![]() |
|
![]() |
#1 |
Newcomer
|
![]()
Har ikveld søkt etter billigste og raskeste måte å komme seg fra Skellefteå til Oslo den 7 mars. Sas har monopol på Skellefteå-Arlanda, så det var få alternativer. Synes billettprisen var høy for economy på Sas.no og verken Wideroe.no eller Momondo kunne gi meg en bedre pris enn 1977kr. Ble derfor overrasket da jeg så at jeg kunne spare 712kr på å kjøpe to enkeltbiletter framfor 1 sammenhengende bilett. Med over 1 1/2 time transfer tid på Arlanda tar jeg heller sjangsen på dette, og at min reiseforsikring på mitt kredittkort kan hjelpe meg. SAS sin chat svarte hyggelig at man bare må regne med extra kostnader for den tryggheten en sammenhengende bilett innebærer, men 712 kr synes jeg virkelig er både kjipt og spekulativt. ...
Min erfaring er at det ofte er rimligere å kjøpe sammenhengende biletter, som for eksempel med Lufthansa ut i europa. Vet ikke om dette har blitt diskutert før, men fant hvertfall ingen tråd da jeg søkte. Last edited by Tobistyle; 22-02-2013 at 00:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS sin egen policy(tilgjengelig for sales agents):
Quote:
Last edited by Dash; 22-02-2013 at 00:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Og en ting til. Vist du har bagasje så tar du med utskrift av begge billettene, så gjennomsjekker de bagasjen din på flyplassen...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvilke reiseforsikring har 1,5 time på innhenting av reiserute? Har aldri sett noen så lav....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Newcomer
|
![]()
Kanskje ikke, men kjøpte reisen med mastercard eurobonus, og reiseforsikringen det innebærer. Husker ikke helt hva det innebærer men.....
Poenget i tråden er likevell, at det ikke er noen logikk i sas sin prisetting på reisene. Jeg kjøpte akkurat nå min retur bilett til Skelefteå den 10 mars på kvelden. Da koster en sammengende billett OSL-SFT, kroner 1098. Derimot koster en enkeltbilhet mellom OSL-ARN, kroner 699 og enkeltreisen videre mellom ARN-SFT kr 1722. Da er det jo bingolotto, for nå er det den sammenhenge biletten som plutselig er 1323 norske kr billigere en 2 enkeltbiletter til samme destinasjon. Sist var jo det motsatt. Noen som kan fortelle meg logikken? Last edited by Tobistyle; 22-02-2013 at 01:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg kan prøve å gjøre et forsøk. Alt handler om å makismere inntektene sine. For å gjøre det enkelt antar vi at det bare er 10 seter igjen på flighten ARN-SFT. SAS tror at de kan selge 5 billetter mellom ARN-SFT for 1500 stk. Det gir en totalinntekt på 7500 kr. Alternativt kan de senke prisen til 500, men fortsatt antar SAS at markedet bare er 5 reisende. Så total inntekt er da 2500.
Men markedet mellom OSL og SFT er annerledes, der er markedet low yield. Så dermed priser de billetter OSL-ARN-SFT til 750 kr. De selger 2 billetter og har en inntekt på 1500 kr. Så da er alternativet enten 1500+7500=9000kr eller 1500+2500=5000 Nå var dette bare et tenkt eksempel, men slik som dette har SAS en egen avdeling som sitter og regner på..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]() Quote:
Alle selskaper ta vel en premium for gjennomgående billett så ikke noe spesielt med det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Godt eksempel du kom med Dash
Men her må matematikklæreren inn å korrigere. 1500 + 2500 = 4000. ![]()
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Som nevnt lenger opp så har alt med markedet å gjøre, og hva folk er villige til å betale. Det kan slå begge veier, eks. QR OSL-DHO i business koster 16095 kroner. QR OSL-DHO-BKK i business koster kr. 16095 kroner...
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
SAS priser ikke vanlige billetter per flyvende strekning men origin-destination. Det betyr at man kan få både dyrere og billigere priser når man har mellomlanding, enn om man kjøper strekningene enkeltvis. Det er ikke noe automatisk påslag for gjennomgående billetter, men det kan fort bli dyrere siden kombinasjonen har færre seter tilgjengelige enn enkeltstrekningene hver for seg.
![]() |
#12 |
Newcomer
|
![]()
Takk for svar. Da er konklusjonen at det ikke er noe logikk, og at man må være flink å sjekke alle alternativ om man er optatt av pris. Tror det er mange som ikke er klar over at man spare mye på å bare rote litt extra rundt bare på SAS.no
Selv om jeg har inntrykk av at de fleste i dette forumet til stadig vekk mesker seg med dyre full pris biletter og lounge tilgang.... |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Dusty
|
![]() Quote:
Ingen har lyst på å betale full pris, selv ikke om jobben betaler, bare for lounge. Fleksibel billett er vel ihvertfall mitt beste insentiv. En workshop som er ferdig dagen før planlagt og å kunne komme seg hjem en dag tidligere er ubetalelig for svært mange. Håkon |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Paris Orly blir en sammenhengende terminal | Someone | Flyforum | 0 | 28-05-2019 22:04 |
Sammenhengende reise - bare benytte deler av reisen? | anders320 | Reiseforum | 8 | 02-11-2012 13:29 |
Kostnad internett ombord | scandi | Småprat | 30 | 09-09-2012 14:42 |
Kostnad for en flygning | Mjolnir | Flyforum | 12 | 04-04-2011 00:02 |
Definisjons av sammenhengende reise | Egil | Flyforum | 8 | 05-04-2009 12:05 |