Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 29-10-2012, 13:29   #1
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default SAS ikke helt fornøyd med DY sin deicing

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10062639

Snøfallet på Østlandet har ført til store forsinkelser på Gardermoen i dag. SAS mener mye kunne vært unngått dersom Norwegian hadde «gjort jobben sin».

Eller er det trafikk politiet hos OSL/AVinor som har en jobb å gjøre ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 13:38   #2
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,158
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Heisann!

Snakket faktisk med Knut Morten Johannesen i SASTRD tidlig i formiddag og han var svært lite fornøyd med de-icingen til Norwegian på Gardermoen ja!

Mente at Norwegian burde ha et eget felt med egen ventetid der, så de andre selskapene med bedre og mer utstyr kunne få gjort unna sitt uten å måtte vente på Norwegian som tydeligvis bruker mye lengre tid på jobben..

Ikke vet jeg, men noe er vel tydeligvis galt et sted..

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 13:41   #3
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Hehe, dette slår vel begge veier:

Quote:
Han legger til at det ikke er noe nytt at SAS beskylder Norwegian for ting.
- Enten er det at flybilletter er for billige, at de har dårlig lønnsomhet, eller så er det vår feil at de er forsinket.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 13:56   #4
kimpe
Jet-setter :)
 
kimpe's Avatar
 
Join Date: Apr 2011
Location: TRD
Posts: 2,158
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Hehe, joda gjør selvsagt det!

Skal ikke ta noen side eller standpunkt her jeg nei... Snørydding og de-icing tilhører ikke de tingene jeg er sterkest på.. hehehe.

Ha en fin dag i snøen!

Kim
kimpe is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 14:32   #5
ILS2
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Har absolutt ingen kompetanse på dette området, men det høres umiddelbart ikke feil ut at flyselskapene deles inn i kø avhengig av hvilket handlingselskap de bruker.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 14:38   #6
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold
 
STARSHIP 2's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Har absolutt ingen kompetanse på dette området, men det høres umiddelbart ikke feil ut at flyselskapene deles inn i kø avhengig av hvilket handlingselskap de bruker.
Uten å ha greie på hvordan det er på Gardermoen vil jeg tippe at det ikke er tilgjengelige taksebaner for det
__________________
mvh

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 14:43   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by STARSHIP 2 View Post
Uten å ha greie på hvordan det er på Gardermoen vil jeg tippe at det ikke er tilgjengelige taksebaner for det
Hvis man ikke har kapacitet til det, så kan man jo derimod stille krav til flyselskaberne/handlingselskaber om bedre effektivitet og stille udstyr/mandskab nok til rådighed for at opnå en hastighed alle kan leve med.

Hvis det er tilfældet som SAS siger, at DY forsinker dem pga. mangel på udstyr, så kan jeg så sandelig godt forstå de er irriterede og så burde OSL tage action på det omgående. Men som på andre områder, så er det vel igen laveste fællesnævner der får lov at sætte standarden
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 14:53   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Hvis man ikke har kapacitet til det, så kan man jo derimod stille krav til flyselskaberne/handlingselskaber om bedre effektivitet og stille udstyr/mandskab nok til rådighed for at opnå en hastighed alle kan leve med.

Hvis det er tilfældet som SAS siger, at DY forsinker dem pga. mangel på udstyr, så kan jeg så sandelig godt forstå de er irriterede og så burde OSL tage action på det omgående. Men som på andre områder, så er det vel igen laveste fællesnævner der får lov at sætte standarden
Nå sier vel DY noe annet enn SAS sier (SAS sier at det tar opp mot 30 minutter for DY å de-ice, mens DY sier 10-15 minutter; DY sier at de bruker i gjennomsnitt 2 biler per fly, SAS sier at DY bruker 1 bil per fly), så hvem vet hva som er det korrekte.

Hvis det er slik som SAS sier at DY er årsaken til forsinkelsene deres så er det forståelig at de er litt misfornøyde, men jeg antar at kun en rullebane i bruk også forklarer noe av dette.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 15:14   #9
darkcho
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 1,693
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Uansett, om nax bruker da 2-3 ganger så lang tid som sas er det jo veldig forståelig at de er frustrerte
__________________
darkcho is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 15:15   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Jeg har opplevd i TOS at DY fikk beskjed om å fjerne seg fra deice-plattformen og takse tilbake til gate i kraftig snøvær. De klarte aldri få flyet rent med 1 bil før snøen la seg igjen, og skapte kø. Deretter fikk SAS og WF plass som begge stakk avgårde etter noen minutter.

Bruker DY fortsatt mann i kurv under deice?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 15:22   #11
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Det där problemet inträffar aldrig på Arlanda. Där sker de-ice på gate. När det är klart blir det omedelbart push-back och direkt efter kommmer en slamsugarbil och duger up de-ice vätskan från plattan. Systemet funkar bra.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 15:26   #12
Polaris
Free Luigi
 
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,285
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Problemet på GM er at det er strenge regler ang miljø pga et grunnvannsnivå som ligger svært høyt Derfor må det være designated areas som er spesialtilpassede for å samle opp avrenn.
__________________
Spoiler mixer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 16:05   #13
Radiv
ScanFlyer Silver
 
Radiv's Avatar
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 799
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by kimpe View Post
Heisann!

Snakket faktisk med Knut Morten Johannesen i SASTRD tidlig i formiddag og han var svært lite fornøyd med de-icingen til Norwegian på Gardermoen ja!

Mente at Norwegian burde ha et eget felt med egen ventetid der, så de andre selskapene med bedre og mer utstyr kunne få gjort unna sitt uten å måtte vente på Norwegian som tydeligvis bruker mye lengre tid på jobben..

Ikke vet jeg, men noe er vel tydeligvis galt et sted..

Kim
Høres jo ut som en rimelig løsning. Er jo tullete hvis et selskap taper penger på at et annet har kjøpt for dårlige tjenester av underleverandør.

Var jo sånn i fjor også at SAS brukte minst 2 de ice maskiner, mens Norwegian stort sett opererte med 1.

Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?
Radiv is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 16:08   #14
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,520
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Radiv View Post
Men man skulle tro at man i 2012 kunne bruke noe annet enn kjemikalier i denne omfang for å bli kvitt litt snø og is!
Finnes det ikke noe mer fancy på markedet?
De har prøvd med diverse løsninger, som et overbygg med infravrmere, men ingen av tingene ser ut til å ha fungert, så da blir det å holde seg til det gammle vellprøvde.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 16:16   #15
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,480
Default Re: SAS ikke helg fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Det där problemet inträffar aldrig på Arlanda. Där sker de-ice på gate. När det är klart blir det omedelbart push-back och direkt efter kommmer en slamsugarbil och duger up de-ice vätskan från plattan. Systemet funkar bra.

Det händer ibland (ytterst sällan) när man startar på 19L/01R och måste de-ica på ramp M.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 16:52   #16
MountainDew
ScanFlyer Rusty
 
MountainDew's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,934
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Observerte 1 de-ice bil fra Nordic Aero på hvert DY fly, mens SAS hadde 3 biler som sprøytet på 1 fly. Ser egentlig poenget til SAS at det da kan bli lengre kø en nødvendig inn til de-ice plattformen.
MountainDew is online now   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 17:23   #17
imm
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 3,891
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Hvis det er så galt som det påstås, så tipper jeg Norwegian er minst like irriterte som SAS på dette. For Norwegian er jo heller ikke interesserte i å bruke en halv time på de-icing. Og de er vel heller ikke interesserte i å la flyene sine stå på bakken når de skal være i lufta.
__________________
Life is Brutale
imm is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 17:24   #18
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Observerte 1 de-ice bil fra Nordic Aero på hvert DY fly, mens SAS hadde 3 biler som sprøytet på 1 fly. Ser egentlig poenget til SAS at det da kan bli lengre kø en nødvendig inn til de-ice plattformen.
Skulle akurat til og si det, Røros/Aviator har en betydelig mindre de-ice park enn SGS.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:06   #19
Vede
ScanFlyer Dusty
 
Vede's Avatar
 
Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,707
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Er det ikke Nordic Aero som de-icer DY da eller har det blitt en endring som jeg ikke har fått med meg?
Vede is offline   Reply With Quote
Old 29-10-2012, 19:09   #20
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,616
Default Re: SAS ikke helt fornoyd med DY's sin deicing.

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Er det ikke Nordic Aero som de-icer DY da eller har det blitt en endring som jeg ikke har fått med meg?
Jeg mente egentlig Nordic Aero/Aviator
Trdfly is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Staten er ikke helt fornøyd med WF vil ha litt penger tilbake. storg Flyforum 2 24-07-2018 06:20
Fra München til Oslo med SAS? Ikke helt enkelt. robertaas TripReports 16 06-12-2012 10:02
Ikke fornøyd med Thai Air. Fred Reiseforum 25 07-02-2012 23:53
Ikke fornøyd med pasientfly på AES fkrlf Flyforum 1 31-01-2008 10:22
Passasjerene ikke fornøyd med Ryanair Hurum Flyforum 12 14-12-2006 12:26


All times are GMT +2. The time now is 12:38.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.