Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2012, 17:56   #1
ILS2
ScanFlyer Gold

SAS Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL)

Undertegnede, Islending og Fly Med Oss er i ferd med å fullføre dagens MR til Madrid. TR følger.

Følg med!
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2012, 19:44   #2
Islending
ScanFlyer Silver

Default Re: Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL)

Fly med oss og ILS2 has left the building.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	IMAG0949.jpg
Views:	1288
Size:	39.7 KB
ID:	33403  
Old 25-11-2012, 16:49   #3
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Mileage run. For de fleste er dette et ukjent uttrykk, f.eks. i jobbsammenheng:

Flyprater: "Jeg skal på mileage run i helgen."
Kollega: "Åååhhh hvor langt skal du løpe?"
Flyprater: "Ehh, jeg skal ikke løpe, jeg skal fly. Til Madrid."
Kollega: "Åååhhh har du ferie? Så deilig. Men vi har jo avtalt et møte mandag morgen. Skal jeg kansellere det? Når skal vi få tatt en beslutning på ny IT-strategi?"
Flyprater: "Vi tar den på mandag."
Kollega: "Åååhhh, jamen..."

Og der tenker jeg vi dreper den diskusjonen. For heldigvis vet alle på Flyprat hva mileage run er

Vi var tre stykker her inne som endte opp med å dra på den samme turen, nemlig OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-OSL/BGO med SK, med kun ett mål i sikte: flest mulig EB-poeng for færrest mulig kroner. Jeg kan med det samme avsløre at det gikk bra, men jeg kan også si at det ble mer stressende enn først tenkt. Her er vår opplevelse

ILS2 og Fly med oss møttes i gullstuen på OSL grytidlig lørdag morgen 24. november over en rask frokost. Flyvemaskinen som skulle ta oss til CPH ventet ikke langt unna, og til slutt var det på tide å gå ned til gate hvor vi gikk om bord rimelig kjapt. Samtidig var Islending på vei fra BGO, med gullstuen i CPH som første felles milepæl. Før vi alle kom så langt bestemte Fly med oss seg for å handle ymse alkoholholdige varer på CPH - med avgifter betalt - siden han nå en gang var ute av Norge i under 24 timer. Det endte opp med å bli en stor kamp med kassapersonalet. "Jamen, du har altså valgt forkert! Du flyver til Norge, så skal du altså ikke betale afgifter jo" var åpningsutspillet. Fly med oss forklarte så høfglig at man skal betale avgifter når man er utenfor Norge i under 24 timer. Det ble totalt misforstått, og Fly med oss måtte til slutt dra frem sine språkkunnskaper og snakke dansk. Selv om uttalen og innholdet var perfekt(!) hadde mannen i kassen fortsatt store problemer med å forstå. Fly med oss måtte derfor sette foten ned og insistere på å betale avgifter, noe som til slutt ble tatt til etterretning.

Noen minutter senere møttes vi alle tre i CPHs gullstue. ILS2 og Islending kjente hverandre fra før, og med Fly med oss som tredje fly-freakazoid rundt det samme bordet så var det ikke noe problem å finne interessante samtaleemner. Etter en kjapp frokost bar det videre til gate for ombordstigning til Madrid. Opprinnelig var vi satt opp med en A319, men kunne i stedet gå om bord i en herlig MD-82 ved navn Nora Viking

Fly med oss lærte masse nytt om DM, EB, *A og mye annet rart på turen til MAD, og håper det ikke bare var enveislæring.

Etter to-tre timer i luften + en kollektiv kombinasjon av øl, cola og vann, nærmet vi oss MAD. Vi var selvfølgelig spente på hvordan det ville gå med kun én times turnaround. MAD har riktignok ikke adskilt inn- og utgående trafikk innenfor Schengen, men har heller valgt en herlig grøt bestående alle mulig slags passasjerer. Og inn i denne grøten skulle altså ILS2, Islending og Fly med oss. Det kunne jo kun gå galt. Vi hadde alle tre EBG-status, og skulle selvfølgelig få med oss et opphold i nærmeste *A-lounge. Det viste seg å være flere av denne type lounger i den aktuelle terminalen, og vi fulgte selvfølgelig skiltene, som de snille lam vi var. Skiltene ledet oss dessverre ganske langt unna aktuell gate, og når vi omsider kom frem ble det et stort hurlumhei! "Tre personer?" "Alle skal med SAS?" "Kan vi anbefale en lounge nærmere gate?" "Har dere AmEx? Nei, da må dere betale for å komme inn her." "Ååå... det er *Gold... men har dere alle tre samme status?" "Ja, sier dere?" "Vet dere at dere kan hver ha med en gjest?" "Bla-bla-bla-bla-ditt-datt-bla-bla-bla-et-eller-annet..." Vi kom til slutt inn i loungen alle tre, men vi vet ennå ikke om vi alle ble behandlet som *A, eller om vi på en bisarr måte ble hverandres gjester. Men det spilte ingen rolle, for vi var gutta på tur og vi skulle melke loungen for mat og drikke. Derfor forsynte vi oss med sandwicher, snacks, øl, cocktails etc. og satte oss godt til rette i en sofagruppe. Dessverre satt vi ikke der mer enn noen få, usle minutter før vi fikk høre et lokalt opprop i loungen om at flighten med SAS til København var klar for avgang. Da var det bare å raske med seg det vi kunne av halvspist mat og gå ut. På dette tidspunktet var det 40 minutter til oppsatt avgangstid, og derfor ble vi enige om at vi alle kunne rekke hvert vårt gjøremål før vi møttes ved gate:

- ILS2: "Jeg vil ha en foot-long fra Subway!"
- Islending: "Jeg vil gå på do!"
- Fly med oss: "Jeg vil kjøpe en flaske vann!"

De to sistnevnte rakk ingen av delene, da informasjonsskjermene veldig brått lyste opp med følgende beskjed: "COPENHAGEN: FINAL CALL". Vi gikk rett i sjokk, spesielt med tanke på at Islending akkurat hadde fått en SMS om at flighten var tre(!) minutter forsinket. Islending løp mot gaten, og fant Fly med oss på veien så han ble varslet. Men puslespillet var ikke helt ferdig uten ILS2. Febrilsk prøvde vi å ringe ham, uten hell. Så ble løsninge å be gatepersonalet om å rope ham opp, noe de gjorde. Det satte nok et par raketter i motoren til ILS2, for han dukket til slutt opp som sistemann. Det latterlige var at fra crewet annonserte "boarding completed" til push-back, så gikk det nok 15-20 minutter. Det opplevdes veldig unødvendig og rart at boarding foregikk på denne måten. I tillegg fikk minst to av oss den store skjelven etter at vi hadde boardet. Det ble rett og slett for mye stress og mas over så kort tid. Men vi var nå alle tre om bord, så da var det bare å slappe av og nyte hjemreisen. Med til historien hører at Fly med oss var den eneste av trekløveret som ble gjenkjent av crewet. Hyggelig for ham

Turen tilbake til CPH gikk bra, til tross for at styrmannen advarte oss mot turbulens på veien nordover - noe vi faktisk ikke kjente noe til.

Etter landing i CPH takket crewet oss alle for at vi fløy med SAS, og vi gikk tilbake til gullstuen hvor vi alle hadde sittet samlet noen timer tidligere. Etter en drink eller to var det på tide at ILS2 og Fly med oss gikk til gate for å fly til OSL, mens Islending ble sittende alene og vente på flyet til BGO. Sistnevnte ble derfor overrasket trekløveret nok en gang var komplett etter et par minutter. Flighten til OSL var forsinket med i underkant av en time, så da var det bare å helle nedpå med en drink eller to til. Heldigvis gikk nå flighten til OSL til slutt, og to av oss kom oss hjem. Sistemann, Islending, kom seg også hjem til BGO etter hvert.

Dette må sies å være en veldig vellykket tur, men samtidig på kanten til å oppleves dramatisk med tanke på den korte turnaround-tiden i MAD. Men alle tre koste seg på tur, og gleder seg akkurat nå over at denne turen har gitt oss en god poenguttelling til en lav pris.

Jeg overlater til Islending å legge til en ny post med flere bilder fra turen også kan Islending eller ILS2 også gjerne fylle på med pris og antall EB-poeng.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 18:11   #4
SK384
ScanFlyer Dusty

SK384's Avatar

Takk for interessant rapport fra turen. De på min jobb trodde jeg var helt gal her for to år siden når vi skulle til London. De hadde lagt opp til å reise med Ryanair fra TRF. Kan styre min begeistring for det, så jeg valgte heller LH via HAM på vei ned og via FRA på vei opp. Fikk både nye flyplasser og flytyper på listen. Ikke ble det noe særlig dyrere heller. Mine kollegaer mente jeg har fullstendig sprø og gal som kunne reise en slik omvei for å få nye flyplasser og flytyper på listen. Tør ikke å tenke på hva de ville sagt om jeg hadde lagt ut på en mileagerun som dette. Tipper de hadde bestilt plass til meg på et sykehus for de med alvorlige sinnlidelser umiddelbart.
Old 25-11-2012, 19:09   #5
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Fantastisk! Har dere flere bilder?

Og til det viktigste - fikk dere blokkerte midseter? :P

Jeg tok faktisk samme mileage run i juni fra KRS via CPH til MAD. Jeg var på den tiden en statusløs unge og tilbragte ventetiden i MAD med å stå i kø for å kjøpe meg en kaffe. Det dro nesten ut hele timen jeg hadde i Spania.

Artig lesning
Old 25-11-2012, 19:22   #6
WF-380
ScanFlyer Gold

WF-380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
Fly med oss forklarte så høfglig at man skal betale avgifter når man er utenfor Norge i under 24 timer.
Insisterte dere på å betale avgifter fordi dere er snille gutter, eller er det faktisk noen som sjekker hvor lenge man har vært utenlands ved ankomst-taxfree på Gardermoen?
WF-380 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 19:41   #7
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Cecilie View Post
Fantastisk! Har dere flere bilder?

Og til det viktigste - fikk dere blokkerte midseter? :P
Takk Flere bilder er på vei! Og ja, midtsetet ble blokkert hvis jeg ikke husker helt feil. På strekningen MAD-CPH satt jeg ved midtgang i en to-seter, og da satt det noen ved vindusplassen som ganske sikkert ikke var EBG.

Quote:
Originally Posted by WF-380 View Post
Insisterte dere på å betale avgifter fordi dere er snille gutter, eller er det faktisk noen som sjekker hvor lenge man har vært utenlands ved ankomst-taxfree på Gardermoen?
Sjansen for å bli sjekket er liten, men personlig ser jeg ikke noe poeng i å bryte denne regelen.
Old 25-11-2012, 20:24   #8
L-1011
ScanFlyer Molded

Var det ni som satt på rad 16 i den härliga MD80n som hade ersatt A319?
Jag var själv på samma flyg till MAD från CPH och det satt två norrmän som helt uppenbart var på milage run på rad 16...
En av er hade nostalgiska minnen från Sterling Airways Boeing 727-200 och Scanairs DC8..

Last edited by L-1011; 25-11-2012 at 20:28.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 20:28   #9
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Var det ni som satt på rad 16 i den härliga MD80n som hade ersatt A319?
Jag var själv på samma flyg till MAD från CPH och det satt två norrmän som helt uppenbart var på milage run på rad 16...
En av er hade nostalgiska minnen från Sterling Airways Boeing 727-200 och Scanairs DC8..
Javisst Hvor satt du? Du skulle gitt deg til kjenne!
Old 25-11-2012, 20:39   #10
L-1011
ScanFlyer Molded

Jag satt framför er. Det var kul att lyssna på ert flygsnack..ni är uppenbarligen väldigt intresserade av flygplan
Jag blev imponerade av att ni vid landning lade märke till den "Britannia målade" remote parkerade B757-200 som stod på MAD.
Var det du som beställde in öl och chips som "frukost"?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2012, 20:43   #11
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Jag satt framför er. Det var kul att lyssna på ert flygsnack..ni är uppenbarligen väldigt intresserade av flygplan
Jag blev imponerade av att ni vid landning lade märke till den "Britannia målade" remote parkerade B757-200 som stod på MAD.
Var det du som beställde in öl och chips som "frukost"?
Så gøy

Jeg hadde vært våken i seks og en halv time på det tidspunktet, så rent teknisk var det en sen lunsj
Old 25-11-2012, 22:09   #12
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Her er forresten et litt artig syn vi så om bord i et av flyene. Se nøye etter, så ser dere at man kan tvile på hva slags fly man befinner seg om bord i

Old 25-11-2012, 22:14   #13
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Takk for morsomt rapport! Høres gøy ut når man er flere på en slik tur - men personlig ville jeg nok lagt inn en overnatting og dratt ut på byen Ikke det at man skal ta seg selv så høytidelig, men synes det hadde vært flaut å boarde det samme flyet med det samme mannskapet! Hvor mange poeng ble det ift. pris?
Old 26-11-2012, 00:02   #14
Islending
ScanFlyer Silver

Haha, flott rapport, Fly med oss! Bilder er på vei!
Synd vi ikke fikk deg med i samtalene våre L-1011! Hadde vært ekstra hyggelig.

FlightDeck, i dag tikket det inn 6250 poeng (inkl. EBG-bonus) for turen. Hyggelig opptjening ift. prisen på 1589,- (fra Bergen, vet ikke om det var samme fra OSL).

Last edited by Islending; 26-11-2012 at 00:06.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 00:27   #15
Islending
ScanFlyer Silver

Gøy med et boardingkort som dette i samlingen.

Gate 23 klokken 05:41 en lørdag morgen. Vurderte sterkt å drite i turen og holde meg i sengen. Hadde hatt totalt 5 timer søvn de siste to døgnene.

SE-DIR stod og ventet på oss ved gate B5(?)

Må innrømme at jeg hadde veldig lyst å dra i denne spaken...

Utsikten fra dokøen. Glad at jeg ikke satt her bak...

Europa var overskyet denne dagen. Første gang vi så bakken var like før landing i MAD.

Vi fant raskt veien bort til Puerta del Sol og fikk oss noe godt å spise og drikke...

Måtte grave oss gjennom hordene av passasjerer som satt og ventet i trappene opp til loungen. Her er trappene på vei tilbake til gaten.

Vår gode venn, Nora Viking.

IFE:

Fly med oss (redigert for privatlivets fred til JB)

ILS2 med sin footlong som nesten gjorde at han mast flyet...

Etter et par timer i CPH loungen stakk dessverre mine gode venner...

... og jeg satt og duppet av alene...

... frem til OY-KFC skulle ta meg hjem kl 21:00.

Takk for turen. Gleder meg til neste gang!

Last edited by Islending; 26-11-2012 at 00:30.
Islending is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 06:45   #16
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Thumbs up Re: Flyprat Mini-DO (OSL/BGO-CPH-MAD-CPH-BGO/OSL)

Dette var skikkelig stilig.
Hvordan i all verden får man tak i billetter til 1589,-
Hadde prisen vert den samme med overnatting?
Old 26-11-2012, 09:30   #17
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by ruby1968l View Post
Dette var skikkelig stilig.
Hvordan i all verden får man tak i billetter til 1589,-
Hadde prisen vert den samme med overnatting?
Bra pris ja, og sånne priser er jo ofte tilgjengelig i salgsperioder sånn som nå. Man må være fleksibel og bestille i god tid. Overnatting har ingenting å si på flyvninger i Europa med SAS.
Old 26-11-2012, 09:32   #18
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Fantastisk! Ikke minst Justin B redigeringen!
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 26-11-2012, 10:37   #19
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Takk, Islending, for god jobb med bilder og kommentarer. Veldig kreativt å bruke Bieber som maskering
Old 26-11-2012, 17:41   #20
L1011-500
ScanFlyer Silver

L1011-500's Avatar

Tusen takk for en morsom rapport fra en tur som kanskje ble litt mer spennende enn planlagt
L1011-500 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules