Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 11-11-2012, 10:50   #1
CFN_001
ScanFlyer Blue

Default Trygt å booke SAS?

Driver og begynner å gjøre noen booking for 2013, og første LongHaul kommer i starten av februar, og et spørsmål jeg egentlig ikke hadde håpet på jeg hadde trengt å spørre men føler jeg må alikevel er følgende: Er det trygt å booke SAS med tanke på deres økonomiske utfordringer og finnes det en reell sjanse for at de kan gå konkurs, og det i den nærmeste fremtid?
Hvis det hadde isåfall skjedd har man da noen rettigheter med bookede billeter?

Takk for svar.
CFN_001 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 10:54   #2
L-1011
ScanFlyer Molded

Default Re: Trygt å booke SAS?

Imorgon kl 08 kommer VD Richard Gustafson presentera information angående SAS framtid.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 10:54   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Såfremt du betaler med kreditkort (og ikke debit) så er du altid sikret dine - uanset hvilket flyselskab du booker med.

Borset fra det, så tror jeg ikke du skal være bange for at SAS går konkurs foreløbigt - uanset den hype som kører her på forum og i visse medier.

Desuden udløber de lån man p.t. forhandler om vel først i sommeren 2013, så indtil da sker der ihvertfald ikke noget. Alt tyder også på at kreditterne er forlænget - så tag det helt roligt og bestil din rejse.

Last edited by FlyHi; 11-11-2012 at 10:57.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 10:59   #4
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Kjøpes eks. billettene gjennom Widerøe eller annet flyselskap med kredittkort så er du enda tryggere ifht. økonomi (siden de da skrives ut på "WF-verdipapir" og ikke "SAS-papir"). Vedr. rettigheter så har man lite rettigheter for rerouting, hotell, mat m.v. om et selskap går konkurs (selskapet kan jo ikke betale for det).

Old 11-11-2012, 11:26   #5
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by CFN_001 View Post
Driver og begynner å gjøre noen booking for 2013, og første LongHaul kommer i starten av februar, og et spørsmål jeg egentlig ikke hadde håpet på jeg hadde trengt å spørre men føler jeg må alikevel er følgende: Er det trygt å booke SAS med tanke på deres økonomiske utfordringer og finnes det en reell sjanse for at de kan gå konkurs, og det i den nærmeste fremtid?
Hvis det hadde isåfall skjedd har man da noen rettigheter med bookede billeter?

Takk for svar.
Du kunne jo også købe din billet via SAS.dk og betale 20DKK for en konkurssikring. Personligt ville jeg nok finde et andet og bedre alternativ (på lonhaul skalle det ikke blive svært) og samle point et andet sted en Euro-Bonus.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 11:30   #6
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Default Re: Hva skjer hvis SAS går konk?

Og vil de som har booket flighter og forhåndsbetalt hotell få dekket noe? Om de har betalt med riktig kort får de vel kun flybillettprisen tilbake?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 11:39   #7
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Hva skjer med en US Airways DM tur? Har første og siste flygning med SAS på en tur som starter om en uke. Blir den automatisk kanselert eller er det US Airways sitt ansvar å rerute meg?
Old 11-11-2012, 11:51   #8
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Og vil de som har booket flighter og forhåndsbetalt hotell få dekket noe? Om de har betalt med riktig kort får de vel kun flybillettprisen tilbake?
När Spanair gick i konkurs hade jag biljetter köpta för 20000 kr. Jag reklamerade köpet till kreditkortsbolaget och fick genast beloppet krediterat med förbehållet att de skulle undersöka om jag uppfyllt mina förpliktelser. En månad senare så var ärendet klart.
Men alla andra kostnader ersattes ju inte (vilket jag inte hade förväntat mig). Nya flygbiljetter och ändrade bilhyror kostade en del...
Men det är alltid en bra idé att boka med kreditkort (i Sverige är det skillnad på det skyddet för konsumenten beroende på om man har betalat med bankkort (debetkort) eller kreditkort). Då är man skyddad för biljettkostnader vid eventuell konkurs.
Tror dock inte att SAS går i konk måndag morgon. Men inom kort kommer vi säkert att se en dramatisk omstrukturering...

Last edited by Bengt; 11-11-2012 at 11:53. Reason: Felstavningar
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 11:59   #9
SBT
ScanFlyer Silver

Hva med poengene på Eurobonus-kontoen, - vil de kunne overføres til Miles & More hos Lufthansa, hvor jeg også har konto ? Hvor kjapt kan det utføres, i løpet av 1 dag ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:01   #10
Ph34r
Livsnyter

Ph34r's Avatar

Ja jeg er nesten mer bekymret for EB-poengene mine.. Har en del der..
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:06   #11
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Har booket noen bonusturer, regner med at de vil forsvinne uten noe mulighet for erstatning om det blir "restart" at SAS på mandag. Ellers vil antagelig prisene Norwegian har på enkelte ruter raskt gå opp og bli fulle i løpet av mandagen.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-11-2012, 12:09   #12
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Jeg har åtte private SK flighter foran meg til og med februar, inklusive longhaul i tillegg til to flighter med AA. Risikosport kanskje?

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:14   #13
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Trur dere kan ta det heilt med ro i denne omgangen.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:25   #14
LNv22
ScanFlyer Gold

LNv22's Avatar

Quote:
Har booket noen bonusturer, regner med at de vil forsvinne uten noe mulighet for erstatning om det blir "restart" at SAS på mandag. Ellers vil antagelig prisene Norwegian har på enkelte ruter raskt gå opp og bli fulle i løpet av mandagen.
Virkelig, hva er dette hysteriet om å miste billetter og poeng på mandag f.k? Ja, det er fremleggelse av resultat, men så vidt jeg vet er det ikke innlevert noen konkursbegjæring mot selskapet p.t, og det er vel heller ingenting som tyder på at selskapet vil begjære oppbud på mandag.
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 12:36   #15
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LNv22 View Post
Virkelig, hva er dette hysteriet om å miste billetter og poeng på mandag f.k? Ja, det er fremleggelse av resultat, men så vidt jeg vet er det ikke innlevert noen konkursbegjæring mot selskapet p.t, og det er vel heller ingenting som tyder på at selskapet vil begjære oppbud på mandag.
Ifølge flere nyhetsmedier og hundrevis av postinger i andre tråder er det en reell mulighet. De kan mandag gjøre som Swiss, slå seg selv konkurs og restarte med ny organisasjon og mindre forpliktelser. Men det er diskutert i en rekke andre tråder.

Selv har jeg 9 private flighter med booket med SAS ut året og 4 neste år så jeg er absolutt spent på hva som skjer.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-11-2012, 13:03   #16
CFN_001
ScanFlyer Blue

Akkurat nå er jeg glad jeg har 0 SAS flighter på blokka. Venter med spenning hva som skjer i nærmeste fremtid og tror jeg velger noen alternative selskaper foreløpig.
CFN_001 is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 13:14   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg har 7-8 SAS flighter på blokken i løpet av de neste 2-3 ukene, men jeg må si at jeg ikke akkurat bekymrer meg veldig mye. Mer usikkert føler jeg vel at bonuspoengene og spesielt CT'en fra AMEX ligger an... Men dette er nå engang bagateller.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 11-11-2012, 14:29   #18
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kjøpes eks. billettene gjennom Widerøe eller annet flyselskap med kredittkort så er du enda tryggere ifht. økonomi (siden de da skrives ut på "WF-verdipapir" og ikke "SAS-papir"). Vedr. rettigheter så har man lite rettigheter for rerouting, hotell, mat m.v. om et selskap går konkurs (selskapet kan jo ikke betale for det).
Går SAS konkurs så er vel også datterselskapet Widerøe konkurs? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg her?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 11-11-2012, 14:31   #19
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Går SAS konkurs så er vel også datterselskapet Widerøe konkurs?
Feil, ref. den andre SAS-tråden (WF er egen juridisk enhet)

Old 11-11-2012, 20:29   #20
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Herregud, slapp av
Everest is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules