS Extra kostnad for sammenhengende bilett.

Har ikveld søkt etter billigste og raskeste måte å komme seg fra Skellefteå til Oslo den 7 mars. Sas har monopol på Skellefteå-Arlanda, så det var få alternativer. Synes billettprisen var høy for economy på Sas.no og verken Wideroe.no eller Momondo kunne gi meg en bedre pris enn 1977kr. Ble derfor overrasket da jeg så at jeg kunne spare 712kr på å kjøpe to enkeltbiletter framfor 1 sammenhengende bilett. Med over 1 1/2 time transfer tid på Arlanda tar jeg heller sjangsen på dette, og at min reiseforsikring på mitt kredittkort kan hjelpe meg. SAS sin chat svarte hyggelig at man bare må regne med extra kostnader for den tryggheten en sammenhengende bilett innebærer, men 712 kr synes jeg virkelig er både kjipt og spekulativt. ...
Min erfaring er at det ofte er rimligere å kjøpe sammenhengende biletter, som for eksempel med Lufthansa ut i europa. Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men fant hvertfall ingen tråd da jeg søkte.

Last edited by Tobistyle; 22-02-2013 at 00:10.
Tobistyle is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2013, 00:02   #2
Dash
ScanFlyer Molded

Default Re: Extra kostnad for sammenhengende bilett.

SAS sin egen policy(tilgjengelig for sales agents):

Quote:
If a passenger has missed a connection to another SK flight due to late SK arrival, SK is not responsible for the passenger’s onward transportation when he/she is holding separate tickets.
For service reasons, SK should assist the passenger with rerouting/rebooking to the next available SK flight. Rebook in the same booking class or lowest available booking class in the same service class as originally booked. No costs (hotel, meals and phone calls) may be absorbed.
Note: No rebooking fee or upgrade costs shall be collected.
OBS: Gjelder kun ved SK-SK connection

Last edited by Dash; 22-02-2013 at 00:08.
Dash is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2013, 00:06   #3
Dash
ScanFlyer Molded

Og en ting til. Vist du har bagasje så tar du med utskrift av begge billettene, så gjennomsjekker de bagasjen din på flyplassen...
Old 22-02-2013, 00:13   #4
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Extra kostnad for sammenhengende bilett.

Hvilke reiseforsikring har 1,5 time på innhenting av reiserute? Har aldri sett noen så lav....
Old 22-02-2013, 00:38   #5
Tobistyle
Newcomer

Kanskje ikke, men kjøpte reisen med mastercard eurobonus, og reiseforsikringen det innebærer. Husker ikke helt hva det innebærer men.....

Poenget i tråden er likevell, at det ikke er noen logikk i sas sin prisetting på reisene. Jeg kjøpte akkurat nå min retur bilett til Skelefteå den 10 mars på kvelden. Da koster en sammengende billett OSL-SFT, kroner 1098. Derimot koster en enkeltbilhet mellom OSL-ARN, kroner 699 og enkeltreisen videre mellom ARN-SFT kr 1722. Da er det jo bingolotto, for nå er det den sammenhenge biletten som plutselig er 1323 norske kr billigere en 2 enkeltbiletter til samme destinasjon. Sist var jo det motsatt. Noen som kan fortelle meg logikken?

Last edited by Tobistyle; 22-02-2013 at 01:41.
Old 22-02-2013, 01:32   #6
Dash
ScanFlyer Molded

Jeg kan prøve å gjøre et forsøk. Alt handler om å makismere inntektene sine. For å gjøre det enkelt antar vi at det bare er 10 seter igjen på flighten ARN-SFT. SAS tror at de kan selge 5 billetter mellom ARN-SFT for 1500 stk. Det gir en totalinntekt på 7500 kr. Alternativt kan de senke prisen til 500, men fortsatt antar SAS at markedet bare er 5 reisende. Så total inntekt er da 2500.

Men markedet mellom OSL og SFT er annerledes, der er markedet low yield. Så dermed priser de billetter OSL-ARN-SFT til 750 kr. De selger 2 billetter og har en inntekt på 1500 kr.

Så da er alternativet enten 1500+7500=9000kr eller 1500+2500=5000

Nå var dette bare et tenkt eksempel, men slik som dette har SAS en egen avdeling som sitter og regner på.....
Old 22-02-2013, 08:18   #7
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hvilke reiseforsikring har 1,5 time på innhenting av reiserute? Har aldri sett noen så lav....
Gjensidige hadde iallfall dette som grense. Betalte 650 kr (masse rabatter) for denne reiseforsikringen for familien, så det er faktisk billigere å ha den forsikringen enn å kjøpe gjennomgående.

Alle selskaper ta vel en premium for gjennomgående billett så ikke noe spesielt med det.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-02-2013, 08:27   #8
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Godt eksempel du kom med Dash

Quote:
Originally Posted by Dash View Post

1500+2500=5000
Men her må matematikklæreren inn å korrigere. 1500 + 2500 = 4000.
Old 22-02-2013, 09:48   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Som nevnt lenger opp så har alt med markedet å gjøre, og hva folk er villige til å betale. Det kan slå begge veier, eks. QR OSL-DHO i business koster 16095 kroner. QR OSL-DHO-BKK i business koster kr. 16095 kroner...

Old 22-02-2013, 10:07   #10
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by SK384 View Post
Godt eksempel du kom med Dash

Men her må matematikklæreren inn å korrigere. 1500 + 2500 = 4000.
Haha. Får skylde på at regnestykket ble gjort kl 2 på natta....
Old 22-02-2013, 13:38   #11
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

SAS priser ikke vanlige billetter per flyvende strekning men origin-destination. Det betyr at man kan få både dyrere og billigere priser når man har mellomlanding, enn om man kjøper strekningene enkeltvis. Det er ikke noe automatisk påslag for gjennomgående billetter, men det kan fort bli dyrere siden kombinasjonen har færre seter tilgjengelige enn enkeltstrekningene hver for seg.
Old 22-02-2013, 22:29   #12
Tobistyle
Newcomer

Default Extra kostnad for sammenhengende bilett.

Takk for svar. Da er konklusjonen at det ikke er noe logikk, og at man må være flink å sjekke alle alternativ om man er optatt av pris. Tror det er mange som ikke er klar over at man spare mye på å bare rote litt extra rundt bare på SAS.no
Selv om jeg har inntrykk av at de fleste i dette forumet til stadig vekk mesker seg med dyre full pris biletter og lounge tilgang....
Old 23-02-2013, 09:50   #13
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tobistyle View Post
Selv om jeg har inntrykk av at de fleste i dette forumet til stadig vekk mesker seg med dyre full pris biletter og lounge tilgang....
Feil, vi mesker oss med billige billetter som gir loungetilgang

Old 24-02-2013, 00:04   #14
Bergern
ScanFlyer Dusty

Quote:
Originally Posted by Tobistyle View Post
Takk for svar. Da er konklusjonen at det ikke er noe logikk, og at man må være flink å sjekke alle alternativ om man er optatt av pris. Tror det er mange som ikke er klar over at man spare mye på å bare rote litt extra rundt bare på SAS.no
Her inne, som ellers, ønsker man seg mest mulig for minst mulig. Det er faktisk noe av poenget med forumet; Få tips om en god deal:

Ingen har lyst på å betale full pris, selv ikke om jobben betaler, bare for lounge. Fleksibel billett er vel ihvertfall mitt beste insentiv. En workshop som er ferdig dagen før planlagt og å kunne komme seg hjem en dag tidligere er ubetalelig for svært mange.

Håkon
Bergern is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules