![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Driver og begynner å gjøre noen booking for 2013, og første LongHaul kommer i starten av februar, og et spørsmål jeg egentlig ikke hadde håpet på jeg hadde trengt å spørre men føler jeg må alikevel er følgende: Er det trygt å booke SAS med tanke på deres økonomiske utfordringer og finnes det en reell sjanse for at de kan gå konkurs, og det i den nærmeste fremtid?
Hvis det hadde isåfall skjedd har man da noen rettigheter med bookede billeter? Takk for svar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Imorgon kl 08 kommer VD Richard Gustafson presentera information angående SAS framtid.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Såfremt du betaler med kreditkort (og ikke debit) så er du altid sikret dine - uanset hvilket flyselskab du booker med.
Borset fra det, så tror jeg ikke du skal være bange for at SAS går konkurs foreløbigt - uanset den hype som kører her på forum og i visse medier. Desuden udløber de lån man p.t. forhandler om vel først i sommeren 2013, så indtil da sker der ihvertfald ikke noget. Alt tyder også på at kreditterne er forlænget - så tag det helt roligt og bestil din rejse.
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 11-11-2012 at 10:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Kjøpes eks. billettene gjennom Widerøe eller annet flyselskap med kredittkort så er du enda tryggere ifht. økonomi (siden de da skrives ut på "WF-verdipapir" og ikke "SAS-papir"). Vedr. rettigheter så har man lite rettigheter for rerouting, hotell, mat m.v. om et selskap går konkurs (selskapet kan jo ikke betale for det).
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Og vil de som har booket flighter og forhåndsbetalt hotell få dekket noe? Om de har betalt med riktig kort får de vel kun flybillettprisen tilbake?
![]() |
#7 |
Flysitter
|
![]()
Hva skjer med en US Airways DM tur? Har første og siste flygning med SAS på en tur som starter om en uke. Blir den automatisk kanselert eller er det US Airways sitt ansvar å rerute meg?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Men alla andra kostnader ersattes ju inte (vilket jag inte hade förväntat mig). Nya flygbiljetter och ändrade bilhyror kostade en del... Men det är alltid en bra idé att boka med kreditkort (i Sverige är det skillnad på det skyddet för konsumenten beroende på om man har betalat med bankkort (debetkort) eller kreditkort). Då är man skyddad för biljettkostnader vid eventuell konkurs. Tror dock inte att SAS går i konk måndag morgon. Men inom kort kommer vi säkert att se en dramatisk omstrukturering... Last edited by Bengt; 11-11-2012 at 11:53. Reason: Felstavningar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: May 2010
|
![]()
Hva med poengene på Eurobonus-kontoen, - vil de kunne overføres til Miles & More hos Lufthansa, hvor jeg også har konto ? Hvor kjapt kan det utføres, i løpet av 1 dag ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Livsnyter
|
![]()
Ja jeg er nesten mer bekymret for EB-poengene mine.. Har en del der..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Helgeturekstremist
|
![]()
Har booket noen bonusturer, regner med at de vil forsvinne uten noe mulighet for erstatning om det blir "restart" at SAS på mandag. Ellers vil antagelig prisene Norwegian har på enkelte ruter raskt gå opp og bli fulle i løpet av mandagen.
![]() |
#12 |
Amatør
|
![]()
Jeg har åtte private SK flighter foran meg til og med februar, inklusive longhaul i tillegg til to flighter med AA. Risikosport kanskje?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Trur dere kan ta det heilt med ro i denne omgangen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Virkelig, hva er dette hysteriet om å miste billetter og poeng på mandag f.k? Ja, det er fremleggelse av resultat, men så vidt jeg vet er det ikke innlevert noen konkursbegjæring mot selskapet p.t, og det er vel heller ingenting som tyder på at selskapet vil begjære oppbud på mandag.
![]() |
#15 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
Selv har jeg 9 private flighter med booket med SAS ut året og 4 neste år så jeg er absolutt spent på hva som skjer.
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Akkurat nå er jeg glad jeg har 0 SAS flighter på blokka. Venter med spenning hva som skjer i nærmeste fremtid og tror jeg velger noen alternative selskaper foreløpig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg har 7-8 SAS flighter på blokken i løpet av de neste 2-3 ukene, men jeg må si at jeg ikke akkurat bekymrer meg veldig mye. Mer usikkert føler jeg vel at bonuspoengene og spesielt CT'en fra AMEX ligger an... Men dette er nå engang bagateller.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Helgeturekstremist
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Herregud, slapp av
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Trygt å booke med Air France (mtp streik) | mckvakk | Reiseforum | 6 | 12-06-2018 17:48 |
Booke gjennomgående billett fra KSU -> HKG med SAS/Star Alliance? | Tjab | Reiseforum | 3 | 23-01-2014 20:04 |
Sliter med å få svar på sas.no sine EB-sider, hvordan booke billett? | TGjr | Reiseforum | 0 | 20-01-2013 09:27 |
Booke Econo Extra via SAS på LH metal? | VirreVapp | Reiseforum | 1 | 12-04-2011 07:16 |
'SAS - trygt gjennom asken' ... | LN-MOW | Flyforum | 9 | 22-06-2010 20:02 |