![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei dere!
Tenkte jeg skulle stille dette spørsmålet i min egen tråd på arbeidsforumet, men der var det stengt gitt. Jeg har begynt å tenke litt på om jeg burde ta opp igjen min PPL-utdanning, og i den forbindelse hadde det vært fint å høre fra dere som har PPL. Litt sånn i forhold til hvor mye dere flyr, kostnader på flygingen, tilgjengelighet på fly osv. Burde jeg bruke pengene mine på noe annet, hvis jeg ikke kjenner meg 100 prosent gira? Ønsker alle en strålende dag! Last edited by Utflyttet; 16-08-2014 at 13:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
|
![]()
Vel.. nå spørs det jo hvor lenge siden du har flydd etc, må du ta hele greia fra børjan?
Da er det jo fort en 80.000+ som ryker.. Jeg har PPL-A fra 2008, og har i underkant av 200 flytimer nå. Flyr ca 20-25 timer i året.. og sett bort fra at man kan dele med andre passasjerer etc, så blir det jo fort en årlig kostnad på 30-40.000 kr.. Timespris for flyleie i flyklubb ligger vel på 1200-1600 per time. Andel av fly/leie av private kan være både dyrere eller billigere, alt ettersom.. Også er det jo det at man gjerne bør fly 12-20 timer i året for å være "current" og en trygg pilot.. Hvis du planlegger å fly 3 timer på sommeren så er det vel ikke helt å anbefale.. Men for all del, alle hobbyer koster, det er jo noen som bruker tusenvis på å kjøpe nytt tannhjul på sykkelen også for å spare 25 gram.. Å fly er veldig gøy da!! :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo bare å ta et par timer til med instruktør så merker du fort om du er motivert for å gjennoppta eller ikke. Har hatt mitt ppl sertifikat i 10 mnd nå og er veldig glad jeg tok det, til tross for store kostnader, både økonomisk og tidsmessig med alle dager som blir holdt av til flyging for så å ha for dårlig vær.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva med mikrofly? Jeg har ventet en stund på at europa skulle få LSA serfikat, men har nå bestemt meg for mikroflylappen.
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mikrofly er kjempeskummelt! Sier en som aldri har prøvd det. Synes det å ta opp PPL høres ut som en glimrende idé, det er jo sånn flyging som er skikkelig gøy.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hva med begge deler? Ta PPL, så bruker du 5 timer til å konvertere til mikro.
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Hvis du ikke er "100 % gira" er det ihvertfall en idé å ta en prøvetime eller to med instruktør igjen, og se om lysten kommer. Generelt er det gjerne ikke en idé å begynne med noe du ikke er skikkelig interessert i, - spesielt ikke PPL-A som krever mye tid, penger og motivasjon.
Du har ikke nevnt hvor lang i prosessen du kom, - var det bare noen timer du fløy, eller har du fortsatt gyldig teori og medical? Selv tok jeg PPL-A i 2011 og har flydd i underkant av 300 timer siden da, og har kjøpt meg inn i to andelslag (en PA28-140 og en Super Decathlon). Timepris varierer fra 1200kr for en C152 til 1900kr for en C172 med G1000. (dette er Bergen Aero Klubb) Tilgjengeligheten på fly i Bergen er veldig god, spesielt ettersom aktiviteten har gått vesentlig ned på grunn av: - Krav til flygeplan for alle flygninger (spesielt eldre personer gav seg da, og for min del er det blitt færre av de impulsive turene). - Nye krav til fornying av ID-kort (bakgrunnsjekk av jobb/utdannelse og bosted siste fem år, to elektroniske kurs). - Timeprisene er gått opp (på grunn av økt forsikringspremier og mindre aktivitet (de kalenderbaserte kostnadene deles på færre flytimer)). - Få flyleger i Bergen og høyere priser (2.700kr for billigste medical i Bergen). Angående mikrofly så drev jeg med dette selv tidligere, men gikk over til PPL-A av flere årsaker: - Behov for mer enn to seter. - Min personlige oppfatning av at mikrofly ikke er like sikkert som småfly, på grunn av; a) Det ikke stilles tilstrekkelige krav til dem som utfører vedlikehold på mikrofly (har sett en del skremmende eksempler). b) Kravet til utdanning er uforsvarlig lavt (tok selv mikrofly-teori på et helgekurs i Lillestrøm og var lite imponert over hvilken forståelse man satt igjen etter kurs). c) Det er urovekkende mye Biltema-deler på de mikroflyene jeg har sett/flydd. Da føles det langt sikrere når man får sertifiserte deler med dokumentasjon på opphav. d) Personlig mener jeg at mikrofly burde bli underlagt Luftfartstilsynet og stilt strengere krav til. Jeg vil også foreslå å se nærmere på LAPL-A, som gir deg nesten samme rettigheter som PPL-A (maks fire seter, opp til to tonn) men har lavere krav til timeantall (30 vs. 45 for PPL-A): http://www.flynytt.no/articles/items...-for-lapl.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Har du tatt lappen enda? :-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvor burde jeg stå for å få 747 en? | winrace12 | Flyspotting | 4 | 01-12-2012 11:32 |
Hvilket fotoredigerings program burde jeg bruke? | winrace12 | Bilder & foto | 4 | 22-10-2012 22:59 |
Neii - jeg knuste Braathenskoppen min | VC-10 | Flyforum | 13 | 21-12-2008 10:44 |
Da har jeg fått min nye D70 | LN-GBM | Flyforum | 1 | 09-04-2005 00:30 |