Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 19-09-2012, 11:09   #1
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Norwegian Norwegian truer med å flagge ut igjen

Nye trusler eller er det alvor denne gangen?

Quote:
Truer med å stikke fra Norge i hemmelig notat
Bjørn Kjos og ledelsen i Norwegian mener det er i ferd med å bli umulig å drive fra Norge.
Kilde:http://www.hegnar.no/bors/article705426.ece
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 11:49   #2
Skyhigh
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 128
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Nå har jeg ikke lest det "hemmelige" notatet, men iflg artikkel klarer jeg ikke helt å se HVILKEN politisk hjelp han faktisk ber om.

Når det er sagt, forstår jeg heller ikke hvorfor han sender et hemmelig notat til samferdselsministeren pga intern uro.
Skyhigh is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 12:02   #3
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,271
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Og da hadde vi nådd Ryanair-nivå. Why am I not surprised.
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 12:09   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Gad vide om han har fået råd af en man fra Irland ??
hilsen Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 12:16   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,448
Default

Når man tenker på hvor mye bruttokostnaden er per crew med honorarene til formidlingskontorer inkludert, kunne det vært interessant å vite hvor mye de egentlig sparer på dette... Mistenker at det er mindre enn de later som ... Besetningskostnadene presses frem som den store stygge ulven og byråene gir dem sikkert mer fleksibilitet - men gjør det egentlig så store utslag på bunnlinjen når alle. kostnadene er regnet inn?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-09-2012, 13:02   #6
Ludde
ScanFlyer Silver
 
Ludde's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: World
Posts: 661
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Välkommen DY till samma nivä som SAS. Detta har SK stått ut med i mange år och nu har ni nått samma. DY Bulgaria coming soon.
Ludde is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 07:42   #7
BU595
ScanFlyer Silver
 
BU595's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??
BU595 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 10:26   #8
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 554
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Når man tenker på hvor mye bruttokostnaden er per crew med honorarene til formidlingskontorer inkludert, kunne det vært interessant å vite hvor mye de egentlig sparer på dette... Mistenker at det er mindre enn de later som ... Besetningskostnadene presses frem som den store stygge ulven og byråene gir dem sikkert mer fleksibilitet - men gjør det egentlig så store utslag på bunnlinjen når alle. kostnadene er regnet inn?
Dette er nok først og fremst interessant fordi det gir muligheten til å legge ned en mislykket basesatsing uten å drakse på lønnskostnader i lang tid etterpå. Noe av det dyreste man gjør er å si opp folk. Denne måten reduserer risikoen ved nyetableringer. Det er bra for selskapet og dermed også bra for de ansatte.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 10:31   #9
FBUMAN1
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jan 2011
Posts: 148
OBB 19 Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??
Når det store poenget er ”internasjonal konkurranse” burde hun ønske bonusprogram
i Norge velkommen tilbake- eller blir det for internasjonalt?
FBUMAN1 is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 11:03   #10
Theaviator
The old Norwegian Viking
 
Theaviator's Avatar
 
Join Date: Feb 2012
Location: City of the Arctic Circle
Posts: 169
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??

Men opprettet ikke DY et DY Internasjonal her for en stund siden? I så fall vil det være en smal sak å legge den videre ekspansjon her, noe som vel og var intensjonen... korriger meg gjerne!
__________________
1 vinge blir lett til 5 fly...
Theaviator is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 11:20   #11
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Norwegian Longhaul du tenker på antagelig? Det er opprettet for 787-opperasjonen.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 13:01   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,041
Default

Quote:
Originally Posted by slankebrusmannen View Post
Dette er nok først og fremst interessant fordi det gir muligheten til å legge ned en mislykket basesatsing uten å drakse på lønnskostnader i lang tid etterpå. Noe av det dyreste man gjør er å si opp folk. Denne måten reduserer risikoen ved nyetableringer. Det er bra for selskapet og dermed også bra for de ansatte.
Selvsagt, og det er sikkert lurt og uproblematisk i mine øyne. Problemet her, og hvorfor de nå beskyldes for løftebrudd er jo at disse innleide vel benyttes på eksisterende og veletablerte baser. Da blir argumentet deres om å bruke fleksibel arbeidskraft på nyetablerte baser litt feil, da det tilsynelatende misbrukes
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-09-2012, 13:24   #13
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Quote:
Originally Posted by BU595 View Post
Følgende står i dagens papirutgave av Finansavisen :
Finansavisens forside i går ga inntrykk av at Norwegian i et notat «truer med utflagging». Det er ikke en korrekt gjengivelse av innholdet. «Utflagging» er heller ikke nevnt.
Hele hensikten var å gi en beskrivelse av konkurransesituasjonen i luftfarten internasjonalt, hvor trafikkstrømmene kommer til å gå i fremtiden og hvorfor Norwegian bygger opp virksomhet utenlands i form av baser for nettopp å møte den globale konkurransen. Det vi sier er at muligheten for vekst i Skandinavia er begrenset og at man må ut og møte konkurransen i Europa og globalt for å være konkurransedyktig i fremtiden. Det er bare på den måten vi også kan trygge skandinaviske arbeidsplasser. Det er heller ikke noe «hemmelig» forbundet med innholdet, tvert imot. Desto flere som får innsikt i hvilke utfordringer man ser innen luftfarten, jo bedre er det.
Undertegnet
Anne-Sissel Skånvik

--
Så da kan vel denne tråden lukkes ??
Virker som SKånvik er ute med brannslukknings apparatet igjen.

Garantert ikke siste presseoppslag om denne saken her.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 15:56   #14
OpelZafira
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2010
Location: Stockholm
Posts: 322
Norwegian Norwegian kan bli svensk

Hmm hittade denna intressanta artikeln..

http://www.svd.se/naringsliv/bransch...kt_7754300.svd

Quote:
Den norska flygkoncernen Norwegian kan på sikt hamna under svensk flagg. Men i ett allra första steg handlar det om att Norwegian överväger att flytta det separata bolag som ska driva koncernens nya stora långdistansflyg till Sverige, uppger den norska tidningen Dagens Naeringsliv.

Last edited by Utflyttet; 07-01-2013 at 16:20. Reason: Ingress
OpelZafira is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 16:39   #15
amatør
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
Default Re: Norwegian kan bli svensk

Kjos bør kanskje vurdere navnebytte på selskapet sitt snart..
amatør is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 17:04   #16
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Norwegian kan bli svensk

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Kjos bør kanskje vurdere navnebytte på selskapet sitt snart..
Som nævnt tidligere, Notwegian. Og måske et billede af Kjos himself på halen af den første 787...
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2013, 18:08   #17
Navigator
ScanFlyer Blue
 
Join Date: May 2011
Posts: 88
Default Re: Norwegian truer med å flagge ut igjen

Noen argumenter for at Norwegian Long haul IKKE vil flagge ut til Sverige:

1. Det er mye dyrere å ha nye fly registrert i Sverige en Norge....
2. Det er allerede en en norsk AOC for Norewgian Long Haul, det er ikke gratis å få en svensk heller.
3. Tiden begynner å bli knapp hvis Norwegian Long Haul skal registreres i Sverige, og hva det fører med seg av papirarbeid overfor Amrikanske myndighet ang ruter osv.
4. Såvidt jeg har forstått er reglene for å benytte personale uten arbeidstilatelse ganske lik i hele EØS.

Så kan man spørre seg hvorfor det er så ekstremt viktig for Kjus å benytte Thailandsk arbeidskraft, de kan umulig være så mye rimligere en feks de spanske han har på basene i Spania? (han kan jo ansette feks spanjoler feks, han er jo ikke bundet av noen tariffavtaler når det er et selskap adskilt fra DY) Regner han med at Thaier er mere medgjørlige i det lange løp?. Etterhvert som situasjonen på arbeidsmarkedet i Spania bedrer seg er det ikke sikkert ar det blir like billig å ansette spanjoler i fremtiden....de vil sikkert forvente bedre vilkår etterhvert.
(Kom forresten til å tenke på den berømte uttalelsen fra Fred Olsen om "Singapore Girls")
Dette er noen tanker jeg har gjort meg, hva mener dere andre her inne?

Last edited by Navigator; 07-01-2013 at 18:16.
Navigator is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Norwegian truer med å legge ned ruter gompen Flyforum 1 18-05-2013 19:36
Norwegian truer med å flagge ut til Sverige sail4fun Flyforum 11 10-07-2009 10:17
Truer SAS med millionsøksmål CK Flyforum 8 04-04-2007 14:36
Norwegian med ny rute igjen...... ENGM RAMP Flyforum 8 31-08-2006 21:34
Truer med oppsigelser X-BU Flyforum 7 20-12-2005 13:29


All times are GMT +2. The time now is 09:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.