![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() ![]() Spotting, fly-bonanza, og Phaeton: Del 2: "Amsterdam: Schipol (AMS)" Flyreisen var med SAS og B736 på ruten: OSL-FRA, spotting og bilder fra Frankfurt: Main (FRA). Så henting av leiebilen hos Europcar, og senere kjøring fra Frankfurt til Amsterdam i Nederland, inkl.spotting på Amsterdam: Schipol (AMS). Så retur med SAS og MD-82 fra AMS til CPH, og nok en tur med MD-82 på siste leg fra CPH til OSL. La oss sette i gang med Del: 2, og bildene fra Amsterdam: Scihpol (AMS): ![]() Over: Amsterdam Schipol (AMS) ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQO". Maskinen ble levert ny til KLM pr. jan. 2007, og er snart seks år gammel. Bærer navnet: "Old Rauma". ![]() Over: Alitalia med Airbus A321-100 (og ikke -200!), med reg.: "EI-IXJ". Levert ny til selskapet pr. feb. 1999, og nærmer seg 14 år i alder. Bærer navnet: "Piazza Del Municipio Noto". ![]() Over: Air France med Airbus A319-100, og reg.: "F-GPMC". Opprinnelig levert ny til Air Inter (!!) pr. juli 1996, overtatt av Air France pr. sept. 1997. Maskinen er 16.5 år gammel. ![]() Over: Delta Airlines med Airbus A330-200, og reg.: "N859NW". Levert ny til Northwest Airlines pr. feb. 2006, så over til Delta Airlines pr. okt. 2009, maskinen er snart syv år gammel. ![]() Over: KLM med B737-700, og reg.: "PH-BGH". Maskinen ble levert ny til KLM pr. des. 2009, og er tre år gammel. Bærer navnet: "Grutto / Godwit". ![]() Over: KLM Cityhopper med Fokker-70 og reg.: "PH-WXC". Opprinnelig levert ny til Avianova som "I-REJI", pr. jan. 1996. Så overtatt av KLM pr. des. 1997. Maskinen er snart 17 år gammel. ![]() Over: Ukraine International Airlines med B737-800, og reg.: "UR-PSC". Levert ny til selskapet pr. feb. 2010, og er snart tre år gammel. Seatconfig: C32/Y138. ![]() Over: KLM med B747-400, og reg.: "PH-BFY". Maskinen ble levert ny til KLM pr. april 2002, og er litt over 10.5 år gammel. Bærer navnet: "City of Johannesburg", seatconfig: F10/C40/W40/Y120. ![]() ![]() Over: Singapore Airlines (Cargo) med B747-400FSCD, og reg.: "9V-SFF". Levert ny til selskapet pr. mars 1997, maskinen er snart 16 år gammel. ![]() Over: Surinam Airways med Airbus A340-300, og reg.: "PZ-TCP". Maskinen ble opprinnelig levert ny til Air France pr. april 1994, så satt til lagring fra sept. 2009. Overatt av Surinam Airways pr. des. 2009, maskinen er litt over 18.5 år gammel. Bærer navnet: "Palulu". Seatconfig: C12/Y305. ![]() Over: KLM med B777-300ER, og reg.: "PH-BVD". Maskinen ble levert ny til KLM pr. aug. 2009, og er litt over tre år gammel. Bærer navnet: "Nationaal Park Amboseli". Seatconfig: F8/C16/W125/Y175. ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQF". Maskinen ble levert ny til KLM pr. mars 2004, og er litt over 8.5 år gammel. ![]() Over: CityJet (Irland) med BAe Avro RJ-85, og reg.: "EI-RJX". Maskinen ble opprinnelig levert ny til amerikanske Mesaba som "N536XJ". Kjøpt av CityJet pr. sept. 2007, er 12.5 år gammel. Bærer navnet: "Scattery Island". ![]() Over: Lufthansa Cityline med CRJ-900, og reg.: "D-ACKC". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. juli 2006, og er snart 6.5 år. Bærer navnet: "Mettmann", seatconfig: Y86.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() ![]() Over: Emirates med Airbus A380-800, og reg.: "A6-EDT". Maskinen ble levert ny til Emirates pr. des. 2011, og er snart 1.5 år gammel. Seatconfig: F14/C76/Y427, motorer: 4 x GP7270. ![]() Over: KLM med B777-200ER, og reg.: "PH-BQL". Maskinen ble levert ny til KLM pr. feb. 2006, og er snart syv år gammel. Bærer navnet: "Litomysl Castle". ![]() Over: KLM med Airbus A330-200, og reg.: "PH-AOK". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. mai 2007, og er litt over 5.5 år gammel. Bærer navnet: "Radhuspladsen - Kobenhavn". ![]() Over: Pegasus Airlines (Tyrkia) med B737-800, og reg.: "TC-AIS". Levert ny til selskapet pr. des. 2001, maskinen er ett år gammel. Bærer navnet: "Sevde Nil D.". ![]() Over: Cathay Pacific (Cargo) med B747-400ERF, og reg.: "B-LIA". Levert ny til selskapet pr. mai 2008, maskinen er litt over 4.5 år. ![]() Over: KLM Cityhopper med Embraer 190, og reg.: "PH-EZN". Levert ny til selskapet pr. mars 2010, maskinen er litt over 2.5 år. ![]() Over: Veteran Avia (Armenia) med B747-200BF, og reg.: "EK-74723". Levert ny opprinnelig til All Nippon Airways pr. juli 1987 (!!), som "JA8182", så overført til Nippon Cargo Airlines pr. feb. 2001. Satt til lagring pr. mars 2008, så kjøpt av Veteran Avia pr. sept. 2010. Maskinen er nesten 25.5 år gammel, bildeseriens nest eldste maskin. ![]() Over: JAT Airways (Serbia) med B737-300, og reg.: "YU-ANL". Levert ny opprinnelig til selskapet pr. des. 1986 (!!), og siden vært utleid til bl.a. Tunisair (fra mars 92 til mai 96), så en tur over til Cameroon Airlines (fra jan. 97 til mai 97) - rett over til MAT Macedonian (fra mai 97 til aug. 2005). Maskinen er hele 26 år gammel, og bildeseriens eldste maskin. Seatconfig: C6/Y180. ![]() ![]() Over: ArkeFly (TUIfly Holland) med B767-300ER, og reg.: "PH-OYI". Maskinen ble opprinnelig levert ny til Britannia Airways (England), som "G-OBYI", så leaset ut til Garuda for Hadj-flyvninger fra jan. 2003, til mars 2003. Så over til Thomson Airways fra mai 2005, så overtatt av ArkeFly fra okt. 2010. Maskinen er snart 13 år gammel. Seatconfig: F31/W158/Y96. ![]() Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXE". Levert ny til KLM pr. mai 2000, maskinen er litt over 12.5 år gammel. Bærer navnet: "Havik / Hawk". ![]() Over: KLM med B737-800, og reg.: "PH-BXM". Levert ny til KLM pr. nov. 2000, maskinen er litt over 12 år gammel. Bærer navnet: "Avocet/Kluut". ![]() Over: KLM Cityhopper med Fokker-70 og reg.: "PH-KZF". Maskinen ble levert ny til KLM pr. okt. 1996, og er litt over 16 år. ![]() Over: CityJet (Irland) med BAe Avro RJ-85, og reg.: "EI-WXA". Maskinen ble opprinnelig levert ny til Mesaba (USA) som "N503XJ". Siden da, satt til lagring i perioder - både feb. 2006, og mai 2008. Overtatt av CityJet pr. sept. 2008, maskinen er snart 15.5 år gammel. ![]() Over: British Airways med B737-400, og reg.: "G-GBTA". Maskinen ble levert ny til BA pr. nov. 1993, og er litt over 19 år gammel. ![]() Over: Air France med Airbus A319-100, og reg.: "F-GRHQ". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. jan. 2001, og er 12 år gammel. ![]() Over: KLM med B737-700, og reg.: "PH-BGI". Maskinen ble levert ny til KLM pr. feb. 2010, og er snart tre år gammel. Bærer navnet: "Vink / finch". ![]() Over: Delta Airlines med Airbus A330-200, og reg.: "N860NW". Maskinen ble opprinnelig levert ny til Northwest Airlines pr. sept. 2006, overført til Delta Airlines pr. okt. 2009. Maskinen er litt over seks år gammel. ![]() Over: Icelandair med B757-200, og reg.: "TF-FIN". Maskinen ble levert ny til selskapet pr. jan. 1998, og er 15 år gammel. Bærer navnet: "Eldborg".
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]() ![]() Over: ArkeFly (TUIfly Holland) med B767-300ER, og reg.: "PH-AHX". Maskinen ble i sin tid levert ny til SAS (!!), som "LN-RCD" - SAS hadde denne i drift fra 9. juli 1990 til 9. jan. 2003. Da ble den satt til lagring, frem til okt. 2003 da Air Holland tok over. Så over til Holland Exel fra feb. 2004, frem til 10. mai 2005, da selskapet gikk dukken. Så overtatt av ArkeFly fra mai 2005, maskinen er snart 22.5 år gammel. Seatconfig: F12/W166/Y84. Så til en aldri så liten "stil-stuide" av den utrolig flotte MD-11 maskinen, som desverre er på rasende fart ut av KLM-flåten. Spanderer hele fire bilder av denne flotte MD-11 i KLM-fargene: ![]() ![]() ![]() ![]() Over: KLM med MD-11, og reg.: "PH-KCK". Levert ny til KLM pr. april 1997, og er litt over 15.5 år gammel. Bærer navnet: "Ingrid Bergman". Motorer: 3 x GE CF6-80C2D1F. Seatconfig: C24/W38/Y223. ![]() Over: KLM med Airbus A330-200, og reg.: "PH-AOH". Levert ny til KLM pr. feb. 2007, maskinen er snart seks år gammel. Bærer navnet: "Senaatintori Senate Square - Helsinki". ![]() Over: ArkeFly (TUIfly Holland) med B767-300ER, og reg.: "PH-OYI". Levert ny opprinnelig til Britiannia Airways som "G-OBYI" pr. feb. 2000, så leaset til Garuda for Hadj-flyvninger fra jan. 2003 til mars 2003. Så overført til Thomson Airways pr. mai 2005, og videre til ArkeFly pr. okt. 2010. Maskinen er snart 13 år gammel. Seatconfig: F31/W158/Y96. ![]() Over: KLM med B737-700, og reg.: "PH-BGL". Levert ny til KLM pr. sept. 2010, og er litt over to år gammel. Bærer navnet: "Rietzanger / Warbler". ![]() Over: Air France med Airbus A321-200, og reg.: "F-GTAL". Levert ny til selskapet pr. mars 2002, og er snart 11 år. ![]() Over: SkyWork Airlines med Dornier 328-100, og reg.: "HB-AEV". Levert ny opprinnelig til Jetstream International Airlines pr. sept. 1995 (Operatør: USAir) som: "N438JS". Så til PSA Airlines fra nov. 1995, videre til Air Wisconsin fra juli 2000, så til Elas Professional Services fra okt. 2007, videre til Rotor Jet Group fra 2010, så til SkyWork Airlines fra 28. des. 2011. Maskinen er litt over 17 år gammel. Seatconfig: Y32. ![]() Over: utsikten fra hotellrommet, på Radisson Blu: Amsterdam Airport. ![]() Over: Turn-down service på Radisson Blu: Amsterdam Airport. ![]() Over: kun en liten del, av den enorme spotte-terrassen på Amsterdam Schipol. ![]() ![]() Over: ett par bilder som viser litt av utsikten, fra den offisielle spotte- terrassen på AMS. ![]() ![]() ![]() Over: siste bilde: litt fra dyrelivet, rundt rullebanene på Amsterdam: Schipol. Alle bilder er tatt med et digitalt kompaktkamera av merket: Canon: IXUS 1000HS - som har spec. på 10.0 megapixler, Full HD-video, HS system, samt 10 x optisk zoom. Merknader: en del av bildene er tatt i varierende vær, ofte med en del vind - og bildekvaliteten kan være preg av dette. Informasjon om bl.a. reg. dato, kan inneholde feil - alderen på flyet er angitt i forhold til "first flight" hos flyfabrikanten, og ikke i forhold til når flyet ble levert til selskapet. Informasjon ang. evt. seatconfig kan være feil, og angitt når dette er opplyst i forhold til registrering på flyet når jeg har slått dette opp. Så håper jeg bildene falt i smak, legg gjerne igjen kommentarer eller spørsmål dersom ønskelig!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Aug 2006
Location: Nannestad
Posts: 4,767
|
![]()
Meget variert og godt gjennomført. Det er ikke bara SAS som sliter med å holde "storflyene" rene.
__________________
MVH Stein Olsen http://www.flickr.com/photos/56123975@N05/ Det finnes alltid en god grunn til å se på fly ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2009
Location: Bergen
Posts: 2,119
|
![]()
Flotte og varierte bilder igjen, mye flotte maskiner på schipol
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2010
Location: Maura, Nannestad
Posts: 1,823
|
![]()
Fine bilder av alle salgs fugler
![]() ![]()
__________________
http://www.flickr.com/photos/ingerbf/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Tusen hjertelig for alle kommentarer, hyggelig at
serien falt i smak hos dere!!
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Amsterdam Schipol utvider med ny pir A | Someone | Flyforum | 10 | 04-07-2024 23:37 |
Mai2014:Amsterdam/fly/spotting/RadissonBlu/Del2 | Blackhawk | Bilder & foto | 12 | 31-05-2014 08:27 |
Mai2013: Amsterdam: Schipol/fly/spotting/skip/leiebil: BMW7 | Blackhawk | Bilder & foto | 11 | 25-05-2013 13:34 |
Okt2012: Spotting/flyfoto: Frankfurt & VW Phaeton (leiebil): | Blackhawk | Bilder & foto | 10 | 05-12-2012 23:00 |
Amsterdam: Schipol (AMS), Opel Insignia++, Del:2 | Blackhawk | Bilder & foto | 19 | 08-09-2011 13:47 |